ایران گردی

حتما از ارگ ساسانی انار در کرمان بازدید کنید

تودی تریپ: ارگ تاریخی انار در کرمان بر فراز تپه ای در مرکز شهر انار قرار دارد، بنایی که قدمت آن به دوران ساسانی می رسد.

این ارگ در سال 1388 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این ارگ نه تنها قربانی حفارهای غیرمجاز و بی توجه مسئولان شده است، بلکه حریم خصوصی آن نیز به دلیل ساخت و ساز در چند سال گذشته نقض شده است.

از ارگ ساسانی انار کرمان دیدن کنید

ارگ انار ساسانی یکی از بناهای تاریخی اطراف کرمان در شهرستان انار است.

این شهر یکی از کهن‌ترین مناطق استان کرمان به شمار می‌رود که در گذشته به «آبان» معروف بوده و بعدها به دلیل وجود آتشکده بزرگ در شهر، نام آن به «نار» تغییر یافته است. .

به مرور زمان این نام به انار نیز تغییر یافت.

متأسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از قدمت ارگ انار در دست نیست، اما همانطور که از نام این بنا پیداست، اکثر باستان شناسان بر تعلق آن به دوران ساسانیان اتفاق نظر دارند.

حتما از ارگ انار ساسانی در کرمان دیدن کنید

برخی از محققان زمان خلق این اثر را مربوط به دوره پیش از ساسانیان می دانند. آنچه مسلم است این است که در دوره‌های بعدی به‌ویژه در دوران صفویه، تعمیراتی بر روی این ارگ تاریخی انجام شد و بر تزئینات این بنا افزوده شد.

نقشه ارگ ​​ساسانی انار ذوزنقه‌ای است که نشانه دیگری از تعلق این بنا به دوران باستان است، زیرا در دوره‌های بعد نقشه‌های هندسی جای خود را به بناهای مدور داده است.

این ارگ باستانی بر روی تپه ای کم ارتفاع قرار دارد و در جهت شرقی-غربی ساخته شده است. در ارگ انار 9 برج و بارو وجود دارد که نسبت به مساحت این بنا عدد قابل توجهی است.

دروازه اصلی نیز در ضلع جنوبی ارگ قرار دارد و در ساخت این بنا از خشت خام استفاده شده است.

از مهم ترین عجایب ارگ ​​انار می توان به وجود گذرگاه های زیرزمینی در این بنا اشاره کرد که هنوز مشخص نیست به چه مناطقی دسترسی داشته اند و دلیل ساخت آنها چه بوده است.

اگرچه نام ارگ انار ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد، اما در دهه‌های اخیر بی‌توجهی جبران‌ناپذیر در نگهداری از این اثر ملی باستانی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این بنا وارد کرده است.

از ساخت بناها و پارک های بلندمرتبه در محدوده این ارگ تاریخی تا عدم نظارت بر استفاده صحیح از این بنا، قسمت های زیادی از ارگ انار تخریب شده است که جای تاسف دارد.

  • فضا: 210 کیلومتری شمال غربی کرمان دو ساعت و 20 دقیقه
  • نشانی: رفسنجان، انار، میدان ارگ، خیابان رازی شمالی، ارگ انار ساسانی

حتما از ارگ انار ساسانی در کرمان دیدن کنید

دیدنی های نزدیک ارگ ساسانی انار

قلعه داوودآباد

این قلعه در منطقه داوودآباد شهرستان انار واقع شده و نام آن از نام منطقه قلعه داوودآباد گرفته شده است.

این بنای تاریخی متعلق به دوره صفویه و قاجاریه و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مساحت این قلعه بیش از سه هزار متر مربع است و چهار برج به ارتفاع 9 متر در آن وجود دارد.

این باغ دارای باغ های پسته است که روزانه آبیاری می شود. قرار گرفتن این قلعه در معرض آب مستقیم و گسترده باعث ایجاد شکاف در دیوارهای آن و رشد بوته های کوچک در زیر دیوارها شده است.

این قلعه با توجه به آنچه که باستان شناسان پیدا کرده اند برای مصارف نظامی استفاده می شده است، قلعه داود آباد دو طبقه است و برخی از بناهای آن بر اثر سیل ویران شده است.

بقایای بناهای گلی که در داخل این بنا بود با کمک کشاورزان برای استفاده از محوطه قلعه برای کشت پسته برداشته شده است.

قلعه داوودآباد نیز یکی از بناهای به جا مانده از تاریخ شهرستان انار است که اهمیت آن بارها مورد تاکید کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

حتما از ارگ انار ساسانی در کرمان دیدن کنید

قلعه دختر بیاض

روستایی قدیمی در شهرستان انار وجود دارد که آثار تاریخی زیادی در آن به ثبت ملی رسیده است و قلعه بیاض نیز یکی دیگر از آثار تاریخی این روستا است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد.

این قلعه دارای شش برج کوتاه و بلند است که یکی از این برج ها اکنون مفقود شده است، دلیل آن این است که به دلیل جاده سازی در جاده ای که این قلعه قرار دارد، یکی از برج ها مسطح شده است.

ارتفاع دیوارهای این قلعه حدود 10 متر و ضخامت آنها در پایین حدود 2 متر است. در گذشته از این قلعه برای عملیات پدافندی در شهر انار استفاده می شد.

قلعه سنگی ده حیدر

کائله مربوط به دوران پیش از اسلام است که جز چند دیوار سنگی چیزی از آن باقی نمانده است. این بنای تاریخی حدود سه کیلومتر قبل از کاروانسرای شمش قرار دارد.

خانه خادم آستانه

قدمت خانه خادم آستانه به اوایل دوره قاجاریه می رسد و در شهر انار و در جوار امامزاده محمد صالح واقع شده است. این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ثبت شده است. گردشگران زیادی در سفر به شهرستان انار از این خانه دیدن می کنند.

حتما از ارگ انار ساسانی در کرمان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا