ایران گردی

جاهای دیدنی کرمانشاه ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

جاهای دیدنی کرمانشاه شامل جاذبه های تاریخی، جاذبه های طبیعی، جاذبه های فرهنگی و موزه ها و… می شود که هر کدام از آنها می تواند باعث جذب گردشگران به این منطقه شود. از کوه بیستون گرفته تا طاق بستان و موزه ها و غذاهای خوشمزه کرمانشاهی مانند کباب دنده کرمانشاهی همگی از نمادهای این شهر محسوب می شوند و هنگامی که نام این شهر را می شنویم این موارد در ذهن ما روشن می شوند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با تمام جاذبه های گردشگری کرمانشاه آشنا شوید.

 

گوردخمه های کرمانشاه

گوردخمه از جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه ، حفره‌ای است که مردم ایران باستان در دل کوه می‌کنده‌اند تا درگذشت‌گان خود را به همراه داشته‌های او دفن کنند. این گور دخمه‌ها معمولا برای چند نفر طراحی شده‌اند. گور دخمه‌ها در دوران ماد‌ها و هخامنشیان به محبوبیت زیادی داشتند.

این پدیده‌های عجیب در کرمانشاه زیاد دیده‌ می‌شوند. شگفت‌انگیز‌ترین بخش آن این است که چطور انسان‌های باستانی بدون هیچ ابزار یا ماشینی موفق به کندن چنین اتاق‌هایی در دل کوه شده‌اند.

گوردخمه های کرمانشاه داستان‌های زیادی را در مورد تاریخ چند هزارساله این شهر برای باستان‌شناسان تعریف کرده است. این داستان‌ها سبک زندگی و عقاید ایرانیان باستان را برای ما مشخص می‌کنند. در ادامه می‌توانید لیست گوردخمه‌های کرمانشاه را ببینید:

  • اسحاق وند
  • دکان داوود
  • صحنه دربند
  • روانسرا
  • شمس آباد
  • دیره
  • سان رستم
  • برد عاشقان
  • برناج

مجسمه هرکول | مجسمه‌ای از دوره اشکانیان

این مجسمه زیبا که تصادفا در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در حین عملیات خاک برداری کشف شد در فاصله کمی از بیستون قرار دارد. سر این مجسمه بارها به سرقت رفته و در حال حاضر سر مجسمه هرکول از جنس سنگ آهک و به دست هنرمندان معاصر ساحته شده است.

تالاب هشیلان

وقتی که در جاده کرمانشاه به سمت روانسر، به سه راهی قزانچی شهرستان پاوه می روید، مسیر امیرآباد را در پیش بگیرید و به سمت ملک تپه حرکت کنید. در نهایت در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و نزدیک به دهستان اللهیار خانی به یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کرمانشاه یعنی تالاب هشیلان خواهید رسید. تالاب هشیلان، ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ را درون خود جای داده است. قدمت تالاب هشیلان کرمانشاه به دوره شگفت‌آور ژوراسیک باز می‌گردد.

تالاب هشیلان با مساحتی حدود ۴۵۰ هکتار به صورت ناودیسی در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه‌های خورین و ویس واقع گردیده است. بهتر است اطلاع داشته باشید که تالاب هشیلان تحت نظارت محیط زیست کرمانشاه بعنوان منطقه شکارممنوع و تیر اندازی قرار دارد. هشیلان در زبان کردی به معنی؛ لانه مارها است. در تالاب هشیلان انواع مارهای آبی، لاک‌‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت مهمیز زندگی می‌کنند. آب تالاب هشیلان بوسیله آب باران و چشمه‌ای به نام چشمه سبزعلی تامین می‌شود. تالاب هشیلان منظره‌ای رویایی را به نمایش گذاشته است که تماشای این منظره خارق العاده از طبیعت واقعا لذت بخش است.

بیستون؛ کوه تاریخی کرمانشاه

در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و جنوب غربی شهر بیستون، کوهی به همین نام در مسیر همدان به کرمانشاه  قرار دارد. این همان بیستون مقدس است که «نظامی» در «خسرو و شیرین» به آن اشاره کرده است. این مورد از جاهای دیدنی کرمانشاه، در مسیر جاده ابریشم  قرار داشته و پادشاهان و فرمانروایان به آن توجه زیادی داشته‌اند. این مجموعه ۲۸ اثر ملی ثبت شده دارد که در اطراف آن ۱۵۰ اثر تاریخی دیگر نیز شناسایی شده است. کتیبه و نقش‌برجستة داریوش نیز در بیستون قرار دارد که متعلق به دورة هخامنشیان است که داستان بردیای دروغین یا همان گئومات مغ را به تصویر کشیده است. این کتیبه در سال ۱۳۸۵ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آدرس بیستون کرمانشاه: استان کرمانشاه، 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، شهر بیستون، محوطه تاریخی بیستون

غار آبی قوری قلعه کرمانشاه

از جاهای خنک کرمانشاه غار قوری قلعه است که بزرگترین غار آبی منطقه آسیا و طولانی‌ترین غار ایران است. این غار 65 میلیون سال پیش در دامنه کوه شاهو کنده شده است. برای مشاهده این غار بلیط هواپیما کرمانشاه را تهیه کرده و یک سفر بی نظیر به این شهر را تجربه کنید.

تالارهای غار قوری قلعه

  1. بتهوون
  2. مریم
  3. نماز
  4. عروس
  5. آبشارهای بلند
  6. قندیل‌های با اشکال مختلف

در غار آبی قوری قلعه آثار با ارزش بسیاری از دوران ساسانیان کشف شده است‌. در این غار آبی تالارهای اعجاب‌انگیز بسیاری دارد که هر بیننده‌ای را به وجد خواهد آورد. بهترین زمان بازدید از غار قوری قلعه 6 ماه اول سال، خصوصا فصل بهار است، در این زمان طبیعت اطراف غار هم بسیار جذاب و چشم‌نواز است.

امکانات رفاهی غار قوری قلعه

  • شهربازی
  • پارکینگ
  • غرفه و فروشگاه
  • آلاچیق
  • رستوران
  • سرویس بهداشتی

امکانات رفاهی زیادی چون سورتمه کوهستان، زیپ‌لاین، پارک کودک و ویلا در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد شد.

اشکال قندیل های غار آبی قوری قلعه

  • شیرسنگی
  • مار کبری
  • لاک‌پشت
  • گل کلم
  • قلب
  • گردن غاز

ساعت بازدید: از ساعت 8 صبح تا 18 عصر

آدرس: استان کرمانشاه، مسیر جاده پاوه – شمال شهر جوانرود

روستای سفید برگ

از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان که در دل سه کوه قرار دارد و به بهشت گمشده زمین شهرت دارد. آب و هوای دلپذیر این روستا در تابستان را نباید از دست داد.

  • آدرس روستای سفید برگ: کرمانشاه، ۱۸ کیلومتری شهرستان جوانرود

طاق بستان، یک بنای تاریخی تمام‌عیار

حالا که وارد شهر کرمانشاه شده‌اید، از اولین جاهای دیدنی کرمانشاه که باید ببینید بلوار طاق بستان و سنگ‌نگاره معروف طاق بستان در انتهای آن است. تابستان هم که می‌توان گفت بهترین زمان برای بازدید از این بنای تاریخی است.

احتمالا عکس بلوار طاق بستان را این طرف و آن طرف زیاد دیده‌اید، اما دیدن خود بلوار، با درختان سر به فلک کشیده و محوطه‌ی بزرگ پیاده‌روی و بازی صفای دیگری دارد. بعد از اینکه بلوار را تا انتها بالا رفتید، به سنگ نگاره طاق بستان می‌رسید.

مجموعه تاریخی طاق بستان شکارگاه پادشاهان ساسانی بوده است. درست است که حالا این منطقه در دل شهر قرار دارد، اما از رودخانه خروشان طاق بستان، درختان باستانی آن، و سنگ‌نگاره نقش شده در دل کوه می‌توان دید که این مکان استحقاق شکارگاه شاهان شدن را داشته است.

جلوی سنگ‌نگاره طاق بستان یک دریاچه مصنوعی ساخته‌اند که زیبایی این اثر تاریخی را دوچندان می‌کند. در روزهای آفتابی می‌توان انعکاس سنگ‌نگاره را روی سطح درخشان و زلال آب دید و شب‌ها هم نورپردازی زیبای محوطه این اثر تاریخی را حسابی دیدنی کرده است.

بعد از اینکه بازدیدتان از محوطه تاریخی تمام شد، می‌توانید در امتداد رودخانه جلو رفته و یکی از رستوران‌های سنتی طاق بستان را انتخاب کنید. یکی از خوشمزه‌ترین دنده‌ کباب‌های عمرتان در این رستوران‌ها انتظارتان را می‌کشد.

روستای گلین

در مسیر گیلانغرب به سرپل ذهاب، منطقه گّلین قرار گرفته است. خوب است بدانید:

1.گلین از چند روستا به نام‌های سرباغ، شاهمرادی، نجار و… ساخته شده است.
2.آثار تاریخی متعددی همچون قلعه گرگین و کتیبه فرهادکن دارد.
3.علاوه بر بهار و تابستان، گلین از جاهای دیدنی کرمانشاه در پاییز هم هست.

  • آدرس:  کرمانشاه سرپل ذهاب، 33 کیلومتری سرپل ذهاب، جاده گیلانغرب به سر پل ذهاب

کاروانسرای بیستون

کاروانسرای بیستون یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که قطعا ارزش دیدن دارد. اگر قصد اقامت در بیستون را دارید، ماندن در کاروانسرای بیستون یکی از تجربیاتی است که به این زودی‌ها فراموشتان نمی‌شود.

کاروانسرای شاه عباس صفوی در سال ۱۰۷۲ هجری قمری ساخته شد. این کاروانسرا در سال ۱۳۹۴ دوباره به کاربرد اصلی خود یعنی جای دادن به مسافران بازگشت. امروزه این کاروانسرا یکی از بهترین جاهای تاریخی کرمانشاه و البته جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان است که در آن هم می‌توان اقامت گزید و هم خود را به آغوش صدها ساله تاریخ ایران انداخت.

کاروانسرای شاع عباسی بیستون را امروز بیشتر به نام هتل لاله بیستون می‌شناسند. اما روح این کاروانسرا هیچ گاه تغییر نکرده است. اگر شبی را در یکی از ۱۶ اتاق این کاروانسرا به صبح رساندید، احتمالا صدای مسافران خسته را از پس قرن‌ها خواهید شنید که با بیم و امید در مورد برنامه سفرشان سخن می‌گویند. درست مانند خود شما!

سراب نیلوفر کرمانشاه | تماشای نیلوفر آبی از نزدیک

اگر می‌خواهید تصویری منحصربه فرد از عکس جاهای دیدنی کرمانشاه ثبت کنید، سراب نیلوفر یکی از بهترین گزینه‌ها است. در این سراب می‌توانید غنچه و برگ‌ نیلوفرهای آبی را ببینید که از آب زلال بیرون زده و سطح وسیعی از آن را پوشانده است. این سراب برای مردم بومی کرمانشاه جایگاه ویژه‌ای دارد و برخی از آنها معتقدند که خسرو پرویز گنجی بزرگ را در کف این دریاچه پنهان کرده است. اگر به دنبال یکی از بهترین مکان های تفریحی کرمانشاه برای یک سفر کوتاه با خانواده هستید، سراب نیلوفر گزینه مناسبی برای شما است. در سراب نیلوفر امکان قایق سواری و استفاده از امکاناتی مانند آلاچیق، باربیکیو، بوفه، پارکینگ وجود دارد.

تکیه بیگلربیگی؛ زیباترین تکیه کرمانشاه

یکی از زیباترین تکیه‌ها و جاهای دیدنی کرمانشاه، تکیه بیگلربیگی است. تکیه بیگلربیگی آینه‌کاری فوق‌العاده و چشم‌انداز بی‌نظیری در میان تکیه‌های کرمانشاه دارد. این تکیه در محله قدیمی فیض‌آباد واقع شده و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. در سمت غربی حیاط تالار آن آینه‌کاری بزرگی دیده می‌شود که به حسینیه معروف است. این تکیه به عنوان موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه نیز پذیرای بازدیدکنندگان است.

آدرس تکیه بیگلربیگی کرمانشاه: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد جامع

زیج منیژه، افسانه‌ای هزار ساله در سرپل ذهاب

داستان عاشقانه بیژن و منیژه را احتمالا از شاهنامه می‌شناسید. محلی‌ها اعتقاد دارند منیژه برای مدتی در این قلعه اقامت داشته است. برای همین هم به آن زیج منیژه می‌گویند. کلمه زیج به معنای رصدخانه یا تماشاگه است. اما باستان‌شناسان اعتقاد دارند زیج منیژه بیشتر اقامت‌گاه بین‌راهی بوده است.

زیج منیژه یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه محسوب می‌شود که از یک قلعه مستطیل شکل با راهروهایی در اطراف آن تشکیل شده است. این قلعه از چندین اتاقک تشکیل شده که طاق آنها حالت گهواره‌ای دارد. می‌توانید ساعت‌های میان راهرو‌ها و اتاقک‌های زیج قدم بزنید و فراز و نشیب‌های داستان‌های بیژن و منیژه را به خاطر بیاورید.

باغ گلها کرمانشاه | دشتی از گلهای زیبای ایرانی و خارجی

باغ گل ها از آن دسته جاهای دیدنی به هنگام کرمانشاه گردی است که حال و هوای متفاوتی برایتان ایجاد می کند. با ورود به این باغ گلهای کرمانشاه احساس می‌کنید وارد بهشت شده‌اید زیرا در هر قسمتی از این باغ، طبیعت و بافت گیاهی متفاوتی با شکل و شمایل ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی وجود دارد. اگر به گل و گیاه علاقه دارید، یا به دنبال محلی مناسب برای عکس گرفتن می گردید، باغ گلها یکی از بهترین مناطق دیدنی کرمانشاه برای ثبت لحظات رنگارنگ است.

سراب صحنه

وقتی که از جاده کرمانشاه_همدان به سمت همدان حرکت می‌کنید. در فاصله ۵۵ کیلومتری کرمانشاه به شهر زیبای صحنه می‌رسید در این شهر زیبا یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی کرمانشاه با نام سراب صحنه در انتظار شما است. سراب صحنه یا بیدسرخ، طبیعتی بکر و دیدنی را برای بازدیدکنندگان خود به نمایش درآورده است. انسان با دیدن این منظره فوق العاده ساعت ها محو تماشای این همه زیبایی خواهد بود.

کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های زیبای میوه، آبشار تماشایی و غاری جذاب تنها بخشی از جاذبه های این منطقه هستند. سراب صحنه در حقیقت دره‌ای با درختان بلند و قدیمی است. جالب است بدانید که سراب صحنه در گذشته محل تفریح و استراحت شاه‌های ایرانی بوده است. آب سراب صحنه از چهار چشمه در نزدیکی آن تامین می‌شود. غارنوردی، کوهنوردی و طبیعت گردی از فعالیت‌های جذابی است که انجام آنها در سراب صحنه توصیه می‌شود.

در سفر خود به کرمانشاه هر زمان از شبانه روز که دوست داشتید می‌توانید از این بهشت زمینی بازدید نمایید. همچنین بدلیل محبوبیت سراب صحنه برای گردشگران امکانات رفاهی مناسبی برای آسایش هر چه بیشتر گردشگران محترم فراهم شده است.

تکیه معاون الملک؛ قدیمی‌ترین تکیه کرمانشاه

قدیمی‌ترین تکیه کرمانشاه، تکیه معاون الملک است. ۱۱۴ سال پیش حسین‌خان معین الرعایا این تکیه را بنا کرد و بعدها به دست حسن خان معین الملک تکمیل شد. تکیه معاون الملک کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی دارد و رنگ‌های به‌کاررفته در کاشی‌های آن طبیعی است. این تکیه از 3 بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است و در قدیم میزبان عزاداری‌های مردم بوده است. در قسمت جنوبی عباسیه نیز تالاری به عنوان «موزه مردم‌شناسی کرمانشاه» قرار دارد که بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آدرس تکیه معاون الملک کرمانشاه: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان حداد عادل

حمام حاج شهباز خان، یادگاری از یکی از بزرگان شهر

در لیست آثار ملی ایرانی، از حمام حاج شهباز خان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان نام برده شده است. حاج شهباز خان پسر منوچهر خان بیگلر بیگی یکی از بزرگ‌ترین مردان کرمانشاه در دوران قاجار بود. حاج شهباز خان دو حمام عمومی در محله‌های اصلی شهر در آن زمان ساخت که خدمت بزرگی به مردم شهر بود.

بخش‌های مختلف این حمام گچ‌بری‌ها و تزئینات زیبایی دارند که گرم‌خانه و خزینه این حمام قدیمی را تزئین کرده‌اند. بخش‌های سربینه حمام نقاشی‌های زیبایی دارند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. حمام حاج شهباز خان دقیقا در دل بافت قدیمی شهر قرار دارد. برای همین هم در میان بازدید از جاذبه‌های تاریخی شهر می‌توانید حمام حاج شهباز خان را ببینید.

مسجد عماد الدوله | مسجدی به قدمت یک قرن

یکی دیگر از دیدنی های کرمانشاه که از دوران قاجار به یادگار مانده، مسجد عماد الدوله است. این مسجد، قدمتی بیش از یک قرن دارد. با ورود به صحن مسجد عمادالدوله معماری ایرانی و اسلامی به خوبی توجهتان را جلب خواهد کرد، تمامی ایوان‌های مسجد با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و رنگی تزئین شده‌اند.

در کنار معماری داخلی، حوض کوچکی در وسط صحن مسجد عمادالدوله وجود دارد که به جلوه زیبایی این مکان مقدس و تاریخی اضافه کرده است. مسجد عماد الدوله در نزدیکی بازار بزرگ کرمانشاه قرار گرفته است و شما می‌توانید پش از بازدید از این بازار به عنوان یکی دیگر از جاذبه های کرمانشاه از قسمت بازار زرگرها وارد مسجد عمادالدوله شوید.

پارک کوهستان

پارک کوستان از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در شمال شهر و در نزدیکی محوطه تاریخی طاق بستان قرار دارد. پارک کوهستان با مساحت وسیعی که دارد، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های توریستی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود. طراحی آبشارهای مصنوعی در داخل پارک کوهستان همراه با نورپردازی حرفه ای و خاص فضای منحصر بفردی را خلق کرده است. همچنین از پارک کوهستان به نام بام کرمانشاه هم یاد می‌شود. شما می‌توانید از پارک کوهستان منظره زیبای شهر کرمانشاه را تماشا نمایید.

موزه های کرمانشاه، داستان تاریخ و فرهنگ کرمانشاهی از دل تاریخ

نمی‌شود از جاهای دیدنی کرمانشاه حرف زد، اما از موزه‌ های کرمانشاه چیزی نگفت. از موزه مردم شناسی گرفته تا خانه‌های بزرگان شهر که بعدا تبدیل به موزه شده‌اند. آشنایی کامل با موزه های کرمانشاه یک روز کامل گشت‌وگذار در محله های قدیمی شهر را می‌طلبد. البته این شهرگردی کاملا ارزشش را دارد چون اشیائی که در این موزه‌ها می‌بینید، احتمالا به صدها یا حتی هزاران سال پیش بازمی‌گردند.

موزه‌ های کرمانشاه را می‌توان در جای‌جای شهر پیدا کرد. البته بیشتر آن‌ها در مرکز شهر و بافت قدیمی قرار دارند. در ادامه فهرست این موزه ها را می‌بینید. می‌توانید این لیست را در دست بگیرید و یکی یکی آنها را در شهر پیدا کنید.

  • موزه میراث باستانی
  • موزه شهدای کرمانشاه
  • موزه و نمایشگاه تمبر
  • موزه دفاع مقدس
  • موزه پارینه سنگی زاگرس
  • موزه سنگ طاقبستان
  • موزه و دبیرستان کزازی
  • موزه صنایع دستی کرمانشاه
  • موزه جانوری
  • موزه مردم شناسی کرمانشاه
  • موزه پوشاک و زیورآلات
  • موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه
  • موزه خط و کتابت

بازار سنتی کرمانشاه | لذت خرید در دل بازاری قدیمی

بازار کرمانشاه یکی از جذابترین تونل‌های تاریخ و مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌آید. دالان‌های تو در تو با طاق‌های ضربی حال و هوای چند صد سال پیش را برایتان زنده می‌کنند. بازار سنتی کرمانشاه جزو بزرگترین بازارهای سرپوشیده ایران به شمار می‌آید و برای خرید سوغات کرمانشاه مناسب است.

این بازار از راسته‌ها و سراهای متفاوتی مانند بازار مسگرها، بازار زرگرها، بازار توپخانه، بازار ترک‌ها، کلیمی‌ها، بازار بنکدارها، بازار بزازها و بازار چال حسن خان تشکیل شده است. اگر به دنبال یکی از مناطق دیدنی کرمانشاه هستید که در کنار تماشا بتوانید خرید و تفریح هم داشته باشید، بازار سنتی این شهر یکی از دیدنی های کرمانشاه برای شما خواهد بود.

معبد آناهیتا

در میان جاهای دیدنی کرمانشاه، معبد آناهیتا یکی از پرطرفدارترین مکان ها برای گردشگران و تورسیت ها است. معبد آناهیتا در کنگاور، میان راه جدید همدان به کرمانشاه در مسیر هگمتانه، تیسفون قرار دارد. بد نیست بدانید که کنگاور یکی از شهرهایی است که بعد از تخت جمشید مهمترین آثار باستانی سنگی را در خود جای داده است.

معبد آناهیتا که با نام آکروپولیس شرقی (معبد باستانی آتن در یونان) هم شناخته می‌شود. معبد آناهیتا بر روی سکوی بلندی بطور خاص و جذاب طراحی و ساخته شده است. از نظر قدمت، تاریخ نگاران ساخت این معبد را به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان می‌دانند. ساعت بازدید از معبد تاریخی آناهیتا، هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ است.

غار پرآو از جاهای دیدنی کرمانشاه مخصوص ماجراجویان

اگر غارنورد یا صخره نورد حرفه‌ای نیستید، به داخل غار پرآو نروید! غار پرآو خطرناک‌ترین و عمیق‌ترین غار عمودی ایران است. به علاوه، دمای هوای غار هم به شدت سرد است، بین ۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد. این یعنی برای ورود به غار پرآو هم تجهیزات صخره‌نوردی کامل می‌خواهید، و هم لباس ضد آب و ضد سرما.

اما نکته جالب اینجاست که غار پرآو چند دقیقه از مرکز شهر بیشتر فاصله ندارد. این واقع این غار در دل همان کوهی است که بر فراز شهر سایه افکنده و هر روز از پنجره اتاقتان آن را می‌بینید. برای همین هم دیدن این غار از نزدیک می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما باشد.

اما اگر غارنورد حرفه‌ای هستید، می‌توانید با یکی از راهنمایان غار پرآو تماس بگیرید و به همراه آنها تا اعماق غار نفوذ کنید. رفتن تا انتهای غار و بازگشت حدودا یک هفته طول می‌کشد و شما باید برای این یک هفته آذوقه و تهجیزات کامل را داشته باشید.

غار پرآو از جمله جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است که تا به حال جان ۵ تن از غارنوردان حرفه‌ای را گرفته. مرک این افراد اکثرا به خاطر قدیمی بودن تجهیزات و تخلیه انرژی به خاطر سختی کار و پایین بودن دما بوده. برای همین باید بدانید که غار پرآو با کسی شوخی ندارد.

اگر فقط به قصد کنجکاوی به منطقه چالابه و دهانه غار پرآو می‌روید، توصیه ما این است که بساط کباب را با خودتان ببرید و در نزدیکی غار روزی خوب به همراه خانواده و دوستان سپری کنید.

مسجد شافعی ها

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که شاهکار معماری مذهبی کرمانشاه است، مسجد شافعی ها را می‌توان نام برد. مسجد شافعی ها در، کرمانشاه، میدان جوانشیر (میدان توپخانه سابق) قرار دارد. مسجد شافعی های کرمانشاه جزو مساجد اهل سنت محسوب می‌شود که شاهکاری بی نظیر از هنر معماری اسلامی در ایران است. معماری مسجد شافعی های کرمانشاه بسیار خاص و هنرمندانه است و گنبد جذاب و گلدسته‌های بلند بالای آن به زیبایی خودنمایی می‌کنند.

نمای داخلی مسجد با گچبری‌های بسیار زیبا و به آیات قرآن تزیین شده است. از جمله تزییناتی که داخل ساختمان مسجد برای زیبا سازی هر چه بیشتر بنا استفاده شده است می‌توان به نقاشی‌های هنرمندانه، کتیبه‌هایی با خط طغرا، مناره‌های فلزی طلایی رنگ، نمای بیرونی سفید رنگ مسجد شافعی‌ها اشاره کرد. برای بازدید و دسترسی آسان به مسجد زیبا شافعی ها باید خودتان را به تاریکه بازار برسانید و به میدان جوانشیر بروید. از آنجا می‌توانید از طریق کوچه‌ای که در ضلع جنوب شرقی میدان قرار دارد، به مسجد شافعی‌ها برسید.

روستای ریجاب

قصد داریم تا در بین جاهای دیدنی کرمانشاه یک روستای رویایی را به شما معرفی نماییم. در مسیر ماهیدشت به قصر شیرین در میان راه روستای زیبای ریجاب قرار دارد. روستای ریجاب که در گویش محلی به ریژاو معروف است، چشمه‌ای خروشان با صدای فوق العاده گوش نواز آب در میان درختان تنومند دارد. زیبایی‌های این روستا به این آب و درختان ختم نمی‌شود.

بعد از پلی چوبی که اهالی روی آب ساخته‌اند، جاده‌ای باریک به عمق جنگل و باغ‌های گردو و انجیر را برای رسیدن به زیباترین آبشارهای کرمانشاه باید طی نمایید. روستای ریجاب با مسیر پر پیچ و خم خود یکی از دلپذیرترین و زیباترین تفرجگاه‌های کرمانشاه محسوب می‌شود. همچنین قدیمی‌ترین مسجد غرب ایران به نام مسجد عبدالله‌بن‌عمر با ستون‌های سنگی عظیم و منبری بسیار زیبا در ارتفاعات روستای ریجاب قرار گرفته است.

آبشار پیران

آبشار زیبا و فوق العاده جذاب پیران در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع شده است. جالب است بدانید که آبشار پیران با ارتفاع حدود صد متر بلندترین آبشار ایران لقب گرفته است. وقتی که آبشار پیران کرمانشاه از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود منظره ای خارق العاده از طبیعت بکر را به نمایش می‌گذارد. همچنین در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی مربوط می‌شود.

دالاهو

از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه که در قسمت غربی این شهر قرار دارد، می‌توان به دالاهو اشاره کرد. دالاهو در زبان محلی یعنی سرزمین عقاب و آهو یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق در کرمانشاه است. دالاهو در ۹۹ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد. دلیل نام گذاری این منطقه به دالاهو؛ وجود آهوها و عقاب‌های کم‌نظیر و دیدنی است که در این منظقه زندگی می‌کنند. بهتر است بدانید که آبشارهای زیبا و جالبی هم در این منطقه وجود دارند. وجود این آبشارها طراوت و تازگی به فضا و طبیعت بی‌نظیر و سرسبز این ناحیه بخشیده است.

شایان ذکر است که منطقه دالاهو مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است. هر یک از این مکان‌ها به تنهایی شگفتی حیرت‌آوری را به نمایش گذاشته است. از جمله جاذبه‌های‌ دیدنی دالاهو می‌توان به قلعه یزدگرد، دره سرخه لیزه، آبشار پیران و دیدنی‌های منطقه ریجاب را نام برد.

آرامگاه اویس قرنی

یکی دیگر از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کرمانشاه آرامگاه اویس قرنی، میعادگاه عاشقان است. آرامگاه اویس قرنی در فاصله ۳۵ کیلومتری شمالغربی کرمانشاه در روانسرا، ارتفاعات بیشه کوه قرار دارد. در مورد قدمت آرامگاه اویس قرنی تاریخ مشخصی وجود ندارد، اما برخی از تاریخ نگاران با توجه به نشانه ها قدمت بنا را به اوایل دوران حکومت سلجوقیان ارتباط‌ می‌دهند.

ساختمان آرامگاه اویس قرنی از خشت و گل ساخته شده است. بنا آرامگاه با وجود سادگی، زیبایی خاصی دارد. آرامگاه اویس قرنی محیطی معنوی و آرامبخش را برای خلوت با معبود را خلق کرده است. بسیاری از مردم کرمانشاه، برای دعا و نذورات خود به ارتفاعات کوه بیشه کوه، در محدوده روانسر و به زیارت آرامگاه اویس قرنی می‌روند. گفته می‌شود که اویس قرنی از علاقه‌مندان و پیروان پیامبر اسلام بود که در جنگ صفین در سپاه امام علی (ع) به شهادت می‌رسد.

کلیسای پنطی کاستی

همانطور که گفتیم، شهر کرمانشاه آثار باستانی و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. در میان جاهای دیدنی کرمانشاه کلیسای پنطی کاستی یکی از معروفترین کلیساها در این شهر است. کلیسای تاریخی و تماشایی پنطی کاستی به دوره آشوریان تعلق دارد. کلیسای پنطی کاستی به درخواست کشیشی به نام توما ناصری در خیابان شریعتی، کوچه آرین بنا شده است.

نمای ساختمان کلسای پنطی از آجر قرمز و ملات آجر و سیمان است. در قسمت ورودی کلیسا پنطی کاستی، طاقی رومی شکل بر روی دو ستون سنگی قرار گرفته است. علت نام‌گذاری این کلیسا به پنطی کاستی، هم‌ زمان بودن کار ساخت کلیسا با عید پنطی کاستی است. شایان ذکر است که کلیسای زیبا پنطی کاستی جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین بازدید از این کلیسا بصورت کاملا رایگان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا