ایران گردی

حتما از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: برای کسانی که از مسیرهای شمالی وارد استان خراسان می شوند شهر بجنورد به ساحل بابا امان شهرت بیشتری دارد و باید در گذر از این شهر از این ساحل زیبا دیدن کنند.

در این مطلب قصد داریم شما را با دیگر جاذبه های گردشگری خاص و زیبای بجنورد آشنا کنیم. اگر به این شهر سفر می کنید، مقاله زیر راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

دیدنی های تاریخی شهر بجنورد

تفرجگاه بشکرداش

تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش کارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفرین قرار دارد. باشکارداش در زبان ترکی به معنی پنج برادر است.

قبل از اسلام در دوره اشکانیان و ساسانیان عبادتگاه سران زرتشتی در این مکان قرار داشت و به دلیل سکونت « بزرگان دینی زرتشتی » در چهار فصل به چهار مغان معروف شد.

نام این مکان بش قارداش بر اساس داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر اتفاق افتاده است. بر اساس این افسانه، در قدیم در شهر بوینورد پنج برادر زندگی می کردند که به دلیل مخالفت با ظلم حاکم تحت تعقیب مأموران بودند.

این پنج برادر با هم متواری شدند و مأموران آنها را تا این مکان تعقیب کردند.

حتما از دیدنی های تاریخی بجنورد دیدن کنید

پنج برادر از خدا کمک خواستند، در آن زمان پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران در آنجا پنهان شدند و آب از چاله ها جاری شد.

تا سال‌ها پیش و قبل از خشکسالی‌های بزرگ، تعداد چشمه‌ها پنج چشمه بود که همگی چند آبی بودند.

البته برخی از افراد ناآگاه این موضوع را به گونه ای بیان می کنند که چون پنج غار سنگی وجود دارد به آنها بش کارداش می گویند.

آب چشمه بش قارداش در هیدرولوژی پزشکی برای درمان بیماری های تغذیه ای، کبدی، صفراوی و ادراری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این اثر در تاریخ 20 دی ماه 1380 با شماره ثبت 4575 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت باشکوه

از دیدنی های بجنورد و از بناهای تاریخی این شهر می توان به عمارت مفخم اشاره کرد. عمارت مفخم در اوایل دهه 1300 به دستور یار محمد خان شادلو برای اسکان او و خانواده اش با 34 اتاق و دو تالار بزرگ ساخته شد.

عمارت مجلل ضلع جنوبی بنا با انواع کاشی کاری معرق، مقالی، هفت رنگ و با نقوش و نقوش انسانی، حیوانی، لجن، ختایی و هندسی تزیین شده است. در هر طبقه ساختمان دو ایوان شمالی و جنوبی وجود دارد.

تمام قسمت های بنا با کاشی های گلی زیبا در رنگ های فیروزه ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، قرمز و مشکی تزئین شده است.

همه با دیدن عمارت باشکوه و این همه تنوع در استفاده از رنگ ها واقعا شگفت زده می شوند.

حتما از دیدنی های تاریخی بجنورد دیدن کنید

اماکن دیدنی و تاریخی بجنورد در خراسان شمالی

عمارت آینه ای باشکوه

عمارت آینه یکی از آثار تاریخی مربوط به بجنورد مربوط به دوره قاجاریه است. این آینه در دوره قاجار در باغی بزرگ به همراه عمارت های مفخم، کلافرنگی، حوضخانه و سردار قرار داشت و مجموعه کاخ مفخم را تشکیل می داد.

این بنا در انتهای خیابان شریعتی شمالی شهر بجنورد واقع شده است و دارای 4 مناره در سمت ورودی اصلی است که بر روی 2 مناره به شیوه کاشی مقلی 12 بار کلمه محمد نوشته شده است همچنین در طبقه دوم نیز وجود دارد. یک اتاق آینه است که در آن ساختمان است، نامی که او از او گرفته است.

این بنا در سال 1300 هجری شمسی همزمان با سلطنت ناصرالدین شاه به دستور یار محمد خان شادلو معروف به سردار مفخم و به عنوان فضای اداری و قضایی برای دیدارهای رسمی سردار مفخم با شخصیت های سیاسی ساخته شد. مربوط به دوره قاجاریه و همچنین با برگزاری مراسم نظامی و رایزنی در مسائل سیاسی و اجتماعی با سران طایفه شادلو و دیگر شخصیت های سیاسی دوره قاجار.

طراحی نقشه ساختمان آینه خانه توسط میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن الدوله)، اولین معمار ایرانی فارغ التحصیل از دانشکده معماری پاریس انجام شد.

بنای آینه ای همزمان با دوران ناصری در باغی بزرگ به نام دلگشا ساخته شده است.

پلان این بنا مستطیل شکل و در دو طبقه به ابعاد تقریبی 11×18 متر و ارتفاع تقریبی 10 متر و در مجموع 9 اتاق ساخته شده است. یکی از اتاق های طبقه فوقانی سالنی به ابعاد 8×3 متر است که تمام دیوارها و سقف آن با نقاشی های آینه کاری زیبا تزئین شده است.

بنای آینه خانه به شماره ۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ به عنوان موزه اسناد و نسخ خطی مورد استفاده قرار گرفته است.

حتما از دیدنی های تاریخی بجنورد دیدن کنید

آتشکده اسپاهو

آتشکده اسپاخو یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی و مکان های دیدنی بجنورد است.

آتشکده اسپهو در 100 کیلومتری غرب شهر بجنورد و 65 کیلومتری غرب شهر آشانه بر فراز تپه ای مرتفع در دامنه جنگل سوزان ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپهو قرار دارد.

واژه «سپاهو» از دو کلمه «حسب» یا «سپ» گرفته شده است، کلمه ای پهلوی که در گذرگاه تامان به «اسب» تغییر یافته است.

به طور کلی اسپهو به معنای مکانی است که در آن اسب پرورش داده می شود. آتشکده اسپاهو در زمان ساسانیان ساخته شده است. مردم محلی معتقدند که این آتشکده در دوران باستان یک کلیسا بوده است.

شکل گرد محراب، آتشدان و سوراخ های سقف گنبد که دریچه های دود هستند، نشان از حضور زرتشتیان قدیم در این منطقه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا