ایران گردی

جنگل سیسنگان در مازندران را حتما ببینید

تودی تریپ: پارک جنگلی سیسنگان یکی از بهترین و جذاب ترین پارک های جنگلی استان مازندران است.

جنگل ها از با ارزش ترین منابع طبیعی هستند که در شهرهای شمالی ایران به مقدار زیاد یافت می شود.

علاوه بر این، پارک های جنگلی یکی از بهترین نقاط گردشگری در شهرهای شمالی هستند که گردشگران می توانند برای گشت و گذار و تفریح ​​به آنجا بروند.

به دلیل پوشش گیاهی زیبا و منحصربفردی که پارک جنگلی سیسنگان دارد و همچنین امکانات رفاهی عالی و درجه یک، گردشگران زیادی برای بازدید از این مجموعه بی نظیر از پارک جنگلی سیسنگان دیدن می کنند.

یکی از ویژگی های قابل توجه این پارک جنگلی وسعت و قرار گرفتن آن در کنار دریا است.

جنگل سیسنگان مازندران

پارک جنگلی سیسنگان یکی از معروف ترین پارک های جنگلی مازندران و ایران است.

جنگل سیسنگان مازندران را حتما ببینید

پوشش گیاهی زیبای پارک جنگلی سیسنگان در کنار امکانات رفاهی و تفریحی درجه یک آن را به جاذبه ای محبوب در بین گردشگران تبدیل کرده است.

وسعت و موقعیت در کنار دریا دو ویژگی اصلی پارک جنگلی سی سنگان است.

پارک جنگلی سیسنگان در 27 کیلومتری جاده نوشهر – نور قرار دارد. سیسنگان از شمال به دریای خزر، از غرب به روستای توسکاتک، از جنوب به رشته کوه البرز و از شرق به روستای صلاح الدین کالا محدود می شود.

پارک جنگلی سیسنگان در سال 1344 با پروژه مهندس آشتیانی به بهره برداری رسید.

هدف اصلی از تشکیل این پارک جنگلی حفظ گونه های خاص شمشاد و گونه های جانوری این منطقه است. با این حال استقبال بی نظیر مردم از پارک جنگلی سیسنگان باعث شده است که توجه بیشتری به آن جلب شود. در سال های بعد امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری به پارک جنگلی سیسگان اضافه شد تا این پارک جنگلی به یکی از بهترین پارک های جنگلی و ساحلی شمال ایران تبدیل شود.

در مورد نامگذاری این پارک جنگلی نظرات مختلفی وجود دارد.

برخی از داستان های قدیمی و نقل شده نشان می دهد که ملکه ای به نام «شیمائی چهل غیس» بر سرزمینی سرسبز حکومت می کرده است. روزی با پادشاه توران افراسیاب دوست شد.

جنگل سیسنگان مازندران را حتما ببینید

در همین زمان مردی به نام منوچهر تازی که پدر و عموهای خود را در جنگ با افراسیاب از دست داده بود، برای انتقام گرفتن و شکستن پیمان دوستی افراسیاب و شیما، تصمیم به تخریب سد ماز کژوز گرفت.

تخریب سد باعث می شود که تمام منطقه به زیر آب برود و سپاه افراسیاب و ملکه نابود شود. از این رو این سرزمین از آن پس به سرزمین سیل و سنگان یا سیسنگان معروف شد.

پارک جنگلی سیسنگان که بیش از 600 هکتار وسعت دارد، امروزه بزرگترین ذخیره گاه شمشاد ایران و حتی خاورمیانه را در خود جای داده است.

بخش قابل توجهی از پارک جنگلی سیسنگان در کنار دریای خزر واقع شده است. ترکیب ساحل، جنگل و دریا مناظر بسیار زیبا و دیدنی را خلق کرده است.

ارتفاع پارک جنگلی سیسنگان به حدود 50 متر می رسد. اما هرچه بیشتر به سمت ساحل حرکت کنید، این ارتفاع کاهش می یابد.

جنگل سیسنگان نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان که در 35 کیلومتری نوشهر قرار دارد، در سال 1344 به پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی تأسیس شد و از آن زمان نام آن بر سر زبان ها افتاد.

پارک جنگلی که از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه های البرز، از غرب به روستای طوسکتک و از شرق به روستای صلاح الدین کالا منتهی می شود و مساحت کل آن 602 کیلومتر مربع است.

پارک جنگلی سیسنگان که در اصل برای حفاظت از گونه های کمیاب شمشاد و سایر گونه های گیاهی و جانوری تأسیس شده است. اما به تدریج امکانات و جاذبه های دیگری به آن اضافه شد و این پارک را به یکی از معروف ترین پارک های جنگلی و ساحلی مازندران تبدیل کرد.

البته سی سنگان همچنان تنها ذخیره گاه بزرگ شمشاد در ایران و خاورمیانه محسوب می شود و دارای وسعت وسیعی از پوشش گیاهی جنگلی و ساحلی است.

جنگل سیسنگان مازندران را حتما ببینید

از گونه های معروف پارک جنگلی سی سنگان، علاوه بر شمشاد، می توان به بلوط ها اشاره کرد که ارتفاع آن ها گاهی به 10 متر می رسد. بلوط هایی که سایه خود را بر ساحل دریای خزر می گسترانند و چهره ای خاص به طبیعت ساحلی این پارک می بخشند.

جدای از آنها، این پارک محلی برای پرورش انواع درختان بوته، علف و حیوانات است.

از سمت دریا هر چه به سمت پارک جنگلی حرکت می کنید ارتفاع پارک افزایش می یابد و در بالاترین نقطه ارتفاع آن به 50 متر می رسد.

این پارک یکی از بهترین و ارزشمندترین پارک های گردشگری طبیعی ایران به شمار می رود که شرایط اسکان و آسایش خوبی را برای رفاه گردشگران در دو منطقه ساحلی و جنگلی فراهم کرده است.

نشانی: استان مازندران در 30 کیلومتری نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان در 30 کیلومتری جاده نوشهر – نور قرار دارد. برای رسیدن به آن باید به نور یا نوشهر بروید. بسیاری از تابلوهای راهنما شما را به پارک جنگلی سی سنگان هدایت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا