ایران گردی

حتما از باغ نارنجستان شیراز بازدید کنید

تودی تریپ: نارنجستان قوام یکی از زیباترین جاذبه های شهر شیراز است که در صورت عدم بازدید از آن، سفر شما به شیراز را ناقص و بیهوده می کند. این جاذبه زیبا در باغی پر از درختان بلند و سبز پرتقال واقع شده و شامل عمارت آینه ای با پنجره های شیشه ای رنگارنگ و دارای دریاچه آب و فضایی دنج و آرام است.

نارنجستان قوام یکی از جاذبه های زیبای شیراز در خیابان لطف علی خان زند قرار دارد و به دستور علی محمدخان در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

آشنایی با باغ نارنجستان شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز مشتمل بر باغ و عمارت در زمان قاجاریه ساخته شده است. این خانه را به دلیل وجود درختان پر نارنج «باغ نارنجستان» می نامند، اما بسیاری آن را با نام های دیگری مانند خانه قوام الملک یا باغ قوام می شناسند. باغ نارنجستان کوام محل اقامت «کوام الملک دوم» حاکم و والی فارس و خاندان دیوان کاوام بوده است.

عمارت دیگری به نام «خانه زینت الملک قوامی» دیوار به دیوار در باغ نارنجستان وجود دارد که با عمارت باغ اصلی مجموعه بزرگی را تشکیل می دهد. بنای اصلی باغ نارنجستان را «عمارت بیرونی» و ساختمان فرعی یا خانه زینت الملک قوامی «ساختمان اندرونی» این مجموعه محسوب می شود و این دو بنا با یک زیرزمین به هم متصل می شوند.

حتما از باغ نارنجستان شیراز دیدن کنید

در گذشته از عمارت بیرونی به عنوان محلی برای رسیدگی به امور حقوقی و اداری و برگزاری جلسات و ملاقات با مهمانان استفاده می شد، در حالی که عمارت اندرونی به عنوان مکانی برای زنان، کودکان و خدمتکاران استفاده می شد. جالب است بدانید که به غیر از خانه زینت الملک، حمام قچنه و چندین باغ به نام های باغ شریف، باغ بیگلر بیگی، باغ دلگشا و باغ عفیف آباد نیز متعلق به خانواده قوام بوده است.

در حال حاضر باغ نارنجستان کوام شیراز با فضای سبز و دو عمارت باشکوه یکی از جاذبه های شهر شیراز محسوب می شود. خوشبختانه در سال های اخیر مرمت هایی در زیرزمین این مجموعه انجام شد و این قسمت از خانه به عنوان موزه آثار تاریخی ایران مورد استفاده قرار گرفت. بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد است.

از باغ نارنجستان شیراز دیدن کنید

هنر به کار رفته در اکثر جاذبه های شیراز واقعا منحصر به فرد و شگفت انگیز است. در نارنجستان قوام، آثار هنری زیادی بر روی دیوار، سقف، پنجره و … به نمایش گذاشته می شود و با زیبایی خود همه بازدیدکنندگان را مجذوب خود می کند.

هفت هنر سنتی ایران شامل گچبری، آینه کاری، معرق کاری، خاتم کاری، نقاشی سنتی، آجرکاری و مجسمه سازی در عمارت نارنجستان قوام شیراز به کار رفته و با جذابیت فوق العاده خود همگان را متحیر می کند. این ویژگی یکی از دلایل اصلی و اصیل گردشگران برای بازدید از نارنجستان قوام است.

همچنین همانطور که از نام مجموعه پیداست، درختان نارنج موجود در منطقه حس دلپذیر و زیبایی به باغ و املاک نارنجستان بخشیده است. در فصل بهار عطر شکوفه های نارنج همه بازدیدکنندگان را مست می کند. لذت قدم زدن در اطراف نارنجستان بسیار خاطره انگیز و فراموش نشدنی است.

حتما از باغ نارنجستان شیراز دیدن کنید

ساختمان اصلی یا شمالی نارنجستان قوام دو طبقه و شامل زیرزمین است. برای ورود به داخل ایوان و بنا می توان از پله های دو طرف ایوان و خود ایوان باشکوه استفاده کرد. اتاق های داخل بنا به صورت متقارن در دو طرف ایوان چیده شده اند.

آینه های سقف ایوان بسیار زیبا و چشمگیر هستند و در تمامی اتاق های عمارت نارنجستان از گچبری و آینه استفاده شده است. تالار آینه یا شاه نشین یکی از زیباترین قسمت های مجموعه نارنجستان قوام است که دیوار و سقف آن با هنر آینه کاری تزئین شده است.

در بالای شومینه دو مجسمه مشابه وجود دارد که تصویر قوام الملک سوم نیز بر روی آنها نصب شده است. سنگ های به کار رفته در شومینه و کف اتاق از تبریز، شیراز و یزد آورده شده است. این سنگ ها با انعکاس روی آینه های بزرگ تالار، تصویری دیدنی از باغ و دریاچه ایجاد می کنند. چهار اتاق در طبقه دوم برای اقامت مهمانانی که به باغ نارنجستان کوام می آیند در نظر گرفته شده است.

ستون های ایوان ساختمان جنوبی رو به باغ از چوب منبت ساخته شده است. گچ بری ایوان ساختمان جنوبی بسیار هنرمندانه است و فرش کف ایوان با کاشی های سفید و آبی بسیار جذاب است.

عمارت های زیادی در نارنجستان کوام وجود دارد که از آن جمله می توان به حیاط مرکزی و خانه ارگا که محل گلدان بود اشاره کرد. حمام گچینه که از طریق تونلی به نارنجستان قوام منتهی می‌شود، یکی از حمام‌های تاریخی شیراز است و در حال حاضر برای بازدید عموم آزاد نیست.

البته نمی توان از گیاهان شیرازی و عطر آن چشم پوشی کرد. برای اینکه از این عطر و طعم بی بهره نمانید، بهتر است سری به کافه و شربت خانه سمت چپ ساختمان اصلی نارنجستان قوام بزنید.

حتما از باغ نارنجستان شیراز دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا