ایران گردی

حتما از خاص ترین دره خوزستان بازدید کنید

تودی تریپ: وقتی به توبیرون برسید، از آنچه می بینید شگفت زده خواهید شد.

دره ای خوب با هوای خوب که باورتان نمی شود در خوزستان هستید.

مکانی با دیوارهای بلند و صخره‌ای با ارتفاعی که گاهی به 100 متر می‌رسد و دره‌ای باریک ایجاد کرده‌اند که می‌توان در آن زیر سایه این صخره‌ها و روی شن‌های پایین دره قدم زد و از تنفس خنک لذت برد. هوا؛ اما شگفتی های این دره به اینجا ختم نمی شود!

در جاهایی شکل های عجیب و چشم نوازی دارد و تصویری دیدنی از منظره ای از تاک های فراوان و انجیر وحشی را می بینید و با تماشای آن گم خواهید شد.

چشمه های آبی فراوان، آبشارها و نهرهای زیبا و خیره کننده نیز چشم اندازی بی نظیر و وصف ناپذیر به توبیرون بخشیده است.

هزاران سال طول کشید تا طبیعت، مه، خورشید و آسمان دست به دست هم دهند تا چنین مکان افسانه ای را خلق کنند.

این دره از سنگ‌های رسوبی و کنگلومرا تشکیل شده است که در اثر فرسایش آبی پس از بارندگی‌های شدید و جاری شدن آب از نواحی بالای کوه به وجود آمده است.

در فصول خشک، عمق دره توبیرون به عنوان زهکش عمل می کند و آب از سفره های زیرزمینی جمع می شود و به آن می ریزد. بنابراین در این دره آب بسیار زلال و خنکی را در دیواره ها و کف دره می بینید که ماهی های کوچک و بزرگ و انواع مار و مارمولک در آن زندگی می کنند.

بازدید از خاص ترین دره خوزستان را از دست ندهید

آشنایی با خاص ترین دره خوزستان

دره توبیرون یکی از زیباترین و دلنشین ترین جاذبه های طبیعی کشورمان است که در 20 کیلومتری شرق دزفول در دل طبیعت واقع شده است.

این دره چشمگیر با طبیعت بی نظیر و مناظر شگفت انگیز و دیدنی خود اخیرا مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان قرار گرفته و به یکی از محبوب ترین جاذبه های جنوب کشورمان تبدیل شده است.

دره توبیرون آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد. هوایی که حداقل 20 تا 25 درجه سانتیگراد سردتر از هوای بیرون است.

دلیل وجود چنین هوای مطبوعی را باید در مکانیسم طبیعی جمع آوری آب آن جستجو کرد: دره توبیرون با جذب و مکش آب محبوس شده در دل کوه و جمع آوری آن در پایین، به عنوان یک زهکش طبیعی عمل می کند و هوای خنک در معابر عمیق ایجاد می شود.

این ویژگی منحصر به فرد این دره باعث شده است که دره توبیرون حتی در گرم ترین و خشک ترین زمان سال نیز دارای آب و هوای مطبوع و خنک باشد و به تفرجگاهی دلپذیر برای مردم خوب جنوب کشورمان تبدیل شود.

وقتی در مسیر این دره قدم می گذارید، درست در همان ابتدا با گذرگاه های باریک و مارپیچی روبرو می شوید که نوید سفری پرماجرا را به شما می دهد.

در مسیر از گذرگاه های خنک و زیبایی عبور خواهید کرد که دیوارهای آن با بوته های سبز و گیاهانی که از دل صخره روییده اند تزئین شده است.

وجود آب خنک و روان، آبشارهای چشم نواز، مناظر زیبا و هوای مطبوع دست به دست هم داده اند تا خاطرات ماجراجویی دره توبیرون را برای شما طولانی کنند.

پس از یک ساعت پیاده روی و لذت بردن از طبیعت زیبای این مکان، به انتهای مسیر می رسید; جایی که قطره باریکی از آب به نام بیشه منتظر است تا تو را خیس کند.

بازدید از خاص ترین دره خوزستان را از دست ندهید

بدون شک گشت و گذار در دره اسرارآمیز توبیرون و مشاهده مناظر شگفت انگیز و رویایی آن، حس نشاط و سرزندگی را به شما تزریق می کند و جان تازه ای در شما می دمد.

دره توبیرون کجاست؟

برای بازدید از دره توبیرون ابتدا باید بلیط هواپیما دزفول تهیه کنید، سپس به سمت جاده دزفول – سردشت حرکت کنید و از آنجا به منطقه تنگه سرا بروید.

سپس جاده سمت چپ را انتخاب کرده و پس از طی حدود 6 کیلومتر وارد جاده خاکی می شوید که شما را به دره توبیرون می رساند.

دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان است که در شمال شرقی آن قرار دارد. فاصله این شهر تا مرکز خوزستان، اهواز 155 کیلومتر است. این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوعی است و برخی از مهم ترین دیدنی های استان خوزستان در آن قرار دارند.

با وجود اینکه خوزستان از اواسط بهار تا پایان مهرماه هوای گرم دارد، اما در شهر دزفول می توانید مکان هایی را پیدا کنید که با بازدید از آن ها، گرما را به کلی فراموش کنید.

یکی از این مکان‌ها دره توبیرون است، دره‌ای شگفت‌انگیز که یکی از جاذبه‌های دیدنی دزفول است و در ۲۰ کیلومتری شمال این شهر در شهرستان سردشت و در نزدیکی منطقه‌ای به نام تنگه سرا قرار دارد.

با توجه به معنی این نام، این دره جذاب و دیدنی در شهرستان دزفول به دلیل اختلاف دمایی 15 درجه ای که با سایر نقاط شهر دارد، می تواند بهترین زمان برای سفر به آن بین بهار و تابستان باشد. خلاص شدن از شر گرما مسخره بازی در تابستان بهترین گزینه است.

فصل های پاییز و به خصوص زمستان برای سفر به این منطقه طبیعی توصیه نمی شود زیرا باید سرمای شدید را تحمل کنید در غیر این صورت حتی یک دقیقه هم نمی توانید در این منطقه بمانید.

بازدید از خاص ترین دره خوزستان را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا