ایران گردی

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

تودی تریپ: شهرستان رفسنجان یکی از شهرستان های استان کرمان است.

این شهر در شمال غربی کرمان قرار دارد و از نظر ارتباطی شهری در مسیر جاده کرمان و یزد است.

45 درصد جمعیت این شهرستان در مناطق روستایی زندگی می کنند و مهمترین فعالیت اقتصادی آنها باغداری و پسته کاری است.

در 55 کیلومتری جنوب این شهر کارخانه مس سرچشمه قرار دارد که بزرگترین معادن مس ایران در آن فرآوری می شود.

رفسنجان نام های مختلفی دارد که بیشتر مربوط به ذخایر زیرزمینی است.

به عنوان رفسنگان یا رفسنگ به معنای عسل که به عربی رفسنجان از دو کلمه رفسنگ به معنی عسل و کن به معنای من است. این شهر قدمتی طولانی دارد و باغ های پسته آن شهرت دارد.

برخی از جاذبه های رفسنجان

بیت حاج آقا علی

این مجموعه نمونه ای زیبا و باشکوه از معماری دوران قاجار است که در 5 کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان در روستای قاسم آباد واقع شده است. قدمت این بنا حدود 130 سال است.

خانه حاج آقا علی با زیربنای بیش از هفت هزار متر مربع و با معماری زیبای ایرانی یکی از بزرگ ترین و زیباترین خانه های خشتی و سنتی جهان به شمار می رود که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی این دوره) در سال 1136 هجری خورشیدی تأسیس شد.

بازار رفسنجان

بازار رفسنجان که به بازار تاریخی رفسنجان نیز معروف است، یک اثر تاریخی محسوب می شود و از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی و تجاری رفسنجان شناخته می شود.

بازدید از دیدنی های رفسنجان را از دست ندهید

بازار رفسنجان را می توان نمادی از ادوار مختلف معماری دانست و یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.

برخی از مورخان بر این باورند که این بازار یکی از نخستین بناهای رفسنجان بوده و مجموعه‌ای متشکل از قیصریه، بارانداز، آب انبار، آب خوری، حمام، کاروانسرا، مسجد و نه گنبد سلجوقی دارد.

به نظر می رسد اولین بنای این مجموعه ارزشمند تاریخی به دستور و تلاش «بهرام شاه سلجوقی» در اواسط قرن ششم هجری ساخته شده است.

بازار رفسنجان به دلیل ارزش تاریخی خود در تاریخ 31 مرداد 1383 با شماره ثبت 13290 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار میرزا

این غار در خرداد 1386 توسط تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان با همکاری هیئت کوهنوردی شناسایی و ثبت شد.

وارد دهانه غار که می شوید وارد راهروی باریکی می شوید که کمی جلوتر در طول مسیر پهن می شود و دو جهت را جلوتر از شما نشان می دهد.

یک سوراخ کوچک در سمت راست و یک مسیر روبه‌رو که عریض‌تر به نظر می‌رسد. مسیر اصلی سوراخ کوچک سمت راست است که شما را به چاه 50 متری غار می برد.

در قسمت میانی این غار با فرود 90 متری مواجه می شوید و در فضای معلق قرار می گیرید که غار را برای شما مرموزتر می کند.

در اینجا وسعت غار به 150 متر مربع می رسد و می توان رنگ ها و طرح های مختلفی را در فانوس های سنگی غار مشاهده کرد.

لامپ هایی که میلیون ها سال قدمت دارند و برخی از آنها به قدری بلند هستند که سقف سالن را به زمین متصل می کنند.

بازدید از دیدنی های رفسنجان را از دست ندهید

دیدنی های طبیعی رفسنجان

سکونتگاه ها به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه عمدتاً در دره ها، ارتفاعات و قله ها قرار دارند. شهر رفسنجان نیز در میان کوه‌ها احاطه شده و آب و هوای معتدل‌تر و سردتری نسبت به مناطق اطراف دارد. از گیاهانی که در این شهر و در کوه‌ها و مراتع اطراف می‌رویند، می‌توان به درختان بادام، بادام کوهی، یاس وحشی، انجیر کوهی، بوته‌های سورگوم و هدر و گیاهان دارویی مانند آلل، آویشن، کاکتوس، خیار، زوفا، زیره، بومادران، کلپورا و انگازه نشان داده شده است.

بازدید از دیدنی های رفسنجان را از دست ندهید

انواع حیوانات در مناطق مختلف شهرستان رفسنجان دیده می شود. حیواناتی مانند قوچ و میش کوهی که در مناطق کوهستانی و معتدل تر زندگی می کنند و حیواناتی مانند روباه، خرگوش، گرگ، کفتار، جوجه تیغی، سیهور، موش صحرایی، انواع مارمولک، افعی، مار زنگی و مار آبی که در مناطق بیشتر زندگی می کنند. دشت ها و دشت ها. از پرندگان این منطقه می توان به عقاب، شاهین، کبوتر زاغ، کاکلی، کاکلی، کبک و ساکت اشاره کرد.

تپه های شنی فردوسیه

در حومه صفایه در 40 کیلومتری رفسنجان. تپه های شنی روان وجود دارد. این تپه ها مناظر زیبا و چشم نوازی را خلق کرده اند. ماسه های روان جدای از زیبایی بصری، تجربه خوشایندی را برای گردشگران رقم می زند. پیاده روی و بالا رفتن از تپه های شنی چند ده متری خاطره ای بی نظیر برای بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی شهر رفسنجان به یادگار خواهد گذاشت.

بازدید از دیدنی های رفسنجان را از دست ندهید

غار چا دریا

غار چا دریا در واقع یک حفره عمیق در دل کویر با دو فضای قیفی شکل است. قطر قیف بالایی حدود 60 متر و قطر قیف پایینی حدود 30 متر است. در دل این چاله بزرگ و افسانه ای دریاچه ای از آب های زیرزمینی در این منطقه قرار دارد که سطح آن در گذشته به راحتی دیده می شد. البته امروزه به دلیل استفاده نادرست از آب های زیرزمینی در خطر خشک شدن است.

دره خشم

این یکی از زیباترین جاهای دیدنی رفسنجان است. این دره اسرارآمیز که کمتر شناخته شده است در 20 کیلومتری شهر قرار دارد و از آن دست آثار طبیعی است که با زیبایی خود چشم مهمانانش را خیره می کند. ستون هایی با ارتفاع نزدیک به 100 متر دور تا دور دیواره های دره را احاطه کرده اند و در پایین آن آب کم عمق رودخانه جودری جاری است. قدمت این دره به دوره چهارم زمین شناسی می رسد. این امر منجر به ایجاد سنگ هایی با اشکال مختلف و شگفت انگیز در مسیر دره خشم شده است. توجه داشته باشید که برای سفر به این دره به یک راننده واجد شرایط لازم است.

بازدید از دیدنی های رفسنجان را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا