ایران گردی

جزیره هندورابی؛ جاذبه ای درخشان در هرمزگان

تودی تریپ: بسیاری از مردم در سفر به جنوب ایران و خلیج فارس معمولا کیش یا جزیره قشم را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. دلیل این امر وجود امکانات رفاهی و تفریحی فراوان در این دو جزیره است. با این حال اگر قصد سفری آرام و دور از شلوغی به جزیره ای خلوت در خلیج فارس دارید، بهتر است جزیره هندورابی را انتخاب کنید که در فاصله کمی از کیش قرار دارد.

آشنایی با جزیره هرمزگان در هندوراس

هندورابی در سواحل شیبکو و بین جزایر کیش و الوان قرار دارد و فاصله دریایی آن تا بندرعباس 325 کیلومتر، تا بندرلنگه 133 کیلومتر، تا جزیره کیش 28 کیلومتر، تا جزیره الوان 24 کیلومتر، تا جزیره فرور 86 کیلومتر است. کیلومتر، تا جزیره سیری 120 کیلومتر و تا بندر چیریو 8 کیلومتر فاصله است.

این جزیره در طول سال دارای زاویه تابش مستقیم است و گرمایش خورشیدی در طول سال زیاد است.

مساحت کوچک جزیره همچنین باعث توزیع یکنواخت گرمایش خورشیدی می شود. تا باعث ایجاد اختلاف آب و هوایی نشود.

ارتفاع کم جزیره یکی دیگر از عوامل بدتر شدن دمای این جزیره است. مشاهدات اقلیمی نشان می دهد که جزیره هندوراس از نظر آب و هوا یکی از مناطق گرم و مرطوب است.

جزیره هندورابی؛  جاذبه ای درخشان در هرمزگان

منابع تامین آب در این جزیره محدود بوده و آب مصرفی اهالی از دو طریق چاه و دریاچه تامین می شود. در این جزیره 5 چاه آب شیرین و دو دریاچه وجود دارد.

با توجه به آبیاری دو حلقه چاه که یکی از آنها 24 متر عمق دارد، می توان گفت که سطح زیرزمینی آب در این جزیره وجود دارد.

جزیره هندورابی از نظر پوشش گیاهی چندان رضایت بخش نیست و عموماً دارای فلور استوایی فصلی و دائمی است که گونه های صحرا-ساندی و سودان-دکن در آن غالب بوده و نوع رشد کلی آن جنگل های نیمه گرمسیری محسوب می شود.

گیاهان بومی جزیره از نوع هالونیت یا نمک دوست بوده و با شوری سازگاری دارند. همه ساکنان محل ماهیگیر هستند و کشاورزی به دلیل کمبود آب قابل استفاده در مقیاس محدود انجام می شود.

زمین های قابل کشت در جنوب و شرق روستای هندورابی و همچنین در جنوب جزیره وجود دارد. دامپروری و دامپروری محدود نیز در جزیره هندورابی رایج است، شیوه دامپروری در این جزیره سنتی و محدود به پرورش بز و گوسفند است.

کم و بیش غواصی در این جزیره همچنان ادامه دارد و مرواریدهای آن بر جزایر کیش، لنگ، قشم و سایر جزایر خلیج فارس برتری دارد. موقعیت جزیره هندورابی در خلیج فارس به گونه ای است که می توان از حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی برای رسیدن به آن استفاده کرد.

با توجه به اینکه نزدیکترین نقطه ساحلی به جزیره هندورابی بندر چیرویه از راه زمینی در فاصله 8 کیلومتری است که برای رسیدن به جزیره از طریق زمینی باید ابتدا از این راه به بندر چیرویه رفته و سپس از طریق دریا به جزیره برسید.

جزیره هندورابی؛  جاذبه ای درخشان در هرمزگان

موقعیت جزیره هندورابی

سفر به جزایر دورافتاده و بکر می تواند یک سفر بسیار لذت بخش و جذاب برای دوستداران طبیعت باشد.

ایران نیز جزایر کوچک و منزوی دارد. از جمله می توان به جزیره هندورابی اشاره کرد که می تواند یک مقصد گردشگری عالی برای شما باشد.

هندورابی یکی از توابع بخش کیش در شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان است. این جزیره حدود 23 کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در مرتفع ترین نقطه به حدود 45 متر می رسد. در این جزیره هیچ تپه و کوهی وجود ندارد و سطح آن کاملا صاف است.

در سال 1388 به دستور رئیس جمهور وقت جزیره هندورابی به مرزهای منطقه آزاد کیش اضافه شد تا گردشگری در آن رونق بگیرد.

برای رفتن به جزیره هندورابی، بهترین و مقرون به صرفه ترین راه، سفر دریایی است و از چندین منبع قابل انجام است.

نزدیکترین جاده به هندورابی از ابتدای بندر چیریوه است. از چیریوه تا هندورابی را می توان در 20 دقیقه طی کرد. از بندر لنگه و لاوان نیز می توانید با قایق به هندورابی بروید. اما فاصله بیشتری وجود دارد که باید طی شود.

راه دیگر برای رفتن به جزیره هندورابی از کیش است. در کیش، بلیط کشتی به هندوراس در ساعات مختلف موجود است.

صخره های مرجانی زیادی در آب های اطراف جزیره هندورابی وجود دارد. بنابراین موجودات آبزی زیادی در آنجا زندگی می کنند.

از ماهی های اطراف جزیره هندورابی می توان به جراح ماهی، طوطی ماهی، بی نظیر، پیکاسو، ملوان و ماهی تن زرد اشاره کرد. علاوه بر این، در داخل جزیره، در پایان زمستان و تا آغاز تابستان، لاک پشت های زیادی برای تخم گذاری به سواحل هندورابی می آیند که صحنه های بسیار دیدنی و شگفت انگیزی را خلق می کنند.

پرندگانی مانند شاهین و شاهین نیز در هندوراس یافت می شوند.

جزیره هندورابی؛  جاذبه ای درخشان در هرمزگان

قرار گرفتن جزیره هندورابی در نزدیکی خط استوا باعث می شود که آب و هوای جزیره در اکثر فصول سال گرم و مرطوب باشد. این موضوع ممکن است سفر به هندوراس را برای برخی افراد دردسرساز کند. البته در فصل پاییز و زمستان از گرما و سختی هوا کاسته می شود و زمان خوبی برای سفر به هندوراس است. بنابراین بهترین زمان برای لذت بردن از دیدنی های جزیره هندورابی در هوای خوب از دسامبر تا آوریل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا