ایران گردی

حتما از آبشار دودوزن در فومن بازدید کنید

تودی تریپ: آب آبشار دودوزن از چشمه دودوزن تغذیه می‌شود و سپس زمین‌های پایین دست روستا را آبیاری می‌کند. در مورد ارتفاع این آبشار تحقیق دقیقی انجام نشده است. اما ارتفاع آن حدود 54 متر تخمین زده شده است. همچنین طبق تحقیقات زمین شناسی این آبشار حدود 100 تا 150 سال قدمت دارد.

قرار گرفتن این آبشار در میان بسیاری از بافت های جنگلی را می توان یکی دیگر از دلایل زیبایی آن دانست.

وقتی از جاده های اصلی شفت عبور می کنید تا به آبشار برسید، دیدنی ها و زیبایی های طبیعی آغاز می شود و هر چه جلوتر می روید زیبایی های بیشتری جلوی چشمتان می آید.

در مسیر آبشار، صدای غرغر رودخانه ای که از آبشار فوران می کند، موسیقی جادویی را برای شما پخش می کند. عبور از مسیر سنگفرش و پله های آن به معنای ورود به اعماق دره ای است که آبشار در آن قرار دارد.

بومیان در این انتقال فصلی برای خود پول در می آورند. تهیه انواع نان کاکا، گردو و فروش آلو و ملیس ترش و عطر چای محلی دم شده روی ذغال داغ هر مسافری را به وجد می آورد.

حتما از آبشار دودوزن در فومن دیدن کنید

معنی دو وزن

اصطلاح “دووزن” از دو بخش “دو” و “وزن” تشکیل شده است. دلیل استفاده از کلمه دود در نام آبشار دودوزن به این دلیل است که سرعت آب این آبشار به قدری بالاست که اگر از دور به آن نگاه کنید، احساس خواهید کرد که قطرات آب آن شبیه دود است. حالا چرا در نامگذاری این آبشار از کلمه وزن استفاده کردند؟ داستان از این قرار است که در زبان تالشی که زبان بومی مردم آبشار دودوزن است وزن به معنای چیزی است که از بلندی رها می شود. یعنی دودوزن یعنی آبی که مثل دود از بالا به پایین جریان دارد.

آبشار دودوزن آبشاری بسیار زیبا است که ارتفاع آن تقریباً 54 متر است و اطراف آن بسیار سرسبز است. در واقع دلیل اصلی بازدید همه از آبشار دودوزن این است که این آبشار فوق العاده زیباست و طبیعت این منطقه از گیلان بسیار سرسبز است. پس اگر می خواهید در مکانی سرسبز با منظره ای فوق العاده پیک نیک داشته باشید بهتر است از آبشار دودوزن دیدن کنید. چرا که این آبشار دقیقا همان حال و هوا و محیطی را دارد که همه برای پیک نیک و گذراندن یک روز عالی در طبیعت به آن نیاز دارند. علاوه بر این، این آبشار محیط و شرایط بی نظیری برای عکاسی دارد و البته اگر موبایل خوب یا دوربین حرفه ای داشته باشید، می توانید در کنار این آبشار عکس های بسیار خوبی بگیرید.

حتما از آبشار دودوزن در فومن دیدن کنید

اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید، بهترین زمان برای تجربه کامل زیبایی های آن فصل بهار و تابستان است. زیرا این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه هوای خنک و تقریباً سرد دارد.

البته این منطقه در فصل پاییز زیبایی خاص خود را دارد و کل منطقه لباس های رنگارنگ می پوشند. اما در زمستان یخبندان و پوشش سفید برف نیز مهمان منطقه می شود و شرایط سفر کمی سخت می شود، اگر گردشگر حرفه ای هستید زمستان را برای سفر خود انتخاب کنید توصیه نمی شود.

فاصله آبشار دودوزن تا فومن

اگر می خواهید از تهران به سمت گیلان حرکت کنید و قصد سفر به غرب این استان را دارید، می توانید از خروجی سنگر، ​​در سه راهی رشت-سنگر وارد جاده فومن شوید.

با گذر از این مسیر به شهرهای غربی گیلان می رسید که ابتدا خانقاه و سپس شفت در آنجا قرار دارد.

سپس با خروج از بلوار کشاورز این شهر و ورود به جاده نصیر محله به سمت سیاهمزکی به سمت آبشار در حرکت خواهید بود.

حدود دو کیلومتر قبل از روستای توشه، روستای خرمکش را خواهید دید.

بعد از دیدن تابلوی خرمکش باید 1500 متر دیگر را ادامه دهید تا جاده آسفالت تمام شود. سپس ماشین را پارک کنید و بقیه مسیر را که آسفالت است پیاده روی کنید.

حتما از آبشار دودوزن در فومن دیدن کنید

تا چند سال پیش بعد از پل جاده آسفالته ای وجود نداشت و دوستداران طبیعت در مسیر جاده خاکی و پیچ های شیب دار کوه قدم می زدند. حدود 10 سال پیش مسیر آبشار برای دسترسی راحت تر آسفالت شد. اما ایجاد راه های دسترسی مناسب به بلای طبیعت تبدیل شده است.

این مکان برای افراد دارای معلولیت جسمی، افراد مسن و افراد با محدودیت حرکت مناسب نیست

با توجه به مسیر دسترسی به آبشار می توان گفت که این مکان برای افراد دارای معلولیت حرکتی، سالمندان و افراد با محدودیت حرکت مناسب نیست.

  • نشانی: استان گیلان، 24 کیلومتری شفت، بخش خرمکش

فاصله 32 کیلومتر

فاصله زمانی 19 دقیقه

بر اساس سرعت متوسط ​​100 کیلومتر در ساعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا