ایران گردی

جنگل فندقلو؛ جاذبه ای خاص و تماشایی

تودی تریپ: «جنگل فندالو» که در گویش محلی «مشه» نامیده می شود، یکی از زیباترین دیدنی های استان اردبیل برای طبیعت گردی به شمار می رود.

اگر دلت آرزوی دشتی پر از گل هایی چون بابونه و جنگلی بکر و دست نخورده دارد تا با طراوت و طراوت هوای پاک این همه زیبایی را جذب کنی و جانی دوباره به جسم و جان خسته ببخشی.

جاذبه های خاص جنگل فندههلو

جنگل فندخلو بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که از شهر نمین اردبیل شروع و تا گلیداغ در استان گلستان می‌رود.

شاید باورتان نشود؛ اما جنگل های هیرکانی فندگلو حدود 25 تا 50 میلیون سال قدمت دارند. بیشتر ساکنان این جنگل فندهلو مشه می گویند که به معنای جنگل است. تلفظ ترکی فندیگلو در زبان محلی اردبیل فیندیقلی است.

در سفر به این جنگل همانطور که از نامش پیداست می توانید درختان فندق را از نزدیک مشاهده کنید و با آنها عکس بگیرید. البته علاوه بر فندق، درختانی مانند بلوط، راش و شوکران نیز در این جنگل وجود دارد.

از دیگر دیدنی های رویایی این جنگل می توان به گوزن ها اشاره کرد. آهوهای کوچک و بزرگ از جمله جانوران جنگل فندگولو هستند که در منطقه حفاظت شده جنگل زندگی می کنند و می توانید آنها را از نزدیک مشاهده کنید.

جنگل فندهلو;  یک جاذبه خاص و دیدنی

مزرعه گل های بابونه از دیگر دیدنی های جذاب فندگلو است. البته اگر در بهار تا اوایل تابستان به فندخلو بروید، این شانس را دارید که گل های بابونه را از نزدیک ببینید. در فصل بهار تا اوایل تابستان، طبیعت این جنگل مانند فرشی مملو از گل‌های بابونه می‌شود که منظره‌ای تماشایی را از دور ایجاد می‌کند.

قدم زدن در دل دشت و عکس گرفتن با گل های بابونه یکی از دلنشین ترین تجربیاتی است که می توانید در فندگلو تجربه کنید. البته جشنواره گل بابونه اواخر خرداد در این منطقه برگزار می شود.

گیاهان و جانوران جنگل فندخلو

پوشش گیاهی فندق علاوه بر فندق، درختان دیگری مانند راش، مورت، بلوط، تمشک، ازگیل، سیب و گلابی وحشی نیز وجود دارد. ناگفته نماند که درختان فندق این جنگل تنها یک چهارم این جنگل را تشکیل می دهند.

از انواع گیاهان فندق که خاصیت دارویی دارند می توان به بابونه، آویشن، بومادران، گل نارنج، سوسن چلچارگ، بنفشه وحشی، هس و گل گاوزبان اشاره کرد.

ناگفته نماند که زنبق چلچراغ یکی از کمیاب ترین گل های دنیاست که در دشت فندخلو می روید و در بهار یا تابستان این شانس را دارید که آن را از نزدیک ببینید.

از گونه های جانوری و جانوری جنگل فندهلو می توان به آهو، گاومیش، خرس قهوه ای، عقاب، چکاوک، کبک، قرقاول، سمور و کلاغ اشاره کرد. گوزن های این جنگل در منطقه حفاظت شده زندگی می کنند و دیدن آنها از نزدیک حال و هوای شما را عوض می کند.

جنگل فندهلو;  یک جاذبه خاص و دیدنی

جاده جنگلی فندخلو

رشته جنگل فندخلو از شرق خانقاه علیا واقع در جاده بین شهری نمین – آستارا شروع و در جهت شمال غربی – جنوب شرقی به شرق روستای حر ختم می شود.

فاصله جنگل فوندالو تا اردبیل 39 کیلومتر، آستارا 67 کیلومتر و تهران 626 کیلومتر است.

مسیرهای مختلفی برای رفتن و لذت بردن از طبیعت این جنگل وجود دارد:

مسیر گذر حیران

اگر از آستارا به سمت اردبیل و حدود 200 متر قبل از تونل حیران رانندگی می کنید، در سمت راست جاده منتهی به تونل وارد جاده فرعی شوید.

این جاده فرعی از بالای تونل می گذرد و پس از حدود یک کیلومتر به دوراهی می رسد که جاده سمت راست دوباره به جاده اردبیل می پیوندد و جاده سمت چپ راه رسیدن به ایستگاه بالای تله کابین، رستوران حیران و سپس به جنگل فندالو است.

مسیر شهر اردبیل

محل اتصال جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین قرار دارد. در این مسیر و قبل از رسیدن به شهر نمین، بعد از جایگاه CNG نمین، جاده فرعی وارد روستای دودران می شود.

همین جاده را ادامه دهید تا به صومعه پایین و سپس به روستای آرپاتپه برسید. در روستای آرپاتاپه از چهارراه به چپ بپیچید و پس از حدود چهار کیلومتر به پارکینگ فندهلو می رسید.

مسیر گردشگری

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، مسیرهای پیاده روی زیادی برای رسیدن به جنگل فندههلو وجود دارد. اما در این بین مسیر آبشار لوتون بهترین مسیر پیاده روی به حساب می آید. نقطه توقف هر دو مسیر آبگرم مشه سویی است.

جنگل فندهلو نقطه تقابل هوای خشک و سرد منطقه اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است. به همین دلیل هوای جنگل در بیشتر روزهای سال مه آلود است و حتی در گرم ترین روزهای تابستان نیز می توان جریان ابرها را در ارتفاع کم مشاهده کرد.

به طور کلی این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات دارای آب و هوای معتدل و خنک است.

جنگل فندهلو;  یک جاذبه خاص و دیدنی

مجتمع اقامتی کوچکی در جنگل فندههلو برای گردشگران تدارک دیده شده است که امکان اقامت در آن وجود دارد. البته گردشگران در صورت تمایل می توانند در دل مناظر زیبای فندقلو چادر بزنند.

جنگل فندخلو به دلیل قرار گرفتن در میان کوهستانی دارای تابستان های بسیار خنک و مطبوع و زمستان های سرد و مرطوب است. این جنگل یکی از سردترین مناطق استان اردبیل است.

پس اگر از گرمای هوای تابستان خسته شده اید، به این جنگل زیبا سفر کنید. همچنین در این منطقه دو چشمه یکی از اوایل فروردین تا اواخر خرداد و دیگری از مهر تا آبان وجود دارد. جنگل فندق در این فصول قابلیت رویش صد نوع گل اعم از بابونه و دیزی را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا