ایران گردی

جزیره هنگام؛ جاذبه ای منحصر به فرد در هرمزگان

تودی تریپ: جزیره همگام جزیره ای کوچک و دیدنی در خلیج فارس است که با سادگی خود شما را شگفت زده خواهد کرد.

این جزیره با چهره ای محلی و سنتی میزبان سواحل بی نظیر، دلفین های بازیگوش، حیات وحش چشمگیر، دریای بیکران، جنگل های چشمگیر، کوه های آهکی و بازاری جذاب است. جاذبه هایی که در طول زمان بسیاری از دوستداران طبیعت را به خود جذب می کند.

هیچ شلوغی شهری در جزیره وجود ندارد، هیچ خیابان و ماشینی در دید نیست. مردم همگا با مهمان نوازی خود سفری فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهند زد.

سیر تاریخی جزیره هنگام

جزیره همگا در خلیج فارس و نزدیک به تنگه هرمز و جزیره قشم قرار دارد. موقعیت جغرافیایی خاص و استراتژیکی که به این جزیره اهمیت استراتژیک و نظامی قابل توجهی می دهد.

جزیره همگا از گذشته مرکز بیگانگان بوده و در دوره صفویه در تصرف پرتغالی ها بوده است.

جزیره هنگ؛  جاذبه ای بی نظیر در هرمزگان

انگلیسی ها نیز فکر می کردند جزیره هنگاما با سواحل عمیق و مناسب و البته چاه هایی برای لنگر انداختن کشتی های خود، مکان مناسبی است.

همچنین کارشناسان نظامی آنها این جزیره را به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک از نظر نظامی و ژئوپلیتیکی مهم ارزیابی کرده اند.

به همین دلیل «سر جان مالکوم» در سال 1799 به ایران آمد و ضمن تحلیل اوضاع ایران و رفتار ایرانیان مقدمات حضور استعماری انگلیس را فراهم کرد.

در آن زمان کریم خان زند حاکم ایران بود و انگلیسی ها نتوانستند آن را فتح کنند. اما تسلیم نشدند و سرانجام در دوره قاجار این جزیره را تصرف کردند.

دولت بریتانیا یک روش سیاسی برای اشغال جزیره اتخاذ کرده بود. به عبارتی این دولت جزیره را متعلق به ایران می دانست و همواره بر مالکیت دولت ایران بر این جزیره تاکید می کرد. اما در عمل با استقرار دائمی نیروهای نظامی خود در آن منطقه، مانع اعمال حاکمیت دولت ایران بر آن قسمت از کشور می شود.

همزمان با حضور نیروهای نظامی انگلیسی در جزیره، یک شیخ عرب از قبیله بنی فلاسی و یک سنی با گرایش وهابی نیز حکومت می کردند.

جالب است بدانید که حتی سلطان مسقط (پایتخت پادشاهی عمان) نیز حریص بود و همیشه سعی می کرد بر این جزیره مسلط شود.

در این میان دولت انگلیس از یک سو بر حاکمیت ایران بر جزیره خمگام تأکید داشت و از سوی دیگر از سرکشی شیخ خمگام از دولت ایران و دخالت های سلطان مسقط حمایت می کرد.

در واقع تمام تلاش دولت انگلیس این بود که دولت ایران در آن زمان هیچ قدرتی نداشته باشد. این وضعیت تا سال ها ادامه داشت تا اینکه رضاشاه بر تخت سلطنت نشست.

جزیره هنگ؛  جاذبه ای بی نظیر در هرمزگان

سواحل درخشان وقتی

ساحل

اگر شب، نیمه شب به ساحل می روید و نورهای آبی کوچکی می بینید، فکر نکنید که دچار توهم هستید یا ستاره ها از آسمان افتاده اند. این جادو کار پلانکتون های ریز است که در صورت تحریک نور ساطع می کند و فرش طبیعی بافته شده را کامل می کند!

در سال‌های گذشته، پلانکتون‌ها تقریباً هر شب ساحل درخشان را روشن می‌کردند، اما به مرور زمان، به دلیل افزایش ترافیک انسان و تغییر اکوسیستم، این پدیده کمتر رایج شده است.

اگر در سفر به جزیره حمد موفق به دیدن این ساحل زیبا شدید، به شما که روی شانه هایتان نشسته اید درود می فرستیم.

ساحل اصلی تمام خصوصیاتی را دارد که یک ساحل جنوبی باید داشته باشد، پر از قایق، پر از زن و مرد با لباس محلی، پر از هیاهو و فریاد به هم، پر از ماهیگیر و تورهای پر از ماهی و در یک کلام: سرشار از زندگی.

وقتی از قشم برای سفر به جزیره حمادا سوار قایق می شوید، در این ساحل پیاده می شوید. البته همین الان باید بدانید که نباید انتظار داشته باشید که با پیاده شدن از اسکله ماشین یا تاکسی ببینید.

در این جزیره نه جاده آسفالته وجود دارد و نه ماشینی در دید شماست! باید از همه چیز عبور کنی

اولین چیزی که در ساحل توجه شما را به خود جلب می کند دهکده ماهیگیری و بوی اشتها آور آن است که از بینی شما می پیچد.

از آنجایی که هنوز صحبت از سواحل است، شرح این روستای خوشمزه را چند بند بعد موکول می کنیم.

جزیره هنگ؛  جاذبه ای بی نظیر در هرمزگان

ساحل کاله هماسی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با دیدن ویدیوهای اینستاگرام افرادی که از بالای صخره به داخل آب می پرند هیجان زده می شوید و می خواهید امتحان کنید، باید بدانید که طبیعت ساحل کله خماسی را برای شما خلق کرده است.

در سفر به جزیره می توانید این تفریح ​​فوق العاده هیجان انگیز را تجربه کنید.

ساحل نقره ای

در چند جزیره جنوبی ایران سواحل نقره ای وجود دارد، اما سواحل نقره ای هرمز و هنگاما از معروف ترین آنها هستند.

شن‌های این سواحل نقره‌ای و به رنگ سیاه هستند و به همین دلیل است که وقتی قدم به ساحل می‌گذارید، احساس می‌کنید کسی تاج گلی را به پای شما پاشیده است! منظره این ساحل بی نظیر است، آبی متفاوت دریا و آسمان و ساحل نقره ای. موسیقی امواج این منظره بی نظیر را تکمیل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا