ایران گردی

جذاب‌ترین سوغات دزفول

به گزارش تودی تریپ، آنطور که کجارو در کاپوبافی می نویسد، این هنر بی نظیر حصیربافی با قدمت 500 ساله هویت جدایی ناپذیر شهرستان دزفول است و در آستانه ثبت مقدس است.

cupobuffy چیست و از چه چیزی ساخته شده است؟

کپوبافی یکی از شاخه‌های صنعت حصیربافی ایرانی است که با ظرافت و حوصله، برگ‌های جوان خرما را دور گیاه کلاهی به نام «کارتک» می‌پیچند و محصولاتی زیبا و کاربردی ایجاد می‌کنند. نام “کاپو” از گویش لری و به معنای “سر” یا “سر” است و اشاره به گرد بودن محصولات کاپوبافی و شباهت آنها به سر دارد.

کیفیت کاپو به چه عواملی بستگی دارد؟

مهارت کاپوف، ظرافت بافت، ظرافت و یکنواختی آن از مهم ترین عوامل تعیین کننده کیفیت کاپو هستند. هر چه بافت ریزتر و ریزتر باشد، ارزش و کیفیت کار بالاتر است.

Kartek، یک ماده خام منحصر به فرد

کارتک گیاهی خرنوب با ساقه ای بلند و کاه مانند است که در مناطق حاصلخیز، باتلاقی و گرمسیری به وفور یافت می شود. ساقه های این گیاه به دلیل عدم تمایل حیوانات و حشرات به آن و همچنین مقاومت در برابر آفات، ماده ایده آلی برای پارچه کاپو است.

جذاب ترین سوغاتی های دزفول

انواع کاپوبافی

هنرمندان دزفولی با خلاقیت و ظرافت خود کاپو را در انواع مختلفی می بافند که هر کدام زیبایی و کاربرد خاص خود را دارند:

  • معمولا کاپو: این نوع کاپو بدون نقوش بافته می شود و از کارتاک و پیس (برگ های جوان خرما) تهیه می شود.
  • کاپو حکاکی شده: در این نوع کاپو از نخ های رنگی برای تزیین و ایجاد نقش های هندسی در سطح کاپو استفاده می شود.
  • کلاه تمام نخی: در بافت این نوع کاپو به جای «پیش» از نخ های رنگی استفاده می شود و تمام سطح کاپو با این نخ ها پوشانده می شود.
  • کاپو بدون نقش: این نوع کاپو شباهت زیادی به کاپوهای معمولی دارد و در ساخت آن از مسلسل و “پیش” استفاده شده است.
  • هود آجری: ساختار این نوع کاپو شبیه آجرکاری بوده و به دو صورت طرح دار و بدون طرح تولید می شود.

محصولات کوبابافی

کاسه میوه، قوری، گلدان، سینی، ظرف نان، قندان، جعبه جواهرات، جعبه خیاطی، جعبه پارچه، سبد لباس، کلاه آفتابگیر و غیره. تنها بخشی از محصولات متنوع کاپوبافی است که هر کدام زیبا و کاربردی هستند

Capobuffy، میراثی که باید منتقل شود

کپوبافی هنری اصیل و ارزشمند است که از دیرباز در زندگی مردم دزفول نقش آفرینی کرده و به این شهر هویت فرهنگی بخشیده است. ثبت جهانی این هنر گام مهمی در حفظ و عرضه این میراث ارزشمند به جهانیان خواهد بود.

به دزفول سفر کنید و کاپو بخرید

اگر به دنبال یک سوغاتی منحصر به فرد و ارزشمند از سفر خود به خوزستان هستید، بازدید از بازارهای محلی دزفول را فراموش نکنید و کپوبافی را به عنوان سوغات این سفر انتخاب کنید. با خرید این محصولات نه تنها به رونق هنر و اقتصاد محلی منطقه کمک می کنید، بلکه صاحب محصولی خواهید شد که زیبایی و اصالت را برای هر خانه ای به ارمغان می آورد.

جذاب ترین سوغاتی های دزفول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا