ایران گردی

جنگل گلوبردگان؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در بوشهر

تودی تریپ: جنگل گلوبردکان یکی از مناطق مهم گردشگری استان بوشهر است که بیش از دو قرن قدمت دارد و با چشم انداز زیبای درختان، کوه ها، رودخانه ها، پوشش گیاهی و گونه ها همواره میزبان گردشگران و دوستداران محیط زیست و حتی گردشگران خارجی است. در طول سال .
این جنگل با بیش از 50 گونه گیاهی روح شهرستان جم در استان بوشهر محسوب می شود.

درباره بوشهر و جنگل بی نظیر گلوبردگان

بوشهر سرزمین مبارزان خستگی ناپذیر، دریانوردان و دریانوردان، شاعران و نویسندگان نامدار، نخلستان های حاصلخیز، خورشید داغ و بادهای آتشین، بامبو و کلبوک، دریاهای سوزان و دریای طوفانی ایران است. بوشهر در جنوب ایران و در ساحل خلیج فارس با سواحل زیبا و خرمای شیرین و همچنین شارجه معروف واقع شده است.

قدیمی ترین آثار زندگی بشر در استان بوشهر به تمدن بین النهرین باز می گردد. آثاری از زمان مادها، هخامنشیان و ساسانیان در این استان به دست آمده است که نشان می دهد این سرزمین در زمان های مختلف تاریخی یکی از مناطق مهم در میان شهرهای ایران بوده است.

جنگل گلاورادگان;  جاذبه ای بی نظیر در بوشهر

موسیقی جزء لاینفک آداب و رسوم بوشهر است. در جشن ها و شادی ها نیانبان و تمبک و در عزاداری و سوگواری دمام و سنج رنگ خاصی به مراسم می دهند. علاوه بر جشن های ملی مانند نوروز و یلدا، آداب و رسومی چون نوروز خوانی (در آغاز بهار)، هیام خوانی، چاوشی خوانی (پس از مسافران)، شکی و یزله (پاکوبی) از آیین های بوشهری ها در مهمانی هاست. و کوپن ها

مراسم درخواست باران، نان بردن، مراسم شفای بیماران و تشت داغ از دیگر آیین های سنتی این استان است.

در مجالس عزاداری، سینه زنی سنتی بوشهری، نواختن شیپور، سنج و دمام، نغمه سرایی و فائض از آداب و رسومی است که بوشهری ها به آن شهرت دارند.

جنگل گلوبردکان جام یکی از مناطق مهم و گردشگری استان بوشهر است که بیش از دو قرن قدمت دارد و با چشم انداز زیبای درختان، کوه ها، رودخانه ها و پوشش گیاهی و گونه های زیستی، همواره میزبان گردشگران و دوستداران محیط زیست و حتی گردشگران خارجی در سراسر جهان است. سال این جنگل روح شهر جم در استان بوشهر محسوب می شود که با درختان بلند و رودخانه ای دائمی خود همواره پذیرای میهمانان است، یکی از پرترددترین مناطق در ایام نوروز است. درختان متعدد، پوشش گیاهی منحصر به فرد، جریان مداوم رودخانه ها، هوای مطبوع و مجاورت با کوه از ویژگی های این جنگل است.

این جنگل، اکوسیستم وسیعی با انواع گیاهان و جانوران بسیار، مکانی بکر برای انواع تحقیقات بیولوژیکی محسوب می شود. جنگل گلوبردکان با بیش از چهل گونه پرنده مهاجر شناسایی شده است که از جمله آنها می توان به شاهین آمور، باکلان سیاه بال، عقاب طلایی، عقاب دو سینه و … و کفتار راه راه (در خطر انقراض)، پلنگ، کله بز و … اشاره کرد. چندین گونه چشمگیر دیگر می سوزند.

جنگل گلاورادگان;  جاذبه ای بی نظیر در بوشهر

ویژگی های منحصر به فرد جنگل گلاورادان

این جنگل با مناظر طبیعی و مناظر بسیار زیبایی که از ترکیب سه عنصر جنگل، کوه و رودخانه ایجاد شده است، مورد توجه گردشگران قرار می گیرد که در سال های اخیر رودخانه ها و چشمه های خنک و زیبایی در راه است. طی چند سال گذشته با کاهش بارندگی و برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی مواجه بوده است و هیچ نشانه ای از رودخانه خروشان یا چشمه های پر آب دیده نمی شود.

خشکسالی، قطع درختان توسط دزدان طبیعت، تخلیه سفره های زیرزمینی، عدم توجه مسئولان به حفاظت و احیای جنگل، آتش سوزی، دست اندازی به جنگل دست به دست هم داده اند تا هر چه زودتر این جنگل نابود شود.

آتش سوزی های عمدی و تصادفی، تخریب توسط انسان، دخالت بی اندازه انسان با طبیعت در قطعات کوچک، تغییر هدف، آلودگی ایجاد شده در این منطقه و کمبود آب از تهدیدات اصلی این جنگل هستند.
این جنگل که شهرتش به خاطر آب، جمعیت و درختان دلفریبش به اکثر شهرها رسیده است، جنگلبان ندارد و هر تابستان بخشی از آن قربانی آتش سوزی های شدید می شود.

رودخانه دائمی جنگل برای مایل‌ها عقب‌نشینی می‌کند و درختان سر به فلک کشیده در سایه هجوم گسترده سیل‌های زمستانی روی زمین له می‌شوند.
جمعیت زیادی از ماهی ها در اردیبهشت ماه در نبود آب نفس خود را از دست می دهند و می میرند.
حفر چاه های عمیق توسط شرکت های مختلف و بهره برداری بی رویه از سطح آب زیرزمینی از دیگر تهدیدات این جنگل است.

جنگل گلاورادگان;  جاذبه ای بی نظیر در بوشهر

یکی از مناطقی که در سفر به استان بوشهر نباید از دست بدهید، جنگل گلوبردکان واقع در شهرستان جم است که با مناظر زیبای خود آماده است تا خاطره ای متفاوت از سفر شما به جنوب ایران رقم بزند. در این مناظر زیبا کوه ها، درختان انبوه و سرسبز و رودخانه ای زیبا را در یک شات خواهید دید و با پیک نیک یا شنا در رودخانه و یا حتی پیاده روی می توانید در چند ساعت گردشی فراموش نشدنی داشته باشید.

این جنگل یک اکوسیستم وسیع با انواع گیاهان و جانوران است و از این نظر مکان بسیار ارزشمندی برای تحقیقات زیست محیطی محسوب می شود. بد نیست بدانید که تاکنون حیوانات زیادی در این جنگل دیده شده اند که از آن جمله می توان به پلنگ، کله بز، شاهین آمور، کور سیاه بال، عقاب طلایی، عقاب دو سینه و … اشاره کرد.

جنگل گلوبردکان در فاصله سه کیلومتری بخش کوچکی از شهرستان جم قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا