ایران گردی

جشنواره ملی‌ کج‌چینی در گیلان برگزار شد

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، حسین دماوندی نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم با اشاره به توجه وزارت جهاد کشاورزی به نوگان اظهار کرد: ما بودیم. به دنبال برگزاری رویداد ملی برداشت نوغان در گیلان.

وی با اشاره به نوغانداری در تمامی استان ها گفت: نوغانداری در زمینه مشاغل خانگی منبع درآمد خوبی برای کشاورزان و روستاییان فراهم کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نوقندری با صنایع دستی به ویژه تولید فرش ارتباط مستقیم دارد، گفت: پرورش کرم ابریشم تنها به تولید نخ محدود نمی شود و کاربردهای صنعتی و بهداشتی آن نیز ظرفیت توسعه دارد و به ارزش افزوده آن کمک می کند. این محصول به آرامی

دماوندی نژاد ظرفیت ایران در منطقه نوغان را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: چین رتبه اول تولید ابریشم در جهان و ایران رتبه هشتم را دارد، بنابراین یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی کاهش این فاصله است.

ولی جهانی، مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز با تاکید بر اینکه ابریشم بافی یکی از رشته های فعال صنایع دستی در استان گیلان است، گفت: 11 اثر تاریخی نوگان در استان وجود دارد که حال و هوای خوبی نداشته اند. اکنون توسط مرکز توسعه نوغانداری تخریب خواهند شد.

وی ثبت جهانی تولید ابریشم سنتی برای بافندگی را به توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال کمک می کند و ادامه داد: در این راستا بنای فلاطوری لاهیجان به عنوان موزه ابریشم استان با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال بازسازی شد و 10 میلیارد ریال اعتبار سایر آثار تاریخی استان نوگان با تمرکز بر ابریشم. آنها در حال تغییر کاربری هستند و موزه نساجی قاسم آباد رودسر یکی از آنهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان هدف از برگزاری جشنواره ملی کژ چینی و بزرگداشت ثبت جهانی نوغانداری را فرصتی برای توسعه و ترویج نوغانداری دانست و خاطرنشان کرد: ترویج گردشگری کشاورزی و معرفی محصولات نوغانداری با تاکید حفظ آداب و رسوم و فرهنگ محلی از دیگر اهداف این جشنواره است.

جهانی با تاکید بر اینکه رویکرد اداره کل میراث فرهنگی بیش از هر چیز ثبت و پاسداری از این شاخه معتبر صنایع دستی و آیین های بومی آن است، افزود: در بخش نوغانداری اشیای ارزشمندی با قدمت 150 ساله در استان وجود دارد. که در اختیار شرکت سپیدرود می باشد. و از ارزش های فرهنگی و تاریخی محسوب می شود و بهترین مجموعه ثبت شده در سطح ملی در این خصوص اداره نوگان بندرانزلی است که نیاز به مرمت کمتری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا