ایران گردی

جنگلی بی‌همتا در میان ابرها

تودی تریپ: طبیعت ایران ممکن است تعجب کند. آنجا، در اطراف کویر، در آغوش ابرها، جنگلی نهفته است. در استان کویری سمنان و در 45 کیلومتری شمال شاهرود، جنگلی وجود دارد که چندین میلیون سال از جنگل های هیرکانی باقی مانده است که به جنگل ابر معروف است که قدرت طبیعت را در مرز دو اقلیم مختلف، بین سمنان و سمنان نشان می دهد. گلستان. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم جنگل ابر کجاست و سفری رویایی به این منطقه زیبا داشته باشیم.

کاوش در جنگل ابر و مکان های دیدنی آن

جنگل ابر ابر شاهرود یکی از زیباترین و معروف‌ترین جنگل‌های هیرکانی با قدمت ۴۵ میلیون سال است که در شمال شرقی ایران قرار دارد. این جنگل که 35 هکتار وسعت دارد، امتداد جنگل های سرسبز به سمت شمال است و اغلب توسط اقیانوسی از ابر پوشیده شده است و به همین دلیل جنگل ابر نامیده می شود. در این منطقه ابرها به درختان نزدیک می شوند، گویی جنگل بالای ابرهاست. دلیل این پدیده زیبای طبیعی موقعیت جغرافیایی آن است که در واقع محل تلاقی دو اقلیم متفاوت است. منطقه کم فشار در دشت گرگان و منطقه پرفشار در منطقه ابر.

جنگلی بی نظیر در میان ابرها

این منطقه باریک ترین قسمت رشته کوه البرز و مرزی است که دو اکوسیستم نیمه بیابانی و جنگلی را از یکدیگر جدا می کند. این موقعیت اقیانوسی از ابرها را در دل جنگل ایجاد می کند.

این جنگل به عنوان یک اثر طبیعی ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ایران در سال 1393 نیز در فهرست مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار گرفت و در ادامه شما را با دیدنی ها و تفریحات سفر و اقامت در جنگل ابر شمال آشنا می کنیم.

1. آبشار آلوچال

آبشار آلوچال یکی از زیباترین و مشهورترین آبشارهای منطقه است. دو آبشار در فاصله چند صد متری به هم رسیده و آبشار آلوچال را تشکیل داده اند. ارتفاع آن حدود 25 متر است و در دامنه شمالی البرز شرقی قرار دارد. برای رسیدن به آبشار آلوچال باید پنج کیلومتر پیاده روی کنید.

2. راهروی بهشت

در مسیر آبشار آلوچال منطقه جنگلی بسیار زیبایی به نام جنگل دالخانی وجود دارد که به دالان بهشت ​​معروف است. این مسیر پوشیده از درختانی است که شاخه های آن در هم تنیده شده اند. راهروی بهش پس از عبور از کوه رستم با درختان زیبا و پوشش گیاهی خود نمایان می شود.

جنگلی بی نظیر در میان ابرها

3. آبشار شرشر

در این جنگل ده ها آبشار دیدنی کوچک و بزرگ وجود دارد که ممکن است هنگام قدم زدن در جنگل با هر کدام از آنها برخورد کنید اما یکی از آبشارهای معروف که البته مسیر سختی هم دارد شرشرسکی است. راه دشوار رسیدن به این آبشار به گونه ای است که تنها کوهنوردان حرفه ای و طبیعت گردی می توانند به آن برسند و از تماشای آن لذت ببرند.

4. چشمه سیرها

یکی دیگر از زیبایی های این جنگل وجود چشمه های فراوان در آن است. دو چشمه معروف، چشمه اسید و چشمه کثار در این منطقه از جمله مکان هایی هستند که می توانید ببینید که روح را تازه می کند. گردشگران می توانند در کنار این چشمه ها استراحت کنند و از صدای هوای مطبوع لذت ببرند.

5. قلعه ماران

قلعه ماران را می توان بر فراز کوهی در قلب جنگل ابر رویایی دید. این قلعه که در دوره عیلام ساخته شده است با طلوع خورشید مانند کشتی در میان اقیانوس در ابرها فرو می رود. برای رفتن به این مکان جالب باید وسایل کافی همراه داشته باشید و یک راهنما همراهتان باشد.

جنگلی بی نظیر در میان ابرها

6. انواع کمیاب گیاهان دارویی

یکی از جاذبه های طبیعی جنگل زیبای ابر وجود گیاهان دارویی فراوان در کنار درختانی مانند راش، بلوط، توسکا و … است. در این منطقه بکر و زیبا این جنگل یکی از مناطق مهم کشور است که گیاهان دارویی معروف و کمیاب مانند سرخدار را در خود جای داده است و بسیاری از گردشگرانی که گیاهان دارویی را می شناسند، هنگام سفر به این منطقه، جمع آوری این گیاهان برایشان هیجان انگیز است. حتی بسیاری از گیاه شناسان ایرانی و خارجی برای تحقیقات گیاهان دارویی به این منطقه سفر می کنند.

7. راه رفتن در آغوش ابرها

مهمترین زیبایی این جنگل اسرارآمیز که سال ها زیستگاه جانوران و گیاهان مختلف بوده، پدیده تشکیل ابر است. برای تجربه این پدیده جالب در سفر به جنگل ابر شمال، قبل از رفتن، اطلاعات آب و هوای منطقه را بررسی کنید. بهترین شرایط آب و هوایی برای ایجاد اقیانوسی از ابر در دل جنگل این است که روستای علی آباد کتول دارای هوای بارانی و در عین حال هوای شاهرود صاف و بدون ابر باشد. در این صورت احتمال اینکه بتوانید مانند درختان در ابرها غرق شوید و در عین حال از صدای پرندگان و صدای آبشار لذت ببرید بیشتر می شود.

جنگلی بی نظیر در میان ابرها

تفریح ​​در جنگل ابر شاهرود

اما در این جنگل زیبا چه می توان کرد تا از سفرمان نهایت لذت را ببریم؟

پیاده روی و کوهنوردی

اگر توریست هستید و به کوهنوردی علاقه دارید، سفر به این جنگل برای شما بسیار هیجان انگیز خواهد بود. از همان ابتدا چمدان های خود را ببندید و در این طبیعت بکر قدم بزنید. در مسیر خود به آبشارها و چشمه های زیبای جنگل خواهید رسید و روحتان شاداب می شود. کوه ها و تپه های سرسبز منطقه نیز برای کسانی که از کوه نوردی لذت می برند ایده آل است.

دوچرخه سواري

دوچرخه سواری یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین تفریحات این جنگل است و اگر به این منطقه سفر می کنید به احتمال زیاد با گروه هایی از دوچرخه سواران روبرو خواهید شد. اگر اهل دوچرخه سواری هستید، از فرصت استفاده کنید و وسایل لازم مانند دوچرخه کوهستان، کلاه ایمنی، عینک آفتابی، بارانی و … را تهیه کنید.

عکاسی

جنگل ابر رویایی یک جاذبه ایده آل برای دوستداران عکاسی است. مناظر بسیار زیبا و طلوع و غروب خورشید در میان اقیانوسی از ابرها، گونه های مختلف جانوری و پوشش گیاهی متنوع سوژه های نابی برای عکاسی هستند. پس اگر به این منطقه سفر کردید، حتما لحظات برخورد آسمان با زمین را ثبت کنید.

جنگلی بی نظیر در میان ابرها

تماشای پرندگان

پرنده نگری یکی از دیگر فعالیت های جالب در جنگل ابر خوش منظره است. اکوسیستم خاص منطقه باعث شده تا این جنگل میزبان انواع پرندگان باشد. اگر به گوشه و کنار طبیعت که در آن هستید دقت کنید، لانه پرندگان را می بینید و تماشای پرندگان برایتان بسیار جالب خواهد بود، به خصوص اگر اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشید.

منبع: ایرانگرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا