ایران گردی

حتما از تالاب انزلی بازدید کنید

تودی تریپ: تالاب انزلی در 40 کیلومتری شمال رشت یکی از بکرترین مناطق شمال کشور است که سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

تالاب انزلی یکی از زیباترین و مهم ترین تالاب های کشور است که در نوع خود بی نظیر است.

به گفته اکثر کارشناسان محیط زیست کشور، این تالاب بین المللی نه تنها در ایران بلکه در جهان الگو بوده و از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که آب این تالاب آب شیرین است که تنوع زیستی را در این تالاب ایجاد کرده است.

آشنایی با تالاب انزلی

یکی از زیباترین مقاصد گردشگری واقع در استان گیلان که سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند، تالاب بندرانزلی است.

دلیل محبوبیت این تالاب شاید دسترسی آسان، گیاهان و جانوران منحصر به فرد و مناطق و امکانات تفریحی مناسب باشد.

تالاب انزلی بیش از بیست هزار هکتار وسعت دارد و عمق متوسط ​​آن حدود یک متر است. این تالاب از چهار بخش شرقی، غربی، ساحلی، مرکزی و منطقه حفاظت‌شده سیاه کاشیم تشکیل شده است که هر یک از این مناطق از نظر ویژگی‌های جغرافیایی و حیات جانوری تفاوت‌های زیادی دارند.

حتما از تالاب انزلی دیدن کنید

پنج رودخانه مهم به این تالاب می ریزند که عبارتند از: سوسار روگا، پیربازار روگا، چپخاله، راستخاله و کلویر روگا. این تالاب یک تالاب بین المللی است که در حال حاضر با مسائلی مانند خشک شدن و آلودگی دست و پنجه نرم می کند. این آلودگی ها می تواند تهدیدی جدی برای گیاهان و جانوران منطقه باشد.

تالاب انزلی اکوسیستمی منحصر به فرد است که طیف وسیعی از پرندگان، ماهی ها، پستانداران و گیاهان را در دل خود جای داده است. تاکنون بیش از 200 گونه پرنده در این تالاب به ثبت رسیده است که بیشتر این پرندگان مهاجر هستند و در طول سفر مدتی برای استراحت در مرداب انزلی توقف می کنند.

از رایج ترین پرندگانی که در طول سال از این منطقه مرطوب دیدن می کنند، می توان به چیپس، سیاه بزرگ و سیاه سیاه سیاه سیاه سیاه سیاه سیاه سیاه سیاه سیاه گردن سیاه، کمی گزنه زرد و کاکائو اشاره کرد.

حضور این پرندگان و توقف پرندگان مهاجر در این تالاب به عنوان تفرجگاه باعث شده تا در ایام مختلف سال تورهای پرنده نگری زیادی به این مقصد برود. تورهای پرنده نگری مرداب معمولا در بهمن ماه برگزار می شود.

در این تالاب گونه های زیادی ماهی وجود دارد که بیش از 50 گونه از آنها به ثبت رسیده است.

از مهم ترین گونه های آبزی این تالاب می توان به گونه های کپور مانند کپور سفید، اردک، گونه های کپور مانند کپور سفید، کفال، سفید، ماهی کپور، ماهی سیمی، ساس ماهی و ماهی سفید اشاره کرد. علاوه بر ماهی، آبزیان دیگری نیز در این تالاب وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها گونه های خرچنگ است که در تالاب پرورش می یابند.

از پستانداران این تالاب می توان به خوک بزرگ خاردار یا تشی و گراز وحشی نیز اشاره کرد. از دسته خزندگان، لاک پشت خزری و از دسته دوزیستان، قورباغه های مختلفی در اطراف باتلاق دیده می شود.

حتما از تالاب انزلی دیدن کنید

بهترین فصل تالاب انزلی

استان گیلان و شهرستان بندرانزلی به تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدل و معتدل شهرت دارند. به همین دلیل شاید بهترین زمان برای سفر به تالاب انزلی فصل بهار و پاییز باشد. البته بهترین زمان برای بازدید از این تالاب گرانبها به علایق شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر قصد تماشای لاله های مردابی را دارید، بهتر است از اواخر خرداد تا اواخر تابستان به تالاب انزلی بروید. البته باید برای هوای گرم، مرطوب و آزاردهنده آماده باشید.

اگر به پرنده نگری علاقه دارید در زمستان و اوایل بهار برای تماشای پرندگان مهاجر به تالاب انزلی بروید. هوا در پاییز و زمستان مطبوع و معتدل است. اما اثری از لاله های مردابی در تالاب نیست.

از آنجایی که انزلی تابستان‌های گرم و مرطوبی دارد، بهترین فصل برای بازدید از این تالاب در فصل بهار و پاییز است. اگر می خواهید از گل های مردابی عکس بگیرید، بهتر است در فصل بهار مخصوصا اواخر خرداد از تالاب دیدن کنید زیرا زمستان است. این در مورد گل های مرموز نیلوفر آبی نیست.

به بندر انزلی برسید وقتی به این شهر رسیدید، به راحتی می توانید قایق هایی را پیدا کنید که شما را به تالاب می برند.

زمان دسترسی به این تالاب 24 ساعت و مدت زمان توصیه شده برای بازدید 2 الی 3 ساعت است که هر روز و شب زیبایی خاص خود را دارد.

عصر یخبندان دوره ای است که یک منطقه به طور کامل توسط یخچال ها یا یخچال های طبیعی پوشیده شده است. در این دوره شهر بندرانزلی و باتلاق آن به شکل امروزی نبوده و در واقع فرسایش کوه های اطراف در طی سالیان حوضه های فرونشست و نهشته های قدیمی (مواد انباشته شده) ته نشین شده است.

در همان زمان رسوبات زیر آب حدود 15 هزار سال قبل از رسوبات جدید (کاسپین) بر روی رسوبات قبلی تشکیل شده است. پس از این حادثه، عقب نشینی آب دریا ادامه یافت و رسوبات آبرفتی در دشت ساحلی از آب خارج شد و نواری دراز را تشکیل داد.

حتما از تالاب انزلی دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا