ایران گردی

جواهرده رامسر؛ خاطراتی از آرامش و زندگی در روستاهای شمالی

تودی تریپ: رامسر را همه ما عروس شهرهای ایران می شناسیم. اما در رامسر بیشتر از آنچه بیشتر مسافران فکر می کنند وجود دارد.

این شهر زیبا و دیدنی در 30 کیلومتری جنوب غربی رامسر در دشت سرسبز مازندران قرار دارد و بر فراز ارتفاعات روستای شیر سر روستایی زیبا به نام جواهرده قرار دارد. روستایی که یکی از روستاهای ییلاقی منطقه محسوب می شود و توانسته اصالت و طبیعت خود را آن گونه که بوده حفظ کند.

با این حال زندگی کسل کننده و شلوغ شهری هیچ تاثیری بر این منطقه نگذاشته است و دل مردم روستای جواهرده و همچنین نام روستایشان نگینی گرانبها است.

جاذبه های خاص روستای جواهرده

لازم به ذکر است روستای جواهرده رامسر در ارتفاع دو هزار متری قرار دارد و به همین دلیل همواره میزبان مه غلیظ و زیبایی است که هر روز به دیدار مردم شگفت انگیز روستا می آید. مردم روستای جواهرده از آنجایی که ارتباط دوستانه ای با طبیعت اطراف خود دارند زندگی بسیار آرامی دارند و همه سعی می کنند این رابطه را حفظ کنند تا آسیبی به طبیعت بکر و زیبای آنها وارد نشود.

جواهرده رامسر;  خاطرات آرامش و زندگی در روستاهای شمال

طبیعت روستای جواهرده جایی است که هنگام عصبانیت یا خستگی حتی با تصور تصویر آنجا آرام می شوید. در تمام کوچه ها و کوچه پس کوچه ها آرامش حاکم است و صمیمیت و آشنایی زیبایی بین مردم حاکم است. صبح می توانید با آواز پرندگان کوچک و خوش آهنگ از خواب بیدار شوید و با باز کردن پنجره، ابرها و باد ماه را ببوسید.

جواهرده توسط آبشارهای مختلف فصلی و دائمی احاطه شده است تا زیبایی این منطقه را دو چندان کند. آبشار صفارود را می توان یکی از زیباترین آبشارهای دائمی جواهرده دانست که در اطراف آن غرفه های مختلفی برای فروش صنایع دستی و سوغات وجود دارد. صفارود در 15 کیلومتری جواهرده قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای منطقه به شمار می رود.

در 9 کیلومتری جاده جواهرده رودخانه ای زیبا و خروشان به نام صفارود جریان دارد که بسیاری از اهالی آن را دلیل توسعه منطقه جواهرده می دانند. این رودخانه زیبا در مسیر خود از منطقه بی توصیفی به نام پارک جنگلی صفارود می گذرد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

جواهرده رامسر;  خاطرات آرامش و زندگی در روستاهای شمال

خوشبختانه مسئولان روستا در مجاورت این باغ بهشتی پارکینگی برای بهره مندی گردشگران ایجاد کرده اند. پس فراموش نکنید که وارد این پارکینگ در جاده جواهرده شوید و با یک کوله پشتی کوچک حرکت کنید و آماده تماشای زیباترین مناظر طبیعی دنیا باشید!

در انتهای مسیر و نزدیک به مقصد، ماجراجویی دیگری در انتظار شماست. اگر وقت کافی دارید، می توانید از جاده خاکی استفاده کنید، از صخره ها و ماسه ها بالا و پایین بروید و به دریاچه سوان برسید. آلاچیق های کنار دریاچه، چرخ های آبی، عطر غذاهای شمالی، بوی خاک، سبزه و نسیم دریاچه لذت سفر شما را چند برابر می کند. اگر می خواهید شب را سپری کنید، یک مجتمع اقامتی در ساحل دریاچه وجود دارد که پذیرای مسافران و گردشگران است. فقط توجه داشته باشید که برای ورود به این دریاچه باید هزینه ورودی پرداخت کنید. این هزینه برای تمیز نگه داشتن دریاچه و طبیعت اطراف آن گرفته می شود.

جواهرده رامسر;  خاطرات آرامش و زندگی در روستاهای شمال

بازدید راحت از روستای جواهرده رامسر

روستای رامسر جواهرده در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و در اواخر بهار و تابستان هوای معتدل و در بقیه ایام سال هوای سرد دارد.

میانگین دما بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد متغیر است و یکی از دلایل انتخاب این روستا همین است.

این روستا در سال های اخیر تنها 4 ماه از سال یعنی آخرین ماه بهار و تابستان برای حضور مسافران و مردم عادی و محلی قابل سکونت بوده است اما امروزه به دلیل وجود امکانات بیشتر این مدت افزایش یافته است. و امکان گذراندن زمان بیشتری در اینجا وجود دارد.

بهترین زمان برای سفر به جواهرده اواخر خرداد و سه ماه تابستان است. در این زمان برف ها آب شده، شاخ و برگ ها به اوج خود رسیده و جاده صاف است.

بهار: سفر به جواهر لعل نهرو در اوایل بهار به خصوص در ماه آوریل به دلیل بارش برف و بارندگی شدید در فصل بهار و مسدود شدن جاده ممکن است دشوار باشد. اما در ماه ژوئن که شرایط مهیا است، وقت آن است که یک گردش پر جنب و جوش در روستا را آغاز کنیم.

جواهرده رامسر;  خاطرات آرامش و زندگی در روستاهای شمال

تابستان: حالا که گرما همه جا به اوج خود رسیده است، پیاده روی تا جواهرده یکی از لذت بخش ترین کارهاست. تجربه تابستان جواهرده را از دست ندهید.

پاییز: با افزایش دما و آمدن باران های پاییزی مسیر جواهرده نسبتاً خطرناک می شود و احتمال ریزش کوه وجود دارد. هوای روستا نیز سرد و تاریک می شود.

زمستان: جواهرده در زمستان پوشیده از برف است، ضخامت یخچال های طبیعی سماموس افزایش یافته و ذخایر آبی رودخانه های بالادست جواهرده یخ می زند.

برای رسیدن به روستای جواهرده فقط یک راه وجود دارد. باید به رامسر بروید، از آنجا پس از گذر از بازار، به دوراهی فلسطین در جنوب رامسر بروید و به حرکت خود ادامه دهید، اکنون در جاده جواهرده هستید. لازم به ذکر است روستای جواهرده یکی از دهستان های دهستان سرد سر می باشد که شامل روستاهایی چون گائو رمک، لپاسرک، دریاپسته، سلمال و سفید تمشک می باشد.

آدرس: رامسر، سره فلسطین، جاده جواهرده – روستای جواهرده

جواهرده رامسر;  خاطرات آرامش و زندگی در روستاهای شمال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا