ایران گردی

حتما از جاذبه‌های تاریخی تربت حیدریه بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: تربت حیدریه شهری در قلب خراسان بزرگ است که نام آن از قدیم الایام و حتی اکنون با جاده ابریشم گره خورده است. قطب تولید ابریشم ایران هـ تربت حیدریه شهر عرفان همچنین به نام؛ زیرا این شهر از دیرباز صومعه بزرگ عارفان بوده است.

دیدنی های تاریخی و دیدنی تربت حیدریه

رباط لری

یکی دیگر از آثار تاریخی و مکان های دیدنی تربت حیدریه کاروانسرای رباط لاری یا لاری است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. این کاروانسرا که در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است شامل 24 غرفه تابستانی مشرف به صحن است که در پشت هر کدام اتاق کوچکی برای استفاده زمستانی قرار دارد.

این مجموعه ارزشمند که پس از 110 سال هنوز پابرجاست، توسط حاج محمدرضا لاری، یکی از تجار معتبر شهر، در محله معروف به میدان رباط ساخته شده است.

رباط لاری در محله معروف به میدان رباط واقع شده است. این رباط را حاج محمدرضا لاری از تجار بنام شهر ساخته است. این رباط دارای 24 آلاچیق تابستانی مشرف به حیاط است. در پشت هر آلاچیق نیز اتاقی برای استفاده زمستانی و اصطبل های جداگانه وجود دارد. این پیوند که حدود 110 سال قدمت دارد هنوز پابرجاست.

  • نشانی: تربت حیدریه، ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش

حتما از دیدنی های تاریخی تربت حیدریه دیدن کنید

کاروانسرا و پل کاسکک

کاروانسرای کسکک در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال تربت حیدریه قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این رباط دارای یک دروازه ورودی با طاق ها و ایوان های زیبا در اطراف است. اتاق‌های این کاروانسرا قرنیز و بخاری دیواری است و معماری جالبی دارد.

پل کسکک که از دیگر نقاط دیدنی تربت حیدریه به شمار می رود، در زمان قاجار توسط یکی از تجار معروف به نام امین التجار ساخته شده است. این پل آجری و آجری که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، مرمت های زیادی را پشت سر گذاشته است.

رباط کسکک و پل کسکک در شمال تربت حیدریه و نزدیک روستایی به همین نام قرار دارند. کاروانسرا یادگاری از دوران صفویه است که دارای یک دروازه ورودی با ایوان ها و طاق نماها در طرفین است. اتاق های مهمان کاروان ها نیز در اطراف مهمانسرا ساخته شده است که فضای ورودی آن دارای در ورودی است و فضای داخلی نیز شامل دامن و بخاری دیواری است. قدمت پل کاسکک نیز به اواخر دوران قاجار برمی گردد. هم این پل و هم کاروانسرا توسط امین التجار یکی از تجار معروف شهر ساخته شده است. پل کسکک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • نشانی: تربت حیدریه جنوب روستای کمه

کاروانسرای طبسی

کاروانسرای طبسی در نزدیکی مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر قرار دارد. این کاروانسرا توسط حاج محمد ابراهیم طبسی از تجار معروف عصر قاجار در ملک شخصی خود ساخته شده است. این کاروانسرا یکی از بناهای دو ایوانی است که شامل فضای ورودی، هشتی، اتاق های متعدد مشرف به وسط بنا، انبار و اصطبل است. وجود این کاروانسرا در کنار بقعه و مسجد نشان می دهد که رشد شهر ریشه در این مجموعه داشته و نقطه مرکزی رفت و آمد و ورود و خروج از شهر به شمار می رفته است.

  • نشانی: تربت حیدریه، خیابان قائم، ضلع شرقی بقعه قطب الدین حیدر

حتما از دیدنی های تاریخی تربت حیدریه دیدن کنید

مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر

مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر، محل دفن قطب الدین حیدر فرزند تیمور و از نوادگان سلطان شاه سالوری، از شاهزادگان ازبک و از نوادگان هاکان ترک بوده است. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه می رسد و شامل بقعه و ایوان مسجد جامع قدیمی است که در مرکز تربت حیدریه قرار دارد. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ ساخت آن که شامل نام بانی است بر روی سنگ سیاه و تخته سنگ حجاری شده است. مقبره نیز در وسط محوطه زیر جند قرار دارد. در کنار ورودی محراب نیز وجود دارد.

  • نشانی: مرکز شهرستان تربت حیدریه

اماکن دیدنی و تاریخی تربت حیدریه

حمام برنج حاجی

حمام حاجی رئیس یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند تربت حیدریه است که توسط حاج سید محمد رئیس التجار در سال ۱۲۷۲ هجری قمری در زمان قاجار ساخته شده است. این حمام شامل پله های ورودی، اتاق سر، جکوزی، مخزن آب گرم و سرد می باشد. هشت ستون سنگی بسیار زیبا در این حمام خودنمایی می کند که در میان آنها سینک سنگی وجود دارد. این حمام در بخش تاریخی و مرکزی شهر قرار دارد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

  • نشانی: تربت حیدریه خیابان روحبخش

خونه امینی

خانه امینی محل سکونت امین التجار است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. این بنا دارای تزئینات زیبای آجرکاری، جلیقه و گچ بری است که پس از گذشت سالها همچنان پابرجاست.

حتما از دیدنی های تاریخی تربت حیدریه دیدن کنید

مسجد کدکن

مسجد کدکان بنایی مستطیل شکل است که در مرکز آن دو طاق بزرگ چهار گنبد ترکی قرار دارد. از نماهای زیبای این مسجد می توان به محراب هشت ضلعی که در آن خودنمایی می کند اشاره کرد.

آرامگاه بوری آباد

آرامگاه بوری آباد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از آثار دوران صفویه به شمار می رود. این بنای مربع شکل مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

  • نشانی: تربت حیدریه، بوری آباد

قبر بی بی حسینه

آرامگاه بی بی حسینه بر فراز تپه ای در شهر تربت حیدریه در محله ای به نام حسنی قرار دارد که در بین اهالی شهر به بی بی حسینه معروف است.

اگر تا به حال از دیدنی های تربت حیدریه دیدن کرده اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا