ایران گردی

حتما از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهرستان بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهر مهرستان تا اوایل سلطنت پهلوی با نام «مه قاس» شناخته می شد و در روند ایرانی سازی نام ها، کلمه «مه قس» به «زابلی» تغییر یافت، زیرا در زمان پهلوی، این نام اخیر به نام «زابلی» تغییر یافت. محکم در این منطقه مستقر شد.

کلمه مه گاز کلمه ای پهلوی است که از دو جزء «مه» به معنی بزرگ و «گاز» به معنی مکان و مکان تشکیل شده است و این نام نشان می دهد که این منطقه زمانی شهری بزرگ و مهم بوده است که نسبتاً بزرگتر بوده است. و برای سکونتگاه های اطراف اهمیت بیشتری دارد.

وجود تپه های باستانی در منطقه ای که متأسفانه هنوز ثبت نشده است حکایت از تاریخ کهن این منطقه دارد. زابلی از این نظر در شهرهای بلوچستان موقعیت ممتازی دارد.

رشته کوه بیرک

بلندترین نقطه شهرستان مهرستان رشته کوه بیرک است. کوه بیرک دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است و از رشته کوه باریک با دشت هایی در حاشیه تشکیل شده است که به طور کامل از کوه ها و تپه های اطراف جدا شده است.

کوه بیرک دارای جاذبه های گردشگری و کوهنوردی فراوانی از جمله آبشار هاشانی، تجانی، گیشچوک و دره های جذاب ماخانی، رازی و گتی است.

وجود غارهای طبیعی به طول بیش از 100 متر و معادن مختلف مانند آهن، منیزیم، پنبه نسوز، تالک از دیگر مزایای این کوه و شهر عظیم است.

کوه بیرک علاوه بر اهداف مهم و استراتژیک خود دارای مناظر بسیار زیبا با گونه های فراوان و پوششی غنی از درختان کاج، بادام کوهی، زیتون وحشی، انجیر، ارزن و تا کنون بیش از هفتاد و پنج گونه گیاه دارویی از جمله آزگوند، کالپور، گواتک، مور، توتری، آویشن شناسایی می شوند.

حتما از خاص ترین جاذبه های گردشگری مهرستان دیدن کنید

گشتک

یکی از مناطق زیبای منطقه گیشتک است که دارای مناظر طبیعی و دیدنی از جمله چشمه ها، آبشارهای طبیعی و مناظر سرسبز است. منطقه گیشتک برای کوهنوردی مناسب است و دارای مناظر سبز جذاب و زیبایی است.

گیشتک در 13 کیلومتری شمال کوه بیرک در مسیر جاده سراوان – مهرستان و 7 کیلومتری کلک و رزی قرار دارد.

این منطقه سرسبز و جذاب با چشمه ها، مناظر زیبا و نخلستان های طبیعی و درختان سرسبز در فصل بهار پذیرای هر گردشگر و مسافری است.

کالک و رزی

در ۲۵ کیلومتری مرکز شهر چشمه‌های زیبا و مناظر طبیعی، جنگل‌های سرسبز و جذاب وجود دارد. مسیر دسترسی جاده زبلی به سرشهران در دامنه جنوبی کوه بیرک روبروی روستای عزیزآباد است.

خواستن

مناظر طبیعی و چشم اندازهای نفیس، صخره مناسب برای کوهنوردی و نخلستان های زیبا و سرسبز که در 30 کیلومتری مرکز شهر و مسیر دسترسی 30 کیلومتری جاده زابلی به ایرانشهر است.

دست از سرم بردار

مناظر زیبایی با چشمه ها و سرسبزی و همچنین صخره های مرتفع برای صخره نوردی وجود دارد. فاصله آن از مرکز شهر 15 کیلومتر است و در قسمت شمالی کوه بیرک قرار دارد و راه دسترسی آن جاده پیرجه بالای برج رادیویی است.

روستای کلک

روستای کلک با چشمه های زیبا، مناظر طبیعی و جنگل های سرسبز و جذاب یکی از مناطق گردشگری بی نظیر منطقه است.

روستای «کلک» با چشمه‌های زیبا، چشم‌اندازهای طبیعی و جنگل‌های سرسبز و جذاب در 20 کیلومتری مرکز مهرستان قرار دارد و یکی از مناطق بی‌نظیر گردشگری این شهرستان است.

حتما از خاص ترین جاذبه های گردشگری مهرستان دیدن کنید

قلعه مهرستان

این قلعه در حومه شهر زبالی، شهرستان مهرستان، استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و قدمت آن به 400 سال می رسد و گفته می شود قدمت آن به قرن نهم و دهم هجری قمری می رسد.

این قلعه تاریخچه جالبی در خردار دارد. در سال 1291 هجری شمسی توسط انوشیروان بارکزی که برادر دوست محمد خان حاکم بلوچستان بود، تصرف شد.

همچنین حاکم این قلعه در آن زمان شخصی به نام شاه جهان بود.

سپس در سال 1307 با تسلط نیروهای دولتی بر این منطقه، این قلعه متروکه و به مرور زمان ویران شد. این قلعه که تخریب های زیادی را متحمل شده است دارای معماری زیبا و جذابی است و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

این قلعه 1000 متر مربع مساحت دارد و بر روی تپه ای مصنوعی ساخته شده است که از ویژگی های جالب این بنا است. این سازه نوعی ساختمان با حیاط مرکزی است که سایر قسمت های آن در اطراف حیاط ایجاد شده است.

این بنا در برخی قسمت ها دو طبقه و در برخی قسمت ها سه طبقه است که جذابیت این بنا را بیش از گذشته کرده است.

از دیگر ویژگی‌های معماری آن، می‌توان به دو قسمت بودن آن اشاره کرد، به‌طوری‌که یک قسمت آن محل سکونت مشترک و قسمت دیگر محل سکونت حاکم بوده است. برای سقف آن از تنه خرما و زنبق استفاده می شد و در وسط حیاط چاه عمومی حفر می شد.

غار فار

غار اناران در نزدیکی جاده اصلی «گرسامان» در شهرستان مهرستان قرار دارد و یکی از غارهای طبیعی این شهرستان است.

حتما از خاص ترین جاذبه های گردشگری مهرستان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا