ایران گردی

جاهای دیدنی کرمان ۱۴۰۳ + عکس و لوکیشن دقیق

کرمان یکی از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور محسوب می شود که آن را با ارگ بم، خرما و گرمای هوا و اماکن تاریخی آن به یاد می آورید. اما در این شهر گرمسیری باغ های خنک و سرسبزی هم وجود دارد که شاید شما تا به حال راجع به آنها نشنیده باشید. به طور کلی جاذبه های گردشگری کرمان از تنوع بالایی برخوردار هستند و برخلاف تصور در این شهر زیبا علاوه بر اماکن تاریخی می توانید اماکن تفریحی و طبیعی زیبایی را مشاهده کنید. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم جاهای دیدنی کرمان را به شما معرفی کنیم.

 

ارگ بم معروف‌ترین جاذبه در جاهای دیدنی کرمان

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنا خشتی جهان است و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده. متاسفانه این بنای باشکوه بر اثر زلزله بم در سال ۱۳۸۲خورشیدی بسیار آسیب دید؛ به طوری که یونسکو آن را در فهرست میراث جهانی در خطر قرار داد. حدود ۱۵ سال بازسازی بی‌وقفه توانست تا حدود قابل توجهی این بنای شگفت انگیز را مرمت کرد و دوباره گردشگران زیادی را برای دیدن آن به شهر بم بازگرداند.

ارگ بم در شهر بم است که حدود ۲ ساعت از شهر کرمان فاصله دارد.

گنبد جبلیه | با معماری عجیب و متفاوت

به سازه‌های تاریخی که نگاه کنید، می‌بینید اغلب آن‌ها ظاهری ساده و مکعبی دارند؛ اما این ساختمان برخلاف سایر بناهای معمولی، هشت‌‌ضلعی است و در هر طرف آن دری برای وارد شدن به داخل وجود دارد. این بنا در قسمت شرقی شهر قرار دارد که به آن، گنبد جبلیه، زیگ، گنج و بنای گبری هم می‌گویند. گنبد جبلیه قبل از ورود اسلام به ایران، آتشکده‌ای بود که زرتشتیان در آن عبادت می‌کردند. در حال حاضر، این مکان به موزه سنگ شهر تبدیل شده ‌و شما برای دیدن سنگ‌های مختلف می‌توانید به آن سر بزنید.

  • آدرس: قسمت شرقی کرمان، خیابان شهدا
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۸ شب به‌ جز دوشنبه‌ها

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان که با نام های بازار سراسری و بازار وکیل نیز شناخته می شود، با جلوه ای زیبا از دوره های باستان به یادگار مانده است و ویژگی های معماری آن چشم هر بیننده ای را متحیر می کند. بازار بزرگ کرمان یکی از قدیمی ترین بازار های ایران بعد از بازار تبریز است. عوامل فرسایش طبیعی منجر به از بین رفتن زیبایی های آثار ارزشمندی مانند بازار می شود اما برخی از آثار معماری به دلیل استحکام بی نظیر و دقت سازندگان در طول تاریخ ثابت مانده اند تا شاهکار دیروز را به نسل جدید نشان دهند. معماری بازار کرمان نشان دهنده شرایط جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ایران در گذشته است.

بازار کرمان شامل ردیف ها یا کوچه های مختلف مانند ردیف های ارگ، گنج علی خان، اختیاری، سرداری، وکیل، عطاری و مظفری است. هر قسمت از این بازار توسط یکی از فرماندهان یا حاکمان در این قلمرو ساخته شده است. چایخانه حمام وکیل برای صرف چای و نهار گزینه مناسبی برای گردشگران و بازدید کنندگان از این بازار است. در مجموعه گنجعلی خان، بازار زرگری و بازار مسگر ها قرار گرفته است که پیشنهاد می شود بازدید از آن ها را نیز از دست ندهید.

سیرچ؛ یکی از روستاهای بکر کرمان

مناطق بکر کرمان را باید در روستاهای این شهر جستجو کرد. روستاهای کرمان هر کدام جاذبه به منحصربه‌فردی برای خود دارد. برخی از روستاهای کرمان برعکس طبیعت کلی این استان، سرسبز و پرآب هستند و برخی از آن‌ها تاریخ عجیب و فوق‌العاده‌ای در خود نهان کرده‌اند و به همین دلیل در فهرست جاهای دیدنی کرمان قرار گرفته‌اند.

یکی از روستاهای بکر و زیبای کرمان، سیرچ است. سیرچ در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و یکی از مناطق خوش و آب و هوای کرمان است. این روستا در مسیر کرمان-شهداد و در فاصله 80 کیلومتری جنوب غرب کرمان قرار دارد. رودخانه‌ای در روستا جاری است و اطراف رودخانه را پوشش گیاهی انبوه فرا گرفته و باعث شده به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان تبدیل شود.

ارتفاعات روستای سیرچ در زمستان‌ها پوشیده از برف می‌شود و به نوعی پیست جهت برف‌بازی و اسکی غیرحرفه‌ای تبدیل می‌شود. همچنین این روستای زیبا زادگاه هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مشهور قصه‌های مجید هم هست.

آدرس روستای سیرچ کرمان: استان کرمان، شهرستان کرمان، بخش شهداد، روستای سیرچ

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل از دوران زندیه و قاجار به یادگار مانده است، کاشی کاری ها و معماری داخلی حمام بسیار شگفت انگیز است. این حمام از دو بخش رختکن و گرمخانه تشکیل شده که در سال 1369 مورد بازسازی قرار گرفته است. حمام وکیل هم اکنون به عنوان چایخانه سنتی فعالیت دارد و گردشگران زیادی برای صرف چای و صرف انواع غذاهای محلی کرمان و همچنین عکاسی به این مکان تاریخی رفت و آمد دارند.


آدرس: استان کرمان، وسط بازار کرمان بعد از حمام گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان در جاهای دیدنی کرمان

مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان و نزدیک به بازار بزرگ قرار دارد و شامل میدان، حمام گنجعلی خان (موزه مردم شناسی) در ضلع جنوبی، ضرابخانه گنجعلی خان در ضلع شمالی، کاروانسرا و مدرسه گنجعلی خان در ضلع شرقی، آب انبار در ضلع غربی و بازار گنجعلی خان در سه سمت میدان می‌شود.

مجموعه گنجعلی خان از حاذبه های کرمان

مجموعه گنجعلی خان به سبک اصفهانی در عصر صفوی به دستور گنجعلی خان، یکی از حاکمان کرمان در زمان شاه عباس ساخته شده است.

ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه گنجعلی خان که به موزه ضرابخانه یا موزه سکه کرمان نیز شناخته می‌شود، همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، در بخش شمالی-جنوبی بازار مسگری و رو به روی حمام گنجعلی خان قرار دارد.

بنای ضرابخانه به صورت چهارگوش است که شامل یک گنبد بزرگ و چهار طاق کوچک در اطراف آن می‌شود. بر فراز گنبد اصلی آن، یک عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که معماری منحصر به فرد این عمارت، موزه ضرابخانه را به یک بنای نورگیر تبدیل کرده است.

هم‌اکنون بیش از ۵۰۰سکه گوناگون از دوران مختلف تاریخی ایران، از دوره اشکانیان و ساسانیان گرفته تا دوران قاجار و پهلوی، در این موزه به نمایش گذاشته شده که هم به صورت سنتی و به کمک چکش و پتک و هم به صورت مدرن ضرب شده‌اند. همچنین مجسمه‌های مومی شما را نحوه ضرب سکه در دوره های مختلف بیشتر آشنا می‌کند.

کلوت شهداد کرمان

برای آن دسته از گردشگرانی که از میان همه جاهای دیدنی کرمان به دنبال جاذبه‌های طبیعی ناب و منحصربه‌فرد آن هستند کلوت شهداد می‌تواند بهترین گزینه باشد. کلوت شهداد یک شگفتی طبیعی به تمام معنا است که یک محوطه طبیعی بیابانی با وسعتی بالغ بر یازده هزار کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد و در زمره میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

کلوت‌های شهداد در ۳۰ کیلومتری کویر لوت و در کویر شهداد واقع شده‌اند. منظور از کلوت پدیده‌ای طبیعی است که طی آن در مناطق بیابانی و خشک در اثر وزش باد برجستگی‌هایی یو شکل در دیواره‌های خاکی کویر شکل می‌گیرد، به گونه‌ای که وقتی از فاصله‌ای دورتر به بیابان نگاه کنید در وهله اول ممکن است تصور کنید که یک هنرمند با دقت زیاد به طراحی تپه‌های خاکی در بیابان مشغول بوده است. کلوت‌ها صرفاً به شهر کرمان محدود نمی‌شوند بلکه در دیگر نقاط جهان نظیر کشور مصر، آمریکا و برخی کشورهای مناطق خشک نیز پدید آمده‌اند. گفتنی است از آنجا که شکل‌گیری کلوت‌ها طی سالیان طولانی اتفاق می‌افتد از نظر قدمت نیز جزو پدیده‌های طبیعی با پیشینه طولانی محسوب می‌شوند. گروه‌های مختلف باستان‌شناسان همواره در حال تحقیق و بررسی این منطقه هستند تا بتوانند در مورد پیشینه زندگی انسانی اطلاعاتی به دست آورند. آثار مکشوفه در این منطقه نشانگر آن است که قدمت این کلوت‌ها به هزاره دوم یا سوم پیش از میلاد باز می‌گردد و به احتمال قوی پیش از آن دسته‌ای از انسان‌ها در این منطقه زندگی کرده‌اند که به دلایل نامعلوم از بین رفته‌اند.

یخدان مویدی | بزرگترین مخزن آب خنک شهر

در کرمان، یخدان‌هایی وجود دارند که مخزن آب خنک شهر به حساب می‌آیند. مویدی، بزرگترین یخدان این شهر است که از دوران صفوی به جامانده که مردم هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. برای سرد ماندن آب، سقف این مکان را به‌صورت مخروطی ساخته‌اند و دیوارهای ۲۰ متری در اطرافش کشیده‌اند. اگر در خیابان ابوحامد کرمانی این شهر حضور دارید، می‌توانید به این یخدان تاریخی در سفر به کرمان سر بزنید.

کاروان‌سرای وکیل؛ یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای جهان

کاروان‌سراها یکی از مکان‌های تاریخی جذاب و پرماجرایی هستند که بازدید از آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. مکانی که سال‌های سال بسیاری از مسافران از مناطق دور و نزدیک با داستان‌های هیجان‌انگیز یک شب را مهمان آن بوده‌اند. کاروان‌سرای وکیل یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای ایران و جاهای دیدنی کرمان است. این عمارت دوطبقه ۱۲۰ غرفه دارد و قدمت آن به ۱۷۰ سال پیش برمی‌گردد.

این کاروان‌سرا در حاشیه خیابان شریعتی و سه‌راهی شمال جنوبی شهر کرمان قرار گرفته و به دستور محمد اسماعیل‌خان وکیل‌الملک، والی کرمان ساخته شده است. کاروان‌سرای وکیل از مجموعه کاروان‌سراهای درون‌شهری است که در مجموعه وکیل جای گرفته و سالانه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند.

کاروان‌سرای وکیل بهترین گزینه برای شیفتگان تاریخ و بناهای قدیمی است. پس هر زمان به کرمان رفتید، یادتان باشد سری به این کاروان‌سرای باصفا هم بزنید. البته این کاروان‌سرا در حال حاضر به یک بوتیک هتل مجلل تبدیل شده است.

آدرس کاروان‌سرای وکیل کرمان: استان کرمان، کرمان، بازار، خیابان کرمانی، خیابان بازار مظفری، خیابان بازار وکیل

باغ فتح‌آباد؛ از باغی مهجور تا یکی از نگین‌های سبز کرمان

باغ فتح‌آباد یا باغ بیگلر، یکی از زیباترین باغ‌های ایران است که در کرمان قرار دارد. باغ فتح‌آباد از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است که متأسفانه برای سال‌ها به آن توجهی نمی‌شد و به همین سبب آسیب دید و شماری از درختان آن خشک شد؛ ولی این باغ امروزه دوباره سرسبز شده و چشم‌انداز زیبایی را در اختیار مسافران و گردشگران ایرانی قرار داده است؛ طوری‌که اگر در تعطیلات نوروز و روز طبیعت در کرمان باشید و از اهالی بپرسید سیزده بدر کرمان کجا بریم؟ به احتمال زیاد خیلی از آن‌ها به باغ فتح‌آباد اشاره می‌کنند. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه در جوابشان شک نکنید و حتماً راهی این باغ شوید

باغ فتح‌آباد در روزگار قاجاریه ساخته شده و یادآور معماری بی‌نظیر آن دوران است. بنای باغ در واقع یادبودی برای فضل‌علی‌خان بیگلربیگی است که یکی از حاکمان کرمان محسوب می‌شد. نمای ساختمان و درختان در کنار نور خورشید و آسمان آبی منظره‌ای چشم‌نواز را آفریده و پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن دید کنید.

این مورد از جاهای دیدنی کرمان در شهر اختیارآباد که کم‌وبیش 25 کیلومتر با کرمان فاصله دارد، قرار گرفته است.

آدرس باغ فتح‌آباد کرمان: استان کرمان، کرمان، ۲۵ کیلومتری کرمان، اختیار آباد

ساعت بازدید: 8 صبح تا 9:30 شب

قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهیتا)

یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمان، قلعه دختر است که قبل از اسلام از خشت و گل رس بر روی تپه های شرقی کرمان ساخته شده است که محل پرستش آناهیتا بوده است. قلعه دختر در بین گردشگران و مردم کرمان به قلعه کهنه و آتشکده آناهیتا معروف است. این قلعه پر رمز و راز هنوز باستان شناسی نشده است، داخل قلعه دختر ویرانه های ساختمان سه طبقه و دروازه اصلی قلعه نمایان است.

آدرس: استان کرمان، شرق کرمان، خیابان انقلاب، کنار پارک انقلاب

مجموعه ابراهیم خان در جاهای دیدنی کرمان

ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم عادل کرمان در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار بود. او مجموعه‌ای با مساحت بیش‌از ۴۰۰۰ مترمربع در این شهر بنا کرد تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از آن‌ها می‌توان به مدرسه، بازار، حمام، آب‌انبار، مسجد و… اشاره کرد.

مجموعه ابراهیم خان کرمان از جاهای دیدنی کرمان است که اطراف میدان گنجعلی خان قرار دارد. قسمت‌های اصلی این مجموعه در یک زمان و با دستور ابراهیم خان ساخته شدند؛ اما فرزندان ظهیرالدوله بخش‌هایی از مجموعه را سال‌های بعد به آن اضافه کردند.

بسیاری از مسافران کرمان مجموعه ابراهیم خان را از جاذبه های تاریخی کرمان می‌دانند. یکی از ویژگی‌های این مجموعه استفاده از تزئیناتی است که در معماری آن دوره کم‌تر موردتوجه قرار می‌گرفت. معماران قاجار کاشی خشتی هفت رنگ را فقط برای تزئین قسمتی محدود از بنا به‌کار می‌بردند.

اما این کاشی در جای‌جای مجموعه ابراهیم خان کرمان به‌چشم می‌خورد. المان‌های طبیعی که روی کاشی‌ها نقش بسته‌اند، زیبایی بنا را چندین برابر می‌کنند. این المان‌ها مانند کبک کوهی یا گل مینا در کرمان زیست دارند و برای مردم بومی شناخته‌شده هستند. بازار مجموعه ابراهیم خان هنوز با همان کاربری فعالیت دارد. سوغاتی و صنایع‌دستی کرمان را از بازار قیصریه زرگری بخرید.

ارگ راین | دومین ارگ بزرگ خشتی کرمان

ارگ راین از نظر بزرگی در رتبه دوم بعد از ارگ بم قرار می‌گیرد و یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. این بنا که یادگار دوران ساسانی است، در گذشته محلی بود که افراد کالاهای خود را با دیگران معامله می‌کردند و معماری آن به‌گونه‌ای طراحی شده بود که بتوانند تمام حرکات دشمن را برای وارد شدن به آن خنثی کنند. داخل این ارگ بخش‌های مختلفی وجود دارد که دو بخش عامه‌نشین و اعیان‌نشین یکی از طبقه‌بندی‌های آن شناخته می‌شود و از بعضی از قسمت‌های آن تنها ویرانه‌ای به جا مانده است.

  • آدرس: کرمان، شهر راین، جاده راین-جیرفت، خیابان ولیعصر
  • ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۷ عصر

گنبد مشتاقیه کرمان (سه گنبدان)

گنبد مشتاقیه کرمان از دیگر مکان‌های تاریخی این شهر است که با نام‌های سه گنبدان و آرامگاه مشتاقیه نیز شناخته می‌شود. سه گنبدان یک سازه تاریخی متعلق به دوره قاجار است و همانطور که از اسمش پیدا است به صورت سه گنبد در کنار یکدیگر ساخته شده است. در زیر هر یک از این گنبدها مقبره یک عارف و شخصیت بزرگ وجود دارد که نام یکی از آنها مشتاق علیشاه بوده است که نامش را بر روی کل سازه گذاشته‌اند. جالب است بدانید که مشتاق علیشاه در عالم هنر نیز دستی داشته است و به عنوان خالق سیم چهارم ساز سه تار از او یاد می‌شود.

از میان سه گنبد این بنا دو گنبد دارای کاشی کاری‌های آبی رنگ و تزئینات با رنگ و لعاب هستند و سومین گنبد که از نظر ارتفاع کوتاه‌تر از دو گنبد دیگر است به همان صورت آجری و ساده اولیه خود باقی مانده‌ است. در این خصوص نظرهای متفاوتی داده شده است و در میان اهالی منطقه اینطور روایت می‌شود که به دلیل سبک زندگی ساده و بدون تجملاتی که فرد مدفون شده در زیر گنبد سوم داشته است ظاهر گنبد او نیز به این شکل طراحی شده است. به دلیل معماری زیبای این بنا و استفاده از گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های هنرمندان در تزئینات ظاهری بنا نام آن در میان فهرست آثار ملی نیز قرار گرفته است.

باغ شازده ماهان؛ مهمانی درختان در میانه کویر

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان، باغ شازده است. این باغ یکی دیگر از یادگاری‌های دوران قاجار و جاهای دیدنی کرمان است که در 2 کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ فضایی باصفا و فوق‌العاده دارد و همچنین یکی از 9 باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده‌اند.

این باغ در واقع الگو و الهام‌بخش باغ فتح‌آباد بوده است؛ باغی مستطیل‌شکل که بیش از 3 هکتار گستره دارد و با سردری باشکوه چشم‌به‌راه گردشگران است. وجود درختان بلندقامت، حوضچه‌ها و فواره‌ها و جویبارهای سنگی که سراسر باغ را پوشانده‌اند، و همچنین آب‌وهوایی کوهستانی و دل‌چسب از ویژگی‌های بنیادین باغ شازده ماهان هستند.

این باغ کم‌وبیش در 2 کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته و حدود 30 دقیقه با کرمان فاصله دارد. اگر می‌خواهید به کرمان سفر کنید، حتماً برای بازدید از باغ شازده ماهان برنامه‌ریزی کنید و در محیط باصفای آن گام بردارید.

آدرس باغ شازده ماهان کرمان: استان کرمان، ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان

ساعت بازدید: 8 صبح تا 9 شب

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان یا همان مسجد مظفری در زمان مبارزالدین محمد مظفر ساخته شده که تاریخچه آن بر کتیبه سردر مسجد نگاشته شده است. مسجد جامع بین دو بازار مظفری و بازار قدمگاه قرار گرفته است و به سبک چهار ایوانی بنا شده که بارها بازسازی شده است. شبستان شمالی مسجد با کاشی کاری های زیبا در زمان کمال الملک احداث شده، محراب و سردر معرق کاری شده مسجد یکی از مکان های دیدنی کرمان محسوب می شود.مسجد جامع کرمان در تاریخ 12 اسفند سال 1315 به شماره 276 در فهرست آثار ملی کرمان به ثبت رسیده است.

آدرس: استان کرمان، کنار میدان مشتاقیه                         

قلعه اردشیر

قلعه اردشیر بالای کوهی نزدیک شهر کرمان ساخته شده که به بافت تاریخی شهر اشراف دارد. در شاهنامه فردوسی داستانی درباره این قلعه نوشته شده است. اردشیر بابکان این قلعه نظامی را به‌عنوان نماد پیروزی‌اش در فتح شهر کرمان ساخت.

اردشیر که برای شکست هفتواد و نابودی قدرتش راهی کرمان شده بود، با مکر و حیله برنده این نبرد شد. برخی دیگر نیز قلعه اردشیر را متعلق به اردشیر ساسانی می‌دانند که برای دفاع از کرمان آن را ساخته بود. قدمت قلعه اردشیر از جاهای دیدنی کرمان به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد.

یکی از ویژگی‌های قلعه اردشیر مصالحی است که در ساختش به‌کار گرفته‌اند. این مورد از جاذبه های کرمان دیوارهایی خشتی دارد که به قطر شش متر یا بیشتر ساخته شده‌اند. بخش‌های زیادی از بنای قلعه اردشیر نابود شده‌اند. طبق نظر باستان‌شناسان این دو قلعه به دو بخش تقسیم می‌شود.

قسمت اصلی و بزرگ‌تر قلعه اردشیر کرمان روی تپه‌ای مشرف به شهر و قسمت دیگر در ارتفاعی کم‌تر ساخته شده است. بخش دوم این قلعه را با نام آتشکده آناهید هم می‌شناسند. با توجه به وسایلی که در قلعه اردشیر پیدا شده، این محل ارزشی بیشتر از قلعه‌ای نظامی دارد. ظاهرا گاهی از این قلعه برای برپایی جشن و مراسم‌های آیینی استفاده می‌کردند.

باغ هرندی

باغ هرندی کرمان که به موزه هرندی نیز معروف است، تاریخچه جالب توجهی دارد؛ این باغ برای اولین بار در حدود سال ۱۲۹۰ قمری توسط «محمدرضا خان عدل سلطان» که یکی از نظامیان سرشناس کرمان در زمان خود بود، به عنوان باغی تفریحی در خارج از شهر ساخته شد که چندین سال بعد به یکی از تاجران مشهور کرمان به نام ابوالقاسم هرندی فروخته شد.

حدود ۴۰سال بعد این باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شده و از حالت ملک شخصی خارج گشت. در طول زمان این باغ سرسبز و باصفا به موزه‌های گوناگون تبدیل گشته و برای مدتی به‌عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز مورد استفاده قرار گرفت.

باغ هرندی در حال حاضر در خیابان فردوسی این شهر قرار گرفته و طبقه همکف آن به موزه سازهای سنتی و طبقه اول این باغ به موزه باستان شناسی اختصاص یافته است.

آتشکده و موزه زرتشتیان کرمان

آتشکده زرتشتیان با کمک انجمن زرتشتیان کرمان در زمان رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۳ شمسی تأسیس شد. در حال حاضر، این سازه ارزشمند جزو میراث ملی ایران است که نشانگر موقعیت تاریخی، معماری و فرهنگی آن در ایران است. آتشکده دارای ساختاری گرد، ستون دار و آجری، با دو طبقه در وسط باغی پر از درختان سرو و کاج است و در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع قرار گرفته است. در وسط باغ بالای نمای سردر آتشکده، سه اصل بزرگ زرتشتی نوشته شده است که همان اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. سالن آتش یکی از سالن های اصلی در این سازه است. در کنار آتشکده، موزه مردمشناسی زرتشتیان کرمان قرار دارد و شامل مجموعه‌ ای از تصاویر، اشیا و ظروف قدیمی است.

کتابخانه ملی کرمان؛ برای عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی

برای کسانی که به سازه‌های تاریخی و همچنین کتاب و ادبیات علاقه دارند، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان به نام کتابخانه ملی کرمان را معرفی می‌کنیم.

این کتابخانه در دوره‌ پهلوی و رضاشاه ساخته شده است و در خیابان شهید رجایی و درون خیابان خورشید قرار دارد. کتابخانه ملی کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

نمای آجری این ساختمان یک‌طبقه به همراه محیط پیرامونی مسحورکننده آن، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتابخانه ملی به شمار می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این منطقه بزنید.

آدرس کتابخانه ملی کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان شهید رجایی، پارک ریاضیات

ساعت بازدید: 7:30 صبح تا 8:30 شب

آبشارهای سیمک؛ برای عاشقان کمپینگ و طبیعت‌گردی

در میان روستاهای زیبای کرمان، روستای کوهپایه در میان طبیعت‌گردان بسیار محبوب است. روستای کوهپایه از جمله جاهای دیدنی کرمان است که در اطراف آن قرار دارد و آبشارهای سیمک مهم‌ترین جاذبه آن محسوب می‌شود.

آبشارها همیشه انتخاب خوبی برای عاشقان طبیعت هستند که می‌خواهند مدتی را در دل طبیعت بگذرانند و اوقات خوشی برای خود و نزدیکانشان به ارمغان بیاورند.

منطقه آبشارهای سیمک دارای امکانات گردشگری گوناگونی از جمله اردوگاه‌های مختلف است که می‌توانند سفر و اقامتی راحت برای گردشگران به دنبال داشته باشند. آبشارهای سیمک از 13 آبشار زیبا و باشکوه تشکیل شده‌اند که می‌توانید در دل طبیعت بکر اطراف آن کمپ بزنید. همچنین می‌توانید از این آبشارها صعود کنید و تجربه‌ای هیجان‌انگیز داشته باشید. البته یادتان باشد برای صعود از این آبشارها به ابزار و تجهیزات ویژه نیاز خواهید داشت.

آدرس آبشارهای سیمک کرمان: استان کرمان، ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

مسجد ملک

مسجد ملک کرمان که به مسجد امام نیز شناخته می‌شود از جاهای دیدنی کرمان است و در خیابان امام خمینی این شهر قرار دارد و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد کرمان است. این مسجد حدود هزار سال قدمت دارد و در زمان سلجوقیان به سبک چهارایوانی بنا شد.

برج آجری سلجوقی، سه محراب گچ‌بری‌شده و قنات مستوره که آب آن از میان مسجد می‌گذرد، از مشخصه‌های منحصر به فرد مسجد به شمار می‌رود.

 پیست اسکی سیرچ

در شهر کرمان یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ساخته شده است. پیست اسکی سیرچ از پرهیجان‌ترین جاهای دیدنی کرمان به‌حساب می‌آید که در جاده سیرچ قرار دارد. یکی از دلایل اهمیت پیست اسکی سیرچ بی‌همتابودنش است؛ در جنوب‌شرقی کشور فقط این مکان به‌عنوان پیست اسکی برفی فعالیت می‌کند.

شما می‌توانید در همه طول سال به این پیست اسکی بروید. پیست اسکی سیرچ، تنها پیستی است که دقیقا کنار کویر ساخته شده؛ به همین دلیل طبیعت‌گردها علاقه زیادی به آن دارند. پیست سیرچ روی قله جفتان واقع شده که نزدیک تل گندم بریان است. دمای این تل در بعضی از روزها از ۷۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌گذرد.

برای بازدید از پیست اسکی سیرچ حتما وسایل و تجهیزات کافی همراه داشته باشید. کاپشن، دستکش، شلوار ضدرطوبت، کلاه ایمنی و کفش مناسب از مهم‌ترین این تجهیزات هستند. همراه‌داشتن وسایل غیرضروری، کار شما را برای گردش در پیست اسکی سیرچ سخت‌تر می‌کنند.

برای ورود به این پیست نیازی به پرداخت هزینه ندارید؛ البته بعضی از امکانات و خدمات ارائه‌شده در پیست رایگان نیستند. برای بازدید از این پیست و تجربه اسکی روی برف، دست‌کم به دو تا سه ساعت زمان نیاز دارید.

سخن پایانی

در این مطلب از تودی تریپ سعی کردیم بهترین جاهای دیدنی کرمان که کمتر کسی درباره آنها سخن گفته به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید به کرمان سفر کنید و یا در این شهر زندگی می کنید و با بهترین جاهای گردشگری کرمان آشنایی ندارید این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا