ایران گردی

حتما از جاذبه‌های طبیعی پاوه بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهر زیبای پاوه با بیش از سه هزار سال قدمت در شمال غربی استان کرمانشاه و در فاصله 112 کیلومتری مرکز استان و 45 کیلومتری مرز ایران و عراق واقع شده است.

ساختمان ها و ساختمان های مسکونی این شهر به گونه ای طراحی شده اند که در بیشتر موارد سقف خانه ای که در ارتفاع کمتری نسبت به دامنه کوه ساخته شده است، حیاط خانه ای است که چند متر بالاتر از آن ساخته شده است.

به دلیل شباهت معماری این شهر با شهر ماسوله در استان گیلان، به آن شهر «هزار ماسوله» نیز می گویند.

پاوه شهری شگفت انگیز با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه های فراوان، آبشارهای افسانه ای فراوان، جنگل ها، مراتع و باغ های سرسبز است که جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده است.

آبشارهای چشمگیر پاوه

آبشار دریبر

آبشار دریبر یکی از دیدنی های زیبای پاوه است که در میان پیچ های تند جاده جدید پاوه زیبایی فوق العاده و منحصر به فردی به این منطقه بخشیده است. این آبشار جذاب پس از سقوط از چند ارتفاع پست و بلند به رودخانه پاوه می ریزد و سپس به رودخانه سیروان می ریزد.

  • نشانی جاده ای جدید برای پاوه

بازدید از جاذبه های طبیعی پاوه را از دست ندهید

آبشار داشه

آبشار داشه یکی از آبشارهای افسانه‌ای پاوه در استان کرمانشاه است که به دلیل زیبایی‌های فراوان، افراد زیادی را در فصول مختلف به خود جذب می‌کند. این آبشار پس از عبور از رودخانه پاوه رود به رودخانه بزرگ سیروان می ریزد.

  • نشانی شمال غربی شهرستان پاوه روستای دشه

آبشار شیلمائو

آبشار شیلمائو یکی از آبشارهای استان کرمانشاه است که در غرب روستای خانقاه در سه کیلومتری غرب شهرستان پاوه قرار دارد.

این آبشار زیبا از ارتفاعات کوه آتشگاه سرچشمه می گیرد. با شروع فصل دیدنی بهار و جوشش چشمه های شیلماو، این آبشار زیبا منظره بی نظیری را در این منطقه به وجود آورده است.

  • نشانی سه کیلومتری غرب شهر پاوه، ارتفاعات آتشگاه

آبشار نودشه

آبشار نودشه در روستای نودشه از توابع شهرستان پاوه در کنار رودخانه سیروان در میان کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق قرار دارد.

دیدن این آبشار زیبا در واقع بهانه ای برای گشت و گذار در این شهر کوچک و شگفت انگیز است که در دل مناظر کوهستانی قرار گرفته و توسط جنگل های انبوه احاطه شده است.

روستای نودشه به دلیل دوری و دورافتادگی بکر و دست نخورده باقی مانده است.

جاده پاوه به نودشه جاده ای بسیار زیبا مانند جاده چالوس است که چشم اندازهای زیبایی از کوه، صخره، دره، رودخانه، چشمه و جنگل دارد.

  • نشانی شهر پاوه نزدیک روستای نودشه

بازدید از جاذبه های طبیعی پاوه را از دست ندهید

آبشار شوله

آبشار دوقلوی شولخا در هفت کیلومتری شهر پاوه در دره گنجگاه در مسیر نوسود قرار دارد.

این آبشار به دلیل قرار گرفتن در زیر جاده از چشم گردشگران و رهگذران دور بوده و بکر و اصیل باقی مانده است. آبشار شوله از چشمه ای به نام Cesme Sili سرچشمه می گیرد و از آبشارهای فصلی محسوب می شود.

  • نشانی پاوه، دره گنجه

برخی از مناظر طبیعی و دیدنی پاوه

غار قلعه گوری

غار قوری قلعه یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران و حتی آسیاست که در استان کرمانشاه واقع شده است. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در مسیر راه روانسر به پاوه و در دامنه کوهی به نام شاهو قرار دارد.

غار قوری قلعه که یکی از دیدنی های پاوه است، حدود شصت و پنج میلیون سال قدمت دارد و در عمق سه هزار متری زمین، چهار آبشار به ارتفاع 10 تا 12 متر وجود دارد.

غار قوری قلعه نیز از اهمیت تاریخی برخوردار است، زیرا آثار باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخ باستان ایران در آن یافت شده است.

بسیاری از آثار یافت شده در این غار مربوط به دوران ساسانیان و اواخر سلطنت یزدگرد سوم است.

منطقه ای که غار کوری کالا در آن قرار دارد بسیار زیبا و دیدنی است. این منطقه دارای پوشش گیاهی زیبا و چشمه های طبیعی فراوانی است که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

حیات وحش این منطقه نسبتا بکر است و حیواناتی مانند خرگوش، روباه و بز نیز در این زیستگاه و اطراف این غار یافت می شوند.

منطقه حفاظت شده بوزین و مارچل

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل منطقه‌ای کوهستانی است که در استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز عراق قرار دارد.

این منطقه با هدف نگهداری و حفاظت از گونه های در حال انقراض چوکا و آهوی مینیاتوری ایرانی به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده است.

پوشش گیاهی این منطقه نیز دارای گونه های ارزشمندی است که نگهداری از آنها بسیار حائز اهمیت است. گیاهانی مانند بلوط ایرانی، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، بلوط، زالزالک، زبان گنجشک در منطقه می رویند.

هنگام بازدید از منطقه حفاظت شده بوزین و مارچل حیواناتی مانند شوکای ایرانی، آهو مینیاتوری، پلنگ، سیاه گوش و گربه وحشی را مشاهده می کنید.

هزینه بازدید از منطقه حفاظت شده بوزین و مارچل رایگان است و برای بازدید از قسمت های مختلف آن 3 تا 4 ساعت زمان نیاز دارید.

می توانید از ساعت 6 صبح تا 12 شب به این منطقه بروید و از طبیعت سرسبز آن لذت ببرید. این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پاوه نیز شناخته می شود و بازدید از آن می تواند تجربه متفاوتی را برای شما رقم بزند.

بازدید از جاذبه های طبیعی پاوه را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا