ایران گردی

حتما از تپه حسنلو بازدید کنید

تودی تریپ: استان آذربایجان غربی آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که یکی از کهن ترین آنها تپه حسنلو است، تپه ای با قدمت چند هزار ساله که یادآور تاریخ طولانی این منطقه است.

برای دیدن این جاذبه باید به شهر نکده که در جنوب شرقی ارومیه واقع شده و میراث ارزشمندی از گذشته را در خود جای داده است، بروید.

مسیر تاریخی تپه حسنلو

تاریخچه اولین بررسی های باستان شناسی تپه حسنلو به سال 1313 شمسی برمی گردد.

دو سال بعد در سال 1315 خورشیدی دانشمند انگلیسی «سر اورل استاین» در تپه حسنلو چندین گمانه ایجاد کرد و اشیایی در آن یافت. سپس در سال های 1326 و 1328 کاوش هایی بر روی تپه انجام شد.

سرانجام در سال 1328 از طرف اداره کل باستان شناسی تحقیقات علمی در این تپه باستانی آغاز شد.

حتما از تپه حسنلو دیدن کنید

لازم به ذکر است که اشیایی که هم اکنون در موزه ایران باستان از تپه حسنلو به نمایش گذاشته شده است، حاصل کاوش های این دوره است. سرانجام در سال 1337 تیم کاوش با حضور باستان شناسان مشترک ایران و آمریکا موفق به کشف جام بزرگ طلای حسنلو شد.

جام طلایی حسنلو یکی از آثار باستانی قابل توجه ملی است که در سال 1336 پس از کاوش “رابرت دایسون” آمریکایی در تپه حسنلو کشف شد.

عمر جام طلایی حسنلو حدود 3200 سال تخمین زده شده است.

این لیوان حکاکی هایی دارد که گویی روایتگر یک داستان حماسی است. این جام همراه با سایر آثار کشف شده از تپه حسنلو در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

تپه حسنلو یکی از تپه های باستانی آذربایجان است که در ۷ کیلومتری شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی قرار دارد که تنها ۱۲ کیلومتر از جنوب غربی دریاچه ارومیه فاصله دارد و بین روستاهای امینلو و حسنلو قرار دارد. این تپه به دلیل قرار گرفتن در مجاورت روستای حسنلا به این نام معروف شده است.

سرانجام در روز پنجشنبه 3 فروردین 1337 هیئت مشترک ایران و آمریکا در حین حفاری در این تپه موفق به کشف جام بزرگ طلای حسنلو شدند.

بازرس فنی و نماینده ایران در آن زمان علی اکبر عسگریان بود.

از آن زمان تاکنون این تپه به طور مرتب توسط هیئت مشترک ایران و آمریکا کاوش شده و همچنان ادامه دارد (اما کتاب مستقلی از دکتر دایسون تاکنون منتشر نشده است).

در سال‌های اولیه کار این کمیسیون، ساختمان‌های سوخته دوره چهارم استقرار در حسنلو کشف شد و آثار آتش‌سوزی و شواهد این آتش‌سوزی یکی پس از دیگری روشن شد.

حتما از تپه حسنلو دیدن کنید

تپه حسنلو در کدام شهر است؟

در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی ارومیه شهری تاریخی به نام نقده وجود دارد که یکی از مهم ترین جاذبه های آن تپه حسنلو است، تپه ای که در اطراف این شهر قرار دارد و یکی از آثار گرانبهای تاریخی ایران است.

حسنلو تپه ای بزرگ و مدور به قطر 250 تا 280 متر است که بین دو روستای حسنلو و امینلو قرار دارد و تپه های قدیمی دیگری در اطراف آن دیده می شود.

بدین ترتیب ویژگی اولین مردمانی که در این تپه زندگی می کردند، قبیله ای به نام مانایی بود.

سکونت این تپه دارای 10 دوره زمانی مختلف است که در این میان دوره دهم قدیمی ترین دوره است که از حدود 6 هزار سال قبل از میلاد آغاز شده است.

از دوره های 10، 9 و 8 اطلاعات زیادی در دست نیست، در حالی که در مورد دوره های هفتم تا یکم اطلاعات بیشتری وجود دارد زیرا آثار بیشتری از این دوره ها در این تپه یافت شده است.

به عنوان مثال، سفال های خاکستری رنگی که در این مکان یافت شده، متعلق به دوره پنجم استقرار است، همچنین ساختمان های سفالی و گلی همان دوره.

یکی از مهمترین آثار باقی مانده از دوره چهارم استقرار، بناهای سنگی است که اطلاعات زیادی از این دوره به دست می دهد. دوره سوم استقرار مصادف با حکومت مادها و دوره دوم استقرار مصادف با دوره اشکانیان است.

دوره اول نیز مصادف با پایان دوره ساسانی و آغاز اسلام است و امروزه در حسنلو اثری از این دوره دیده نمی شود و همه از بین رفته اند.

یکی از مهم ترین دوره های استقرار بر روی تپه دوره چهارم است که بیشتر بناهای سنگی مربوط به این دوره است و تا به امروز تحقیقات زیادی بر روی آنها انجام شده است.

حتما از تپه حسنلو دیدن کنید

در سال های قبل از انقلاب، گروه کاوش موفق به کشف اتاق های زیادی با تالارهای بزرگ در مرکز تپه و حفاری دیوار دفاعی قلعه نظامی و قلعه مستحکم این شهر شد.

یکی از آخرین اکتشافات این هیئت، کشف سه معبد بزرگ ستون دار بود که احتمالاً در هر کدام مراسمی انجام می شد.

به نظر می رسد این سه تالار بزرگ ستون دار در یک زمان ساخته نشده اند.

شواهدی که از این کاوش‌ها داریم نشان می‌دهد که هر سه بنای ستون‌دار مانند یک مرکز مذهبی یا معبدی بوده‌اند که برای انجام مراسم خاصی ساخته شده‌اند و در واقع در آنجا خدا را عبادت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا