ایران گردی

جنگل حرا؛ جاذبه ای متحیرکننده در قشم

تودی تریپ: حرا جنگلی در جنوب ایران است که ظاهری متفاوت دارد و در دل آب های شور به وجود آمده است.

درختان این جنگل خود آب شور دریا را شیرین می کنند و این راز ماندگاری آنها در این شرایط است.

مانگروهای همیشه سبز به عنوان یک آب شیرین کن طبیعی و خدادادی عمل می کنند و آب دریا را جذب و نمک آن را از بین می برند.

فاصله قشم تا جنگل حرا

جنگل حرا یکی از جاذبه های قشم است و بین خشکی و دریا قرار گرفته است. این جنگل همچنین به عنوان یکی از بزرگترین جنگل های ایران شناخته می شود و حدود 85000 هکتار وسعت دارد.

این جنگل به طلای سبز قشم معروف شده است زیرا درختان موجود در آن ریشه در آب دارند و همین امر باعث شده به جنگل دریایی معروف شود.

انتهای ریشه درختان به سمت بالا است و دوام آنها به دلیل تبدیل آب شور به آب شیرین است. این ریشه ها به عنوان یک سد طبیعی در برابر امواج دریا و طوفان استفاده می شود.

بیشتر درختان این جنگل حرا و حرا هستند که همراه با جزر و مد در آب فرو می روند. در سال 1354 این جنگل به عنوان پارک ملی به ثبت رسید و دو سال بعد در سال 1356 به فهرست یونسکو اضافه شد.

جنگل حرا;  جاذبه های شگفت انگیز در قشم

برای رفتن از جزیره قشم به جنگل حرا باید از نقاط مختلف شمال غربی جزیره قشم کمک بگیرید. فاصله قشم تا جنگل حرا حدود 74 کیلومتر است که در مدت زمان 1 ساعت و 5 دقیقه طی می شود.

این جنگل در تنگه خوران جایی بین بندر خم و جزیره قشم قرار دارد. بنابراین بهترین راه برای بازدید از جنگل از اسکله سهیلی است. مسیر زمینی برای دسترسی به این منطقه که حدود دویست کیلومتر مربع وسعت دارد وجود ندارد.

بنابراین، پس از رسیدن به اسکله سهیلی، از یک ناخدای مجرب بخواهید که شما را با قایق برای بازدید از جنگل حرا ببرد. افراد باتجربه می توانند شما را از آبراه های مختلف عبور دهند و شگفتی های بیشتری را به شما نشان دهند.

فاصله حرا تا قشم: 74 کیلومتر – زمان: 1 ساعت و 5 دقیقه

این جنگل بین قشم و استان هرمزگان قرار دارد که زیباترین قسمت آن در بندر لافت، میدان گازی گورزین و روستای کوران است. از جمله راه هایی که می توانید برای بازدید از جنگ حرا به قشم برسید، هوایی و آبی است.

از جزیره قشم تا جنگل حرا حدود 30 دقیقه طول می کشد تا مسیر 30 کیلومتری را پیاده روی کنید. برای این کار ابتدا از جزیره به سمت شمال غربی حرکت کنید و از تاسیسات گورزین در سمت چپ عبور کنید.

جنگل حرا;  جاذبه های شگفت انگیز در قشم

سپس به سمت جاده شهر گرزین ادامه دهید و پس از یک کیلومتر به سمت راست بپیچید و از مغازه نخل طبل بگذرید. سپس به سمت راست فروشگاه ستاره طبل رفته و به راه خود ادامه دهید و پس از عبور از پست بانک جنگل حرا در مقابل شما قرار خواهید گرفت.

پس از گذراندن این مسیر با قایق از اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهلی به بازدید از جنگل بروید.

آدرس حرا قشم: هرمزگان، قشم، شهرستان گرزین، جنگل حرا

بهترین زمان برای بازدید از جنگل حرا

برای سفر به جزیره قشم آب و هوای آبان تا اردیبهشت را در نظر بگیرید زیرا در بقیه ایام سال گرما آزار دهنده خواهد بود.

بهار: قشم در دو ماه اول این فصل آب و هوای نسبتا معتدلی دارد اما در خرداد ماه دما به شدت افزایش می یابد.

تابستان: گرمای قشم در فصل تابستان به اوج خود می رسد.

پاییز و زمستان: با آغاز آبان ماه بازار گردشگری قشم داغ می شود و این مشکل تا پایان زمستان ادامه دارد. در این فصول می توانید پرندگان مهاجر را نیز ببینید.

جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده کشور و از ذخیره گاه های زیست کره هستند که در بازدید از آن ها رعایت نکات زیر ضروری است:

1- از حمل سلاح گرم برای شکار خودداری کنید و با توجه به نقش پروانه ها و حشرات در گرده افشانی از حمل تورهای مخصوص برای صید آنها خودداری کنید.

2- برگ درختان را نبرید و به نکات ایمنی توجه کنید از جمله مراقب باشید به شاخه های درختان دست نزنید و از ایجاد آتش خودداری کنید.

جنگل حرا;  جاذبه های شگفت انگیز در قشم

3- در بازدید از جنگل آرامش و سکوت منطقه را برهم نزنید و به مسائل بهداشتی و حفاظت از محیط آبی و خاکی منطقه توجه کامل داشته باشید.

4- از دست زدن و از بین بردن لانه پرندگان و موش ها خودداری کنید و مخصوصاً تخم های پرندگان را بردارید و به توصیه های راهنما توجه کنید.

با توجه به تراکم جنگل و تعدد آبراهه های فرعی و بن بست ها باید از ورود به مسیرهای ناآشنا خودداری کنید لذا به قایقرانان فشار وارد نکنید.

نکته جالب توجه در مورد حرا این است که آب این مناطق یک تا یک و نیم متر بیشتر نیست، بنابراین در هنگام جزر و مد (ریزش و بالا آمدن آب) به شکل متفاوتی ظاهر می شوند. در جزر و مد این درختان به مدت 6 تا 7 ساعت به عنوان گیاهان در زمین خشک قابل مشاهده هستند و در هنگام جزر روی آب شناور می شوند.

این عدد به جذابیت های این جنگل می افزاید و باعث می شود در ساعات مختلف روز چهره ای متفاوت ببینید.

به لطف این جزر و مد، درختان این جنگل رشد کرده و تکثیر می شوند.

آنها در هنگام جزر به زیر آب می روند و گاهی فقط شاخه های آنها نمایان است، اما در هنگام جزر هر 6 ساعت یک بار ریشه این درختان از آب بیرون می آید و اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا می گیرد و دوباره با جزر و مد به زیر آب می رود. آنها میروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا