ایران گردی

جاهای دیدنی گیلان ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

جاهای دیدنی گیلان از جمله جاذبه های طبیعی کشور است که احتمالا هر نفر حداقل تصاویر آنها را دیده است. از روستای ماسوله گرفته تا جنگل های زیبای گیلان و رستوران ها و غذاهای خوشمزه رشت همگی عواملی هستند که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. با سفر به گیلان می توانید صبح را در جنگل سپری کنید و یک صبحانه فوق العاده در آرامش طبیعت را تجربه کنید و برای ناهار ظهر به یکی از رستوران های کوچک محلی در گوشه و کنار میدان شهرداری رشت مراجعه کنید. قطعا یک عصرانه یا ماهی کبابی در کنار دریا هم می تواند روز شگفت انگیز شما در سفر به رشت را دل انگیزتر کند.

بهتر است قبل از سفر به گیلان با اماکن تفریحی، جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی و دیگر جاهای دیدنی گیلان آشنا شوید تا با داشتن تصاویر و آدرس و زمان بازدید هر کدام یک برنامه ریزی ایده آل برای مسافرت خود داشته باشید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید تمام این موارد را مطالعه کنید و تصاویر جاذبه های گردشگری رشت و گیلان را مشاهده کنید.

 

ماسوله، دهکده‌‌ی پلکانی در دل کوه‌های سبز

اولین باری که راهی این منطقه شدم، مناظر بکر و سرسبز واقع در مسیر چشمانم را به خود جلب کرد. مسیر رسیدن به ماسوله، یکی از جاذبه‌های آن به‌شمار می‌رود که شامل درختان تنومند سرسبز و هوای بسیار مطبوع است. هنگام رسیدن به مقصد، این دهکده‌ی پلکانی و تاریخی جلوی چشمم نمایان شد که تصویری شگفت‌انگیز ارائه می‌داد. تصویر دهکده‌ای کوچک در دل کوه‌های سبز جنگلی که خانه‌های کاه‌گلی و نقلی‌مانند آن به صورت پلکانی روی یکدیگر قرار گرفته بودند. من فکر می‌کردم این همه‌ی ماجراست تا وقتی که وارد این دهکده شدم. به محض ورود، مردان محلی را در دکان‌های کوچک خود در حال فروش صنایع دستی دیدم.

پس از اینکه بیشتر گشت زدم، بوی خوشی به مشامم خورد و با دنبال کردن این عطر خوش، زنان محلی را درحال پختن غذاهای محلی و شیرینی‌های خوش‌عطروبو دیدم. گشت‌وگذار در روستای ماسوله تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای من بود و سوژه‌هایی فوق‌العاده‌ای برای عکاسی داشت. شما می‌توانید روی سقف خانه‌ها قدم بزنید، در کافه‌های آن غذاهای محلی، آش داغ، بستنی و شیرینی‌های خوشمزه را نوش جان کنید و سوغات و صنایع دستی زیبایی آن را برای خود یا عزیزان‌تان خریداری کنید. بعد از غروب که هوا رو به تاریکی می‌رود، چراغ خانه‌ها روشن می‌شود و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند. ماسوله از آن مکان‌هایی است که حتما در سفر به گیلان باید از آن دیدن کنید.

آدرس ماسوله: استان گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت نیاز به معرفی ندارد! این میدان از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. در میدان شهرداری، دو نماد معروف گیلان، یعنی برج ساعت و بنای شهرداری به چشم می‌خورند که به‌واسطه داشتن معماری خاص، موجب جذب هزاران گردشگر می‌شوند. اگر صبح‌ها را به بازدید از میدان شهرداری رشت اختصاص دهید، شانس اینکه با گروه‌های نوازندگی در این منطقه ملاقات کنید، بسیار زیاد خواهد بود.

  • آدرس: استان گیلان، رشت، محله فرهاد، خیابان سعدی، خیابان نشاط.

 موزه و خانه میرزا کوچک خان در جاهای دیدنی رشت

داستان زندگی میرزا کوچک خان جنگلی با مهمترین وقایع تاریخی اواخر دوران قاجاریه پیوند خورده است. به همین دلیل آشنایی با این بزرگ‌مرد تاریخ و آشنایی با آن باعث می‌شود با بخش مهمی از تاریخ ایران آشنا شوید. میرزا در اتفاقات انقلاب مشروطه‌، تصرف تهران، جنگ با روس‌ها و انگلیسی‌ها و مبارزات داخلی نقش پررنگی داشته است.

اگر قرار باشد از بین مشاهیر گیلانی یک نفر انتخاب شود، بدون شک آن میرزا کوچک خواهد بود. به همین دلیل نماد اصلی مرکز شهر رشت، مجسمه میرزا است.

محله استادسرای رشت از زمان‌های قدیم محل زندگی خانواده پدری میرزا بود. خانه‌ای که حالا به عنوان موزه میرزا کوچک برای عموم بازگشایی شده در اصل بخش باقیمانده از خانه پدری است. خانه‌ای که میرزا کوچک خان در آن متولد و بزرگ شد و بعد از آن برای تحصیل به قزوین و تهران رفت.

این خانه دو طبقه با سازه چوبی به سبک خانه‌های قدیمی قاجاریه ساخته شده است. دو راه پله در دو طرف به طبقه دوم می‌رسد. خانه میرزا کوچک‌ خان ۴ اتاق دارد که اتاق‌ها به همدیگر و ایوان راه دارند.

طبقه پایین نمایشگاه دائمی کتاب‌های مرتبط با نهضت جنگل، انقلاب مشروطه و گیلان است. در طبقه دوم لوازم زندگی، ظروف قدیمی، اسناد تاریخی و… برای بازدید عموم قرار داده‌اند. در ایوان هم تصاویری از میرزا کوچک خان و اعضای جنبش جنگل روی ستون‌ها نصب شده است.

از دیدنی‌های جالب این خانه، گهواره میرزا کوچک خان با قدمت ۱۵۰ سال، سلاح‌ کمری، ظروف غذا، رادیو، دوربین عکاسی، تلفن و کتاب‌های قدیمی است.

آدرس: خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده

ییلاق سوباتان

سوباتان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است که در ارتفاعات طبیعی و زیبای این استان واقع شده است، این منطقه با طبیعت زیبا، جاذبه‌های متعدد و فضاهای آرامش‌بخشش، هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. پدیده اقیانوس ابر یک پدیده طبیعی جذاب است که در مناطقی مانند ییلاق سوباتان رخ می‌دهد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ابرها از سطح دریا به ارتفاعات بلند ارتفاع می‌یابند و به نظر می‌رسد که دریا یا اقیانوسی از ابرها زیر پاهای شماست. این پدیده باعث ایجاد منظره‌های فوق‌العاده زیبا و شگفت‌انگیز می‌شود که گردشگران و عکاسان را جذب می‌کند. بازدید از ییلاق سوباتان و تجربه شگفتی‌های پدیده اقیانوس ابر، یک سفر فوق‌العاده و به یاد ماندنی به دنیای زیبای طبیعت گیلان خواهد بود.

ییلاق سوباتان در ارتفاع تقریبی 1900 متر از سطح دریا قرار دارد و احاطه شده از جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده لیسار، اردبیل و دریاچه نئور. هاچاداش یا بام سوباتان، صخره‌های دوشاخه که از این نقطه چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از طبیعت اطراف را فراهم می‌کند.

آبشار ورزان که در فاصله حدود 4 کیلومتری از ییلاق قرار دارد، با ارتفاع حدود 30 متر یکی از زیباترین آبشارهای منطقه است. یکی دیگر از آبشارهای زیبای سوباتان که در فصل بهار با باران و ذوب برف زیبایی خود را نشان می‌دهد. موزه مردم‌شناسی عشایر موزه‌ای که ابزار و لوازم زندگی دامداری و عشایری را به نمایش گذاشته و تاریخچه حضور انسان در منطقه را روایت می‌کند.

دشت‌های شقایق سوباتان که در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد زیبایی خاص خود را نشان می‌دهند. موقعیت سوباتان نزدیک به دریا و ارتفاعات آن می‌تواند باعث پدیده اقیانوس ابر شود که تجربه‌ای خیره‌کننده در زمینه مناظر طبیعی است. بازار محلی سوباتان که محصولات محلی و خوشمزه را به گردشگران عرضه می‌کند.

ییلاق سوباتان با تنوع طبیعی، آب و هوای خوب و فضاهای زیبا، به یک مقصد آرامش بخش برای گردشگران تبدیل شده است. اینجا به عنوان یک جای خوب برای فرار از همه روزهای شلوغ و استرس شهری شناخته می‌شود.

آدرس ییلاق سوباتان: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، سوباتان

قلعه رودخان، تلفیقی از تاریخ و طبیعت بکر

من به عنوان یک مسافر همیشه به دنبال جاذبه‌های منحصربه‌فرد و ماجراجویانه برای بازدید در سفر هستم. قلعه رودخان از آن مکان‌های بکر با جاذبه‌های مسحورکننده است که تاریخ و داستان‌هایی ناشناخته پشت خود دارد. این قلعه در قرن سیزدهم ساخته شده و توسط جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های پیچ‌درپیچ و آبشارهای خروشان احاطه شده است. پیشنهاد می‌کنم قبل از بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی، حتما لباس و کفش راحت و مناسب همراه خود داشته باشید، همچنین خوراکی‌های شیرین و بطری آب؛ چراکه قرار است مسیر درازی را طی کنید!

برای رسیدن به این قلعه تاریخی، باید حدود 900 پله را بپیمایید؛ اما این مسیر پر از شگفتی‌های طبیعت است که خستگی را از تن‌تان بیرون می‌کند. من هنگام بازدید از قلعه رودخان، عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشتم و ترجیح دادم از زیبایی‌های مسیر غافل نشوم، پیشنهاد می‌کنم شما هم همین کار را بکنید. در طول مسیر بنشینید، به صدای آبشار و رودخانه‌ها و پرندگان گوش کنید، عکس‌های زیبا بگیرید و در کل، از تمام مسیر لذت ببرید. پس از طی کردن این پله‌ها، تصویر شگفت‌انگیز قلعه رودخان تاریخی جلوی چشمان‌تان نمایان می‌شود، اما این همه‌ی ماجرا نیست! چراکه می‌توانید کمی بالاتر بروید و روی ارتفاعات کوه‌های سرسبز جنگلی بنشینید و از استان گیلان را زیر پایتان تماشا کنید. از این بالا تمامی زمین‌های شالیزار، خانه‌ها، جاده‌ها و جاذبه‌های سرسبز این استان دیده می‌شوند. وقتی من برای اولین بار به این منطقه سفر کردم، مناظر اطراف مه‌گرفته بود و حس می‌کردم در مکانی رویایی قرار دارم که متعلق به این دنیا نیست. تصور اینکه قرن‌ها پیش، این منطقه مکان فرمانروایی بوده و مردمان گذشته با اسب به این منطقه می‌آمدند و نگهبانان از این قلعه محافظت می‌کردند، حس عجیبی به من می‌داد.

این قلعه از دو بخش ارگ پایین و ارگ فوقانی تشکیل شده که ارگ پایین تعدادی برج و دیوار دارد، درحالی که ارگ فوقانی جایی است که کاخ اصلی در آن قرار گرفته است. زیبایی قلعه با معماری پیچیده و دقیق آن که ترکیبی از سبک‌های ایرانی است، بیشتر شده. این قلعه همچنین خانه تعدادی گذرگاه مخفی بوده که شما هم می‌توانید آن‌ها را ببینید. می‌گویند که گذرگاه‌های مخفی توسط خانواده حاکم برای دسترسی به محله‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این قلعه همچنین خانه تعدادی از آثار تاریخی از جمله سلاح‌های باستانی، سکه‌ها و سفال‌ها است. قلعه رودخان جاذبه‌ای واقعا چشمگیر و منحصربه‌فرد است که نگاهی اجمالی به گذشته در اختیارتان قرار می‌دهد؛ همچنین با معماری خیره‌کننده، گذرگاه‌های مخفی و مناظر دیدنی‌اش، حتما تاثیری ماندگار بر روحتان خواهد گذاشت.

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

پارک جنگلی سراوان

از بهترین تفرجگاه‌های طبیعی در استان گیلان که لحظات دلنشینی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد، پارک جنگلی سراوان است. این پارک جنگلی از جاذبه‌های قدیمی و مهم شهر رشت محسوب می‌شود. پارک جنگلی سراوان به‌واسطه طبیعت بکر و آب‌وهوای دل‌انگیزش، در تمام ایام سال، پذیرای گردشگران و توریست‌های بسیاری است. همین امر هم شرایطی را فراهم کرده تا شما در این پارک جنگلی از طیفی متنوع از تفریحات جذاب و امکانات رفاهی برخوردار شوید. قایق‌سواری، تیراندازی، پینت‌بال و بازدید از گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع از جمله تفریحات در این پارک جنگلی هستند.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت- قزوین.

موزه میراث روستایی گیلان

با شنیدن نام «موزه» فضای بسته و پر از اشیا تاریخی به ذهن انسان می‌رسد در حالی که همه موزه‌ها اینطور نیستند.

موزه‌های فضای باز از انواع جذاب موزه در دنیا هستند که خوشبختانه در گیلان یکی از آن‌ها را داریم. موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌ای مختص خانه‌های روستایی گیلان است.

در ادامه متوجه خواهید شد چرا این موزه را باید در فهرست جاهای دیدنی رشت برای سفر بعدی خود قرار دهید.

آب و هوای همیشه بارانی، اقلیم مرطوب و محیط جنگلی گیلان باعث شده تا از زمان‌های قدیم خانه‌ها با هدف سازگاری با این شرایط ساخته شوند. نکته جالب اینجاست که همه خانه‌های گیلان یک شکل نیستند؛ در واقع سبک و معماری خانه‌های گیلان به ۹ منطقه قابل تقسیم است.

در ساخت این خانه‌ها از تکنیک‌ها و مهارت‌های خاصی از طراحی تا ساخت و نگهداری استفاده می‌شود که برای بازدیدکنندگان بسیار جالب است.

مساحت موزه میراث روستایی گیلان حدود ۲۶۰ هکتار است و مساحت پارک جنگلی سراوان حدود ۱۴۸۰ هکتار است. پس اگر به ماجراجویی در یک پارک جنگلی بکر هم علاقه دارید این یک فرصت عالی است.

اگر این موزه را در فهرست جاهایی که باید در شمالگردی بعدی بروید نوشتید، حواستان باشد که برای آن حداقل نصف روز در نظر بگیرید.

خانه‌‌هایی که در این موزه قرار دارند هرکدام از روستایی در گوشه و کنار گیلان به این مکان منتقل شده است. آنها را در مبدا واچینی و در موزه دوباره سرهم کرده‌اند. راهنماهای موزه به گروه‌های بازدید کننده توضیح می‌دهند که چطور بعد از زلزله رودبار این ایده مطرح شد و خانه‌ها چطور به اینجا منتقل شدند.

در کنار بازدید از خانه‌ها می‌توانید لباس محلی بپوشید و سلفی‌های به یادماندنی بگیرید، از مزه غذاهای محلی که در همانجا توسط زنان بومی در حال پخت است لذت ببرید و اگر شانس داشته باشید در جشنواره‌های فرهنگی، تفریحی و آئینی که در موزه میراث روستایی برگزار می‌شود شرکت کنید.

اینجا سعی شده تا نمایشگاهی از فرهنگ، آداب و رسوم، بافت و تمدن گیلان برای مهمان‌ها فراهم شود. به همین دلیل علاوه بر خانه‌ها، سازه‌های دیگری مثل انبار برنج، محل پرورش کرم ابریشم، تنورهای نان‌پزی، کوره ذغال، کارگاه آهنگری، باغچه سبزیجات و … بازسازی شده‌اند.

آدرس: کیلومتر ١٨ آزادراه رشت – قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان – شفت

 

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه در تور ماسال، یکی از جاهای دیدنی زیبا و طبیعت‌نگاری در استان گیلان، شمال ایران است که با طبیعت بکر و مناظر فراوانش، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این منطقه که در ارتفاعات غربی شهر ماسال واقع شده است، بافت قدیمی خود و ساختمان‌های چوبی و سقف‌های حلبی، جلوه‌ای خاص به منطقه می‌بخشد.

رودخانه خالکایی که از قله شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد، از طول مسیری زیبا و خیره‌کننده‌ای در کنار گردشگران می‌شود. صدای آب جاری و زیبایی مناظر طبیعی این منطقه، تجربه‌ای دلنشین را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. مسیرهای پیاده‌روی طبیعتی اطراف اولسبلنگاه، به گردشگران امکان می‌دهند تا از زیبایی‌های طبیعی گیاهان منطقه بهره‌مند شوند. همچنین، زمین‌های سرسبز، جنگل‌های اطراف و دیدنی‌های محلی این منطقه، شامل کلبه‌های سنتی و فضاهایی با فرهنگ محلی، جاذبه‌های گردشگری زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

فرهنگ محلی این منطقه نیز از جذابیت‌های آن است. مردمان این منطقه با حفظ فرهنگ و سنت‌های خود، تجربه‌ای یکتایی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. همچنین، محصولات محلی مانند نان دست‌ساز و سایر غذاهای محلی نیز از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

با ارتفاع 1490 متری از سطح دریا، اولسبلنگاه به گردشگران این فرصت را می‌دهد تا از بالاترین نقطه‌ای از ابرها لذت ببرند و منظره فوق‌العاده‌ای از این منطقه را تجربه کنند. در مسیر رسیدن به این ییلاق، آلاچیق‌هایی وجود دارند که گردشگران می‌توانند در آنها استراحت کنند و از چای یا غذاهای محلی لذت ببرند. برای اقامت در این منطقه، هتل‌ها و مهمان‌سراها در دسترس هستند. همچنین امکان اجاره خانه از مردم محلی نیز وجود دارد.

آدرس اولسبلنگاه: استان گیلان، شهرستان ماسال، 25 کیلومتری غرب ماسال

دریاچه سقالکسار، نگینی درخشان در دل جنگل

دریاچه سقالکسار از آن مکان‌هایی است که من حداقل دو بار در ماه از آن دیدن می‌کنم و هرگز از تماشای آن سیر نمی‌شوم (این تصویر را هم آخرین بار ثبت کردم). از دلایلی که به این جاذبه‌ی دیدنی علاقه دارم سرزنده بودن، سرسبز بودن، امکان ماهیگیری، بزرگ بودن و مرموز شدن آن هنگام شب است. این مکان در اکثر اوقات شلوغ است و تماشای مردم درحال پیک‌نیک، درست کردن کباب، روشن کردن آتش، ماهیگیری، دوچرخه و موتورسواری همیشه برایم لذت‌بخش است. تماشای مردمی که درحال شادی و خوش‌گذرانی هستند، روحیه شما را عوض خواهد کرد.

دریاچه سقالکسار، به‌خودی‌خود سوژه‌ای جذاب برای عکاسی به‌شمار می‌رود؛ حال تصور کنید در دل جنگل‌های اطراف و بکر آن چه خبر است! من همیشه هنگام سفر به این منطقه گشتی در دل جنگل‌های بکر اطراف می‌زنم، زیرا همیشه سوژه‌ای برای ماجراجویی دارند. آب‌وهوای این منطقه همیشه مطبوع است، اما راستش را بخواهید، من حال‌وهوای سقالکسار را در شب بیشتر دوست دارم. هنگام شب، صدای غورباقه‌های این دریاچه بلند می‌شود و در کنار تاریکی و مرموز بودن طبیعت، حس‌وحالی عجیب رقم می‌زند. هنگام شب، با روشن کردن آتش می‌توانید خودتان را گرم کنید و روشنایی به اطرافتان ببخشید؛ با کباب کردن جوجه یا گوشت گوساله نیز می‌توانید خوش‌گذرانی را با عزیزان خود به اوج برسانید. ترکیب صدای سوختن هیزم در آتش با صدای قورباغه‌های دریاچه در سکوت شب، حس‌وحالی به شما می‌بخشد که فقط هنگام تماشای فیلم‌ها شبیه به آن را تجربه کردید.

آدرس دریاچه سقالکسار: رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

باغ محتشم

از جاهای دیدنی گیلان که آن را یادگاری از دوران قاجار می‌دانند، باغ محتشم است. این باغ جذاب که تاریخی پرفرازونشیب دارد، در شهر رشت، پذیرای گردشگران بسیاری است. باغ محتشم در ابتدا کاربری سکونت داشت و بعدها در زمان پهلوی به یکی از پارک‌های مهم شهر رشت تغییر کاربری داد.

در حال‌ حاضر، این باغ پارکی معروف برای گشت‌وگذار گردشگران و مردم منطقه رشت محسوب می‌شود. درون این باغ زیبا و چشم‌نواز، عمارتی جالب و باشکوه با عنوان عمارت کلاه‌فرنگی به چشم می‌خورد که بازدید از آن را نباید از قلم انداخت. این عمارت که نمایی چندضلعی دارد، دارای ۴ طبقه با اتاق‌هایی ۸ ضلعی است که از فضای بیرونی باغ به‌شکل بنایی ۳ طبقه دیده می‌شود. در باغ محتشم امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی هم وجود دارند که از میان آن‌ها، می‌توان به زمین بازی، میز تنیس، زمین ورزشی و دیواره سنگ‌نوردی اشاره کرد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهررود.

کاروانسرای عباسی گیلان

چهار کیلومتر بعد از امام‌زاده هاشم از سمت قزوین و ۳۵ کیلومتر نرسیده به شهر رشت در سمت راست جاده کاروان‌سرایی از عصر صفوی به نام لات یا عباسی میزبان گردشگران و مسافران است. لات به معنی زمین‌های صاف کنار رود است و به موقعیت مکانی کاروانسرا اشاره می‌کند.

کاروانسرای عباسی که از جاهای دیدنی رشت است، در دوران حمله روس‌ها تبدیل به پادگان نظامی شده بود که همین کاربری نابجا باعث آسیب زیادی شد. در سال‌های اخیر آن را تعمیر کردند حالا کاربری آن رستوران و اقامتگاه مسافران در بازدید از جاهای دیدنی رشت است. قطار گردشگری گیلان هم مسافران را در کنار این کاروانسرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش حاضر شوند

برای گردشگرانی که از تهران به رشت می‌آیند توقف در ۴ تا از جاهای دیدنی رشت که همه نزدیک هم هستند یعنی پارک جنگلی سراوان، امام‌زاده هاشم، موزه میراث روستایی و کاروانسرای عباسی پیشنهاد می‌شود.

آدرس: جاده قزوین رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم

 

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی از جاهای دیدنی رشت است و همان طور که از نامش پیداست گنجینه‌‌ای از تاریخ را در دل خود دارد.

بخش مردم‌شناسی مشابه دیگر موزه‌ها، شامل مجسمه‌هایی از مردم بومی در حال کار و زندگی در کنار لوازم مختلف قدیمی است. در این بخش با لباس‌های محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و … آشنا می‌شوید.

بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان شامل اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌های باستانی کل سرزمین گیلان است و می‌توان گفت یکی از بهترین دیدنی های رشت به حساب می‌آید.

موزه رشت در واقع خانه میرزا حسین خان کسمایی شاعر، روزنامه‌نگار و از دوستان نزدیک میرزا کوچک خان است. این خانه در سال‌های قبل از انقلاب به موزه تبدیل شد و بعد از انقلاب هم اشیا و دارایی‌های بیشتری به آن اضافه کردند.

جذاب‌ترین بخش‌های موزه اشیا و اسکلت‌های کشف شده از تپه‌های مارلیک رودبار، تالش و دیلمان است.

از دیگر بخش‌های جذاب موزه، سنگ قبر‌های دوران اسلامی، لوازم ساخت و تولید ابریشم، دخانیات، زین‌سازی، انواع چراغ‌های نفتی و روغنی، سکه‌های باستانی، آلات موسیقی گیلانی و محلی، کتیبه‌ها و زیروآلات است.

آدرس: سبزه میدان، خیابان طالقانی

 

شیطان کوه

شیطان کوه یکی از جاهای دیدنی گیلان با زیبایی‌های طبیعی، امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری متنوع خود شناخته شده است. شیطان کوه یکی از جواهرهای گردشگری گیلان، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این مکان با موقعیت جغرافیایی خاص و ویژگی‌های طبیعی منحصر به فرد، تجربه‌ای فراموش ناپذیر ارائه می‌دهد.

شیطان کوه واقع در شرق شهرستان لاهیجان و جزء رشته کوه‌های البرز است. ارتفاع این کوه حدود 60 متر است که از بالای آن، چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از اطراف قابل مشاهده است. در نزدیکی شیطان کوه، آبشاری به نام “آبشار شیطان کوه” واقع شده که با ارتفاع حدود 24 متر، زیبایی طبیعی این منطقه را تکمیل می‌کند.

پله‌های شیطان کوه نیز یکی از جاذبه‌های این مکان محسوب می‌شوند. این پله‌ها با بیش از 750 پله، امکان صعود به قله کوه را فراهم می‌کنند و به گردشگران این امکان را می‌دهند تا از مناظر زیبای اطراف بهره‌مند شوند. بام سبز لاهیجان، یک فضای باز در بالای شیطان کوه است که امکان دیدن منظره‌های زیبا از شهر لاهیجان را به گردشگران می‌دهد. همچنین، تله‌کابین شیطان کوه به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا به سرعت به بام سبز صعود کرده و از دیدن چشم‌اندازهای فوق‌العاده اطراف لذت ببرند.

برای دوستداران ورزش‌های هوایی، زیپ‌لاین لاهیجان با بیش از 1000 متر طول، تجربه هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد. همچنین، شهربازی شیطان کوه که در ایستگاه اول تله‌کابین واقع شده است، فرصتی برای تفریحات مختلف و لحظات شادی به گردشگران می‌دهد.

این جاذبه‌های گردشگری به همراه طبیعت زیبا و فضاهای تفریحی منحصر به فرد، شیطان کوه را به یک مقصد گردشگری جذاب در استان گیلان تبدیل کرده است.

آدرس شیطان کوه: استان گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

گیسوم، جایی که دریا و جنگل به هم می‌رسن

همیشه در سفر، میان عاشقان دریا و جنگل اختلاف نظر وجود دارد. یک نفر می‌خواهد از گشت‌وگذار در دل جنگل‌های بکر و سرسبز لذت ببرد، صدای پرندگان را بشنود و آتش روشن کند، درحالی‌که دیگری می‌خواهد در کنار سواحل بنشیند و غرق صدای امواج دریا و تماشای وسعت آن شود. من جزو هر دو دسته هستم؛ به‌همین دلیل اگر شما هم مثل من عاشق هر دوی این شگفتی‌های طبیعت هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما از گیسوم دیدن کنید.

گیسوم جایی است که پس از گذر کردن از دل جنگل‌های بکر و دیدنی، به دریا می‌رسید؛ بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از هر دو جاذبه لذت ببرید. هنگامی که با ماشین درحال حرکت به این منطقه هستید، از میان تونلی که از درختان به‌هم‌پیوسته تشکیل شده، عبور خواهید کرد. بعد از آن می‌توانید وارد جنگل‌های اطراف شوید، پیک‌نیک برپا کنید، با رعایت نکات زیست‌محیطی آتش روشن کنید، چای یا کباب آتشی درست کنید و در میان جنگل‌ها گشت بزنید. من همیشه هنگام سفر به این جاذبه، در جنگل‌ها قدم می‌زنم و از رودخانه‌ها و پوشش گیاهی جذاب آن لذت می‌برم. پس از اینکه گشت‌وگذارم در جنگل تمام شد، فقط با چند قدم خودم را به دریا می‌رسانم. واقعا لذت عجیبی دارد که پس از جنگل‌نوردی، فقط با چند قدم به سواحل برسید و به صدای امواج دریا گوش بسپارید. می‌توانید از تفریحات و بازی‌های ساحلی این منطقه که شامل اسب‌سواری، قایق‌سواری و پاراسل هستند نیز لذت ببرید.

آدرس جنگل و ساحل گیسوم: استان گیلان، ۹۰ کیلومتری رشت به آستارا، ۱۶ کیلومتری شهر تالش

دریاچه عروس

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که طبیعت گیلان را بسیار دیدنی کرده، دریاچه عروس است. این دریاچه که محلی‌ها به آن حلیمه‌جان هم می‌گویند، در دل یک جنگل باصفا و سرسبز قرار دارد. چهره متفاوت دریاچه عروس، لطف بازدید از آن را برای گردشگران چندین برابر می‌کند. روی این دریاچه را پوششی کامل از جلبک‌ها پوشانده است که با وزش باد و کناررفتن آن‌ها، تازه جلوه واقعی دریاچه نمایان می‌شود. اگر گذرتان به رودبار گیلان افتاد، حتما بازدید از دریاچه عروس را هم در برنامه گردشگری خود قرار دهید

  • آدرس: استان گیلان، در فاصله بزرگراه قزوین- رشت، به‌سمت منجیل و رودبار، جاده حلیمه جان.

خانه ابریشمی

از یادگاری‌های دوره قاجار در رشت، خانه ابریشمی است که معماری زیبای آن شما را حسابی سر ذوق می‌آورد. به این خانه، ابریشمی می‌گویند؛ چراکه مالک آن شخصی به‌نام میرزا احمد ابریشمی بوده است. در گوشه‌گوشه این بنای تاریخی، جلوه‌های بصری متعددی وجود دارند که برای تماشای دقیق آن‌ها، باید ساعت‌ها زمان بگذارید.

خانه ابریشمی دو طبقه قرینه با دو تالار تحت عنوان تالار آیینه و تالار چینی‌خانه دارد. در تالارهای این خانه، تزیینات آیینه‌کاری‌شده با نهایت ظرافت و هوشمندی به کار رفته‌اند. این خانه ۸ اتاق اصلی هم دارد که با گچ‌بری‌های درشت و ریز خود، جلوه‌ای تماشایی به این بنای تاریخی بخشیده‌اند.

  • آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان بسیج، خیابان مطهری.

تالاب عینک رشت

گیلان سرزمین آبگیرها و تالاب‌های متعدد است. بزرگترین تالاب گیلان بعد از تالاب انزلی، تالاب عینک در محدوده شهر رشت قرار داد. تالاب عینک در تصاویر هوایی قدیمی شبیه عینک دیده می‌شد و به همین دلیل به آن عینک می‌گویند و از جاهای دیدنی رشت است.

تالاب عینک به وسعت حدود ۱۶۰ هکتار به شکل طولی در کناره غرب شهر رشت قرار گرفته است. جالب است بدانید آب این تالاب از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف جمع می‌شود و به رودخانه‌ای راه ندارد.

اگر همین حالا به تصاویر ماهواره‌ای شهر رشت نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که تالاب تکه تکه شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر و با گسترش شهر رشت، پل‌های خاکی و بدون پایه روی تالاب ساخته شد و همین کار باعث کاهش سطح آب و کمتر شدن پوشش گیاهی اطراف آن می‌شود.

عامل دومی که به تالاب عینک آسیب زیادی وارد کرد گیاهی وحشی به نام سنبل آبی است که رشد سریع و بی‌رویه آن باعث از بین رفتن تنوع گیاهی و انقراض گیاهانی مثل نیلوفر آبی، نی و … شد.

با این حال تلاش‌ها برای لایروبی، از بین بردن سنبل آبی، کاهش ورود فاضلاب و زباله‌های شهری به تالاب ادامه دارد.

یکی از کارهای مثبت انجام شده تاسیس پارک دانشجو در ضلع شرقی تالاب است. توصیه ما هم همین است که اگر تالاب عینک را در فهرست جاهای دیدنی‌ رشت خود برای سفر قرار داده‌اید به پارک دانشجو بروید.

آنجا می‌توانید از امکانات تفریحی استفاده کنید، دور تالاب قدم بزنید و ماهیگیری کنید؛ بله تالاب عینک ماهی‌های زیادی دارد تا جایی که اهالی رشت در روزهای آخر هفته قلاب به دست در کنار بخش‌های عمیق تالاب عینک جمع می‌شوند.

آدرس: پل شهدای گمنام، پارک دانشجو

 امامزاده هاشم رشت

آستان مقدس امام‌زاده هاشم که از جاذبه های گردشگری رشت محسوب می‌شود، در روستایی به همین نام در کنار جاده قزوین رشت واقع شده است. توقف در این روستا می‌تواند اولین گردش قبل از رسیدن به سایر جاهای دیدنی رشت باشد. به ویژه این که سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل هم در کنار جاده در دسترس هستند. کافی است یک جای پارک خوب پیدا کنید و از این فرصت استفاده کنید

کمی جلوتر از امام‌زاده هاشم به سمت رشت به کاروانسرای عباسی می‌رسید که در همین مقاله آن را معرفی کرده‌ایم.

آدرس: جاده قزوین رشت، روستای امام‌زاده هاشم

امام زاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم یکی از جاهای دیدنی گیلان در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شفت و 57 کیلومتری شهرستان رشت قرار دارد و از نظر جغرافیایی، در حاشیه جنگل‌های گیلان واقع شده است. این روستای با ویژگی‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی و فرهنگی، یک مقصد گردشگری جذاب در استان گیلان به حساب می‌آید. در این روستا، آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) به عنوان مرکز تاریخی و مذهبی به شمار می‌آید و گردشگران مسلمان و زائران به این مکان مهم جذب می‌شوند. آرامگاه امامزاده ابراهیم و ساختمان‌های باستانی این منطقه، بخشی از تاریخ و فرهنگ این جا را به نمایش می‌گذارند.

پل‌ها و رودخانه‌های زیبا نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی امامزاده ابراهیم هستند که با بازدید از آنها، گردشگران می‌توانند از زیبایی منطقه بهره‌مند شوند. معماری سنتی و چوبی در روستا، با خانه‌ها و ساختمان‌هایی که نقوش و طرح‌های خاص دارند، به منظر جلب کننده‌ای دست می‌دهد. بازارهای محلی این منطقه نیز یک فرصت عالی برای تجربه فرهنگ و آداب مردم محلی و همچنین خرید انواع محصولات دست ساز و محصولات محلی فراهم می‌کنند.

پیاده‌روی در طبیعت اطراف امامزاده ابراهیم یک فعالیت آرامش‌بخش و دلچسب است که گردشگران می‌توانند از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرند. همچنین، کوهستان و جنگل‌ها با مناظر طبیعی خیره‌کننده خود، این روستا را به یک مقصد طبیعت‌گردی تبدیل کرده‌اند. معماری سنتی و معماری چوبی در روستای امامزاده ابراهیم به چشم می‌خورد که جذابیت خاصی به این منطقه می‌بخشد. خانه‌های چوبی و ساختمان‌های سنتی این روستا با نقوش و طرح‌های خاص، دیدنی‌هایی زیبا و جذاب هستند. امامزاده ابراهیم از جاذبه‌های گردشگری معروف استان گیلان است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس امام زاده ابراهیم: استان گیلان، شهرستان شفت، منطقه احمد سرگوراب، دهستان چوبر، روستای امامزاده ابراهیم

اسالم به خلخال، جاده‌ای رویایی در دل جنگل‌های انبوه

از آنجایی که دوست دارم همه انواع جاهای گردشگری گیلان را در این مطلب پوشش دهم، حالا وقت آن رسیده جاذبه‌ای برای عاشقان جاده معرفی کنم. گاهی دوست داریم بزنیم به دل جاده! مقصد برایمان مهم نیست و می‌خواهیم از شگفتی‌های جاده‌ای پیچ‌درپیچ عبور کنیم، مناظر متنوع را پشت سر بگذاریم و در طول مسیر لذت ببریم. من قبل از سفر به جاده اسالم به خلخال، چیزهای زیاده درباره آن شنیده بودم، اما هنگامی که به آن سفر کردم، شگفت‌زده شدم. من تصور می‌کردم این فقط یک جاده‌ی یکنواخت است که در مسیری جنگلی قرار گرفته، اما هنگام عبور از آن چشم‌اندازهای متنوعی از جلوی چشمم عبور کردند که هرکدام جذابیت خاص خود را داشتند. در ابتدای جاده از دل مسیری جنگلی عبور کردم که هردو طرف آن درختان سربه‌فلک‌کشیده قرار داشتند و بلندای آن‌ها تا آسمان رسیده بود. در برخی از نقاط، این درختان به یکدیگر پیوند خورده بودند و شبیه یک تونل، سقفی درست کرده بودند، به‌راستی که این منظره حیرت‌آور بود. هرچه در این جاده‌ی پیچ‌درپیچ بیشتر حرکت می‌کردم، مناظر اطراف بکرتر و تماشایی‌تر می‌شد تا جایی که حس کردم در آسمان قرار دارم و جنگل‌هایی که از دل آن‌ها عبور کرده بودم، حالا زیر پایم قرار گرفته‌اند و آن‌ها را از چشم‌اندازی دور تماشا می‌کردم. در اطراف نیز تپه‌های وسیع و سرسبز قرار گرفته بودند که خانه‌های روستایی، گله‌هایی از گوسفند، گاو و اسب در دل آن‌ها دیده می‌شدند. هرچقدر از حس‌وحال عجیب و منحصر‌به‌فرد جاده اسالم به خلخال بگویم کم است، باید خودتان آن را تجربه کنید.

آدرس جاده اسالم به خلخال: استان گیلان، اسالم تا خلخال

بازار بزرگ رشت

در مرکز شهر رشت، بازاری پررنگ‌ولعاب با بافت قدیمی به چشم می‌خورد که از آن به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان یاد می‌کنند. اگر قصد خرید هم نداشته باشید، با عبور از میدان اصلی شهر، جذب هیاهو و پویایی این بازار می‌شوید. بازار بزرگ رشت را می‌توان دریچه‌ای به‌روی فرهنگ و آداب‌ورسوم شیرین و جذاب مردم رشت دانست.

  • آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی.

بقعه دانای علی

در محله چمارسرا و در میان خیابان طالقانی بقعه‌ای وجود دارد که در هنگام تعریض خیابان آن را تخریب نکردند و به همان شکل در میان جاده حفظ شد.

بقعه دانای علی، از جاذبه های گردشگری رشت، آرامگاه عارف و زاهدی بوده که مردم علاقه و احترام زیادی به او داشتند. تا جایی که مردم می‌گویند او خیرات و برکات زیادی برای این محل داشت. شکل گنبد و معماری بقعه برای بازدیدکننده‌ها جذابیت دارد و البته اهالی رشت ارادت خاصی به این بقعه دارند.

آدرس: خیابان طالقانی نرسیده به بلوار رشتیان

 

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است که به دلیل زیبایی طبیعی خاص و ارتفاع قابل توجه خود، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. آبشار لاتون با ارتفاع خیره‌کننده‌اش با ارتفاعی بالغ بر 105 متر واقع در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد که باعث جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

موقعیت جغرافیایی این آبشار، در نزدیکی مرز استان گیلان با استان اردبیل است که امکان دسترسی به آن را برای گردشگران فراهم می‌کند. رسیدن به این مکان زیبا از طریق مسیرهای طبیعی و کوهستانی صورت می‌گیرد که از زیبایی‌های جنگل و کوهستان اطراف لذت برده و تجربه‌ای فراموش ناپذیر از طبیعت داشته باشید. علاوه بر لذت بردن از دیدن آبشار، گردشگران می‌توانند از فعالیت‌های متنوعی همچون پیاده‌روی، کوهنوردی، صخره‌نوردی و عکاسی در این منطقه استفاده کنند. همچنین، امکان تجربه فرهنگ و تاریخ محلی با مردمان این منطقه و آشنایی با فرهنگ و زندگی آنها در اطراف آبشار وجود دارد که تجربه سفر را به یک تجربه چند بعدی تبدیل می‌کند.

با این ویژگی‌ها، آبشار لاتون یکی از بهترین مقاصد گردشگری استان گیلان است که برای تجربه‌ی لحظات شاد و آرامش بخش در میان طبیعت، بسیار مناسب است.

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل، روستای کوته کومه

روستای داماش، زیستگاه گل سوسن چلچراغ

روستای داماش روستایی بکر با قدمتی کهن که مانند زمردی سبزرنگ در دل شهرستان رودبار در استان گیلان می‌درخشد! این روستای جذاب و دیدنی، زیستگاه گلی کمیاب به نام سوسن چلچراغ است که تماشای آن می‌تواند برایتان جذاب باشد. جالب است بدانید این گل کمیاب فقط در دو ناحیه جهان پیدا می‌شود و ناحیه دیگر جمهوری آذربایجان است. این گل‌ها در منطقه حفاظت‌شده قرار دارند. چشمه‌های زیادی در روستای داماش وجود دارند که چشیدن آب گوارای آن‌ها برایتان لذت‌بخش خواهد بود. این روستا در ارتفاعات گیلان قرار دارد و مناظری سرسبز از جنگل‌های انبوه را جلوی چشمتان به نمایش می‌گذارد. داماش مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی به‌شمار می‌رود، پس این بار برای سفر خود به گیلان، برنامه سفر به داماش را بچینید.

آدرس روستای داماش: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو

 

گردنه حیران

گردنه حیران، یکی از جاهای دیدنی گیلان در شمال ایران است که با مناظر خیره‌کننده و فضای ییلاقی خاص خود، گردشگران را به خود جلب کرده و به عنوان یک مقصد طبیعت‌گردی محبوب شناخته می‌شود. با طول 35 کیلومتر، این مسیر در میانه جاده آستارا به اردبیل قرار گرفته و از طریق این مسیر طبیعت زیبای گیلان و جنگل‌های پوشیده از درختان انبوه را ارائه می‌دهد. در اطراف گردنه حیران، روستاهای گیلانی سنتی نیز قرار دارند که با معماری محلی و فضای آرامش‌بخش، جذابیت خاصی به منطقه افزوده‌اند. ویژگی‌های برجسته گردنه حیران:

  • مناظر طبیعی: گردنه حیران با داشتن پوشش گیاهی فراوان و جنگل‌های سرسبز، یکی از جاذبه‌های طبیعتی بی‌نظیر گیلان است. منظره‌های زیبا و آرامش‌بخش این منطقه، گردشگران را به تجربه‌ای منحصر به فرد در زمینه گردشگری می‌کشاند.
  • دهکده گردشگری حیران: در این منطقه، دهکده گردشگری حیران با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، از گردشگران پذیرایی می‌کند. این دهکده با محیط ییلاقی و خدمات متنوع، جاذبه اصلی برای استراحت و تفریح است. روستاهای مِشِند و کشفی نیز از دیگر جاذبه‌های این مسیراند.
  • مسیر طبیعت‌گردی: این مسیر با طول 35 کیلومتر یکی از مسیرهای طبیعت‌گردی محبوب گیلان است. گردشگران می‌توانند در طول این مسیر طبیعت زیبای گردنه حیران را پیمایش کرده و لحظاتی دل‌نشین را سپری کنند.
  • پارک ملی هیرکان: این گردنه نزدیک به پارک ملی هیرکان است که با وسعت 40,358 هکتار از زیبایی‌های طبیعی و تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد برخوردار است.
  • جنگل فندقلو: جنگل فندقلو که در فاصله 10 کیلومتری از شهر نمین و 30 کیلومتری از شهر اردبیل واقع شده است، با تنوع گوناگون درختان میوه و وجود یک استخر آبگرم به نام “مشه سویی”، این جاذبه را به یک مقصد توریستی محبوب تبدیل کرده است.

با توجه به همه این ویژگی‌ها، گردنه حیران به عنوان یکی از جاهای دیدنی گیلان، جایی برای تفریح، استراحت و غوطه‌وری در زیبایی‌های طبیعت است.

آدرس گردنه حیران: استان گیلان، جاده ارتباطی آستارا و اردبیل، منطقه حیران

روستای هرزویل، زادگاه درختی کهن

در فاصله دو کیلومتری شهرستان منجیل، روستایی به نام هرزویل از دیگرمکان های دیدنی گیلان وجود دارد که به دلیل طبیعت بکر خود، محبوب دل طبیعت‌گردان است. چیزی که در این روستا اهمیت فراوانی دارد، یک درخت بسیار کهن است که بیش از 1000 سال عمر دارد. این درخت به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده و سازمان محیط زیست وظیفه‌ی حفاظت از آن را به عهده دارد، به همین دلیل دورتادور آن را با حصار بسته‌اند. می‌توانید به قصد طبیعت‌گردی به روستای هرزویل منجیل بروید و از تماشای جنگل و کوه لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنم پس از بازدید از درخت معروف هرزویل، مسیر را در دل جنگل و کوه ادامه دهید تا با صخره‌های تماشایی، رودخانه‌ی خروشان و دشت‌های پر از گل مواجه شوید. در این منطقه صدای پرندگان همراه با صدای خش‌خش برگ‌ها که توسط نسیم نوازش می‌شوند، آرامشی عجیب بر دلتان طنین‌انداز می‌کنند.

آدرس روستای هرزویل: استان گیلان، رودبار، دو کیلومتری منجیل، روستای هرزویل

دهکده ساحلی بندرانزلی

در معرفی جاهای دیدنی گیلان، نمی‌توان سواحل زیبای آن را از قلم انداخت. یکی از بهترین این سواحل در بندرانزلی جا خوش کرده است. دهکده ساحلی بندرانزلی بیشتر از آنکه به‌واسطه ساحل آرام و دریای بی‌کرانش محبوب باشد، از نظر معماری خارق‌العاده‌اش به شهرت رسیده است. در این دهکده، امکانات رفاهی مطلوبی هم به چشم می‌خورند که با بهره‌مندی از آن‌ها، لذت ساحل‌گردی‌تان در طبیعت گیلان کامل می‌شود.

  • آدرس: استان گیلان، بندر‌انزلی، غازیان، در فاصله بین محله شالیور و بی‌بی حوریه.

 

جواهردشت

جواهردشت یکی از جاهای دیدنی استان گیلان در شمال ایران است که به خاطر زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری خاص خود، مورد توجه مسافران قرار گرفته است. این منطقه با قله سماموس که یکی از بلندترین قله‌های گیلان است، ارائه یک فرصت فوق‌العاده برای کوهنوردی و تماشای منظره‌های فوق‌العاده از ارتفاعات و طبیعت گیلان دارد. رودخانه جواهرود با سواحل آرام و طبیعت بکر اطراف، یک محیط آرامش‌بخش برای گردش و پیاده‌روی فراهم می‌کند.

جاده جواهردشت نیز خود یک تجربه زیباست، با پیچ و خم‌های خاص و مناظر طبیعی فوق‌العاده. این مسیر به همراه روستاهای سنتی زیبا، فرصتی فوق‌العاده برای آشنایی با زندگی روستایی و سنت‌های محلی را ارائه می‌دهد. همچنین، حضور آبشار سماموس با زیبایی خاص خود، از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه است.

جواهردشت با تپه‌ها و دشت‌های آرامش‌بخش، امکانات گردش و پیاده‌روی در طبیعت بکر را فراهم می‌کند و تجربه‌ی یک سفر زیبا و دلنشین را به گردشگران ارائه می‌دهد. جواهردشت دارای روستاهای سنتی زیباست که با معماری محلی و فرهنگ مردمان گیلان آشنا می‌شوید. بازدید از این روستاها، فرصتی است برای آشنایی با زندگی روستایی و سنت‌های محلی. مسیر رفت و آمد به جواهردشت نیز به خودی خود یک تجربه زیباست. جاده‌های پر پیچ و خم، مناظر طبیعی فوق‌العاده و جنگل‌های اطراف این مسیر سفری لذت‌بخش و شگفت‌انگیز ارائه می‌دهد.

سفر به جواهردشت به عنوان یک ویژگی گردشگری و جاهای دیدنی گیلان، فرصتی است برای تجربه زندگی روستایی و لمس حس زیبایی‌های طبیعت این منطقه.

آدرس جواهردشت: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، روستای ییلاقی جواهردشت

ییلاق مریان، جایی که همه زیبایی‌های طبیعت جمع شده‌اند

با سفر به ییلاق مریان تالش می‌توانید هرنوع زیبایی که از طبیعت می‌شناسید را یک‌جا ببینید! اینجا ترکیبی از دشت‌های پر از گل، کوهستان‌های جنگلی، دریاچه‌ای پرآب و خانه‌های روستایی کوچک است. ترکیب همه‌ی این‌ها با یکدیگر ییلاق مریان تالش را به وجود آورده‌اند که امروزه مقصدی جذاب برای مسافران است. می‌توانید میان دشت‌های وسیع سرسبز قدم بزنید، کنار دریاچه بنشینید و از سکوت و آرامش محیط لذت ببرید. گاهی خانه‌های کاهگلی روستایی جلوی چشمتان نمایان می‌شوند و حس‌وحالی نوستالژیک به شما می‌بخشند. کوهستان‌های جنگلی بلند و باشکوه نیز قدرت طبیعت را به رخ می‌کشند. این روستا در زمان‌های گذشته محل زندگی تالش‌ها بوده و به دلیل آب‌وهوای خنک و بارش‌های فراوان اهمیت زیادی داشته. ازجمله جاذبه‌های این روستا گورستان تاریخی، حمام مریان و کاخ سردار امجد هستند. پیشنهاد من این است که در فصل‌های بهار و تابستان به ییلاق مریان تالش سفر کنید و از آب‌وهوای مطبوع و خنک آن لذت ببرید.

آدرس ییلاق مریان تالش: استان گیلان، 30 کیلومتری تالش، روستای مریان

آکواریوم منطقه آزاد انزلی

آکواریوم‌ها یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و در عین‌ حال، پرطرفدارترین جاذبه‌ها برای سفرهای خانوادگی به شمار می‌آیند. از معروف‌ترین آکواریوم‌های ایران هم آکواریوم منطقه آزاد انزلی است که با تونل‌های شیشه‌ای خود، گردشگران را غرق در دنیای زیر آب می‌کند.

این مجموعه مجموعه‌ای کامل از ۵۰۰۰ گونه آبزیان، خزندگان و پرندگان را در دل خود جای داده است. معماری خلاقانه و شگفت‌انگیز این آکواریوم، لحظاتی واقعی و قابل لمس از دنیای زیر آب را برای شما به تصویر می‌کشد. این مجموعه، بخش‌های بسیار متنوعی دارد که معروف‌ترین آن‌ها شامل جنگل آمازون، سالن آرواره‌ها و آکواریوم شیشه‌ای می‌شوند.

  • آدرس: استان گیلان، بندر‌انزلی، فاز تجارت و گردشگری، در ورودی شماره یک.

 

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در استان گیلان، ایران است. این آبشار در نزدیکی شهرستان رودبار و در منطقه‌ای زیبا و کوهستانی واقع شده است. ویسادار به گویش محلی تالش به معنای “سایه درخت بید” ترجمه می‌شود، که اشاره به زیبایی و طبیعت سرسبز این منطقه دارد. پراکندگی سبزهای جنگلی، صخره‌های طبیعی و جریان آب ایجاد کننده آبشار، این مکان را به یک نقطه دیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است. بازدید از آبشار ویسادار به عنوان یک تجربه گردشگری طبیعی، به مسافران فرصت می‌دهد تا از زیبایی‌های منحصر به فرد گیلان و طبیعت آرام‌بخش این منطقه لذت ببرند.

این آبشار با ارتفاع حدود 15 متر و صخره‌های طبیعی لایه‌لایه، یک تجربه گردشگری منحصر به فرد فراهم می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از آبشار ویسادار از اواخر فروردین تا اواخر مهر ماه است، زیرا در این دوره طبیعت به زیباترین حالت خود می‌رسد. آبشار در مسیر رودخانه “لمیر” قرار گرفته و از نزدیک‌ترین روستا به آن، یعنی روستای “اوویار”، قابل دسترسی است. برای اقامت، می‌توانید از کلبه‌های چوبی نزدیک به آبشار استفاده کنید یا در صورت داشتن تجهیزات کمپینگ، اتراق در نزدیکی آبشار را تجربه کنید. همچنین، در شهرستان‌های اطراف چندین اقامتگاه بوم‌گردی نیز وجود دارد.

آبشار ویسادار با محیط طبیعی خود، حوضچه شنا و الگوهای صخره‌ای منحصر به فرد، گردشگران را به یک سفر آرامش‌بخش در طبیعت دعوت می‌کند. آبشار ویسادار با طبیعت خیره‌کننده و محیط آرامش‌بخش خود یکی از مقصدهای گردشگران و علاقمندان به طبیعت در استان گیلان محسوب می‌شود. مسافران برای بهترین تجربه، می‌توانند با هماهنگی مسبق و با راهنمایی‌های محلی به آبشار ویسادار سفر کنند. همچنین، در فصل‌های مختلف سال، مناظر و زیبایی آبشار نیز متغیر خواهد بود.

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، 16 کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار

پارک فجر لنگرود، لذت تماشای گل‌های نیلوفر آبی

اگر به دنبال یک مکان گردشگری و جذاب در استان گیلان هستید، پارک فجر لنگرود را از قلم نیندازید. پارک فجر مکانی طبیعی و دیدنی است که آرامش را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد. این پارک که در میان فضای سرسبز قرار گرفته و توسط کوه‌های جنگلی باشکوه احاطه شده، جواهری واقعی است که چشمان مسافران را به خود خیره می‌کند. پارک فجر که منطقه وسیعی را در برمی‌گیرد، یک استراحتگاه عالی برای دوست‌داران طبیعت و علاقه‌مندان به فضای باز است. مناظر این پارک با گل‌های رنگارنگ، باغ‌های زیبا و درختان بلندقامت آراسته شده‌اند. مسیرهای پیاده‌روی در پارک پیچ می‌خورند و شما را به قدم زدن و غرق شدن در زیبایی‌های دلربای محیط دعوت می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های اصلی پارک فجر دریاچه خیره‌کننده آن است. سطح درخشان آب مناظر اطراف را منعکس می‌کند و زیبایی‌های اطراف دوبرابر می‌شوند! اطراف این دریاچه زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگانی است که بر جذابیت طبیعی پارک افزوده‌اند. اینجا مناطق مخصوصی برای  پیک‌نیک وجود دارد که خانواده‌ها و دوستان می‌توانند برای یک وعده غذایی لذت‌بخش در فضای باز دور هم جمع شوند. این پارک دارای زمین های بازی برای کودکان است که وسایل و فضای کافی برای بازی و تفریح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های پارک فجر، گل‌های نیلوفر آبی هستند که مانند لباسی زیبا برخی قسمت‌های دریاچه را پوشانده‌اند و آن را تزئین کرده‌اند. این گل‌ها، سوژه‌ای ناب برای عکاسی هستند.

آدرس پارک فجر لنگرود: استان گیلان ،لنگرود جنب میدان شهید نورانی

تالاب انزلی

بدون شک یکی از تالاب‌های معروف ایران که شهرت آن تمام جهان را پر کرده، تالاب انزلی است. این تالاب جزو یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی گیلان به حساب می‌آید و با تمام تالاب‌های دیگر متفاوت است. این تفاوت هم ریشه در تنوع زیستی و گیاهی منحصربه‌فرد این منطقه دارد.

تالاب انزلی زیستگاه امن آبزیان و پرندگان مهاجری است که شاید تصویر آن‌ها را فقط در فیلم‌ها یا تابلوهای نقاشی دیده باشید. این تالاب نیلوفرهای آبی چشم‌موازی هم دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.

  • آدرس: استان گیلان، شهر بندرانزلی.

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله، یکی از جاهای دیدنی گیلان است، این ساحل به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب و پرطرفدار در کشور موجب جذب گردشگران بسیاری شده است. شن‌های نرم و زیبا، دریا و مناظره‌های خیره‌کننده، و کوهستان‌های اطراف، ساحل چمخاله را به یک مقصد با جاذبه‌های طبیعی تبدیل کرده‌اند. این ساحل دارای امکانات تفریحی غنی است که شامل قایق سواری، جت اسکی، شنا، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری می‌شود. قایق سواری با قایق‌های موتوری، جت اسکی، شاتل و بنانا و شنا از جمله تفریحات آبی محبوب در این ساحل هستند. علاوه بر این زمین‌های فوتبال و والیبال برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های ورزشی در دسترس قرار دارند.

وجود مناطق بازی برای کودکان با اسکله‌ها و اسلایدها، این ساحل را به یک مقصد خانوادگی مناسب می‌سازد. سوئیت‌های اقامتی با امکانات رفاهی برای گردشگران، آلاچیق‌های اختصاصی و عمومی برای استراحت و لذت بردن از چشم‌انداز دریا، امکانات باربیکیو برای تفریحات خانوادگی و گروهی و فضاهای پیک نیک مناسب برای گردشگران جهت گذراندن اوقات لذت‌بخش وجود دارد.

غروب آفتاب در ساحل چمخاله به یکی از دیدنی‌های زیبا و دل‌نشین این منطقه تبدیل شده است. این ساحل به عنوان دومین قطب توریستی گیلان شناخته شده و با توجه به امکانات و جاذبه‌های فراوانی که ارائه می‌دهد، به یک مقصد آرامش‌بخش و سرگرم‌کننده برای گردشگران تبدیل شده است.

آدرس ساحل چمخاله: استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله

تالاب سوستان، گوهری پنهان در لاهیجان

تالاب سوستان واقع در استان دلربای گیلان، گوهر پنهانی است که با زیبایی مسحورکننده مسافران را به خود جذب می‌کند. این شگفتی طبیعی مسحورکننده، بهشتی است برای کسانی که به دنبال آرامش در میان مناظر خیره‌کننده هستند. با پا گذاشتن به تالاب سوستان، رنگ‌های جذاب طبیعت بیش از هرچیزی شما را جذب خود می‌کنند. آب‌های فیروزه‌ای شفاف تالاب، آسمان آبی را منعکس و منظره‌ای بی‌نظیر ایجاد می‌کنند. فضای سرسبزی که تالاب سوستان را احاطه کرده، به جذابیت آن می‌افزاید. درختان سربه‌فلک کشیده اطراف، سایه‌بانی ایجاد می‌کنند تا بتوانید به راحتی زیر آن‌ها بنشینید و از فضای اطراف لذت ببرید. هوا مملو از رایحه مست‌کننده گل‌های وحشی است، زیرا عطر طبیعت با نسیم شور دریای خزر در هم می‌آمیزد. تنوع زیستی تالاب سوستان قابل توجه است. این مکان زیستگاه بی‌شماری از گونه‌های گیاهی و جانوری است که علاقه‌مندان به طبیعت و دوستداران حیات وحش را به کشف گنجینه‌های پنهان خود دعوت می‌کند. پرندگان کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند فلامینگوها سواحل تالاب را زینت می‌دهند. اگر به لاهیجان سفر کردید، حتما سری به تالاب سوستان بزنید.

آدرس تالاب سوستان: استان گیلان، پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، نزدیکی روستای سوستان

ماسال | از جاهای دیدنی گیلان در بهار

ماسال نیز بدون شک، یکی از بهشتی‌ترین مناطق در استان گیلان است که شما را غرق در اقیانوس ابر و مه می‌کند. هوای مطبوع این منطقه، اکسیژن خالص را روانه ریه‌هایتان خواهد کرد. از طبیعت بکر و زیبای این منطقه هم که هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. در ادامه، چند مورد از بهترین جاهای دیدنی ماسال را به شما معرفی می‌کنیم.

ماسال زیبای گیلان با طبیعت بکر، فضای مه‌آلود، مراتع سرسبز و باصفا و آبشارهای خروشان، به‌خوبی به استقبال گردشگران می‌رود. سفر به ماسال به‌مثابه سفرکردن به دل آسمان است؛ در این منطقه رویایی، بین زمین و آسمان فاصله چندانی وجود ندارد. به همین دلیل هم وقتی روی مراتع سرسبز ییلاقات ماسال قدم می‌زنید، می‌توانید سایه‌ای از ابرهای آسمان را در اطراف خود مشاهده کنید.

مشهورترین جای دیدنی ماسال که هزاران گردشگر به شوق دیدن آن راهی گیلان می‌شوند، ییلاقات ماسال است. طبیعت بکر و آرام این ییلاق‌ها در تلاقی با آب‌وهوای مطبوع و دل‌انگیزی که دارد، روح هر گردشگری را به معنای واقعی کلمه جلا می‌دهد. از معروف‌ترین ییلاقات ماسال، می‌توان به اولسبلنگاه، سوئه‌چاله، اسپی، تلارگاه، خندیله و واشیار اشاره کرد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال.

جنگل‌های سیاهکل، یک گشت‌وگذار دل‌انگیز در دل انبوه درختان

جنگل‌هایی خوش آب‌وهوا با مناظر سرسبز و دیدنی که جان می‌دهند برای یک گشت‌وگذار دل‌انگیز! درختان کهن‌سال و سربه‌فلک‌کشیده این جنگل را زینت داده‌اند و در هر فصلی از سال منظره‌ای منحصربه‌فرد در آن ایجاد می‌کنند. در فصل بهار، انگار که این جنگل خانه‌تکانی کرده، چراکه درختان تازه شکوفه می‌زنند، چمنزارها و پوشش گیاهی تازه می‌رویند و انگار جانی تازه می‌گیرند. در این فصل صدای پرندگان و انواع گونه‌های جانوری به گوش می‌رسد، انگار که به یک میهمانی پرشور در دل طبیعت دعوت شده‌اید. در فصل تابستان سرسبزی مناظر به اوج خود می‌رسد و هنگام پاییز لباس‌های نارنجی، زرد و قرمز خود را می‌پوشند. اگر تجهیزات کمپ یا پیک‌نیک داشته باشید که چه بهتر، می‌توانید اوقاتی به‌یادماندنی با همسفران خود در دل جنگل‌های سیاهکل بگذرانید.

آدرس جنگل‌های سیاهکل: استان گیلان، سیاهکل، شهر دیلمان، جنگل اسپیلی در ارتفاعات دیلمان

املش | از جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز

املش نیز از آن دسته مناطقی‌ است که تمام توصیفات ما از زیبایی‌های گیلان را یکجا به نمایش می‌گذارد! این شهر زیبا که در فاصله ۷۵ کیلومتری با مرکز گیلان قرار دارد، به‌واسطه همسایگی با کوهستان و دریا، آب‌وهوایی بسیار دلپذیر و روح‌نواز دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه، چند مورد از بهترین جاذبه‌های املش را نیز به شما معرفی کنیم.

روستای سراش، گوهری جذاب در ارتفاعات لاهیجان

سراش، جاذبه‌ی مسحورکننده‌ای که در قلب استان گیلان قرار دارد، با جذابیت مقاومت ناپذیر مسافران را به خود جذب می‌کند. این جواهر پنهان که به خاطر زیبایی و محیط فریبنده‌اش شناخته شده، مقصدی برای کسانی است که به دنبال تجربه‌ای جدید و ماندگار هستند. با نزدیک شدن به سراش، فضای سرسبز مناظر اطراف به شما خوش‌آمد می‌گوید و فضای آرامش‌بخش آن شما را غرق خود می‌کند. هوا مملو از رایحه معطر گل‌های وحشی است، درحالی که زمزمه ملایم جویبارهای اطراف به سمفونی ملودی طبیعت می‌افزایند. با شروع غروب خورشید، سراش به مکانی بی‌نظیر عاشقانه و آرامش‌بخش تبدیل می‌شود. پرتوهای طلایی غروب خورشید، درخششی گرم به کل منظره می‌بخشد و با ایجاد یک فضایی جادویی، قلب بازدیدکنندگان را می‌رباید. مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز منطقه باعث می‌شوند سفری دلنشین‌تر برای خود رقم بزنید. لازم است بدانید این روستا در ارتفاعات لاهیجان قرار گرفته، بنابراین آب‎وهوای خنک و کوهستانی دارد.

آدرس روستای سراش: استان گیلان، 17 کیلومتری شهر لاهیجان، روستای سراش

ییلاق شکردشت

شقایق‌های وحشی، ییلاق شکردشت را به یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان تبدیل کرده‌اند. اگر می‌خواهید شما هم از تماشاگران خوش‌اقبال این دشت زیبا باشید، باید در فصل بهار خودتان را به شهر املش برسانید. در این ییلاق، عسلی مرغوب هم در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد که طعمی بی‌نظیر دارد.

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان تالش، ۲۹ کیلومتری شهر تالش.

 

سخن پایانی

گیلان با ترکیبی از شگفتی‌های طبیعی و گنجینه‌های فرهنگی، مسافران را به تجربه‌ی ملیله‌ای بی‌نظیر از مناظر و سنت‌ها دعوت می‌کند. گیلان را چه در کوه‌های مه‌آلود ماسال کاوش کنید، چه طعم بازارهای رشت را بچشید و چه در روستاهای تاریخی بگردید، این شهر نوید سفری فراموش نشدنی به قلب زیبایی‌های افسونگر شمال ایران را می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا