ایران گردی

حتما از جاذبه های گردشگری بناب بازدید کنید

تودی تریپ: وقتی از تاریخ و قدمت ایران صحبت می کنید، ناخودآگاه در ذهن خود شیراز، تبریز، اصفهان، شهر سوخته و تعدادی شهر دیگر را تداعی می کنید. در این میان استان آذربایجان شرقی یکی از قدیمی ترین استان های کشور است که از نظر تاریخی و جاذبه های گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

مکان های تاریخی و دیدنی بناب

هر یک از دیدنی های بناب متعلق به دورانی است که برای آیندگان به یادگار مانده است. با توجه به بافت قدیمی بناب، تعداد نقاط دیدنی بناب کم نیست. بعد از رفتن به تبریز با تور علی بابا می توانید حداقل یک روز از سفر خود را برای دیدن جاهای دیدنی بناب اختصاص دهید.

پل پنج چشمه; نمادی از تاریخ بناب

پل تاریخی پنج چشمه هم همینطور آفتاب او در شهر بناب می درخشد. این پل قدیمی یادگار دوره صفویه و یکی از پل های تاریخی استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. پل پنجه چاسمه به زبان محلی به باش گوزلی کورپی شهرت دارد و در روستای سور در 600 متری بناب واقع شده است.

طبیعتاً هر پل بر روی یک رودخانه ساخته می شود. پل پنج چشمه نیز گنجانده شده است رود صوفی یافت می شود. این پل 50 متر طول دارد. شک نکنید قدم زدن روی سنگفرش پل و نگاه به رودخانه حس خوبی به شما دست می دهد. همانطور که از نام پل مشخص است، این پل دارای پنج دهانه یا فواره است که ظاهر منحصر به فرد آن حتی بی تجربه ترین افراد را نیز برای عکس گرفتن وسوسه می کند.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب دیدن کنید

معماری پل بناب پنچ چشمه به سبک دوران صفویه ساخته شده است. اگر به طراحی این پل دقت کنید، متوجه طاق های صلیبی شکل، آجرهای مربعی شکل، جان پناه ها، سنگفرش ها و پی های سنگی پل خواهید شد.

بد نیست بدانید پل پنچ چشم یکی از مهم ترین دیدنی های بناب است که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه مردم شناسی سهند جنوبی; حمام مهرآباد سابق

برای آشنایی با آداب و رسوم و تاریخ یک شهر، چه مقصدی بهتر از دیدنی های بناب؟ بدون شک موزه مردم شناسی سهند جنوبی در سفر به بناب مقصدی فراموش نشدنی است. موزه مردم شناسی بناب در گذشته با استفاده از حمام در دوره صفویه ساخته شده است. این حمام یکی از معروف ترین چشمه های آب گرم استان آذربایجان شرقی به شمار می رود که در سال های اخیر به موزه مردم شناسی بناب تغییر کاربری داده است.

بانیا مهرآباد 324 متر مربع مساحت دارد که عمدتاً از سنگ و آجر ساخته شده است. گچ به کار رفته در ساخت حمام ساروج بوده و تمام دیوارهای داخلی با آهک عایق کاری شده است. این حمام مانند سایر حمام های قدیمی به چند قسمت تقسیم می شود که هر کدام شکوه و زیبایی خاص خود را دارند.

قسمت اول رختکن است و بزرگترین گنبد در این قسمت بنا ساخته شده است. در کنار گنبد اصلی چهار گنبد کوچک دیگر وجود دارد. وقتی چشمانتان برای نگاه کردن به حمام مهرآباد گرم می شود، وجود حوض سنگی تزئین شده با رنگ آبی نظرتان را جلب می کند.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب دیدن کنید

همام مهرآباد یکی از قدیمی ترین مکان های دیدنی بناب است. این اثر در سال 1375 توسط میراث فرهنگی از بخش خصوصی خریداری و در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از سال 1382 حمام مهرآباد به موزه مردم شناسی سهند جنوبی شهرت یافته است.

بسیاری از ابزار و ادوات با ارزش و تاریخی مانند ادوات کشاورزی، آلات موسیقی آذربایجان، آهنگری، ابزار سنتی و ماشین های بافندگی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد. بازدید از این موزه به علاقه مندان به تاریخ آذربایجان شرقی توصیه می شود.

استان آذربایجان شرقی – شهرستان بناب – روبروی مسجد قدیم مهرآباد

جاذبه های طبیعی بناب

تالاب قره قشلاق بناب

تالاب قره قشلاق بناب با بیش از ۲۲ هزار هکتار وسعت در حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه و در حومه شهرستان بناب قرار دارد. به دلیل زیبایی طبیعی این تالاب و پوشش گیاهی و جانوری متنوع، آن را عروس تالاب های شمال غرب کشور می نامند.

تالاب قره قشلاق به دلیل دسترسی آسان، قرار گرفتن بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی، وجود گونه های مختلف پرندگان در فصل بهار و تابستان و آب و هوای مطبوع در روزهای گرم سال مورد توجه قرار گرفته است. یکی از محبوب ترین مقاصد و جاذبه های گردشگری بناب است و گردشگران زیادی از آن لذت می برند. آنها از طبیعت به این منطقه می آیند.

حتما از جاذبه های گردشگری بناب دیدن کنید

منطقه توریستی کارا کشون

منطقه گردشگری قره قشون در حوالی روستای تازه کند زوارق از توابع شهرستان بناب قرار دارد و فاصله آن با شهرستان بناب پنج کیلومتر است.

این منطقه در ارتفاعات قره قشون قرار دارد که دارای چندین قله مرتفع است و یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان است. آنها در سال 2012 یک کمپ توریستی در کوه ایجاد کردند که شامل چندین آلاچیق، توالت، نمازخانه و بوفه است. راه دسترسی به کمپ نیز آسفالت است.

همچنین قدمت محوطه کوه قره کشون به دوران پس از اسلام می رسد و به عنوان یکی از مکان های دیدنی بناب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا