ایران گردی

حتما از قبرستان باستانی سنگی نشتیفان بازدید کنید

تودی تریپ: گورستان نیشتیفان یکی از محوطه های تاریخی روستای نیشتیفان خواف است که در آن اعتقادات مذهبی با خطوط مشخصی بر روی سنگ قبرها و ظاهر قبرها شکل گرفته است.

سنگ قبرهای قبرستان نشتیفان عمودی است و بسته به اهمیت صاحب قبر، ارتفاع سنگ بیشتر می شود.

طول قبر که با سنگ های کوچک پوشیده شده است نیز بسته به اهمیت متوفی بزرگتر می شود و گاهی به سه یا چهار متر می رسد.

برخی از سنگ قبرهای گورستان نشتیفان تصویر یک میخ دست را نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر یک میخ وارونه را نشان می‌دهند.

نیشتیفان این شهر که در جنوب شرقی شهر کاف استان خراسان رضوی قرار دارد، دارای بادگیرهای قدیمی است که از بادهای 120 روزه سیستان نیرو می گیرد، به همین دلیل نیشتیفان را سرزمین آسبادها می نامند.

نشتیفان یکی از مراکز عمده تولید نهال در کشور است.

از جاذبه های گردشگری این شهر می توان به دژهای نیشتیفان، مسجد جامع این شهر و گورستان هایی اشاره کرد که اطراف شهر را به شیوه مقابر باستانی زرتشتیان احاطه کرده اند.

پنجه در هند، تونس، مراکش، بوسنی و هرزگوین و جمهوری آذربایجان نیز نقشی مقدس محسوب می شود.

حتما از گورستان سنگی باستانی نشتیفان دیدن کنید

آشنایی با قبرستان سنگی نشتیفان

نیشتیفان روستایی در شرق استان خراسان رضوی و در حوالی حف و هرگرد است. آسبادهای این روستا یکی از معروف ترین دیدنی های استان خراسان رضوی به شمار می روند.

نیشتیفان در حاشیه دشتی که به کویر منتهی می شود، در شیب ملایم یکی از آبرفت های رودخانه کال شور قرار دارد.

این شهرستان از شمال به کوه های باخرز، از جنوب به روستای بیس آباد، از شرق به روستای برآباد و شهر سنگان و از غرب به اراضی کلاته منتهی می شود.

در مورد تاریخ نیشتیفان روایات مختلفی وجود دارد: می گویند سلسله مظفر در نیشتیفان متولد شد و شاه شجاع که سال ها بر شیراز و فارس حکومت می کرد در نیشتیفان متولد شد. شهر نشتیفان در آغاز قرن نهم میلادی شناخته شده است.

گورستان نیشتیفان یکی از مکان های معروف نیشتیفان است و بر روی تپه ای در کنار نیشتیفان آسباد قرار دارد.

سنگ قبرها عمودی بوده و بسته به اهمیت قبر، ارتفاع سنگ بیشتر می شود.

طول قبر که با سنگریزه پوشیده شده است نیز بسته به اهمیت متوفی طولانی می شود و گاهی به سه یا چهار متر می رسد.

برخی از اهالی بر این باورند که برخی از فرزندان و نوادگان پادشاهان سلسله اشکانی (که اتفاقاً در خراسان بر ایران حکومت کردند) در این گورستان می خوابند (البته گورستان های زیادی در خواف وجود دارد و به همین دلیل در برخی از کتب تاریخی آن نوشته شده است. نام اصلی «خواب» است و گروهی دیگر معتقدند که در گذشته برای حفظ شهر از حملات و تجاوزات احتمالی، بزرگان شهر را در اطراف شهر دفن می کردند تا اصالت و صداقت مردم را نشان دهند.

حتما از گورستان سنگی باستانی نشتیفان دیدن کنید

محل قبرستان سنگی نشتیفان

در اطراف شهر با یک قبرستان عجیب روبرو می شوید که در آن سنگ های عمودی با ارتفاع های مختلف روی قبرها وجود دارد. ارتفاع برخی از این سنگ ها به 4 متر می رسد.

قدمت این گورستان به قرن ها قبل می رسد و دو نظریه متفاوت در مورد آن وجود دارد.

برخی بر این باورند که این گورها متعلق به نوادگان سلسله اشکانی است که روزگاری بر خطه خراسان حکومت می کردند و برخی معتقدند این گورها متعلق به 44 تن از بزرگانی است که در بین مردم نشتیفان جایگاه ویژه ای داشته اند و امروزه مردم برای زیارت به آنجا رفته و شرکت می کنند. در مراقبت از قبور آنها

در هر صورت بازدید از این قبرستان خالی از لطف نخواهد بود.

اندازه و صورت قبر از سنگ چینی به طول 3 متر و عرض 80 سانتی متر با دو تخته برآمده بالای سر و زیر پاهایش است و همچنین در قسمت دیگر آن جمله «کل نفس تحفه الموت» کاملاً خوانا است. و بقیه متن را نمی توان خواند و همچنین روی سنگ کوچکتر که حدود یک متر ارتفاع دارد جمله «هو الحی الذی لا یموت» به خوبی خوانده می شود و بقیه متن روی لوح تقریباً ناخوانا است.

در کنار قبر بابا عبدالله قبر دیگری با همین مشخصات وجود دارد که از الواح آن چیزی نمی توان خواند و مردم نام واقعی او را نمی دانند.

تعدادی قبر دیگر نیز در این مکان وجود دارد که چهره‌های آن‌ها به صورت هفت و هشت با آجر چیده شده‌اند.

سنگ قبرهای نشتیفان از اشکال و نمادهای جالبی تشکیل شده است.

حتما از گورستان سنگی باستانی نشتیفان دیدن کنید

در قسمتی از آن سنگ های قائم و بلند دیده می شود که ارتفاع آن ها کاملاً متفاوت است به طوری که ارتفاع برخی از آنها به بیش از چهار متر می رسد و در قسمت دیگر کتیبه ها و تصاویری بر روی قبرها مشاهده می شود.

در برخی از قبرها سنگ قبرها هم در بالا و هم در زیر قبر قرار داده شده است و در برخی از سنگ قبرها نام صاحب قبر و تاریخ وفات با خط مورب نوشته شده است.

نشانی: ایران، استان خراسان رضوی، شهرستان کافی، روستای نیشتیفان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا