ایران گردی

حتما از برج خان گناوه بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: برج خان یکی از مکان های دیدنی گناوه در استان بوشهر است.

نمونه های زیادی از این برج در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ساختمان های قدیمی شهر وجود دارد. بنای برج از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده و از نوع حیاط مرکزی است که اتاق‌هایی در اطراف و حوضی در وسط حیاط دارد.

ساختمان برج دو طبقه است که در هر طبقه دو اتاق 5×5 متری و بین آنها راهرویی قرار دارد. جلوی اتاق ها یک بالکن است که توسط 14 ستون پشتیبانی می شود.

آشنایی با برج خان گناوه

شهر بندرگناوه شهری قدیمی است که بین بندر بوشهر و بندر دیلم در ساحل خلیج فارس قرار دارد. مسافرانی که از این شهر دیدن می کنند می توانند از دیدنی های بندر گناوی مانند برج خان و تالاب هاله دیدن کنند.

این جزیره که یکی از مناطق قدیمی این منطقه محسوب می شود آثار تاریخی زیادی دارد.

یکی از این بناهای تاریخی برج خان است که پیشنهاد می کنیم آن را در صدر فهرست جاهای دیدنی خود قرار دهید. این برج در شهر بندر ریگ یکی از بنادر استان بوشهر واقع شده است که در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد.

حتما از برج خان گناوه دیدن کنید

بنای برج خان متعلق به خان علی خان حیات داووی است که قدمت آن به ۲۳۰ سال پیش می‌رسد. گردشگران می توانند از بندر گناوه دیدن کنند تا از معماری منحصر به فرد آن با الهام از سبک میلانی دیدن کنند.

در ابتدای ورود به این بنا دو قسمت اندرونی و بیرونی نمایان است، اتاق ها در اطراف دریاچه و در وسط حیاط قرار گرفته اند. نمونه های زیادی از ساخت برج خان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و بناهایی از بافت قدیمی شهر وجود دارد.

با گشت و گذار در اتاق های این ساختمان دو طبقه و قدم زدن در راهروهای آن، می توانید به بالکن ها رفته و از طبقه دوم برج خان نمای دیگری از شهر را در مقابل چشمان خود ببینید.

پس از بازدید از بالکن و اتاق ها، برای دیدن سرستون های تزئین شده با مهره به پشت بام بروید.

این گلوله ها شبیه نگهبانانی هستند که در مقابل خلیج فارس ایستاده اند تا از برج مراقبت کنند. از جمله مصالح به کار رفته در این برج می توان به سنگ های اسفنجی اشاره کرد که شامل مرجان، صدف، صدف و فسیل است.

ناگفته نماند که برای سقف چوبی برج خان از نوع خاصی از چوب های آورده شده از هند و مومباسا استفاده شده است.

یکی دیگر از جاذبه های این برج، دریچه های چوبی است که در بیرون اتاق ها یافت می شود. بازدیدکنندگان می توانند به عنوان بخشی از یک تور ایرانگردی از برج خان دیدن کنند و دیدن این بنا را در صدر فهرست جاهای دیدنی خود قرار دهند.

زیرا جدای از ویژگی های ذکر شده، جلوه های دیگری از آن مانند هلال های رنگارنگ، گچ بری های داخل ساختمان، درها و حتی چوب لباسی ها و تزئینات چوبی به شکل دم حیوانات را می بینند.

حتما از برج خان گناوه دیدن کنید

بازدید از برج خان

بیت هیلانی سبک خاصی در معماری است که در هزاره دوم قبل از میلاد شکل گرفت و شاهد کاربرد آن در معابد و کاخ ها هستیم.

بیت هیلانی امروزه نوعی ساخت و ساز است که مشخصه اصلی آن سردر ستوندار در ورودی اصلی از بیرون به داخل بنا یا ورودی حیاط به داخل بنا است.

همچنین دارای ویژگی های متمایزی مانند ایوان 1 تا 4 ستون است. ستون ها اغلب به صورت برجسته تزئین می شوند و دارای پایه ستون هایی با نقوش حیوانی، گیاهی یا هندسی یا موجودات اساطیری هستند.

پس از ورود به سالن که معمولا شامل یک کوره متصل به دیوار مقابل می باشد. خود دیوار نیز دارای نقوش حیوانی و موجودات اساطیری است که به صورت برجسته ساخته شده اند. پشت و اطراف سالن اتاق های کوچکی وجود دارد.

ساختمان برج دو طبقه است و در هر طبقه دو اتاق 5*5 دارد که بین آنها راهروهایی ساخته شده است. جلوی اتاق ها تارم یا بالکن قرار دارد که با 14 ستون از نما جدا می شود.

سقف دارای سرستون های گلوله ای است که شبیه نگهبانانی است که بر فراز برج رو به خلیج فارس نگهبانی می دهند.

برای ساخت این برج از مصالحی مانند سنگ اسفنج، ملات ساروج و چوب صندل استفاده شده است. این سنگ ها شامل فسیل ها، مرجان ها، صدف ها و صدف ها هستند.

چوب کرسی نوعی چوب از چوب صندل معطر است که از هند وارد شده و در ساخت برخی از خانه ها استفاده می شود. این سبک معماری را بیشتر در جنوب کشور و در شهرهای حاشیه خلیج فارس می توانید پیدا کنید.

برای بازدید از این برج باید به بندر ریگ بروید. برای این منظور می توانید از وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده کنید.

حتما از برج خان گناوه دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا