ایران گردی

حتما از آتشکده جاویدا خوزستان بازدید کنید

تودی تریپ: معبد آتش جاویدان یا سر مسجد بنایی متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد است که بنا به نظر و گفته‌های برخی کارشناسان، معماران را برای ساخت تخت جمشید الهام می‌بخشد.

آتشکده ابتدای مسجد به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شد و وزن هر یک از سنگ های معدنی بزرگ به کار رفته در آن حدود 4 تا 5 تن است.

ناگفته نماند که معبد آتش جاویدان (در سر مسجد) در سال 1316 در فهرست آثار تاریخی ملی و باستانی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با آتشکده جاویدا

معبد آتشکده یا سرمسجد یکی از مهمترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان است که در شمال شرقی شهر مسجد سلیمان قرار دارد.

معبد آتش جاویدان (روبروی مسجد) که در مسجد سلیمانیه قرار دارد، بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که برخی از کارشناسان معتقدند معماران الهام‌بخش ساخت تخت جمشید بوده‌اند.

حتما از آتشکده جاویدا در خوزستان دیدن کنید

نوع معماری این بنا آتشکده جاویدان اورارتو است که مهم ترین ویژگی آن عدم استفاده از ملات و گذاشتن سنگ خشک بر روی سنگ خشک است.

بنا به نوشته پروفسور گیرشمن، باستان شناس فرانسوی در کتاب «ایران از آغاز تا اسلام»، تخت جمشید نیز بر همین الگو ساخته شده است.

این معبد که در گذشته های دور همیشه در آن آتش روشن می شد، مشرف به انتهای مسجد سارم است که به گفته مورخان مقر حکومت ایرانیان بوده است.

آتشکده سرمسجد به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشیان ساخته شد و هر یک از سنگهای معدنی بزرگ به کار رفته در آن 4 تا 5 تن وزن داشت.

برای ساخت دیوارهای این معبد از ملات ساروج استفاده نشده است و به دلیل زلزله های مکرر در مسجد سلیمان، احتمال ریزش این سنگ های خشک وجود دارد.

محراب آتشکده متعلق به قرن 7-8 قبل از میلاد است که شامل سکویی به ابعاد 20×25 فوت است. در شرق محراب، بخشی که اکنون آتشکده است، برای عبادت ایرانیان ساخته شده است.

ضلع غربی ایران برای خدایان یونان مقدس است و در ضلع غربی آتشکده 3 معبد به 3 خدای باستانی وجود دارد که 2 تای آن هراکلیوس و آتنا هستند.

راه پله ای به عرض 25 متر نمازگزاران را به سمتی نزدیک به مکان مقدس هدایت می کرد و از آنجایی که در پایان مراسم نماز از همان مسیری که آمده بودند برگردند، پلکان دیگری در گوشه دیگر ضلع شرقی ساخته شد. . رفتن به پایین

حتما از آتشکده جاویدا در خوزستان دیدن کنید

به گفته پروفسور گیرشمن، تاریخ استقرار یکی از اقوام ایرانی در مسجد سلیمان به اواخر قرن هشتم قبل از میلاد برمی گردد.

از این بنای تاریخی که در موزه های سرپوشیده و روباز نگهداری می شود سفال، سکه های قدیمی، مجسمه های عتیقه و آثار عتیقه به دست آمده است.

همه ساله گردشگرانی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور برای بازدید از این اثر گرانبها به استان خوزستان سفر می کنند.

آتشکده سرمسجد در سال 1316 به شماره 300 در فهرست آثار ملی تاریخی و باستانی کشور به ثبت رسید.

مکان آتشکده جاویدا

یکی از دیدنی های استان خوزستان، آتشکده جاویدا در مسجد سلیمان است.

در ساخت این بنای تاریخی که قدمت آن به قرن هفتم میلادی می رسد از هیچ ملات ساروج استفاده نشده و تمامی سنگ ها بدون ملاط ​​روی هم قرار گرفته اند. این آتشکده در قسمت شمال شرقی مسجد سلیمان قرار دارد.

آتشکده جاویدا یکی از مهمترین اماکن تاریخی خوزستان است که در شمال شرقی این شهر قرار دارد.

حتما از آتشکده جاویدا در خوزستان دیدن کنید

معبد آتش جاودان (روبروی مسجد) بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که برخی کارشناسان معتقدند الهام بخش معماران برای ساخت تخت جمشید بوده است.

مهمترین ویژگی این بنا عدم استفاده از ملات و قرار دادن سنگ خشک بر روی سنگ خشک است.

این معبد که در گذشته های دور همیشه آتش در آن شعله ور بود، رو به جلوی مسجد صرم است که به گفته مورخان مقر حکومت ایرانیان بوده است.

آتشکده سرمسجد به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشیان ساخته شد و هر یک از سنگهای معدنی بزرگ به کار رفته در آن 4 تا 5 تن وزن داشت.

این معبد که در گذشته های دور در آن آتش روشن می شد، به مسجد صفه سر معروف شد.

نوع معماری آن آتشکده جاویدا یا مسجد اورارتویی سر است که مهمترین ویژگی آن عدم استفاده از ملات و گذاشتن سنگ خشک بر روی سنگ خشک است. قسمت شرقی محراب، بخشی که اکنون آتشکده است، برای عبادت ایرانیان ساخته شده است.

همچنین در ضلع غربی ایوان مقدس به خدایان قدیم اختصاص دارد که دو تن از آنها هراکیس و آتنا هستند.

در چند سال گذشته از بنای تاریخی آتشکده ابتدای مسجد ظروف سفالی، سکه های قدیمی، مجسمه های باستانی و آثار باستانی به دست آمده است و این آثار هم اکنون در برخی از موزه های جهان نگهداری می شوند.

حتما از آتشکده جاویدا در خوزستان دیدن کنید

نشانی: ایران، خوزستان، شمال شرقی مسجد سلیمان

هر زمان که بخواهید می توانید از این بنای باستانی دیدن کنید. برای بازدید از این آتشکده باید چند نکته ایمنی را در نظر داشته باشید زیرا این بنا به دلیل قدمت طولانی خود در حال تخریب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا