ایران گردی

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کنید

تودی تریپ: استان لرستان یکی از استان های غربی ایران است. مرکز استان لرستان شهر خرم آباد است.

از شهرستان های این استان می توان به الیگودرز، ازنا، درود، بروجرد، الشتر، کوه دشت، پلدکتر، چقاب، نورآباد و … اشاره کرد.

این منطقه یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری در ایران است. استان لرستان طبیعت بسیار زیبایی دارد و پدیده های طبیعی آن چشم هر فردی را به خود جلب می کند.

اگر عاشق طبیعت گردی و ماجراجویی هستید، حتما از این استان دیدن کنید و از جاذبه های آن دیدن کنید.

دیدنی های طبیعی لرستان

غار کالماکر

یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی شهر پل دچتر غار کالماکره نام دارد. این غار یکی از اسرارآمیزترین غارهای تاریخی ایران است.

داستان های زیادی در مورد این غار گفته می شود و گفته می شود ششمین گنج بزرگ جهان در داخل آن دفن شده است.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان دیدن کنید

قدمت این غار تاریخی به حدود 2700 سال پیش برمی گردد. برخی معتقدند ثروت پادشاهان دوران هخامنشی و ساسانی در این غار پنهان بوده است.

طبق یکی از داستان هایی که در مورد گنج های مدفون در غار کلماکره گفته شده است، کوروش پس از فتح بابل و بین النهرین، تمام ثروت معابد بابلی را از شوش به این غار آورده و در آن پنهان کرده است.

بر اساس داستانی دیگر، گنج های مدفون در این غار به کوه های پل دچتر منتقل شده و 4 نگهبان برای محافظت از آنها انتخاب شده اند.

جالب اینجاست که اسکلت این 4 نگهبان در سال های اخیر کشف شده است.

در غار کلماکره پدیده های طبیعی زیبا و جذاب بسیاری وجود دارد. این غار از 4 تالار نسبتا بزرگ تشکیل شده است. در هر یک از این تالارها ستون های رسوبی زیبایی وجود دارد.

ارتفاع برخی از این ستون ها به 15 متر می رسد.

از دیگر پدیده های طبیعی این غار می توان به استخرهای پر آب، دهلیزها، چاله ها، استالاکتیت ها، استالاگمیت ها و سقف کاذب زیبا و جذاب آن اشاره کرد.

در این غار اشیای باستانی بسیاری از جمله مجسمه های ارزشمند، لوح ها و تکوک ها یافت شده است.

بیشتر اشیاء یافت شده در غار کالماکر در موزه های خارجی مانند لوور فرانسه و بریتانیا نگهداری می شود.

کوه کارون

یکی از دیدنی ترین کوه های استان لرستان در شهرستان درود قرار دارد و به کارون معروف است. ارتفاع این کوه به 2950 متر می رسد.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان دیدن کنید

این کوه در قسمت جنوبی شهر درود قرار دارد. اگر می خواهید به قله این کوه زیبا صعود کنید باید به ایستگاه راه آهن قارون بروید و منتظر قطار محلی اندیمشک – دورود باشید یا از جاده آسفالته روستای پیر عبدالله بالا بروید.

در مسیر رسیدن به قله کوه کارون با چشمه های متعددی روبرو می شوید که دو چشمه آن پرویز و صیاد نام دارند.

دریاچه گهر

گهر بدون اغراق یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این دریاچه جذاب به لرستان می روند. برای رسیدن به مکان اول باید به شهر دورود برسید.

از آنجا شما حدود 35 کیلومتر با دریاچه فاصله دارید. به این فکر می کنید که چرا باید این مسیر را طی کنید و دریاچه را از نزدیک ببینید؟ این سوال خوبی است!

گهر با 85 هکتار وسعت یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور است.

تنوع منحصر به فرد گونه های گیاهی و جانوری گهر در هیچ جای دیگری یافت نمی شود.

از پسته، بلوط، بید، گلابی، انجیر، زالزالک، انواع گل گرفته تا حیوانات حفاظت شده مانند بز، آهو، پلنگ و خرگوش در این منطقه زندگی می کنند. مهمتر از همه این است که گهار در کنار کوه های آلپ ایران، یعنی در کنار کوه اشترانکو قرار دارد.

برای دوستداران طبیعت، هوای پاک و بی نظیر، آب زلال، ساحل شنی و صخره ای بهترین محیط کمپینگ را فراهم کرده است. پس اگر می خواهید طبیعت لرستان را در یک پکیج کامل تماشا کنید حتما برنامه گهر را به لیست خود اضافه کنید.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان دیدن کنید

دیدنی های تاریخی لرستان

قلعه فلاکولافلاک

حتی اگر چیزی در مورد لرستان نمی دانید، احتمالاً نام فلک الفلک را شنیده اید.

این قلعه بارزترین نماد شهر است که از دوران ساسانیان حفظ شده است. موقعیت آن بر روی تپه مشرف به خرم آباد است و به همین دلیل تقریباً از هر نقطه شهر قابل مشاهده است.

این قلعه اسرارآمیز از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلف بوده و اتفاقاً حداقل سه یا چهار بار نام خود را تغییر داده است.

حمام در شکاف خرم آباد

یکی از زیباترین آثار تاریخی استان لرستان که در شهر خرم آباد قرار دارد، همام گپ نام دارد. این حمام در نزدیکی میدان گپ در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد. تزئینات زیبا و گچبری خیره کننده آن از ویژگی های جذاب این اثر تاریخی است.

قلعه کهزاد

یکی از دیدنی ترین قلعه های استان لرستان که در شهرستان کوهدشت قرار دارد، قلعه کهزاد (وزنیار) نام دارد. این قلعه تاریخی و قدیمی در دوره اشکانیان ساخته شده و ارزش تاریخی آن به حدی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقایای باقی مانده از این قلعه تاریخی نشان می دهد که مصالح به کار رفته در آن سنگ و ساروج بوده است. طول حصار این قلعه به 60 متر و عرض آن به 24 متر می رسد. موقعیت این قلعه مشرف به دره سیمر است.

حتما از جاذبه های گردشگری لرستان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا