ایران گردی

حتما از حمام خان کاشان بازدید کنید

تودی تریپ: یکی از بناهای ارزشمند این بازار تاریخی، همام خان یا همام رزقیه است که در وسط خط اصلی بازار و در بالای بازار قرار دارد.

همام خان به همت و دستور عبدالرزاق خان کاشی، حاکم کاشان و عامل یکی از معتمدین کاشان به نام حاج غیاث الدین در سال ۱۱۸۷ هجری قمری و در زمان زندیه ساخته شد. او مقاومت کرد و علیرغم ویرانی های عظیم و جبران ناپذیر کاشان، این بنا از تخریب در امان ماند.

سیر تاریخی همام خان کاشان

در دوره زندیه مردی به نام میرزا عبدالرزاق خان کاشی حاکم شهر کاشان بود. میرزا عبدالرزاق در این شهر بناها و بناهای مختلفی ساخت که همام خان یکی از آنها بود. در واقع پسر عموی میرزا غیاث الدین که به مهارت و شهرت معروف بود، ساخت این آبگرم را بر عهده داشت. این محوطه تاریخی در سال ۱۱۵۳ هجری قمری، پنج سال قبل از مرگ کریم خان زند تکمیل شد. جالب است بدانید حمام خان کاشان تا سال ۱۳۸۰ فعال بوده و مردم از آن برای استحمام استفاده می کردند.

اما پس از آن تاریخ، این چشمه آب گرم تبدیل به یک غذاخوری سنتی شد، بنابراین گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی می توانند بیشتر در این مکان کاوش کنند. این میراث ارزشمند در اسفند 1380 با شماره 3627 این حمام در فهرست آثار تاریخی قرار گرفت.

حتما از حمام خان کاشان دیدن کنید

بنای خان کاشان در زمان زندیه ساخته شد. همام خان توسط میرزا عبدالرزاق حاکم کاشان در دوره زندیه ساخته شد. گفته می شود او در زمان سلطنت خود برای بهبود اوضاع کاشان تلاش زیادی کرد.

ورودی حمام با یک سردر زیبا تزئین شده است، آستر این سر از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. پس از عبور از ورودی و چند پله بالا به حمام می رسید. در وسط حمام حوض کوچکی با وسایل حمام قدیمی وجود دارد و در اطراف این قسمت محوطه های وسیعی ساخته شده که در گذشته برای استراحت و نشستن افراد به حمام استفاده می شده است.

بعد از ساربین وارد یک راهرو پر پیچ و خم می شوید و پس از عبور از آن به منطقه ای با حوضچه های بزرگ و کوچک می رسید. در قسمتی از مجموعه کاروانسرا می توان حمام ها را به شکل مدرن خود مشاهده کرد، این اتاق ها بعدها به این حمام کاروانسرا اضافه شدند. گفته می شود همام خان تا چند سال پیش مورد استفاده مردم بوده است، اما امروزه به موزه و چایخانه ای کوچک اما دلپذیر تبدیل شده است.

استان اصفهان، شهر کاشان، میدان فیض، رضا عباسی

معماری باشکوه همام خان کاشان

همام خان در زمینی به مساحت 1250 متر مربع و در سه قسمت اصلی سربینه، گرم خانه و چال حوض ساخته شده است.

تخته سر که بزرگ ترین فضای سرویس بهداشتی است دارای پایه هشت و نیم هشت بوده و بسیار نزدیک به مربع است. هشت پله سنگی نیز در وسط فضایی ایجاد کرده است که با طاق بلند رسمی از سایر قسمت ها متمایز می شود. این طاق آجری است و تزئینات معقولی دارد و خطوط رسمی سازی با تکه های کاشی آبی و سفید بیشتر مشخص شده است.

حتما از حمام خان کاشان دیدن کنید

نورگیر بزرگ وسط این طاق نور سربینه را تامین می کند و حوض هشت ضلعی وسط سربینه نور را دوچندان می کند. سکویی در اطراف سربینه قرار می گیرد و در نتیجه فضای نشستن و استراحت از فضای حرکت جدا می شود. در چهار گوشه این فضا، چهار آلاچیق نیم هشتی قرار دارد که هر کدام حوضی در جلوی خود دارند.

این حوض ها در انتهای پله هایی قرار دارند که کف سربینه را به سکوهای اطراف متصل می کنند، هنوز هم کاشی های قدیمی در ازاره سربینه دیده می شود، اما سکوهای اطراف این فضا با کاشی های جدید پوشیده شده و از کیفیت فضایی آن کاسته است. ساخته شده است.

علاوه بر این، تمام حوض ها از سنگ مرمر ساخته شده و شبیه شیشه های کریستالی بودند که امروزه با حوض های کاشی آبی جایگزین شده اند.

وسط درب فضایی با پایه هشت ضلعی منظم است که با تغییر جهت حرکت خانه به خانه، علاوه بر حذف دید مستقیم، تبادل حرارت بین آنها را کاهش می دهد. خانه گرم فضایی با پایه مستطیل شکل است که توسط چهار ستون سنگی به سه قسمت تقسیم شده است. خزانه در انتهای قسمت میانی و گرم خانه مقابل ورودی آن قرار دارد که اکنون ویران شده است.

دو فضا در کنار خزانه وجود دارد که احتمالاً حریم هنرستان بوده است. امروزه یکی از این اتاق ها به اتاق بخار اضافه شده و دوش هایی در آن تعبیه شده است. خانه گرم دارای یک آلاچیق عقب است که در یک طرف قرار دارد که یک منطقه شستشوی ایده آل با یک حوضچه نسبتاً وسیع در جلوی آن است. فضای آب انبار که امروزه از آن استفاده نمی شود دارای حوض مستطیل شکل است.

راه ورود به این فضا از در است و در کنار دریاچه غرفه هایی برای استراحت و نشستن تماشاگران تعبیه شده است.

حتما از حمام خان کاشان دیدن کنید

تابلوهای نقاشی شده در این حمام دارای سابقه ای در طبیعت هستند که در هشتی ورودی نقاشی شده اند، این تابلوها مربوط به عکس های حمسا نظامی مانند بهرام گور است که با توجه به موضوع تصاویر، شدت تخریب و آسیب در آنها، جایگاه ویژه ای را در پروژه های مرمت دکوراسیون مربوط به معماری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا