ایران گردی

حتما از بازار قدیمی بوشهر بازدید کنید

تودی تریپ: بیشتر جاذبه های بوشهر شامل آثار تاریخی است.

این آثار تاریخی در بافت قدیمی شهر واقع شده و شامل بناهای طاهری و دهدشتی است.

بازار قدیم بوشهر در فاصله کمی از یکی از عمارت های معروف این شهر قرار دارد.

متأسفانه از بازار بوشهر چیز زیادی باقی نمانده و بیشتر از چند اتاق خالی و چند دالان کوتاه تشکیل شده است.

این بازار زمانی یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی استان و کشور بوده است.

بازار قدیم بوشهر یکی از قدیمی ترین بازارهای سنتی ایران است که در محله ای قدیمی به نام دهدشتی واقع شده است.

همانطور که گفتم این روزها خبری از این همه هیاهوی بازارچه بوشهر نیست و حالا فقط چند سلول خالی را می توانی دید که خاطرات گذشته را در خود دارند.

حتما از بازار قدیمی بوشهر دیدن کنید

زمانی اتاق ها و راهروها به شلوغی بازار بسنده می کردند و اکنون با وجود مراکز خرید در بوشهر، این بازار رو به افول است.

اگر مسیر بازار سنتی بوشهر را ادامه دهید به بازار مرکزی این شهر می رسید. جایی که تفاوت را احساس خواهید کرد.

همه چیز پر جنب و جوش و پویا است و مردم در حال خرید هستند. مطمئنم بازار قدیمی بوشهر فاقد آن همه جنب و جوش و هیاهوی قدیمی است و شاید به بازار مرکزی غبطه می خورد.

استان بوشهر، بوشهر، خیابان شهدا

برای بازدید از بازار قدیم بوشهر باید به منطقه دهدشتی که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد بروید. این بازار در خیابان شهدا واقع شده و یکی از مکان های تاریخی شهر به شمار می رود.

آشنایی با بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر در بافت قدیمی شهر در منطقه دهدشتی قرار دارد. در مجموع 250 مغازه در این بازار وجود دارد که اجناس مختلف را به فروش می رسانند.

گفتنی است بازدید از بازار قدیمی بوشهر که یکی از جاذبه های گردشگری شهر بوشهر است با بازدید از ساحل و دریای مجاور آن کاملتر می شود و تنها با صرف 11 ساعت می توانید به ساحل بوشهر بروید. 13 دقیقه ساحل در کنار دریای نیلگون خلیج فارس، تماشای دریا، غروب آفتاب یا تفریحات آبی مختلف باشید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

قدمت بازار قدیم بوشهر به زمان تأسیس این شهر در دوره افشار برمی گردد.

در زمان حکومت قاجار، بازار قدیم بوشهر به یکی از مراکز اقتصادی کشور تبدیل شد و کشورهای مختلفی مانند انگلستان، آلمان و پرتغال برای تسهیل تجارت در این بازار کنسولگری ایجاد کردند.

بازار 240 اتاقه قدیمی بوشهر در زمان ناصرالدین شاه مرکز ارتباطات تجاری و فرهنگی اقلیت ها و مردم طبقات مختلف بود.

حتما از بازار قدیمی بوشهر دیدن کنید

بازار قدیمی بوشهر به سبک معماری قاجاری ساخته شده و در ساخت آن به شرایط بومی منطقه توجه داشته اند.

این بازار دارای روشنایی و تهویه مناسب است. به گونه ای که از بارش برف و باران در فصل سرد به بازار جلوگیری می کند و در تابستان از ورود نور مستقیم خورشید به بازار جلوگیری می کند و گرما را برای کسبه و خریداران قابل تحمل می کند.

بازار قدیم بوشهر دارای خطوط مختلفی بود که شامل بازار طلافروشان، قصابی ها، بازار ماهی فروشان، بازار مرغ، بازار نقاشان، بازار آهنگرها، بازار فرش، بازار کلاه فروشان و فضاهایی مانند تجارتخانه بود.

این بازار از شمال به جنوب به سه قسمت تقسیم می شد: بازار خدمات عمومی (بازار تره بار)، بازار تجاری عمومی (بازار ماهی فروشان و زرگرها) و بازار عمومی محلی نید.

این بازار در دوران رونق خود دو ردیف معین التجار و رئیس التجار را در خود جای داده است. هر یک از این دو سفارش اصلی شامل سفارشات کوچک تری بود.

بازدید از بازار قدیمی بوشهر

یکی از سوالات مهمی که همیشه در سفر به شهر و منطقه ای با تاریخ و فرهنگ غنی مطرح می شود، مشاهده و لمس فرهنگ مردم از نزدیک است.

گردشگران زیادی از سراسر جهان به کشورهای مختلف سفر می کنند تا با آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن کشور و منطقه آشنا شوند.

حتما از بازار قدیمی بوشهر دیدن کنید

زمانی که به شهرها و روستاها سفر می کنید، بازدید از بازارهای سنتی و هفتگی آن بسیار حائز اهمیت است زیرا مکانی بسیار مناسب برای آشنایی با فرهنگ و زندگی روزمره مردم این منطقه است.

حال اگر می خواهید بدانید چرا ارزش دیدن بازار قدیمی بوشهر را دارد، باید بگویید که این بازار تاریخی یکی از پر جنب و جوش ترین مکان های شهر است که مردم همیشه برای خرید مایحتاج روزانه خود به آنجا می آیند و در واقع قلب بازار است. بوشهر.

همچنین در بازار قدیمی بوشهر انواع اجناس به فروش می رسد و یکی از بهترین مکان های بوشهر است که گردشگران می توانند در محیط عادی و روزمره با جامعه محلی و نحوه زندگی و معاملات مردم آشنا شوند. زندگی
بازار تاریخی و منحصر به فرد بوشهر در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یکی از نشانه های فرهنگ غنی در این بازار، به کارگیری مشاغل مختلف مسلمان، مسیحی و یهودی است که در کنار هم کار می کنند.

اجناس زیادی در این بازار به فروش می رسد، از انواع پوشاک، ساعت و پارچه گرفته تا انواع مواد غذایی، شیرینی، لبنیات، انواع ماهی، میوه و سبزیجات و سایر موارد حیاتی.

در بازدید از بازار قدیمی بوشهر حتما از غرفه های فروش سوغات و صنایع دستی که جلوه ای از هنر و خلاقیت مردم بوشهر است دیدن کنید.

  • بازدید از بازار قدیمی بوشهر زمان زیادی نمی برد. اما بازدید از بازار مرکزی زمان زیادی می برد و جذاب خواهد بود.
  • آثار تاریخی از نیاکان ما به ارث رسیده است. اگرچه برخی از آنها مانند بازار قدیمی بوشهر به خودی خود وضعیت خوبی ندارند، اما سعی کنیم از آنها قدردانی کنیم و از ایجاد خسارت جلوگیری کنیم.
  • در بازار مرکزی شهر به اعتقادات و فرهنگ مردم احترام بگذارید و با خرید محصولات بومی سعی کنید در رونق اقتصادی منطقه پویا باشید.
  • حتما از بازار قدیمی بوشهر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا