ایران گردی

جنگل ارسباران کجاست؟

تودی تریپ: ارسباران منطقه ای کوهستانی و جنگلی است که به داشتن کوه های مرتفعی مانند کوه کمتال به ارتفاع 3100 متر معروف است.

آب و هوای این منطقه سرد است و در پاییز و زمستان برف می بارد.

بنابراین بهترین زمان برای سفر به منطقه را می توان از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور در نظر گرفت.

اگر به دنبال منطقه ای سرسبز و خنک برای سفرهای تابستانی خود هستید، این جنگل ها مکان مناسبی هستند.

آشنایی با جنگل ارسباران

طبیعت دیدنی و بکر شمال شرق ایران به قدری جذاب است که شما را برای سفری پر از شگفتی آماده می کند. جایی که یونسکو به آن افتخار «زیستگاه کره ای» داده است.

این منطقه با آب و هوای مدیترانه ای و ارتفاع زیاد به یکی از منحصر به فردترین مناطق تبدیل شده است که بخشی از آن در ایران و بخشی دیگر در آذربایجان واقع شده است.

بیش از 220 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، 5 گونه دوزیستان، 48 گونه پستاندار و 22 گونه ماهی و همچنین 250 گونه گیاهی در این منطقه حفاظت شده یافت می شود.

جنگل ارسباران کجاست؟

از پستانداران موجود در این پارک ملی می توان به شتر، بز، گراز وحشی، خرس قهوه ای، وسک (گوش سیاه) و پلنگ اشاره کرد.

از پرندگان این منطقه می توان به مرغ سیاه قفقازی، کبک، خروس، قرقاول، انواع پرندگان شکار و پرندگان بی شمار آبی و خشکی اشاره کرد.

اما افتخار اصلی این پارک ملی حفاظت و احیای گونه های در حال انقراض آهو است.

تنوع پوشش گیاهی جنگل ارسباران چشم انداز شگفت انگیزی را در این منطقه ایجاد کرده است.

از درختان این جنگل زیبا می توان به سیب وحشی، انار وحشی، بلوط، زرشک، سماق، بوته های تمشک، گلابی وحشی، زغال اخته و انگور فرنگی اشاره کرد.

کراهات یکی از میوه های بومی و خوشمزه ارسباران است که هر بوته آن 3 تا 4 کیلوگرم میوه می دهد.

اگر به خوردن این میوه ترش علاقه دارید باید در اواسط تابستان از این منطقه دیدن کنید.

به طور کلی درختان جنگل ارسباران پهن برگ هستند و آمیخته ای از وضعیت مرطوب جنگل های شمال و وضعیت نیمه خشک استپ ها و جنگل های منطقه زاگرس هستند.

جالب است بدانید از میان ۲۴۰۰ گونه گیاهی موجود در آذربایجان، حدود ۱۴۰۰ گونه متعلق به ارسباران است.

همچنین 15 درصد از گونه های گیاهی کشورمان در این منطقه یافت می شود. 250 نوع قارچ در ارسباران می روید که در کمتر جایی دیده می شود.

جنگل ارسباران کجاست؟

به عنوان مثال قارچ دنبلان که نوعی قارچ زیرزمینی است و نوع سیاه و سفید آن قیمت بالایی دارد، در جنگل های ارسباران به ویژه نزدیک روستای دریلو به وفور می روید.

با توجه به اهمیت پوشش گیاهی و گونه های جانوری کمیاب در این منطقه، این منطقه از سال 1350 خورشیدی به عنوان منطقه ممنوعه و حفاظت شده اعلام شد.

جنگل ارسباران به تبریز

جنگل های ارسباران با وسعت 130 هزار هکتار در کرانه جنوبی رود ارس و در شمال استان آذربایجان شرقی واقع شده و یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور محسوب می شود.

ارسباران در گذشته به منطقه وسیعی از رود ارس بین جلفا تا کوه های مغان و سبلان، بزگوش و سهند گفته می شد، اما اکنون به دلایل مختلف از جمله جنگل زدایی و موارد مشابه، جنگل ارسباران به مرزهای کلبیر، وارتزگان و نیز محدود شده است. شهرستان های اهر.

«ارسباران»، «کارا داغ»، «آرازبر» و «کراچه داغ» نام مناطق کوهستانی و جنگلی شمال استان آذربایجان شرقی است که می توان آن ها را در گروه بهترین مقاصد گردشگری طبیعی کشور قرار داد. .

سرزمینی بسیار زیبا که از مناظر شگفت انگیز، طبیعت بکر و بکر و مناظر خیره کننده ای برخوردار است که مسافران و گردشگران را با حضور در این منطقه شگفت زده می کند.

جالب است بدانید که بیش از 70 هزار هکتار از اراضی ارسباران به عنوان «ذخیره گاه زیست کره» در یونسکو به ثبت رسیده است.

یونسکو رشته کوه های قفقاز ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به عنوان ذخیره گاه زیست کره معرفی کرده است.

این منطقه در واقع بین مناطق خزر، مدیترانه، قفقاز، کوه های مرتفع با ارتفاع بیش از 2200 متر، دشت های نیمه خشک، مراتع، جنگل ها، مراتع آلپ، چشمه ها و رودخانه ها قرار گرفته است.

جنگل ارسباران کجاست؟

نشانی: استان آذربایجان شرقی در 46 کیلومتری کلیبر

  • به وسیله هواپیما: بلیط هواپیما تبریز را بگیرید و بعد از آن شهر ماشین کرایه کنید و به منطقه ارسباران بروید.
  • با قطار: سفری هیجان انگیز به جلفا یا تبریز و دوباره رانندگی به ارسباران.
  • با اتوبوس: با بلیط اتوبوس به اهر مشد به ارسباران رسید. اگر این راه را انتخاب کنید، مسافت کمتری را طی خواهید کرد تا به ارسباران برسید.
  • با ماشین شخصی: اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود سفر کنید، ابتدا باید به تبریز بروید و سپس از تبریز به کلیبر بروید.

از جاذبه های گردشگری ارسباران می توان به طبیعت بکر و کوهستانی و آثار تاریخی ارزشمند اشاره کرد. مسافران این منطقه زیبا می توانند از مناظر دیدنی لذت ببرند یا از بناهای تاریخی مانند قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، قلعه کاهه، قلعه آینالو، کلیسای نازینی و قلعه توماسیاس دیدن کنند.

همچنین ویلاهای ییلاقی این منطقه مانند ویلاهای ایل بسطاملو، چپرلی، کلیبر و آکداش دارای چشم اندازهای شگفت انگیزی هستند و مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ مردم محلی به ویژه عشایر ارسباران هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا