ایران گردی

حتما از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زاهدان بازدید کنید

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: شاید با شنیدن نام زاهدان تنها تصویری که در ذهن شما وجود دارد شهری دورافتاده مرزی با آب و هوای گرمسیری است که مرکز استان پهناور سیستان و بلوچستان است.

اگر این شهر یکی از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده است که مملو از بناهای باستانی گرانبها، پدیده های طبیعی بکر و تفرجگاه های جالب است و تجربه سفر به آن می تواند یکی از متفاوت ترین و به یاد ماندنی ترین تجربه های سفر شما در شهرهای توریستی باشد. ایران

جاهای دیدنی تاریخی زاهدان

حسینیه یزیدیان

همانطور که گفته می شود، مردم یزد از اولین مردمانی بودند که از شهرهای دیگر به زاهدان مهاجرت کردند، به همین دلیل بسیاری از بناهای اولیه ساخته شده در این کلان شهر توسط معماران یزدی ساخته شده است. یکی از این بناها، حسینیه یزدی ها است که در سال 1312 در مرکز شهر زاهدان و در دل بافت تاریخی آن ساخته شد.

این حسینیه اولین و البته قدیمی ترین حسینیه زاهدان به شمار می رود و امروزه یکی از پرجمعیت ترین اماکن مذهبی در مراسم ویژه مذهبی منطقه است.

نخل گردانی یکی از معروف ترین مراسمی است که معمولاً همه ساله در دهه محرم در صحن بزرگ حسینیه برگزار می شود. لازم به ذکر است که قسمت های اصلی این حسینیه شامل حیاط بزرگ، سردخانه، حیاط و آشپزخانه مرکزی است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان زاهدان بلوار بلوچستان

مسجد زرنج زاهدان

مناره مسی مسجد زرنج توسط یعقوب لیت صفری به بهره برداری رسیده است

مسجد زرنج مسجدی بازمانده از قرن اول هجری است که ظاهراً توسط عبدالرحمن بن سمره، یکی از فرمانروایان دوره عرب، در مقابل زندان زرنج ساخته شده است. این مسجد دارای دو مناره است که یکی از آنها با مس پوشیده شده است که توسط یعقوب لیث صفری ساخته شده و امروزه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زاهدان محسوب می شود.

آدرس: زاهدان، بلوار امام حسین (ع)

مسجد شاه علی (مسجد آل علی)

در اواسط قرن نهم هجری قمری، ملک شمس الدین علی، یکی از امرای وقت، دستور ساخت مسجدی در زاهدان امروزی داد که امروزه به نام مسجد شاه علی یا مسجد آل علی معروف است. .

جالب است بدانید که دو لوح حکاکی شده وجود دارد که قدمت آنها به قرن نهم هجری می رسد. یکی از این پلاک‌ها نام بانی مسجد، شاه علی و بر روی پلاک دیگر یادبود درگذشت او حک شده است. امیر غیاث الدین محمد کیانی از خاندان سلطنتی سیستان.

نشانی: زاهدان، منطقه نسترن، خیابان بدر

حتما از جاذبه های تاریخی و گردشگری زاهدان دیدن کنید

خانه شمس

خانه شمس که جزو آثار ملی ثبت شده ایران است، یکی از خانه های تاریخی شهر زاهدان است که در دوره پهلوی اول در حدود سال 1315 ساخته شده و بخشی از بنای اولیه این شهر است.

سبک معماری این خانه شبیه معماری یزدی سایر خانه هایی است که در سال های اولیه شکل گیری فضای شهری زاهدان ساخته شده اند.

ساختمان این خانه شامل قسمت هایی مانند هشتی، حمام، انباری، تعدادی اتاق نشیمن و آشپزخانه است. لازم به ذکر است که برای ساخت این بنا از آجر، چوب، خشت و مصالح گلی استفاده شده است.

جالب است بدانید که سازمان میراث فرهنگی استان چند سالی است که در حال برنامه ریزی برای استفاده از این خانه به عنوان پژوهشکده در حوزه باستان شناسی است که هنوز این طرح اجرایی نشده است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، روبروی خانه زعیم

کاروانسرای تاریخی زاهدان

کاروانسرای نصرت آباد

دیدنی های زاهدان به چند مورد محدود نمی شود. در دامنه جنوبی کویر لوت، تنها در 4 کیلومتری شمال غربی زاهدان، روستای نصرت آباد قرار دارد که میزبان بیمارستان معروف نصرت است.

این کاروانسرای بزرگ دوره قاجاریه با معماری ساده گلی و خشتی از دوران صفویه الهام گرفته شده است. کاروانسرای نصرت آباد دارای 60 حجره و 15 حجره و 23 طاق در هر طرف است.

این کاروانسرا دارای 4 ایوان است و توازی در ساخت آن به خوبی رعایت شده است. اکنون این کاروانسرای قدیمی سال هاست که به حال خود رها شده و مورد رسیدگی قرار نمی گیرد. این آثار ملی تاریخی در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

حتما از جاذبه های تاریخی و گردشگری زاهدان دیدن کنید

کاروانسرای ملک

کاروانسرای ملک که روزگاری اولین کاروانسرای شهر زاهدان بوده، یکی از دیدنی های زاهدان به شمار می رود و در مرکز شهر قرار دارد.

این بنا در زمان پهلوی توسط فردی به نام ملک شفیع که تبعه پاکستان بود ساخته شده است. این کاروانسرا شامل یک دروازه ورودی با تزئینات آجری است که با پلانی مستطیل شکل به فضای حیاط متصل می شود.

همچنین 29 اتاق در اطراف حیاط قرار دارد که محل استراحت مسافران شهری بوده است.
سقف اتاق ها به صورت گنبدهای مدور است و در داخل اتاق ها از طاقچه هایی برای تزئین بنا استفاده شده است. لازم به ذکر است که متأسفانه قسمت اعظم این بنا که جزو آثار ثبت شده در بین آثار ملی است تخریب شده و تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان کفعمی و کوچه حافظ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا