ایران گردی

جزیره آشوراده؛ جزیره‌ای منحصر به فرد در بندر ترکمن

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: دریای خزر یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران است که هر ساله بیشترین گردشگران را به خود جذب می کند. این دریای زیبا دارای خط ساحلی وسیع و وسیعی است که بخش وسیعی از شمال کشور را در بر می گیرد.

در طول این خط ساحلی وسیع، بندرهای زیادی در طول سالیان متمادی به منظور تجارت و حمل و نقل دریایی ساخته شده است. یکی از این بنادر مهم تجاری که در ساحل شرقی دریای خزر قرار دارد، بندر ترکمن است. بندر ترکمن در استان گلستان به دلیل جاذبه های متنوعی که دارد یک مقصد گردشگری بسیار خوب محسوب می شود.

یکی از زیباترین مکان هایی که در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم جزیره آشوراده در بندر ترکمن است که تنها جزیره دریای خزر است.

آشنایی با جزیره آشوراده

«آشوراده» نام جزیره‌ای است در «میانکاله» جزیره‌ای در 10 کیلومتری غرب «بندر ترکمان» که در کنار تنگه باریک «چپاق آغلی» و راهروی «خزینی» قرار دارد.

جزیره آشوراده;  جزیره ای بی نظیر در بندر ترکمن

اعتقاد بر این است که کلمه آشوراده که در گویش محلی «مال عشیر» نامیده می‌شود از «آشور آدا» یا «آشور آداسی» ترکی گرفته شده است که به معنای «شکارگاه»، «چراغ» یا «چور» است. گمانه زنی های تاریخی وجود دارد که آشوراده همان «آبسکون» است که سلطان محمد خوارزمشاه در حمله مغول به ایران پس از شکست به آن پناه برد.

از دیدنی‌های تاریخی آشوراده می‌توان به ویرانه‌های قلعه‌های صفوی اشاره کرد که هنوز هم حفظ شده است. آشوراده در زمان صفویان شکارگاه سلطنتی بوده است. «قلعه روس ها»، «خانه وزیر مختار روس» و «کلیسای چوبی» یادگار لشکرکشی روس ها به ایران در سال 1837 میلادی است.

پس از سقوط امپراتوری تزارهای روسیه در زمان قاجار، آشوراده پس از توافق ایران و روسیه به ایران بازگردانده شد. در زمان پهلوی قلعه روس ها تبدیل به پاسگاه شد و امروزه بیشتر آنها ویران شده اند.

آشوراده یکی از مهم ترین تالاب های جهان است که در گذشته 1200 متر وسعت داشته است. آشوراده امروزه نزدیک به 320 هکتار وسعت دارد و فقط کارگران ماهی در این جزیره زندگی می کنند و مدت هاست که مردم محلی اینجا را ترک کرده اند. برای رسیدن به آشوراده باید با قایق از آب عبور کرد.

جزیره آشوراده;  جزیره ای بی نظیر در بندر ترکمن

از پوسته جانوری آشوراده می توان گونه هایی چون گراز، روباه، شغال، گربه وحشی، خوک، اسب وحشی، جوجه تیغی، لاک پشت، مار، خرگوش، گورکن و موش را نام برد. ببر مازندران روزگاری در این سرزمین زندگی می کرد. فوک خزر را نباید فراموش کرد. همان حیوانی که در آب های اطراف جزیره دیده می شود.

علاوه بر این پرندگان بومی و مهاجر مانند قرقاول، غازهای سفید و سیاه، جرثقیل، فلامینگو، پلیکان، جرثقیل سیاه، کاکای، گنت، دارکوب و درنا در این زیستگاه زندگی می کنند. از آبزیان موجود در آب های اطراف جزیره آشوراده می توان ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی سفید، کپور، شتر، ماش، فیل ماهی، مکعب ماهی و ازن را نام برد. لازم به ذکر است تقریبا نیمی از خاویار خارج از ایران در سواحل آشوراده صید می شود.

از پوشش گیاهی آشوراده نیز می توان درختان انار ترش، بوته های تمشک، خار خشک، خار، ازگیل وحشی و انواع نیزار را برشمرد.

از جزیره آشوراده دیدن کنید

بندرترکمان نزدیک ترین ساحل به گرگان است. از آنجایی که این بندر یک بندر فعال با حمل و نقل دریایی است، مکان بسیار خوبی برای خرید و بازاریابی محسوب می شود.

جزیره آشوراده;  جزیره ای بی نظیر در بندر ترکمن

در سفر به بندر ترکمن علاوه بر خرید و گشت و گذار در بازارها، می توانید از انواع غذاهای محلی نیز لذت ببرید. استان گلستان که بندر ترکمن در آن قرار دارد طبیعتی منحصر به فرد و خاص دارد و بافت گیاهی آن با سایر نقاط سواحل خزر متفاوت است.

جزیره آشوراده همچنین تنها جزیره دریای خزر است که جدای از زیبایی، اهمیت اکولوژیکی دارد و یکی از پناهگاه های دائمی پرندگان مهاجر به شمار می رود. در هر فصلی از سال که به این جزیره زیبا سفر کنید، می توانید از منظره پرواز پرندگان بر فراز تالاب لذت ببرید.

جزیره آشوراده در مرکز بندر ترکمن واقع شده و تا بندر ترکمن حدود 3 کیلومتر و تا گرگان حدود 23 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به این جزیره باید به گرگان رفته و از آنجا به بندرترکمان و جزیره آشوراده بروید.

جزیره آشوراده;  جزیره ای بی نظیر در بندر ترکمن

اگر قصد اقامت در جزیره آشوراده را دارید پیشنهاد می کنیم به گرگان بروید. اما اگر بخواهید در خود جزیره بمانید، یا در خانه یک افراد محلی بمانید، یا شب را در کمپینگ در جزیره بگذرانید، ممکن است خطرات خود را داشته باشد.

گرگان هتل های 3 و 4 ستاره خوبی با امکانات رفاهی و قیمت های متفاوت دارد. قیمت اقامت در هتل های گرگان از 100 تومان شروع می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا