ایران گردی

حتما از خانه بهادر الملک بردسیر در کرمان بازدید کنید

تودی تریپ: خانه بهادرالملک یکی از بناها و بناهای تاریخی بردسیر است که توسط سپهبد عبدالمظفر خان معروف به بهادرالملک و ملقب به ابدال در دوره قاجار ساخته شده است.

این بنا مانند اکثر بناهای دوره قاجار در این منطقه با پلان مرکزی حیاط و فضاهای اطراف ایجاد شده است.

از جمله قسمت های جالب این بنا، علاوه بر تالار بزرگ آن، انبارهای طبقه فوقانی برای نگهداری آذوقه و برج خشتی این خانه است که قسمت پایینی آن گذرگاه عمومی است.

برای بردسیر کرمان

بردسیر یکی از شهرستان های استان کرمان و در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

این شهر یکی از شهرهای خوش آب و هوای کرمان است که تابستان های خنک و زمستان های برفی دارد. باستان شناسان تاریخ این شهر تاریخی را به دوره ساسانی نسبت می دهند.

این شهرک در 65 کیلومتری شهر بردسیر قرار دارد.

حتما از خانه بهادرالملک بردسیر کرمان دیدن کنید

به گونه ای که شهرستان بردسیر دارای تابستان های خنک و معتدل و زمستان های سرد و برفی است که به آن مشیز نیز می گویند، پیشینه قابل توجهی دارد و قدمت آن به قبل از ساسانیان می رسد.

این منطقه یکی از اولین مکان هایی است که زندگی اجتماعی در آن شکل گرفته و بهترین گواه بر این گفته وجود آثار و بناهای تاریخی فراوانی مانند: پیرجارسوز، برج نگار، برج تاریخی ارگ بردسیر، تل ابلیس و … است.

مردم بردسیر اکثرا مسلمان و دوازده امام شیعه هستند. دسته هایی از دراویش نیز در این شهر دیده می شوند. همچنین به دلیل قدیمی بودن شهر، طبیعی است که اقلیت زرتشتی نیز وجود داشته باشد.

زبان مردم این شهر لهجه کرمانی است اما گویش ها در جاهای مختلف کمی متفاوت است به طوری که در گویش این مردم تفاوت های کمی نسبت به گویش اصلی کرمانی وجود دارد. شغل مردم بردسیر عمدتاً کشاورزی است.

بردسیر امروزه یک شهر صنعتی محسوب می شود و کارخانه های گلاب گیری و عسل زیادی در این شهرستان وجود دارد.

بردسیر یا بردشیر در گذشته به مشیز نیز معروف بوده است. تاریخ بردسیر به دوران ساسانیان و سلطنت اردشیر بنیانگذار سلسله ساسانی باز می گردد.

آرشیر را خالق بردسیر می دانند. از این نظر برخی منابع شهر بردسیر را با نام «ویه اردشیر» نیز می شناسند که به مرور زمان به بردسیر تبدیل شد.

اما وجود برخی آثار باستانی در شهر که مربوط به پیش از ساسانیان است نشان می دهد که این شهر قبل از ساسانیان دارای تمدن بوده است.

شهر بردسیر در دوره ساسانیان از اهمیت بالایی برخوردار بود، پس از آن با ورود اسلام به ایران، در دوره آل بویه پایتخت این ایالت شد.

حتما از خانه بهادرالملک بردسیر کرمان دیدن کنید

در دوره سلجوقی نیز اهمیت فوق العاده ای داشت.

منابع دوره سلجوقی گزارش می دهند که این شهر دارای چندین بیمارستان و یک کتابخانه با 5000 جلد کتاب بوده که در دوره مغول از بین رفته است.

وجود کتابخانه و مسجد معروف در این شهر نشان از اهمیت این شهر در دوره سلجوقی دارد.

اگر از تاریخ بردسیر و اهمیت تاریخی آن صحبت کنیم، بحث به درازا می کشد، وجود تل ابلیس در دشت بردسیر به عنوان قدیمی ترین اثر بردسیر را تنها می توان شناسنامه ای برای قدمت این شهر دانست. .

ویژگی های جالب خانه تاریخی بهادرالملک

خانه تاریخی بهادرالملک و برج دیده بانی آن یکی از آثار تاریخی شهرستان بردسیر در استان کرمان است.

خانه بهادرالملک بردسیر متعلق به دوره قاجار است و معماری خاص و دیدنی دارد. قسمت پایینی برج خشتی که محل عبور عموم است، یکی از زیباترین قسمت های خانه به حساب می آید.

خانه بهادرالملک بردسیر در تاریخ 1395/12/07 با شماره 21464 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.این بنای تاریخی که اکنون محل اداره میراث بردسیر است در مرکز شهر واقع شده و قابل بازدید است. در ساعات کاری

شهرستان بردسیر با قدمتی بیش از هفت هزار سال و آثار قدیمی در شصت کیلومتری غرب کرمان واقع شده است.

حتما از خانه بهادرالملک بردسیر کرمان دیدن کنید

خانه تاریخی بهادرالملک یکی از اماکن تاریخی شهرستان بردسیر است. این بنا توسط عبدالمظفرخان سرکارگر معروف به بهادرالملک که در دوران قاجار به «ابدال» در بردسیر شهرت داشت ساخته شده است.

در حال حاضر درهای این خانه فقط در ساعات اداری برای مراجعین دفتر باز است. ارگ بردسیر نیز در فاصله اندکی از این بنا در خیابان شلوغ شریعتی قرار دارد که می توانید از آن نیز دیدن کنید.

معماری خانه بهادرالملک بردسیر

این بنا مانند اکثر بناهای دوره قاجار در این قسمت از ایران با پلان حیاط مرکزی و فضاهای اطراف ساخته شده است به گونه ای که در جبهه شمالی حیاط سه در و در جبهه جنوبی وجود دارد. سالن بزرگی وجود دارد که فضاهای دیگر در جبهه شرقی و غربی که شامل انبارها، اتاق خدمه و آشپزخانه است، به عنوان فضای اصلی خانه عمل می کند.

از جمله قسمت های جالب این بنا، علاوه بر تالار بزرگ آن، انبارهای طبقه فوقانی برای نگهداری آذوقه و برج خشتی این خانه است که قسمت پایینی آن گذرگاه عمومی است.

مسائل امنیتی

با توجه به اینکه بردسیر آثار تاریخی کمی دارد، هرگونه بی توجهی باعث کم رنگ شدن جاذبه های تاریخی این شهرستان می شود. اخیراً سازمان ها و نهادهای دیگری در جوار این بنا اقدام به ساخت و ساز کردند که به منظر فرهنگی آن آسیب وارد کرد.

با ساخت و سازهای جدید در محوطه این خانه از جمله ساختمان بانک رسالت، ساختمانی متعلق به آموزش و پرورش، بلوار جدید آیت الله طاهری و مسجد جامع شهر، این بنا با تخریب بیشتری مواجه است که در خطر جدی ریزش قرار دارد. و از فهرست آثار ملی خارج شد.

بر اساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، حریم مصوب بنای تاریخی بهادرالملک تهیه و تصویب شده و به زودی به نهادها و سازمان های مرتبط مانند شهرداری بردسیر ارسال می شود.

حتما از خانه بهادرالملک بردسیر کرمان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا