ایران گردی

حتما از روستا و آبشار سکنج کرمان بازدید کنید

تودی تریپ: آبشار سکنج یکی از مقاصد و جاذبه های گردشگری ماهان در استان کرمان است و در روستای سکنج در 50 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در سمت چپ جاده ماهان – بم در دامنه کوه سکنج واقع شده است.

در شرق این روستا و در فاصله کمتر از چهار کیلومتری تنگه ای پر درخت با دیوارهای بلند سنگی و رودخانه ای پر پیچ و خم و خروشان قرار دارد که بی شک زیباترین و جالب ترین رودخانه نزدیک به مرکز استان است.

قدم زدن در کناره‌های رودخانه، عبور از درختان و سنگ‌ها و عبور از آبشارهای کوچک و پر سر و صدا و همچنین دیوارها و صخره‌ها در ارتفاعات کوه‌هایی که بر کل مکان مسلط هستند، تصویری فراموش‌نشدنی را به نمایش می‌گذارد.

وقتی به آبشار اصلی می رسید، یک جت 10 متری در یک گودال صخره ای 80 درجه سقوط می کند و در هوا غرش می کند.

آب رودخانه پس از خروج از حوض اصلی حرکتی مارپیچی را دنبال می کند و از تک درختان بید با قطرات دو تا سه متری می گذرد تا به آرامی و دوباره در پای بید و زالزالک به حوض دیگری ادامه دهد.

پس از حدود چهار ساعت پیاده روی در دره خنک و زیبای سکنج می توان به چشمه و آبشار سکنج رسید.

حتما از روستای سکنج و آبشار کرمان دیدن کنید

آشنایی با روستای سکنج و آبشار

روستای سکنج یکی از معروف ترین نقاط گردشگری کرمان است که آب و هوای مطبوع و مساعدی دارد و گردشگران زیادی در سایه درختان و حاشیه آبراه و رودخانه سکنج لحظات خوشی را سپری می کنند. این محل در دامنه جنوبی کوه مرموز پلوار واقع شده است.

روستای سکنج قدمتی 700 ساله دارد و با باغ های سرد فراوان، چنارهای کهنسال و کوچه های پیچ در پیچ و انواع درختان و خانه های روستایی زیبا میزبان علاقه مندان به طبیعت و کوهستان است.

رودخانه سرسبز سکانژا که در دره های شمالی روستا جاری است به این منطقه شکوه خاصی بخشیده است.

این رودخانه که در امتداد صخره‌ها و در پای دیواره‌های مرتفع و سنگی رشته‌کوه پلوار جریان دارد، با آبشارهای آبشاری و حاشیه‌های پر درخت، فضایی بی‌نظیر را در این منطقه از کرمان ایجاد کرده است.

در کنار این رودخانه و در مسیر آبشار اصلی، با چشم اندازهای زیبای جنگلی و کوهستانی، خاطراتی ماندگار در دل و جان گردشگران و طبیعت گردان نقش بسته است.

در این آبادی در کنار رودخانه بزرگ چندین کیلومتر درخت چنار وجود دارد که برخی از آنها به قدری قوی هستند که عظمت و قدمت خود را شگفت زده می کنند.

وجود مقبره «شیخ علی بابا» که از عرفای این منطقه است بر جذابیت اسکنج می افزاید.

وجود دیواره ها و قله های محکم و همچنین دره های پوشیده از درخت و قله های بیش از 4000 متری روستا، فضا را به ماجراجویان و کوهنوردان بخشیده و همواره خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در این زمینه بر جای گذاشته است.

حتما از روستای سکنج و آبشار کرمان دیدن کنید

آبشار سکنج نیز در موقعیت جغرافیایی N300117 E572832 در این منطقه از استان کرمان قرار دارد.

در شرق روستای سکنج و در فاصله کمتر از چهار کیلومتری تنگه ای پر از درخت با دیوارهای سنگی بلند و رودخانه ای پرپیچ و خم و خروشان خودنمایی می کند که بی شک زیباترین و جالب ترین رودخانه نزدیک به مرکز استان است. .

حرکت در امتداد رودخانه، عبور از درختان و صخره ها و عبور از آبشارهای کوچک و خروشان و همچنین دیوارها و برآمدگی ها در کوه هایی که همه جا را تسخیر می کنند. یک تصویر دائمی را نمایش می دهد.

به آبشار اصلی که می‌رسی، قطره‌ای باریک حدود ده متری به داخل گودال سنگی با شیب 80 درجه می‌افتد و صدای غرش در هوا به گوش می‌رسد.

آب رودخانه پس از خروج از حوض اصلی به صورت مارپیچی می رود و دو تا سه متری به سمت تک درختان بید سرازیر می شود تا اینکه در حوض دیگری آرام می گیرد و دوباره در پای درختان بید و زالزالک به جریان خود ادامه می دهد.

چشمه و آبشار سکنج پس از حدود چهار ساعت پیاده روی در دره خنک و زیبای سکنج واقع شده و آب از نزدیک قله پلوار مانند اشک زلال است و از میان صخره ها می گذرد که نیمی از آن به دره سکنج و روستا می رود. در جنوب کوه پلوار، نیمه دیگر آن روستای نیزراهی در شمال کوه پلوار است.

موقعیت روستا و مجله آبشار سکنج

اگر به شرق روستا بروید، رودخانه خروشانی را که از تنگه ای سرسبز و بهشتی می گذرد، روبروی خود می بینید. رودخانه ای که چنارهای بلند آن را احاطه کرده اند و از دور شبیه قاب عکس است.

حتما از روستای سکنج و آبشار کرمان دیدن کنید

وقتی از کنار این رودخانه می روید و از کنار سنگ های بزرگ و آبشارهای کوچک آن یعنی در حدود 4 کیلومتری روستا می گذرید، به آبشاری بزرگ می رسید که ارتفاع آن حدود 10 متر است و در گودالی سنگی با شیب 80 درجه می افتد. .

اینجا نه تنها زیبایی طبیعت، بلکه صدای آبشار و آواز پرندگان روح شما را جلا می دهد.

پس از گودال سنگی، آب خنک آبشار به دریاچه های دیگر می ریزد و مسیری پر پیچ و خم را طی می کند تا سرانجام در پای بید و زالزالک می افتد.

این پیاده روی حدود 4 ساعت طول می کشد و در اینجا می توانید ساعت ها به تماشای زیبایی های طبیعت و مناظر کوهستانی بپردازید و زیر سایه درختان بید و چنار استراحت کنید.

سکنج یکی از آبادی های بزرگ و مرکز دهستان سکنج است که در شرق ماهان و شمال جاده «بام- کرمان» (6 کیلومتری جاده فرعی بعد از جاده پلیس) قرار دارد. سکنج در 50 کیلومتری کرمان و 15 کیلومتری ماهان است. چشمه و آبشار سکنج پس از حدود 4 ساعت پیاده روی از روستا در دره خنک و زیبای سکنج واقع شده است.

نشانی: ایران، استان کرمان، ماهان، روستای سکنج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا