ایران گردی

حتما از شیرهای سنگی الیگودرز بازدید کنید

تودی تریپ: لرستان سابقه طولانی سکونت انسان دارد.

غارهای اشکفت، کنجی و بایدو در استان لرستان در دوران ماقبل تاریخ برای مردمی امن بوده که زندگی در طبیعت آنها را جنگجو کرده است. مردم نقاشی های آیینی خود را بر روی دیوارهای غار گذاشتند که حضور و هنر آنها را برای همیشه حفظ کرد.

آیین ها و نمادها سینه به سینه منتقل می شود تا اینکه در گورستان های تاریخی شهرهایی مانند ازنا، درود، الیگودرز و سایر نقاط استان لرستان که اقوام بختیاری در آن زندگی می کردند، مجسمه های سنگی شیر را مشاهده می کنیم.

در حال حاضر شیرهای سنگی (شیر بال) به نماد ایل بختیاری تبدیل شده است.

تندیس شیرهای صلح جو لرستان فقط بر مزار مردان بالای 40 سال که دارای صفات خاصی از جنگندگی، شجاعت، مهمان نوازی و دیگر ویژگی های مثبت بودند، نصب شد.

در کناره های این شیرهای سنگی نمادهایی مانند قرآن، تسبیح، خنجر، سوارکار و… حک شده که نشان دهنده جایگاه اجتماعی متوفی است.

درباره Aligoders Spectacular

الیگودرز حدود 1.30 هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2022 متر است، بنابراین باید انتظار آب و هوای کوهستانی و معتدل را داشت.

قبل از سفر به الیگودرز خوب است بدانید که این شهر پس از خرم آباد، بروجرد، درود، کوهدشت و دلفان به عنوان ششمین شهر بزرگ لرستان از نظر جمعیت شناخته می شود.

الیگودرز در گذشته دارای 4 محله به نام های ورزندان، مدجیان، ده تیرانی و ده محمدرضا بوده است که در توسعه اخیر شهر، تمایز آنها تا حدودی کمتر به چشم می خورد.

حتما از شیرهای سنگی الیگودرز دیدن کنید

در سفر به الیگودرز بد نیست بدانید این شهر از جنوب به دزفول، فریدونشهر و کوهرنگ، از شمال به شهرستان های خمین، محلات و اراک، از غرب و شمال غرب به شهرستان های ازنا، درود می رسد. ، شازند، بروجرد و خرم آباد و از شرق به شهرستان های داران به گلپایگان و حنصار می رسد.

الیگودرز یکی از شهرستان های استان لرستان است که در غرب کشورمان ایران قرار دارد و قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و مردم آن به زبان لری بختیاری صحبت می کنند. این شهر در دل رشته کوه های زاگرس قرار دارد و آب و هوای آن بی نظیر و تمیز است.

شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در دل رشته کوه های زاگرس دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است که ارتفاع آن از سطح دریا 2100 متر است.

قدمت این شهر به 7000 سال قبل می رسد و حدود 90000 نفر جمعیت دارد. مجموعه این عوامل و طبیعت زیبا و باورنکردنی الیگودرز را به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشورمان تبدیل کرده است.

میانگین دمای سالانه در سفر به الیگودرز حدود 14 درجه سانتیگراد است. بنابراین با توجه به این میانگین دما و ارتفاع این شهر از سطح دریا، با شهری خنک با آب و هوای کوهستانی مواجه خواهید شد.

در گذشته میانگین بارش سالانه باران و برف در این شهرستان حدود 430 میلی متر بوده است، اما با مسابقه خشکسالی کشور احتمالاً میانگین بارندگی کاهش یافته است.

حتما از شیرهای سنگی الیگودرز دیدن کنید

معرفی شیرهای سنگی الیگودرها

استفاده از نمادهای مختلف برای تزیین قبور در بین مردم استان لرستان رایج است و شیر سنگی یکی از این نمادهاست.

این شیرهای سنگی که بیش از چهارصد سال قدمت دارند تنها بر روی قبر افراد خاص نصب می شوند.

اگر سنگ قبر او شکارچی یا سوار بود، روی بدن شیر نماد شمشیر، نیزه، تمساح یا مردی سوار بر اسب حک شده است.

در موارد دیگر اگر این فرد مذهبی باشد آیاتی از قرآن یا مهر و تسبیح بر بدن شیر گذاشته می شود تا دلیل نصب شیر سنگی بر قبر این بزرگوار را بیان کند.

متاسفانه در چند سال اخیر این شیرهای سنگی در گورستان های تاریخی به دلایل مختلف آسیب دیده اند. عامل اصلی این تخریب ها عامل انسانی است.

در گذشته های دور و شاید در تاریخ معاصر، برای گرامیداشت نام دلیرمردان خاندان بختیاری، آیین تراش شیر سنگی در اندازه های مختلف وجود داشت که خود دارای قوانین و مقررات خاصی بود.

مثلاً شخصی که قرار است سنگ قبر او گذاشته شود باید بالای 40 سال سن داشته باشد. زیرا در بختیاری ها مرد بالای 40 سال مرد کامل محسوب می شود.

حتما از شیرهای سنگی الیگودرز دیدن کنید

علاوه بر این، او باید دارای ویژگی هایی مانند پدرخوانده، کلانتری، منشی، مهمان نوازی، رزمنده و دارای اخلاق نیکو و ایمان راسخ باشد تا مجسمه شیر بر سر قبر او گذاشته شود.

در گذشته مشهورترین سازنده شیر برد یا شیر سنگی در الیگودرز میرزا محمد افروغ بود که هنوز هم نوادگانش به ساخت شیر ​​سنگی مشغول هستند.

شیرهای سنگی در الیگودرها به دلیل بی توجهی پراکنده و ناپدید می شوند.

البته میراث فرهنگی برای حفاظت از این اثر ملی اقداماتی از جمله انتقال معروف ترین شیر سنگی به موزه برای حفاظت و بازدید عمومی انجام داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا