ایران گردی

حتما از غارهای بان مسیتی در چابهار بازدید کنید

تودی تریپ: غارهای بان مسیتی از دیدنی ترین جاذبه های چابهار است که در ارتفاعات شهبازبند و در نزدیکی روستای چشنواز تیس قرار دارد.

این جاذبه شامل سه غار است که در دل کوه قرار دارند که تنها یکی از آنها طبیعی و دو غار دیگر مصنوعی و دست ساز هستند. در داخل غار اول، در میان این سه غار، قبر کوچکی وجود دارد که شبیه مکعب ایما است.

غار دوم و سوم نیز فضای ساده ای دارند و ارتفاع دهانه آنها به ترتیب 80 و 20 سانتی متر است، بنابراین برای ورود به فضای داخلی این غارها باید به صورت خمیده وارد شد.

جالب است بدانید که در زبان بلوچی با به معنای انسان پرهیزکار و مسیتی به معنای عبادتگاه است.

آن طور که کارشناسان می گویند این غارها محل عبادت و نیایش بوده که رفته رفته به مکانی اسرارآمیز و جالب برای بازدیدکنندگان تبدیل شده است.

آشنایی با غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی یکی از جاذبه های مهم روستای تیس است که در شمال غربی شهرستان چابهار قرار دارد.

این سه غار در دامنه کوه شهبازبند در ارتفاع 25 متری از سطح زمین قرار دارند که دو غار طبیعی و یکی دست ساز است.

حتما از غارهای بان مسیتی چابهار دیدن کنید

با توجه به شواهد جمع آوری شده، عده ای معتقدند که در گذشته از این غارها به عنوان عبادتگاه و محل برگزاری مراسم مذهبی و ذبح استفاده می شده است.

در مورد نامگذاری این غارها باید گفت که بان در زبان بلوچی به معنای مرد صالح، خداترس و رها شده از دنیا و مسیتی به معنای عبادتگاه و معبد مرد صالح است. البته برخی منابع ادعا می کنند که بان به معنای شهر و مسیتی به معنای مادها بوده و در نتیجه این غارها محل عبادت عشق بوده اند.

غار اول

در یکی از این غارها که طبیعی و کوچک است، در عمق یک متری از سطح غار، مقبره ای گچ بری ساخته شده که مردم محلی آن را به نام بان مسیتی می شناسند. البته امروزه این نام تعمیم یافته و کل گروه سه غار را بان مسیتی می نامند.

همچنین لازم به ذکر است که بر روی دیوارهای این معبد یا مقبره، خطوط و کاراکترها با جوهر قرمز و بنفش که شبیه به خط گجراتی و هندی است، کشیده شده است.

غار دوم

این غار در فاصله 7 متری غار اول قرار دارد و ارتفاع دهانه آن 80 متر است. انتهای این غار مسدود شده است. اما گمان می رود که در گذشته پل ارتباطی در انتهای آن به غار سوم وجود داشته و یا اینکه غار دوم به چاه های زیرزمینی و مقبره اموات متصل بوده است.

حتما از غارهای بان مسیتی چابهار دیدن کنید

غار سوم

غار سوم 50 متر از غار اول فاصله دارد و در سمت چپ آن قرار دارد. ارتفاع دهانه این غار به 20 متر می رسد.

غارهای بان مسیتی کجا هستند؟

سه غار در روستای تیس شهرستان چابهار قرار دارد. روستای تیس در 10 کیلومتری شمال غربی چابهار و در ضلع شرقی منطقه آزاد تجاری قرار دارد.

قدمت این روستا به بیش از 2500 سال به دوران هخامنشیان می رسد.

با توجه به نشانه های تاریخی می توان گفت که مردم این منطقه پیرو دین زرتشتی بوده اند.

در اسناد و نوشته های موجود مربوط به لشکرکشی اسکندر مقدونی به ایران از این روستا به نام «تیز» یاد شده است.

مورخان دوره اسلامی از این منطقه به عنوان بندر «تزیا» یا «تسی» و مرکز تجارت شکر در ایالت های مکران و گندم در سیستان یاد می کنند.

این روستا در گذشته بندر تیس نام داشت و یکی از بنادر مهم تجاری دریای عمان به شمار می رفت. ویرانه های این بندر باستانی هنوز در اطراف روستا دیده می شود.

حتما از غارهای بان مسیتی چابهار دیدن کنید

گورهای به جا مانده در ارتفاعات تیس حکایت از استقرار قبایل کوچ نشین و دامداران در غارهای این منطقه دارد.

با وجود تلاش‌های کارشناسان و باستان‌شناسان در طول سال‌ها، غارها هنوز از اسرارآمیزترین مکان‌هایی هستند که ذهن انسان را به خود مشغول کرده است.

به طور کلی غارها به مرور زمان به عنوان محل توقف دام در هنگام کوچ و یا محل اسکان قبایل کوچ نشین مورد استفاده قرار می گرفتند.

غارهای آهکی در اثر فرسایش و عمل نیروهای داخلی دچار شکستگی و ترک در پوسته داخلی خود می شوند و زمین شناسان با شمارش این خطوط قدمت آنها را کشف می کنند.

غارهای سه گانه در روستای تیس، در دامنه کوه شهباز و در 10 کیلومتری شمال غربی بندر چابهار قرار دارند و به دلیل وسعت و حاشیه های متعدد، همچنان محلی برای داستان ها و افسانه های مردم محلی می باشند. منطقه

روستای تیس که یکی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان است در مسیر جاده چابهار – کنارک قرار دارد و با ماشین به راحتی قابل دسترسی است.

سه غار تیس در حدود 10 کیلومتری بندر چابهار است.

برای دسترسی به روستای تیس باید از چابهار به سمت روستا حرکت کنید. وارد بلوار توحید و سپس بلوار شهید ریگی شوید.

با رسیدن به روستای تیس جهت میدان را به سمت جاده تیس تغییر دهید. در روستا، تابلوهایی راه را به سمت غارهای تیسکه نشان می دهد.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان در 10 کیلومتری شمال غربی چابهار روستای تیس

حتما از غارهای بان مسیتی چابهار دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا