ایران گردی

حافظیه شیراز؛ آرامگاه شاعر معروف ایرانی

به گزارش تودی تریپ به نوشته کجارو حافظ: نامی که در تار و پود فرهنگ و ادب ایران جا افتاده و اشعار آن آوازی آشنا در گوش هر ایرانی است. مزار این شاعر بی نظیر حافظه در شهر شیراز، ناگین فارس، جاذبه ای بی نظیر برای دوستداران شعر و عرفان به شمار می رود.

خاطره کجاست

حافظیه در قسمت جنوبی دروازه قرآن یکی از معروف ترین دروازه های شیراز قرار دارد. این مجموعه که در ابتدا تنها مقبره حافظ بود، به مرور زمان به یک مجموعه فرهنگی و گردشگری تبدیل شده و همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.

معماری حافظه

حافظه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. در قسمت شمالی آرامگاه حافظ قرار دارد که بنایی باشکوه با گنبدی مسی و هشت ستون سنگی است. این بخش با یک سالن 56 متری از قسمت جنوبی جدا می شود. در قسمت جنوبی مقبره های خاندان مجال و قوام و نیز مقبره های شاعران و عارفان نامی ایرانی قرار دارد.

طراحی حافظه

طراحی این مجموعه به آندره گدار، معمار مشهور فرانسوی به امانت سپرده شد. او با الهام از معماری اصیل ایرانی و با تمام ظرافت آن مجموعه ای را به وجود آورد که آرامگاه حافظ در مرکز و در بالاترین نقطه آن قرار دارد، گویی شاعر نامی ایران نظاره گر شهر شیراز و مردم و فرهنگ آن است.

بخش های مختلف حافظه

حافظیه علاوه بر آرامگاه حافظ دارای بخشهای دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

  • دیوار طاق: در سمت راست حیاط شمالی دیواری با 14 طاق قرار دارد که در سال 1385 به قسمت شرقی حافظیه اضافه شده است.
  • باغ: در اطراف حافظیه باغی سرسبز و زیبا قرار دارد که مکانی ایده آل برای استراحت و لذت بردن از طبیعت است.
  • کتابخانه و موزه: حافظیه دارای کتابخانه ای از نسخ خطی نفیس و موزه ای با آثار مربوط به حافظ و دوره زندیه است.

حافظه؛ آرامگاه شاعر معروف ایرانی در شیراز

حافظه در زمان

حافظیه از زمان پیدایش تا به امروز دستخوش تغییرات و مرمت های زیادی شده است. در دوره صفویه و افشاریه آرامگاه حافظ مرمت شد و در دوره زندیه کریم خان زند آرامگاه جدیدی برای او ساخت. سرانجام در سال 1314 آرامگاه کنونی حافظ به طرح سرهنگ علی رازی و طرح آندره گدار ساخته شد.

حافظیه نماد عرفان و معنویت

معماری حافظیه به گونه ای طراحی شده است که نمادی از عرفان و معنویت باشد. قسمت شمالی، محل دفن حافظ، نمادی از عالم ملکوت است و هشت در ورودی و خروجی آن و هشت ستون گنبد، نمادی از هشت دروازه بهشت ​​است. از طرفی قسمت جنوبی نماد عالم مادی است و با رفتن به قبر خود را از قید و بندهای نفسانی رها می کنید و به قولی به معراج الهی می رسید.

حافظیه، ثروت فرهنگی و ملی:

حافظیه تنها یک آرامگاه نیست، بلکه یک گنجینه فرهنگی و ملی است که یاد یکی از بزرگترین شاعران جهان را زنده نگه می دارد. این مجموعه مکانی مناسب برای تعمق، تأمل و لذت بردن از زیبایی شعر و عرفان ایرانی است.

نکات زیارت حافظیه:

  • بهترین زمان برای بازدید از حافظیه صبح زود یا عصر است.
  • برای ورود به حافظه نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست.
  • در حافظیه غرفه های سوغات و کتاب وجود دارد.
  • می توانید از چایخانه و رستوران منطقه حافظ استفاده کنید.

سفر به شیراز و بازدید از حافظیه برای هر ایرانی تجربه ای فراموش نشدنی است. در این مکان می توانید دنیای شعر و عرفان حافظ را بگردید و از زیبایی های معماری ایرانی لذت ببرید.

حافظه؛ آرامگاه شاعر نامدار ایرانی در شیراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا