ایران گردی

جاهای دیدنی کردستان ۱۴۰۳ + تصاویر و لوکیشن بازدید

کردستان یکی از شهرهای زیبای ایران در غرب کشور محسوب می شود که جاذبه های طبیعی آن همیشه زبانزد مردم بوده است. کوه ها و جنگل های زیبایی که در کردستان وجود دارد در کنار روستاهای قدیمی و پلکانی می توانند شما را شگفت زده کنند. اگر نسبت به جاهای دیدنی کردستان اطلاعات کافی ندارید این مطلب از تودی تریپ را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شگفتی های این منطقه شوید.

 

روستای اورامان

کردستان را که در گوگل جست‌وجو کنیم اورامان جزو اولین و پرطرفدارترین نتایج است. منطقه اورامانات مثل وصله، دو استان کردستان و کرمانشاه و کشور عراق را به هم وصل کرده است. منطقه‌ای کوهستانی پر از روستاهای زیبا میان کوه‌ها و دره‌ها. 

معروف‌ترین روستای این منطقه به همین نام شناخته می‌شود و البته مرکزیت و اشراف بهتری هم به دیگر نقاط دارد. روستای اورامان پر از جاذبه‌های گردشگری و جذاب است. منطقه‌ای تفریحی توریستی که مردمانی خونگرم و آیین‌های خاص دارد.

اورامان تخت روستایی قدیمی با قدمتی حدود ۴۰ هزار سال در دامنه رشته‌کوه‌های اورامانات است. این روستای دیدنی خانه‌هایی چوبی آجری و دارد که مثل ماسوله، روی‌ هم تا نوک قله رفته‌اند. 

با‌ اینکه روستا در منطقه‌ا‌ی کوهستانی است؛ ولی طبق گفته محلی‌ها تابستان‌های بسیار گرمی دارد. زمستان و پاییز هم که تا دلتان بخواهد مسیر‌ها به دلیل بارش برف و باران بسته است.

این روستا چند چشمه، آبشار رود و رودخانه دارد. پیشنهاد می‌کنیم بعد بازدید از روستای اورامان تخت حتما سری هم به سلین در کرمانشاه بزنید.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان کردستان است. این دریاچه زیبا که به تالاب آب شیرین هم شهرت دارد، در ۳ کیلومتری شهرستان مریوان قرار گرفته است.

این دریاچه در دره‌ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است که مملو از درختان و گیاهان است. گنجایش زریوار ۳۰میلیون مترمکعب است و بین ۳ تا ۶متر عمق دارد. افسانه‌های جذابی درباره دریاچه زریوار بین محلی‌ها وجود دارد. معروف‌ترین افسانه درباره زریوار، مدفون شدن شهری زیر این دریاچه است.

گونه‌های جانوری زیادی در دریاچه و اطراف آن زندگی می‌کنند. دریاچه زریوار زیستگاه انواع ماهی‌های آب شیرین و چند نوع فیتوپلانکتون است. اطراف محیط دریاچه هم محل زندگی گراز، سگ آبی، روباه، خرگوش و گربه وحشی است. اکوسیستم دریاچه زریوار این منطقه را مستعد تبدیل شدن به یک تالاب بین‌المللی کرده است.

برای رسیدن به دریاچه زریوار از سمت سنندج به مریوان حرکت کنید. بعد از طی ۱۲۵ کیلومتر به مریوان خواهید رسید. از شهرستان مریوان به‌سمت غرب حرکت کنید و بعد از رسیدن به بلوار شهدا مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به دریاچه برسید.

روستای دره تفی | میزبان لک لک ها

روستای دره‌تفی یکی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان در استان کردستان است که به روستای لک‌لک‌ها شهرت دارد. این روستا در فصل بهار میزبان لک‌لک‌هایی است که در مسیر کوچ خود به مناطق گرمسیری به این روستا رسیده‌اند و اتراق می‌کنند. رفتار مهربانانه روستاییان باعث‌شده است که این لک‌لک‌های زیبا بر فراز تیرهای برق و درختان بلوط خانه‌سازی کنند و برای مدتی مهمان این روستا و اهالی آن باشند. روستای دره‌تفی یکی از مقاصد گردشگری مناسب در فصل بهار است که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری می‌شود.

روستای سبدلو

سبدلو، اولین روستای مسیر بانه-سقز است. این روستا می‌تواند بهترین انتخاب برای استراحت بین راهی، شاید یک روز اتراق باشد. سرمای زمستان یا گرمای تابستان فرقی ندارد، مناظر جذاب و دیدنی روستا همیشه مسحورکننده هستند. 

این روستا وسط دره‌ بین دو کوه جا خوش کرده است. از نظر امکانات رفاهی تقریبا هر چیز که نیاز داشته باشید، اینجا هست و می‌توانید به‌عنوان یک جاذبه گردشگری هم روی آن حساب کنید. اطراف روستا پر از درختان وحشی و جنگلی است و همین موضوع باعث شده تا گردشگران از تماشای مناظر این نقطه از مسیر غافل نشوند.

پارک آبیدر

پارک آبیدر، در سینه‌کش کوه آبیدر قرار گرفته است. آبیدر، نماد شهرستان سنندج است و معروف‌ترین دیدنی این شهرستان محسوب می‌شود. آبیدر با چشمه‌های خروشان و پرآب خود از دیرباز تا امروز، از منابع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی شهرستان سنندج بوده است.

با رفتن به منطقه گردشگری آبیدر، شانس این را خواهید داشت که شهر سنندج را زیرپای خودتان ببینید و از نمای زیبای این شهر از بالا لذت ببرید. پارک آبیدر در حاشیه شهرستان سنندج قرار گرفت است.

غار کرفتو | از غارهای اسرارآمیز ایران

به باستانی‌ترین و البته اسرارآمیزترین غار ایران خوش آمدید. غار کرفتو که در ۶۷ کیلومتر شهر دیواندره قرار گرفته، قدمتی به دوره مزوزوئیک زمین شناسی دارد. طبق کتیبه نوشته شده در غار، این مکان زمانی منسوب به هرکول، یکی از خدایان یونان باستان بوده است.

فضای این غار به گونه‌ای است که در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌‌ها به دلیل کوران باد، خنک و دلپذیر خواهد بود. غار کرفتو دو بخش طبیعی و کنده‌کاری شده دارد که بخش طبیعی آن حدود ۶۵-۲۵۰ میلیون سال پیش، سر از آب بیرون آورده و اکنون با استفاده از پاکان فلزی قابل دسترسی است. بخش کنده‌کاری آن هم به دلیل ظرافت و دقتی که در کنده کاری داشته، شهرت جهانی دارد.

کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه در شهرستان دیواندره قرار گرفته است. آبشارهای خروشان و مرتفع و رودهایی که از کوه منشا می‌گیرند به این کوه برف‌گیر، زیبایی خاصی بخشیده‌اند. اگر دوست دارید در تابستان از گرمای هوا فرار کنید و خنکای هوا را تجربه کنید، حتما به چهل چشمه سر بزنید و از لذت خنکی آن سرشار شوید.

برای رسیدن به کوه چشمه می‌توانید از جاده سقز به مریوان استفاده کنید. درمیانه مسیر به کوه چهل چشمه خواهید  رسید.

رود سیروان | طولانی ترین رود کردستان

رودخانه سیروان با طولی حدود ۴۴۵ کیلومتر از بخش رزاب مریوان سرچشمه گرفته و پس از عبور شهرهای اورامانات، دوآب، قشلاق دلاهو کرمانشاه، در نهایت وارد خاک عراق می‌شود. پرآب بودن همیشگی رود سیروان باعث شده تا اطراف آن همواره سرسبز بماند.

روستای هویه

گاهی بین هیاهوی مشاهیر با نگاهی ریزبینانه به اطراف می‌توان لحظه‌ها، جاذبه‌ها یا انسان‌های خاصی را یافت که بدون هیاهو، آرام‌آرام در حال گذران زندگی خود هستند.

روستای هویه یکی از همین پدیده‌های گردشگری جذاب و دوست‌داشتنی است. روستایی میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، محاصره شده بین آبشار و چشمه‌های متعدد، پلکانی و زیبا که تا آسمان ادامه دارد. 

این روستای جذاب بین دو شهر سنندج و مریوان قرار دارد. تقریبا ۳۰ کیلومتر بعد از مریوان باید سمت چپ جاده تابلو‌های روستای عیسی آباد را دنبال کنید. بعد از گذشتن از چندین روستای دیگر، به هویه می‌رسید.

از نظر جاذبه‌های گردشگری تفریحی روستای هویه برای طبیعت‌گردی، استراحتی فارغ از دنیا و لذت تماشای طبیعتی بکر حرف ندارد. ضمن اینکه علاوه بر جاهای دیدنی و گردشگری، سه اقامتگاه بومگردی هم دارد. در این روستا که کمی دسترسی به آن به دلیل جاده‌های کوهستانی سخت است، جو بومی مردم غالب است. اغلب مردم روستا بومی آن دیار هستند.

جاده هجیج-اورامان

در میانه مسیر روستای اورامان تخت، یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین جاده‌های کوهستانی ایران جا خوش کرده است. جاده هجیج اورامان با پیچ و خم خود یکی از معروف‌ترین جاده‌های کردستان به حساب می‌آید. این جاده ۴۵ کیلومتر طول دارد و اورامان را به هجیج متصل می‌کند.

پیچ‌های تند این جاده هرچه که بالاتر می‌روید جذاب‌تر می‌شود و وقتی به پایین و مسیری که طی کردید نگاه می‌کنید، منظره زیبای جاده زیرپایتان شما را حیرت زده خواهد کرد.

برای دیدن این جاده کوهستانی زیبا هم می‌توانید از منطقه هجیج در کرمانشاه راه خودتان را آغاز کنید، هم می‌توانید اورامان را مبدا خودتان قرار بدهید. درهرصورت تنها مسیری که این دو منطقه را به‌هم وصل می‌کند، جاده هجیج اورامان است.

چشمه باباگر | چشمه رنگی کردستان

در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه رنگی (لیمویی و گاهی سرخ) از دل زمین می‌جوشد که علاوه بر زیبایی که به این شهر می‌بخشد، خاصیت درمانی برای بیماری‌هایی نظیر امراض پوستی، سوهاضمه، بیماری‌های گوارشی و تورم موثر خواهد بود. در کنار چشمه باباگر می‌توانید از آرامگاه سیدجلال نیز بازدید کنید.

روستای پالنگان

شاید فقط در کردستان و کوهپایه‌هایش بتوان چنین معجزاتی را مشاهده کرد. کوه، روستایی وسط دره، رودی در وسط روستا، قلعه تاریخی، گورستان‌های قدیمی، طبیعت و جنگل، آبشار و چشمه.
همه آنچه گفتیم را می‌توان در روستای پالنگان مشاهده کرد. جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و فلکلوریک مردم کردستان را هم می‌توان در پالنگان مشاهده کرد. اینجا به بهشت گمشده ایران معروف است. 

روستایی بازهم پلکانی وسط دره‌ای بلند که رودی این روستا را از وسط به دو نیم تقسیم کرده است. هنگام بازدید از پالنگان اصلا طعم ماهی‌دودی‌های این روستا را از دست ندهید.

با کمی فاصله از روستا و ایستادن بر بلندای کوه‌های اطراف می‌توانید منظره و معجزه فرهنگ کردها را مشاهده کنید. قلعه‌ای سنگی و قدیمی در بالای روستا وجود دارد که به دوره هخامنشیان برمی‌گردد.

کوه آربابا

کوه آربابا واقع در شهرستان بانه، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان کردستان است. این کوه ۲۲۲۰ متر ارتفاع دارد و یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهرستان بانه است. آربابا، به‌عنوان نماد شهرستان بانه شناخته می‌شود.

اگر خواستید به دیدن کوه آربابا بروید، می‌توانید از دوتفرجگاه اصلی کوه استفاده کنید. پارک‌های جنگلی دوکانان و پیرمراد، از معروف‌ترین پارک‌های جنگلی کوه آربابا است.

کوه آربابا در جنوب شهرستان بانه واقع شده است.

غار شوی | پاتوق غارنوردها

غار شوی یکی از دیگر از مقاصد طبیعی کردستان به حساب می‌آید که در شهر بانه، همسایگی ایران و عراق قرار دارد. این غار در سال ۱۳۴۷ توسط کوهنوردان شیرازی‌ کشف شد. دهانه این غار حدود یک متر و طول آن به ۲۶۷ متر می‌رسد. این غار به دلیل شیب تندی که دارد، توصیه می‌‌کنیم هرگز بدون تجهیزات و افراد حرفه‌ای از این غار بازدید نکنید.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

کردستان هرنوع جاذبه طبیعی که فکرش را بکنید در دل خود جا داده است. اگر به حیات وحش علاقه دارید، می‌توانید از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق بازدید کنید. منطقه حفاظت شده عبدالرزاق زیستگاه ۸۰گونه پرنده و ۱۷گونه پستاندار است.

این منطقه وسیع، ۴۳هزار و ۹۵۰ کیلومتر مساحت دارد و اکثر گونه‌های جانوری که در آن زندگی می‌کنند، از گونه‌های نادر جانوری ایران است. قوچ، عقاب طلایی، قرقی، کبک و لک‌لک، از جمله مهمترین گونه‌هایی است که در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق درست کنار غار کرفتو قرار گرفته است. پس اگر به غار کرفتو رفتید، می‌توانید از این منطقه هم بازدید کنید.

آبشار گویله | آبشاری در دل کوه های مریوان

جوش و خروش آبشار گویله که از دل کوه های مریوان به اعماق دره‌ها می‌ریزد. این آبشار در منطقه مرزی سقز به مریوان قرار گرفته که ارتفاعی بالغ بر ۵۰ متر دارد. به هنگام عبور از جاده روستای گویله به راحتی می‌توانید از این آبشار زیبا بازدید کنید.

روستای نگل

بین مردم سنندج و کردستان داستان‌های فولکلور بسیار زیادی می‌چرخد. افسانه‌ها و داستان‌‌های مختلف که هرکدام سرگذشتی را بیان می‌کند. یکی از پرطرفدارترین داستان‌ها مربوط به روستای نگل است که کم‌کم رنگ واقعیت هم می‌گیرد. 

این روستا محل نگهداری یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی قرآن کریم است که صحیح‌وسالم در موزه‌اش قرار دارد. داستان از این قرار است که چوپانی توجهش به گُلی در دشت کنار روستا جلب می‌شود و برای سالم کندنش مجبور است، چاله‌ای بکند.

کندن چاله همانا و پیدا شدن جعبه بزرگ چوبی زیر زمین، همان. یکی از محتویات جعبه، همین قرآن بوده است. بعد از آن روی محل چاله مسجدی می‌سازند و قرآن را هم همین‌جا نگهداری می‌کنند. 

روستای نگل تقریبا ۶۶ کیلومتر بعد از سنندج در مسیر منتهی به مریوان قرار گرفته است. این روستا یکی از پرامکانات‌ترین روستاهای کشور است که هم موزه‌ دارد، هم اقامتگاه‌های مختلف، هم مناطق گردشگری طبیعی و هم داستان‌های تاریخی.

 دشت بیلو

بازهم مریوان و جاذبه‌های زیبای طبیعی‌اش. این بار می‌خواهیم از دشتی سرسبز به نام دشت بیلو حرف بزنیم. دشت بیلو در ۱۵ کیلومتری شهرستان مریوان قرار گرفته است و به‌خاطر پوشش متنوع و زیبای گیاهی‌‌اش به شهرت رسیده است.

دشت بیلو محل زندگی لک‌لک‌ها است و به همین خاطر شهرت زیادی بین مسافران و بازدیدکنندگان دارد.

بازار سنندج | قلب تپنده سنندج

بی شک بازارهای هر شهر، بهترین مکان برای آشنایی با آداب و رسوم هر شهر هستند. بازار سنندج هم با معماری منحصر به فرد خود توانسته توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کند. در این بازار بزرگ روزانه افراد محلی از شهرها مختلف برای فروش محصولات خود به این بازار می‌آیند. برای بازدید از بازار سنندج می‌توانید هرروز هفته به جز جمعه‌ها مراجعه کنید و اجناس موردنیاز خود را خریداری کنید.

پس از گشت و گذار در بازار خوب است سری هم به حمام خان بزنید. این حمام یکی از مکان های دیدنی سنندج به شمار می‌رود که در دوران قاجار ساخته شد. طرلحی این حمام مشابه سایر حمام های ایرانی است و از قسمت‌های مختلفی نظیر سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی و آب‌انبار اضافی اشکیل شده است.

زرینه ‌رود

پرآب‌ترین رود شمال غرب کشور، زرینه رود است. رودخانه‌ای خروشان با طول ۳۰۲ کیلومتر که از کوه‌های چهل چشمه سیرآب شده و به دریاچه خزر منتهی می‌شود. زرینه رود را می‌توان یکی از جاهای گردشگری کردستان دانست. 

از آنجا که طول این رودخانه بسیار زیاد و محل عبورش هم خیلی در دسترس نیست؛ تنها و مناسب‌ترین محل برای استفاده تفریحی از آن بعد از سد کاظمی روی مرز دو استان کردستان و آذربایجان غربی است. فاصله این محل تا سقز تقریبا ۶۰ کیلومتر است.

جنگل‌های بانه در جاذبه های طبیعی کردستان

بانه جنگل‌های متراکم و زیبایی دارد که می‌تواند دل هرگردشگر را ببرد. جنگل‌های بلوط که پوشش گیاهی ویژه غرب ایران است، در بانه هم وجود دارد و مامن زندگی سنجاب‌ها است. این جنگل‌ها جزو تفرجگاه‌های اهالی بانه در روزهای تعطیل است و اگر به بانه سفر کردید، حتما از جنگل‌های اطراف آن دیدن کنید.

عمارت آصف وزیر | خانه ای به سبک و سیاق قاجار

خانه های قدیمی هر شهر، تاریخ و معماری آن شهر را بیان می‌کنند. عمارت آصف وزیر که امروزه به موزه مردم شناسی سنندج شناخته می‌شود که سه دوره صفوی، قاجاری و پهلوی را به خود دیده است. این عمارت همانند سایر خانه های قدیمی از چند بخش اصلی نظیر حیاط اصلی، حیاط اندرونی، بخش خدمه و حمام ساخته شده است.

مسجد جامع | شکوه معماری کردستان

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان که پیشتر به دلیل معماری، کاشی کاری‌های هفت رنگ، آجرکاری و حوض سنگی مورد توجه گردشگران قرار گرفته، یکی از زیباترین اماکن تاریخی سنندج به حساب می‌رود. این مسجد به دستور والی بزرگ کردستان در زمان فتحعلی خان قاجار ساخته شد. قرارگیری این مسجد در مکان بلندتر، موجب شده تا در هرجایی از شهر قابل مشاهده باشد.

دریاچه سد قشلاق

دریاچه وحدت یا دریاچه سد قشلاق یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری استان کردستان در نزدیکی شهر سنندج است. این دریاچه که ۲۰ کیلومتری شمال سنندج قرار گرفته، جاذبه گردشگری مهمی برای عاشقان ماهیگیری و تفریحات آبی است. 

فضای اطراف دریاچه درختکاری شده است و مراکز تفریحی ورزشی زیادی کنار آن ساخته شده است. می‌توانید چند ساعت فارغ از ایام، کنار دریاچه به استراحت بپردازید.

کوه آوالان در جاذبه های طبیعی کردستان

کوه آوالان در۲۵ کیلومتری جنوب سنندج و در حومه کامیاران قرار دارد. این کوه به‌خاطر پوشش گیاهی زیبا و درختان معطرش در مسیر صعود، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای صعود برای کوهنوردان به حساب می‌آید. آوالان در بهار دیدنی‌تر از هر فصل دیگر سال است.

سنگ نبشته اورامان | در ستایش آفریدگار آشور

در زمان قدیم اسناد و رویدادهای مهم را که برروی سنگ حک می‌کردند تا آیندگان از آن باخبر باشند. سنگ نبشه اورامان هم در زمان آشور در مدح و ستایش آفریدگار حک شد. قدمت این کتیبه به ۲۷ قرن پیش برمی‌گردد که متاسفانه براثر ساییدگی و یخبندان از بین رفته است.

مسجد دومناره | کادوی نادر شاه افشار

مسجد دو مناره سقز، روایت جالبی دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. نادر شاه افشار به هنگام مسافرت به بغداد زمانی که از سقز رسید، شیخ حسن مولان آباد درخواست یک ساخت یک مسجدی را داد و نادر شاه هم دستور احداث آن را صادر کرد. همچنین دو عصای مرصع و سفره نقاشی شده اهدایی نادرشاه به شیخ حسن در بخش موزه این مسجد نگهداری می‌شود که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

آبشار بل

صحبت از عجایب خلقت در کردستان تقریبا شوخی است. مردم این استان آن‌قدر جاذبه عجیب‌وغریب دارند که نمی‌دانند کدامش را برای گردشگر معرفی کرده یا روی کدام نقطه سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان آبشار یا سرچمه بلّ است. «بل» یا «کانی»، اسمی قدیمی احتمالا برگرفته از خدایان بابلی است. سرچشمه این آبشار در استان کردستان و بیشتر حوضه آبریز آن در استان کرمانشاه است. 

در این سرچشمه، از دل کوه حجم زیادی آب خارج می‌شود. به دلیل همین حجم آب است که سرچشمه بیشتر شبیه آبشار به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که یکی از چشمه‌های تامین‌کننده رود سیروان همین سرچشمه بل نیز هست. این آبشار در منطقه اورامان دقیقا روی مرز دو استان کرمانشاه و کردستان قرار گرفته است.

سلین نزدیک‌ترین و معروف‌ترین شهر گردشگری به این نقطه و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان است. اگر از سنندج یا مریوان قصد سفر به آبشار بل را دارید، بهتر است اول در سلین توقف و بعد مسیر را به سمت چشمه ادامه دهید.

قلعه قمچقای | از قدیمی ترین کتیبه نیمه تصویری ایران

قلعه قمچقای به عنوان یکی از قدیمی ترین کتیبه های نیمه تصویری ایران در ۶۰ کیلومتری بیجار، روستای قمچقای، قرار دارد. حک شدن نقش هیروگلیف و خط هیراتیک، از ویژگی های منحصر به فرد این قلعه به شمار می‌آید. این قلعه بر بلندای کوه قرار گرفته که تنها یک ورودی دارد و اطراف آن به پرتگاه‌هایی عمیق منتهی می‌شود.

البته که جاهای دیدنی کردستان به یک مطلب خلاصه نمی‌شود و جاذبه های گردشگری زیادی در تمام شهرها و روستاهای آن وجود دارد. ما تنها تعدادی از معروف ترین جاهای طبیعی کردستان را به شما معرفی کردیم. در صورتی که زمان کافی داشتید، بازدید از جاذبه های طبیعی زیر را از دست ندهید.

  • زیارتگاه عکاشه در نزدیکی روستای کاشتر
  • حمام شیشه‌ای سنندج
  • تیمچه حاج شهباز بیجار
  • مسجد خسرو گروس در روستای خسرو آباد
  • عمارت خسرو آباد
  • پل گاران در مریوان
  • مسجد دومناره سقز
  • و صدهای جاهای دیدنی دیگر

 

سراب قروه

ویژگی بارز منطقه کردستان وجود دریاچه‌های تشکیل شده از آب رودخانه‌ها یا چشمه‌های مختلف کنار یکدیگر است. یکی از این دریاچه‌ها که به سراب قروه معروف است، کنار بیمارستان شهید بهشتی شهر قروه ایجاد شده است. دریاچه‌ای قدیمی با یک محل ذخیره آب. 

این دریاچه از ۱۲ چشمه زیرزمینی سیراب می‌شود که آبی زلال و بی‌نظیر و دارد و از قدیم محل تامین آب مورد نیاز روستاهای اطراف و شهر قروه بوده است. سراب قروه موقعیت مناسبی برای آبتنی، قایق‌سواری و گردشی چند ساعته کنار آب دارد. 

عمارت خسروآباد

شاید یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تاریخی کردستان همین عمارت خسروآباد باشد. ساختمانی بسیار قدیمی مربوط به دوران حکومت اردلان در خطه کردنشین ایران. روبه‌روی عمارت خسرو آباد باغ طویلی که با چهار خیابان احاطه شده قرار دارد. 

این عمارت به دلیل محل استقرار والی‌های حکومتی بزرگ و مرکزیت حکومتی، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر دقت کنید سردر این عمارت تابلویی اسم فتحعلی شاه قاجار و والی امان‌الله خان در سال ۱۲۲۳ را نشان می‌دهد. عمارت در محله خسروآباد خیابان ماردخ ساخته شده  و از سال ۱۴۰۰ به باغ موزه تبدیل شده است. 

می‌توانید از ۹ صبح تا ۵ عصر، به صورت رایگان، از این عمارت بازدید کنید.

عمارت سالار سعید

روزی که ملا لطف‌الله شیخ الإسلام تصمیم گرفت سفارش ساخت عمارتی زیبا را بدهد، فکرش را نمی‌کرد که تاریخ این‌قدر عمارت را دست‌به‌دست کند تا آخر به ثبت ملی برسد. این ساختمان زیبا که از دوره قاجار تاکنون در کوچه حبیبی سنندج رخ نشان می‌دهد، از دو بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است. 

بعد از فوت ملا، خانواده بخش بیرونی و درونی عمارت را به دو فرد متفاوت با نام‌های سالار سعید و حبیبی می‌فروشند. اکنون کل ساختمان در تملک میراث فرهنگی است و از سال ۵۱ تاکنون نیز فضای داخلی عمارت به‌عنوان موزه شهر سنندج شناخته می‌شود. 

پیست اسکی سقز

پیست اسکی سقز یا پیست اسکی وزنه یکی از موقعیت‌های تفریحی گردشگری دوست‌داشتنی کردستان است که به تجهیزات مورد نیاز اسکی حرفه‌ای نیز مجهز شده است. این پیست در جاده بانه سقز و در دامنه ضلع شمالی کوه وزنه احداث شده است. 

پیست سقز حداقل ۶ ماه سال پوشیده از برف و آماده خدمت‌رسانی است.

پیست اسکی بین‌المللی نسار

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری زمستانی کردستان پیست اسکی نسار است که به دلیل نوع ساخت، طول و پارامترهای فنی می‌توان بازی‌های بین‌المللی و کشوری را نیز در آن برگزار کرد. این پیست در دامنه کوه نسار که شمال غرب بیجار واقع شده احداث شده است. 

کل مجموعه مجهز به تله‌سیژ ۱۳۰۰ متری هم هست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا