ایران گردی

جنگل راش کجاست؟

تودی تریپ: اگر حال و هوای یک پیاده روی رویایی دارید، سفر به جنگل های بکر سوادکوه، به ویژه جنگل راش سنگده، با پیمودن جاده های جنگلی و از میان درختان راش بلند و انبوه، تجربه ای مهیج است. با قدم زدن در طبیعت دلگرم جنگل راش، تنفس در هوای لطیف جنگل و گوش دادن به آواز پرندگان زیبا می توانید تمام خستگی های ناشی از کار و فعالیت های روزمره را فراموش کنید.

کهیر؛ جنگلی از درختان باشکوه

برای عاشقان پاییز، جنگل راش سنگده با درختانی به ارتفاع 40 متر یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی و طبیعت گردی است. در پای درختان سر به فلک کشیده راش فرشی به رنگ زرد مایل به قرمز پهن شده است که پارچه آن از برگ است.

درختان جنگل راش آنقدر بلند هستند که مانند ستون های بهشت ​​هستند. وقتی جنگل راش در غبار فرو می‌رود، حالتی مرموز و رویایی به خود می‌گیرد. سکوت او چنان عمیق است که شکستن آن غیرممکن به نظر می رسد. قدم زدن در جنگل راش و تنفس هوای بی نهایت نرم آن آدم را از همه چیز جدا می کند جز لذت بودن در طبیعت.

جنگل راش کجاست؟

مناظر این جنگل بکر و تاریخی همیشه زیباست. اما در پاییز واقعا خیره کننده می شود. جنگل مجموعه‌ای از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) است که همراه با عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و غیره محیط خاصی را ایجاد کرده‌اند. زیستگاه و زیستگاه. در جنگل های طبیعی معمولا درختان کوچک و بزرگ و بلند به طور ناهموار رشد می کنند و علف های هرز زیادی وجود دارد. پوشش گیاهی جنگل به دلیل تبخیر و تعرق در محیط باعث تعدیل هوا و ایجاد باران می شود. تقریباً سه درصد از باران روی زمین توسط جنگل ها ایجاد می شود.

درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که قدمت آن به دوره ژوراسیک و 40 میلیون سال پیش باز می گردد. نام باستانی این منطقه هیرکانی (به معنی سرزمین گرگ ها) است و به همین دلیل این جنگل ها را جنگل هیرکانی می نامند.

درخت راش

از چوب راش که در جنگل های ایران به وفور یافت می شود به طرق مختلف از جمله ساخت و ساز، خانه های کشاورزی و ساخت بسیاری از چیزهای دیگر استفاده می شود.

جنگل راش کجاست؟

راش در دشت ها تقریباً نادر است. اما در جنگل راش و در ارتفاعات کوهستان فراوان است. جنگل های نابی را در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متری از سطح دریا می توان یافت. راش درختی سایه دوست است و به همین دلیل برگ های زیادی دارد.

نهال جوان آن زود هنگام در اثر سرمای شدید آسیب می بیند و به خصوص سرمای بهاری برگ های آن را از بین می برد. گرمای زیاد نیز برای آن مضر است. این درخت در مکان های سرد به خوبی رشد نمی کند. اما در مکان های گرم کمی نتیجه بهتری می دهد. راش ریشه های سطحی دارد و برای جنگل هایی با خاک های نازک و آهکی مناسب است.

راش 60 تا 80 سال در جنگل های انبوه میوه می دهد اما 40 تا 50 سال در فضاهای باز میوه می دهد. در خاکهای خوب هر 5-6 سال یک بار و در آب و هوای نامساعد هر 15 سال یک بار به وفور بارور می شود. میوه این درخت پنج تا هفت درصد روغن دارد. ارتفاع تنه راش بسیار بلند می شود و به 35 متر می رسد و قطر آن به یک و نیم متر می رسد.

جنگل راش کجاست؟

عمر درختان راش 200 تا 250 سال است. از چوب آن برای ساخت در و پنجره، تراورس راه آهن، میز، صندلی، مبل، صندوق و … استفاده می شود و مصرف آن از چوب های دیگر بیشتر است. از خمیر آن پارچه های نرم و لطیف ابریشمی تولید می شود. زغال سنگ و هیزم نیز کیفیت بالایی دارند.

موقعیت جنگل زیبای راش

آدرس: استان مازندران، 50 کیلومتری شیرگاه، روستای سنگده

برای دسترسی به جنگل راش باید به فیروزکوه بروید و در محور فیروزکو به خروجی بین شهر صنعتی شورمست و پل سفید بروید که از آنجا به لمرز و فلورد دسترسی خواهید داشت. در ادامه مسیر به وزملا و درزیکلا و در نهایت به روستای سنگده می رسید.

وقتی به روستای سنگده رسیدید، باید از نگهبان ابتدای جنگل عبور کنید. در این بخش پیشنهاد می کنیم حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. پس از طی مسافتی حدود 10 کیلومتر که جاده ای جنگلی است به جنگل جنگلی می رسید.

جنگل راش کجاست؟

توجه داشته باشید که دسترسی به جنگل راش با ماشین شخصی نیز امکان پذیر است و مسیر روستا تا جنگل حدود یک ساعت طول می کشد، اما در صورت استفاده از خودروهای نیسان یا SUV، این مسیر نیم ساعت طول می کشد.

کوه جنگ راش سواد در ارتفاع زیاد قرار دارد و آب و هوای کوهستانی دارد. بنابراین بهترین فصل سفر برای استفاده از طبیعت این منطقه از اواسط بهار تا اوایل زمستان است. در فصل بهار و تابستان اینجا پوششی سبز و مناظر زیبایی دارد و در پاییز مناظر رنگارنگ گردشگران و طبیعت دوستان در زیبایی محو می شود. اما در فصل زمستان هوا بسیار سرد می شود و شما را آزار می دهد پس بهتر است در این فصل از سفر خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا