ایران گردی

حتما از قلعه بی‌ بی مینو هرمزگان بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قلعه بی‌بی مینو یا قلعه هزاره یکی از آثار تاریخی دوره قاجاریه و بناهای دیدنی شهرستان میناب در استان هرمزگان در جنوب ایران است.

این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بوده و اطراف آن خندقی حفر شده است. در آن زمان صد سرباز مسلح در قلعه مستقر بودند و از آن محافظت می کردند.

در حال حاضر این قلعه مخروبه و متروکه باقی مانده است.

هر گوشه از ایران زیبایی خاص خود را دارد. اما همین که نام شهرهای جنوبی به میان می آید، دنیایی از عشق و یکنواختی با مردمانی به گرمی خورشید و آب زلال خلیج فارس برایمان نمایان می شود.

میناب همچنین یکی از آن شهرهای زیبا و شگفت انگیزی است که همواره توجه علاقه مندان به گردشگری را به خود جلب می کند.

آشنایی با قلعه بی بی مینو

میناب یکی از شهرهای جنوبی کشور است که در استان هرمزگان قرار دارد.

این شهر در دشت میناب با قدمتی حدود 100 هزار سال قرار دارد به همین دلیل می توان این شهر را یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران به حساب آورد.

البته ساخت این شهر را به دوران ساسانیان نسبت می دهند اما در برخی اسناد قدمت آن به بیش از 2500 سال می رسد.

حتما از قلعه بی بی مینو هرمزگان دیدن کنید

علت اینکه این شهر را میناب نامیده اند، قرار گرفتن آن بین رودخانه های کوچک و بزرگ است که آن را میاناب می نامیدند و به مرور زمان این کلمه به میناب تبدیل شد و همین نام بر آن باقی ماند.

در اسناد مختلف تاریخی از میناب با نام هایی مانند مینو، مینا، هرمز، هرمز، آنامیس و هرمز یا آرموز یاد شده است، اما قدیمی ترین نامی که در اسناد هخامنشی آمده، ارگانا است.

این قلعه تنها اثر تاریخی شهرستان میناب است و قدمتی طولانی دارد اما زمان آن دقیقا مشخص نیست. به قلعه هزاره نیز معروف است. این قلعه یکی از انواع قلعه هایی است که برای مصارف نظامی و دولتی استفاده می شود.

این قلعه تا اواخر دوره قاجار به عنوان مقر حکومت مورد استفاده قرار می گرفت و همیشه حدود 100 سرباز مسلح در آن مستقر بودند و خندقی در اطراف آن حفر می شد که امنیت قلعه را افزایش می داد.

در بین مردم محلی روایتی وجود دارد که شهر میناب را دو خواهر به نام‌های بی‌بی مینو و بی‌بی نازنین ساخته‌اند، به همین دلیل این قلعه را قلعه بی‌بی مینو می‌نامند.

میناب در گذشته دارای دو قلعه بوده که یکی از آنها به کلی ویران شده و تنها این قلعه باقی مانده است.

ویژگی های جالب قلعه بی بی مینو

قلعه بی بی مینو بر روی تپه ای بنا شده و نقشه آن بر اساس ویژگی های طبیعی تپه است. در ساخت آن مانند بسیاری از بناهای آن زمان از مصالح خشت و گلی که از مصالح رایج در این منطقه است استفاده کردند.

این قلعه چهار برج نگهبانی داشت که یکی از برج‌های دیگر بزرگ‌تر و سه برج دیگر کوچک‌تر بودند.

حتما از قلعه بی بی مینو هرمزگان دیدن کنید

امروزه تنها برج بزرگتر از این برج ها باقی مانده است. اطراف قلعه خندقی درست کرده بودند که دسترسی دشمنان به قلعه را سخت می کرد.

برای دسترسی به این قلعه باید به شهر میناب بروید و از آنجایی که این قلعه در مرکز شهر قرار دارد دسترسی به آن آسان است و می توانید از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به آن استفاده کنید.

می توانید بدون پرداخت هزینه از این ساختمان دیدن کنید، اما توجه داشته باشید که باید کمی بالاتر بروید، پس حتما کفش مناسب بپوشید.

میناب شهری واقع در قلب هرمزگان! میناب که در منطقه جلگه ای قرار دارد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. بنا بر برخی روایات، قدمت ساخت این شهر به دوره ساسانیان می رسد، اما برخی دیگر قدمت این شهر را ۲۵۰۰ سال می دانند.

دلیل نامگذاری این شهر قرار گرفتن آن بین رودخانه های کوچک و بزرگ است که نام آب میانه را به آن داده اند. با گذشت زمان نام این شهر به میناب تغییر یافت. در اسناد تاریخی از میناب با نام هایی چون مینو، هرمز، هرمز، آنامیس یاد شده است.

قدیمی ترین نام منسوب به استاد هخامنشی ارگانا است. شهر تاریخی میناب دارای آثار تاریخی بسیاری است که یکی از آنها قلعه بی بی مینو است که به قلعه هزاره نیز معروف است.

این قلعه دارای کاربری نظامی و حکومتی بوده و تا اواخر دوره قاجار به عنوان مقر حکومت مورد استفاده قرار می گرفته است. برای نگهبانی و حفاظت، خندقی در اطراف این قلعه حفر شده و 100 سرباز مسلح همیشه در داخل قلعه حضور دارند.

مردم محلی بر این باورند که شهر میناب توسط دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین ساخته شده است و به همین دلیل این قلعه نیز به نام بی بی مینو نامگذاری شده است.

این قلعه با مصالحی مانند خشت و گل ساخته شده و دارای 4 برج نگهبانی است که یکی بزرگتر و سه برج دیگر کوچک است. امروزه فقط برج بزرگتر باقی مانده است.

حتما از قلعه بی بی مینو هرمزگان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا