ایران گردی

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان بازدید کنید

تودی تریپ: سمنان از جمله شهرهایی است که فرصت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی آن چنان گسترده و متنوع است که سفر به آن را به یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های ایرانگردی شما تبدیل می‌کند.

جدای از جاذبه های طبیعی سمنان که بیشتر شامل مناطق بکر کویری و جنگل های زیبا می شود، اماکن تاریخی زیادی در این استان و هشت شهر آن وجود دارد که ارزش دیدن را دارد.

با این حال به نظر می رسد جز معدود جاذبه های طبیعی و مکان های تاریخی برجسته، بقیه جاذبه های سمنان آنطور که باید در بین گردشگران محبوبیت ندارند.

بنابراین تصمیم گرفتیم شما را به سفری مجازی به این استان مرکزی ایران ببریم و تعدادی از جذابیت های زیبای آن را به شما معرفی کنیم.

خانه طاهری سمنان; یک ساختمان باشکوه

برای دیدن یک بنای تاریخی به سبک قاجاریه و خانه های اوایل پهلوی با معماری کویری می توانید به خانه طاهری سمنان مراجعه کنید.

این بنا در محله اسپوسفان در جنوب غربی شهر سمنان واقع شده است.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان دیدن کنید

خانه طاهری ها از خشت، چوب و ساروج ساخته شده و دارای قسمت هایی از قبیل آب انبار، اندرونی و بیرونی، مطبخ، ایوان، هشتی، اتاق خادم و زیرزمین، دو حیاط، اتاق زمستانی، اتاق تابستانی و بادگیر است.

این بنا پس از مرمت برای مقاصد مسکونی مورد استفاده قرار گرفت.

خانه طاهری سمنان در میان باغی بزرگ و نزدیک به خانه رجبی در سال 1346 هجری شمسی ساخته شد. در اصل این خانه متعلق به کاروانسرا محله اسپوسفان بوده است.

این بنا هم اکنون در خیابان ابوذر سمنان واقع شده است. بناهای مهمی چون مسجد جامع، بازار و همام پهنه در منطقه سیسفان با مرکز تکه پنه با بیش از سه هزار سال قدمت وجود دارد.

جالب اینجاست که بیشتر خانه طاهری مرمت شده است. ناگفته نماند که این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سال 1394 رئیس میراث سمنان از تعیین هدف جدید برای خانه طاهری خبر داد.

در آن سال تصمیماتی برای واگذاری خانه های تاریخی سمنان به بخش خصوصی گرفته شد تا از طریق مرمت احیا شوند.

در معماری به کار رفته در خانه های سنتی ایرانی معمولاً سعی می شود با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی نیاز ساکنان خانه برآورده شود.

سبک معماری به کار رفته در خانه طاهری سمنان که نمونه ای از خانه های درون گرا سنتی ایرانی است، مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

طراحی کلی این بنا مانند سایر خانه های درونگرا شامل یک حیاط در مرکز ساختمان است و فضاها و عناصر دیگری در اطراف حیاط قرار گرفته اند.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان دیدن کنید

مساحت خانه طاهری سمنان حدود 1630 و زیربنای آن حدود 1240 متر مربع است.

مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل خشت، چوب و گچ است که پس از گذشت سال ها همچنان دوام خود را حفظ کرده اند.

علاوه بر این آجرکاری تالار و نمازخانه و گچ بری دیوار اتاق ها از تزئینات اصلی به کار رفته در بنا هستند.

از دیگر زیبایی های معماری به کار رفته در این بنا می توان به طاق های فراوان، گچ بری سرستون ها و پایه ستون ها در ایوان ها اشاره کرد.

کلانتر تاریخی; یک ساختمان باشکوه

کلانتری متعلق به دوره قاجاریه متعلق به خانواده کلانتری مشهد علی اصغر مداح وقت بوده و در حال حاضر به عنوان کافه در خدمت عموم مردم است.

این خانه سنتی با نام‌های دیگری مانند عمارت بادگیر یا خانه رجبی نیز شناخته می‌شود و دارای هفده اتاق، حمام قدیمی، مخزن و حوض است.

با ورود به حیاط، حوض شش ضلعی، باغ های کوچک تزئین شده، دیوارهای آجری زیبا، پنجره های رنگارنگ، تخت ها و میزهای سنتی جلوه خاصی به حیاط مرکزی می بخشد و شما را به خود جذب می کند.

این عمارت نشات گرفته از معماری کویری ایران است. یعنی اتاق های تابستانی با بادگیر و رو به غرب خنک می شوند و اتاق های زمستانی با ارتفاع سقف کم رو به شمال می باشند.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان دیدن کنید

زیرزمین خانه در ضلع شمالی حیاط مرکزی قرار دارد و یکی از زیرزمین های بنا دارای تونلی است که چندین خانه و حتی یک قلعه را به هم متصل می کند.

خانه تاریخی شریف متعلق به دوره قاجاریه در نبش میدان ابوذر (پاچنار) قرار دارد. این بنای تاریخی دارالحکومه سمنان است و به خانه رجبی نیز معروف است.

جدا از زیبایی و معماری منحصر به فرد بنا، فن این خانه منحصر به فرد است و به محض ورود توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. مصالح اصلی ساختمان خشت و گل و نازک کاری گچ بری شده است.

خانه کلانتری دارای حیاط و باغ مرکزی و فضاهایی مانند راهروها، اتاق های تابستانی و زمستانی، بادگیر است.

بادگیر طویل و منحصر به فرد این خانه در ضلع جنوبی است که از پشت بام محوطه ییلاقی بیرون زده است.

از نظر تزیینات و فرم، قسمت‌های جنوبی، شرقی و غربی بنا از موقعیت برتری برخوردار بوده و نمای قسمت شمالی بنا ساده‌تر است.

این خانه دارای مخزن آب، خانه نگهبانی، اصطبل و اتاق خدمه، اتاق مهمان و محوطه اداری بود.

این بنا هفده اتاق دارد. اتاق های تابستانی بادگیر و رو به شمال و اتاق های زمستانی در دو طبقه رو به غرب هستند که با ارتفاع کم برای گرم شدن سریعتر ساخته شده اند.

در زمستان از اتاق هایی با نوردهی شمالی و جنوبی و در بهار و پاییز از اتاق هایی با نوردهی شرقی استفاده می شود که در قسمت غربی ساختمان قرار دارند.

این بنا در حال حاضر به عنوان رستوران بین المللی و سفره خانه سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مکان در جنوب سمنان، در منطقه اسپوسفان، نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع شده است.

حتما از این دو خانه تاریخی سمنان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا