ایران گردی

حتما از جاذبه های تاریخی نمین اردبیل بازدید کنید

تودی تریپ: دیدنی های نمین در شرق استان اردبیل قرار دارد و از زیباترین جاذبه هایی است که می توانید در منطقه شمال غرب ایران ببینید.

شهرستان نمین در مرز جاده اردبیل – گیلان و تهران قرار دارد و از آنجایی که در مجاورت جاده آستارا – اردبیل قرار دارد زیبایی های مختلفی دارد.

همانطور که می دانیم اردبیل یکی از شهرهای کوهستانی و سردسیر شمال غرب ایران است که دیدنی ها و جاذبه های گردشگری متنوعی در آن وجود دارد و گردشگران زیادی برای گشت و گذار و گذراندن تعطیلات به آن سفر می کنند.

این شهر دارای آب و هوای مساعد و مطبوع است که به دلیل مجاورت با دریای خزر، رطوبت کوتاه و مفیدی در طبیعت نمین پدیدار شد که آب و هوای آن را سرسبز و مطبوع کرد.

نمین با قرار گرفتن در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا منظره بی نظیر و دیدنی را برای این منطقه ایجاد کرده و از آب و هوای کوهستانی نیز بهره می برد.

علاوه بر این، دیدنی های نمین دست کمی از دیدنی های اردبیل ندارد و از تنوع زیادی برخوردار است.

موزه نمین (سرام السلطنه)

این خانه متعلق به میرکاظم خان حاکم حکومت طلاسا مرزی، محل ویلکیچ (مرکز آن نمین)، محل تالش (مرکز آن آستارا)، محل آجارود و موگان (مرکز آن است. گرمی) که حکم خود را از عباس میرزا گرفت و با دخترش ازدواج کرد.

از دیدنی های تاریخی نمین اردبیل حتما دیدن کنید

وی مرکز حکومت خود را در نمین قرار داد و بنایی در آن محوطه ساخت که پس از تملک آن توسط سازمان میراث فرهنگی، پس از اتمام عملیات مرمت در بهمن ماه 1386 این بنا به عنوان موزه نمین مورد استفاده قرار گرفت.

موزه نمین از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان نمین است که از موزه های این شهر محسوب می شود و بازدیدکنندگان زیادی از این موزه دیدن می کنند.

موزه نمین یا موزه صارم السلطان در قدیم محل سکونت مردی به نام میرکاظم خان حاکم منطقه مرزی محله بوده است.

ساختمانی که موزه نمین را در خود جای داده است، ساختمانی قدیمی با نمای چوبی است که در سال ۱۳۷۸ به طور کامل بازسازی شد.

از قسمت های مختلفی که در این موزه وجود دارد می توان به هشتی، حیاط، آب انبار، اتاق خواب، اتاق زیر شیروانی و قسمت خدمات اشاره کرد.

در قسمت غربی بنا خانه‌ای قدیمی وجود دارد که به موزه متصل است.

در میان آثار مختلف موزه نمین که گردشگران می توانند از آنها دیدن کنند، سکه های به جا مانده از قرن چهارم و نهم هجری قمری، دوران آق قویونلو و قره قویونلو، چراغ های برنزی، اسناد و نسخه های خطی به جای مانده از دوران تیموری، تانک باروت مخصوص به جا مانده از دوران زندیان و غیره.

آدرس موزه نمین: استان اردبیل، شهرستان نمین

از دیدنی های تاریخی نمین اردبیل حتما دیدن کنید

آرامگاه شیخ بدرالدین

پیر بدرالدین از شاگردان پیر قطب الدین میانجی و از فرزندان ابن عباس عموی پیامبر (ص) بود که در اواسط هفتم هجری قمری از زنجان به شهر آستارا سفر کرد. قرن هجری برای تبلیغ دین نزد شیخ شاه دینوری.

این شیخ وارسته و معروف پس از هجرت در شهر نمین درگذشت و مقبره ای برای او در آن شهر ساخته شد.

ورودی این بقعه به اتاق کوچکی در سمت رو به قبله باز می شود. برای ورود به گنبد خانه باید از در دیگری در این اتاق عبور کنید.

در اتاق اول یک سنگ مرمر بسیار زیبا با تزئینات و کتیبه های برجسته وجود دارد که مربوط به صاحب مقبره است.

آثار تاریخی و آثار باستانی از جمله جاذبه هایی است که در اکثر شهرها و روستاهای ایران یافت می شود و بسیاری از آنها از جاذبه های این منطقه به شمار می روند.

با توجه به قدمت و تاریخ ایران که تاریخ پرباری را در پس خود پنهان کرده است، انتظار می رود در بسیاری از شهرها و روستاهای آن، انواع آثار باستانی و آثار تاریخی که امروزه از آنها به عنوان جاذبه های دیدنی یاد می شود، یافت شود. .

شهرستان نمین که یکی از شهرستان های استان اردبیل است دارای آثار باستانی به نام بقعه شیخ بدرالدین است که از آثار تاریخی شهرستان نمین به شمار می رود.

در واقع شیخ بدرالدین از فرزندان ابن عباس عموی پیامبر بود.

از دیدنی های تاریخی نمین اردبیل حتما دیدن کنید

او در اواسط قرن هفتم هجری به همراه شیخ شاه دینوری از زنجان به آستارا مهاجرت کرد تا دین اسلام را گسترش دهد.

شیخ بدرالدین از مشایخ این شهر بود و پس از مرگش در این شهر به خاک سپرده شد و آرامگاهی برای او ساخته شد. مقبره ای که برای سنگ قبر شیخ بدالدین ساخته شده، طوماری چوبی در پیشانی خود دارد که از بیرون نمایان است.

بقعه ای که به او تقدیم شده و امروزه یکی از دیدنی های نمین به شمار می رود، دارای ورودی در جلوی قبله است که به اتاق کوچکی منتهی می شود.

در دیگری برای ورود به قسمت گنبد وجود دارد. کتیبه ای از مرمر نیز بر بالای بقعه گذاشته شده که به طرز چشمگیری تزئین شده و اطلاعاتی درباره شیخ بدرالدین حکاکی شده است.

آدرس مقبره شیخ بدرالدین: استان اردبیل، شهر نمین، خیابان امام خمینی، روبروی استانداری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا