ایران گردی

حتما از بازار بروجرد بازدید کنید

تودی تریپ: بازارها به عنوان ستون فقرات و قلب تپنده اقتصاد شهرهای ایران متشکل از خطوط اصلی و فرعی بسیاری به اشکال مختلف در فضاهای باز و بسته، سرپوشیده و سرباز، در امتداد یک محور ثابت با شاخه‌های منشعب با طاق‌ها و نورگیرها و لوازم زیبا هستند. مهمترین میراث ملی ایران بوده و به دلیل اصالت ایرانی از گنجینه های مهم معماری ایرانی به شمار می روند.

ساخت بازارها در اشکال و انواع مختلف و در نهایت با حضور معنا و فضا، با وجود تنوع بصری، جلوه ای از هنر، اندیشه و نبوغ ایرانی و سازگاری با محیط و رفع نیازهای انسان به مطلوب ترین شکل است.

بازار در شهرهای ایرانی-اسلامی یکی از مهم ترین فضاهای شهری و عناصر کاربردی به شمار می رود و همواره به عنوان ستون فقرات شهر عمل کرده است.

در شهرهای ایران پیشاسرمایه داری، سایر عناصر شهری معمولاً در ارتباطی نزدیک و منسجم با آن سازماندهی می شدند که نقش کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی بسیار تعیین کننده ای داشتند.

در هر یک از شهرهای قدیمی ایران بازارهای سنتی را می توان دید که یکی از آنها در شهر بروجرد قرار دارد و به بازار بزرگ بروجرد معروف است.

حتما از بازار بروجرد دیدن کنید

آشنایی با بازار بروجرد

بروجرد دومین شهر پرجمعیت و مرکز صنعتی استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد.

این شهر به دلیل داشتن مناظر کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری فراوان به «عروس زاگرس» نیز معروف است.

بیش از دویست خانه اعیانی در دوره حکومت قاجار در بروجرد قرار دارد و بافت تاریخی آن با 270 هکتار وسعت سومین بافت تاریخی بزرگ در بین شهرهای کشور است.

کارشناسان بر این باورند که بروجرد یکی از مراکز شهری ایرانیان در زمان حکومت ساسانیان بوده و آتشکده بزرگی در آن ساخته شده است و بنای شهر بروجرد یا بروجرد را به فیروز ساسانی یا پیروزگرد نسبت می دهند.

از مناطق زیبای گردشگری و جاذبه های طبیعی ارزشمند در شهرستان بروجرد می توان به تنگه زیبای گپرگه، بازار بزرگ بروجرد، پارک فدک، تپه چگا (بام بروجرد)، رودخانه زیبای سزار، خانه اسلامی حاج افتخارال، پارک شهید بهشتی بروجرد اشاره کرد. روستای دره سعیدی، پل چلان چولان، مسجد قلعه بروجرد، امامزاده جعفر (ع)، بقعه برکیارق (بقیع زواریون)، مسجد امام خمینی (مسجد سلطانی)، پارک یادبود، تالاب بیشه دالان، چشمه سراب کارتول، روستای گل زرد، شهید بهشتی پارک جنگلی، آبشارهای ونایی، روستای شیخ میری سادات گوشه ای از روستا و آتشکده بروجرد است که پیشنهاد می کنیم زمانی که در این شهر زیبا هستید از آن دیدن کنید.

بازار بزرگ بروجرد که اهالی آن را رسا به معنی راسته بازار می نامند، مرکز اصلی تجارت سنتی بروجرد است که مورد استفاده اهالی و روستاییان بروجرد و سایر مناطق اطراف است.

بازار بروجرد از مجموعه ای از بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مساجد تشکیل شده و یکی از جاذبه های بروجرد به شمار می رود. این بازار همچنین نقش مهمی در تجارت منطقه ای استان های لرستان، مرکزی و همدان دارد.

عشایر لر و بختیاری در فصل بهار و تابستان روزهای زیادی را در این بازار می گذرانند تا مایحتاج خود را تامین کنند.

حتما از بازار بروجرد دیدن کنید

بازار بروجرد; زیبا و جذاب

از شهرهای استان لرستان می توان به شهرستان بروجرد اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین و مهم ترین شهرها به شمار می رود.

این شهرستان از شمال با شهرستان ملایر و نهاوند، از غرب با شهرستان خرم آباد، از جنوب با شهرستان درود و خرم آباد و از شرق با شهرستان سربند همسایه است.

این منطقه تاریخی غنی دارد و نام آن به نام های وروگرد، بروگرد و واروجرد ثبت شده است.

در این شهر می توانید جاذبه های گردشگری زیادی پیدا کنید که یکی از آنها بازار بزرگ بروجرد است. بازار بزرگ بروجرد یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی شهر بروجرد است که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد.

تاریخ دقیق این بازار مشخص نیست، اما بنای فعلی آن در زمان قاجار ساخته شده است.

شاهزاده قاجار حسام السلطان مقر حکومت خوزستان و استان لرستان را در بروجرد قرار داد و بناهای زیادی در آن بنا کرد که از جمله آنها می توان به بازار بروجرد اشاره کرد.

این بازار در بین اهالی شهر به بازار رسا معروف است که به اختصار و در اصطلاح عامیانه راسته می باشد.

این بازار که در گذشته ساختاری سنتی داشت، اکنون بافت تاریخی خود را از دست داده و قسمت‌های مختلفی مانند پاساژها و مجتمع‌های تجاری به آن اضافه شده است.

بازار بزرگ بروجرد شامل مجموعه ای از بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مساجد است.

خطوط بازار عمدتاً به مشاغل خاص اختصاص دارد و با همین نام شناخته می شود، مانند بازار مس، بازار چمن، بازار طلافروشی و بازار لوله کش.

در این بازار کاخ های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از کاخ حفاظی، کاخ قیصریه، کاخ وحدتی و کاخ نیک نژاد.

یهودیان سفارشات نسبتاً زیادی در این بازار دارند و عمدتاً به عمده فروشی یا تجارت پارچه مشغولند.

از آنجایی که این بازار بسیار بزرگ است، مشاغل گسترده ای دارد که از آن جمله می توان به گلدوزی، کفاشی و کفاشی، جوراب بافی (ساخت رویه جوراب های کهنه)، عمده فروشی مواد غذایی و لوازم خانگی و فروش پشم اشاره کرد.

حتما از بازار بروجرد دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا