ایران گردی

حتما از تالاب سرخانکل بندر انزلی بازدید کنید

تودی تریپ: تالاب سرخنکل بخشی از تالاب انزلی بزرگ و یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست است.

برای رسیدن به دشت لاله های دریایی باید از سرخانکل عبور کرد و وجود گیاهان دیگری مانند سکوله و آزولا جلوه خاصی به منطقه می بخشد.

سرخنکل در زمستان میزبان پرندگان مهاجر است. این تالاب به دلیل وجود لاله های مردابی محل مناسبی برای تخم گذاری پرستوها است.

آشنایی با تالاب سرخانکل

پناهگاه حیات وحش سرهنکل در مرز پناهگاه بین المللی حیات وحش انزلی واقع در غرب سلکا واقع شده است که از شمال به کانال ماهروزه، از جنوب به روستاهای هنداله، سیاه درویشان از شرق به سمت روستا می باشد. رودخانه هندخاله و از غرب به رودخانه آب شیرین محدود می شود.

منطقه مشخص شده پوشیده از آزولا، تریکوله، لاله های مرطوب و نیزار است که گونه های گیاهی غالب نیزارها و نیزارها هستند.

حتما از تالاب سرهنکال بندرانزلی دیدن کنید

از حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرهانکل، پرندگان مهاجری مانند قو، غاز، درنا و انواع اردک، طاووس، دم زرد و کاکادو زمستان را در این منطقه سپری می کنند.

منابع آبی منطقه نیز دو نوع است، ماهیان محلی عبارتند از: سوف، خشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر مانند ماهی سفید، کولی سفید و کولی سفید.

همانطور که گفته شد، تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است که در قسمت میانی آن قرار دارد و از آنجایی که نبض گردشگری مرطوب در انتهای این منطقه می‌تپد، سرخانکل تنها راه رسیدن به این منطقه است. لوتوس آبی است و به همین دلیل است که تعداد زیاد قایق های مسافربری به سرهانکل باعث آلودگی آن شده است.

منطقه ای که گل های نیلوفر آبی در آن می رویند یکی از اصلی ترین مکان های تخم گذاری و جوجه کشی پرستوهای دریایی در تالاب انزلی است.

محل تخم گذاری پرستوها روی گیاهی به نام «سوکله خیز» است که گیاهی «شناور» یکساله است که با ریشه های گسترده و ثابت کردن آنها در گل و لای بستر، پایداری قابل توجهی به کلنی های خود می دهد. ریشه هر کدام از پایه ها به دلیل وجود میوه منحصر به فرد فرو رفته در اندام تحتانی است و شرایط ایستا مناسب را برای کلنی های منحصر به فرد ایجاد می کند.

تردد حجم عظیمی از قایق های مسافربری از طریق این کلنی باعث تخریب آن شده و آن را کوچک و خطرناک کرده و در نتیجه انتخاب این مکان برای پرورش این پرندگان را کاهش داده است.

حتما از تالاب سرخنکل بندرانزلی دیدن کنید

علاوه بر موارد فوق، آلودگی بیوشیمیایی آب، تجمع حجم عظیمی از زباله، کاهش عمق و خشک شدن مناطق این پناهگاه به دلیل ورود رسوبات از حوضه آبریز در بالادست تالاب است. لایروبی غیر اصولی و عدم توجه و رسیدگی به مشکلات کنونی چشم انداز ناامید کننده ای برای منطقه دارد. مستاصل و درمانده، سرخانکل را به خود جذب کرد.

امیدوارم با توجه ویژه کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین فعالان محیط زیست استان گیلان به پناهگاه سرخنکل و بررسی مشکلات و خطرات پیش روی این منطقه بی نظیر، وضعیت نگران کننده آن بهبود یابد.

آدرس منطقه حفاظت شده سرهانکل

یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان تالاب بین المللی بندر انزلی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. پناهگاه حیات وحش سرخنکل که یکی از مناطق حفاظت شده این منطقه است در وسط این تالاب قرار دارد.

این پناهگاه زیبا در غرب سلکه واقع شده است که از شمال به کانال ماهروزه، از جنوب به روستاهای سیاه درویشان و هند خاله و از شرق و غرب به ترتیب به رودخانه هند خاله و تاشه بکند محدود می شود.

قسمت فوقانی پوشیده از لاله های مرطوب، نیزار، سه کلخیز و غیره است. پرندگان مهاجری مانند قو، اردک و ماهی هایی مانند ماهی سفید، کولی، کپور و غیره در منطقه دیده می شوند.

حتما از تالاب سرخنکل بندرانزلی دیدن کنید

اگر می خواهید از منظره زیبای نیلوفرهای آبی لذت ببرید، باید از کنار محله سرخانکل عبور کنید. از آنجایی که منطقه نیلوفر آبی محل لانه سازی پرستوهای دریایی است، تردد بیش از حد قایق های مسافربری در این منطقه مشکل ایجاد کرده و از پرورش این پرندگان کاسته است، بنابراین تردد قایق های موتوری، ماهیگیری و شکار در این منطقه ممنوع است.

ناجیان غریق معمولاً در مناطق آبی مستقر می شوند تا در صورت بروز مشکل در سریع ترین زمان ممکن کمک کنند.

این پناهگاه در تالاب انزلی قرار دارد. بنابراین برای بازدید از آن باید به شهر بندر انزلی سفر کنید. در جنوب غربی این شهر تالاب انزلی را خواهید دید پناهگاه یا تالاب حیات وحش سرهانکال همچنین در همین منطقه و در جهت غربی سلکا قرار دارد.

نشانی: استان گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی، پناهگاه حیات وحش سرهنکال

البته اینجا هم مثل همه تالاب ها نی و نیزار فراوان است. انواع پرندگان مهاجر از قبیل قو، درنا، غاز و اردک نیز از این تالاب به عنوان محل استقرار استفاده می کنند و به دلیل وجود نیلوفرهای آبی، درناها نیز بر روی برگ این گیاهان لانه می کنند و جوجه ها را پرورش می دهند.

یکی از اتفاقات جذاب و زیبای این تالاب، تخم گذاری پرستوهای مهاجر بر روی یک گیاه آبزی شناور به نام «اسکولچیس» است. آبزیان بومی این منطقه کپور، سوف، کپور، سیم، شوک (اردک) و ماهیان مهاجر ماهی سفید، کپور سفید و کپور سیاه هستند.

حتما از تالاب سرخنکل بندرانزلی دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا