ایران گردی

جاهای دیدنی کرج ۱۴۰۳ + معرفی جاهای بکر استان البرز

کرج به عنوان مرکز کوچکترین استان کشور یعنی استان البرز جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است که شاید بخاطر قرار گرفتن کرج در زیر سایه تهران هیچ وقت به این جاذبه ها اهمیت داده نشده است. شهر کرج کمترین فاصله را با استان تهران دارد و به همین دلیل هم شما با سفر به تهران می توانید از جاهای دیدنی کرج هم بازدید کنید. از پارک های زیبا و سرسبز گرفته تا اماکن تاریخی، اماکن مذهبی و جاذبه های طبیعی، جاهای دیدنی کرج را تشکیل می دهند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با این جاذبه ها بیشتر آشنا شوید.

 

مجموعه بین المللی تنیس در دل باغ فاتح کرج

باغ فاتح با درختان انبوه و سر به فلک کشیده‌اش یکی از آن جاذبه‌هایی است که هر آدمی را مجذوب خود می‌کند. این باغ که از زیباترین جاهای دیدنی کرج به شمار می‌آید، در منطقه سرسبز جهانشهر قرار دارد.

حدود نیم قرن پیش گروهی از مردمان یزدی به دنبال پیدا کردن محیطی مناسب برای اسکان و سرمایه‌گذاری وارد کرج شدند. در بین آن‌ها سرمایه ‌گذاری به نام حاج محمدصادق فاتح یزدی بود که تاثیر زیادی در رونق اقتصادی پیش از انقلاب کرج داشت. باغ فاتح هم از جمله خدمات این فرد نوع‌دوست بود.

این باغ علاوه بر فضای سبز و درختان قدیمی‌اش، زمین‌های تنیسی دارد که علاقه‌مندان این رشته ورزشی را به سمت خود می‌کشد؛ به همین خاطر به پارک تنیس هم معروف است. با رونق گرفتن ورزش تنیس، این پارک به یک مجموعه بین‌المللی تنیس تبدیل شد که هفت زمین تمرین و یک زمین مسابقه با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر دارد.

مجموعه بین الملی تنیس علاوه بر زمین‌های بازی، شامل ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه جهت مقامات و اتاق داوران، استراحتگاه موقت ورزشکاران، سرویس‌های بهداشتی، جایگاه ویژه خبرنگاران و محوطه فضای سبز است.

در فضای سبز این باغ باصفا هم می‌توان از قدم زدن در میان تونل‌های درختی که از به هم پیوستن شاخ و برگ درختان بلند و قدیمی تشکیل شده‌اند، آلاچیق‌ها و آبنماها لذت برد. همچنین می‌توان از امکانات تفریحی موجود مانند وسایل بازی کودکان و ست وسایل ورزشی استفاده کرد.

با وجود یک پارکینگ کوچک و رمپ مخصوص معلومین، نشانه‌های لازم برای ساختن یک روز خوب و با آرامش برای همه افراد در این باغ تکمیل می‌شود.

اگر می‌خواهید از مجموعه تنیس این باغ استفاده کنید خوب است بدانید که از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب به صورت یکسره باز است.

بام کرج

قبل‌از اینکه جاهای دیدنی کرج را یک‌به‌یک تماشا کنید، خوب است این شهر را از بالا ببینید. بالا رفتن از پله‌ها و مسیر بام کرج، یکی از فعالیت های پیشنهادی در کرج است. در مسیر رسیدن به این منطقه مرتفع، چشمه و درخت‌های بسیاری را خواهید دید و بعداز پشت‌سر گذاشتن یک کوه‌نوردی درست‌وحسابی، به چشم‌اندازی بی‌انتها از شهر می‌رسید. بی‌شک بام کرج بهترین نمای شهر را به چشمانتان هدیه می‌کند؛ به شرطی که در روز بازدید، هوا پاک باشد. همچنین اگر تماشای چراغ‌های شهر در شب برایتان لذت‌بخش باشد، این بام از بهترین جاذبه‌های کرج برای شما محسوب می‌شود. چنانچه اهل شکم‌گردی باشید، در بام کرج، رستوران‌ و کافه‌هایی را پیدا می‌کنید که تا نیمه‌های شب باز هستند.

  • ساعت بازدید از بام کرج: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بام کرج: رایگان
  • آدرس بام کرج: شمال‌شرقی کرج، انتهای بلوار طالقانی

باغ پرندگان چهارباغ

همان‌طور که از اسم این باغ مشخص است، باغ پرندگان کرج مختص دوستداران پرندگان است. اگر کودکی خردسال و یا نوجوان کنجکاو در خانه دارید، توصیه ما به شما بازدید از این باغ بزرگ پرندگان است. این باغ شامل ساختمانی بزرگ و دو طبقه و البته پر از قفس است که در مساحت ۱۰ هزار مترمربع احداث شده‌است. گفتنی است که این مجموعه از کودکان زیر ۶ سال، هزینه بلیط دریافت نمی‌کند.

البته ناگفته نماند که این باغ، اولین باغ در خاورمیانه است که تنوع و تعداد پرندگان موجود در آن زیاد است. شما می‌توانید در این باغ بیشتر گونه‌های در حال انقراض پرندگان، پرندگان شکاری، کبوترها، طوطی‌ها و … را مشاهده کنید.

البته باغ پرندگان برخلاف تصور عموم، دارای درختان سرسبز و یا فضای سبز نیست، بلکه تمامی قفس پرندگان در قسمت‌های مختلف ساختمان جای‌گذاری شده است. برای بازدید از این مجموعه می‌توانید در بازه زمانی ۹ صبح الی ۶ عصر اقدام کنید.

  • آدرس باغ پرندگان کرج: استان البرز، شهر کرج، چهارباغ، گلستان پنجم

روستای برغان کرج

در ۱۳ کیلومتری شهر کرج، در دامنه جنوبی البرز، روستای برغان وجود دارد که به واسطه آب و هوای خوب و طبیعت بکرش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرج شهرت پیدا کرده است. به علت داشتن چنارهای بسیار قدیمی و درختان زیاد آلوچه، لقب مهد چنارهای هزار ساله و سرزمین آلوچه به این روستا داده شده است.

این روستای زیبا به خاطر داشتن باغ‌ها و مزارع زیبا و سرسبز و رودخانه خروشان، به مکانی توریستی و گردشگری تبدیل شده که هواداران زیادی دارد. در میان جاذبه‌های گردشگری این روستا اسم حمام قدیمی، مسجد جامع، پل تاریخی برغان و تپه کش کلا به چشم می‌خورد.

اما متاسفانه برخلاف طبیعت بکر و زیبای آن، از برخی آثار باستانی این روستا به جز کمی ویرانه چیزی باقی نمانده است.

در کنار آرامش و طبیعت این روستا انواع غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم وجود دارد که بر ماندگار شدن خاطرات سفر به این روستا کمک می‌کند. آلوی برغانی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات‌های این مکان است.

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان

باغ گل کرج

یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز گردشگری استان البرز، پارک چمران است که در آن یکی از دیدنی های کرج جای گرفته است. باغ گل کرج، گنجینه‌ای از انواع گل‌وگیاه و درخت‌های کوچک و بزرگ است که چشمان طبیعت‌دوستان را به دنیای رنگارنگ گل‌ها خیره می‌کند. اگر قصد دارید در فصل بهار از بهترین جاهای دیدنی کرج بازدید کنید، تماشای این جاذبه زیبا را از دست ندهید. گفتنش خالی از لطف نیست که در این باغ گل، انواع وسایل و مواد ضروری برای نگهداری از گل‌ها را هم پیدا می‌کنید. خلاصه که باغ گل از بهترین جاهای گردشگری کرج محسوب می‌شود که می‌توانید از آن دیدن کنید و انرژی بگیرید.

  • ساعت بازدید از باغ گل کرج: همه‌روزه از 11 صبح تا 10 شب
  • قیمت بلیط باغ گل کرج: هفت هزار تومان
  • آدرس باغ گل کرج: بلوار چمران کرج، پارک چمران

آبشار هفت چشمه

خوشبختانه استان البرز جاهای دیدنی زیادی دارد که آبشار هفت چشمه اطراف روستای ارگنه یکی از آن‌ها است. هفت چشمه با ارتفاع ۹۰ متری از قسمت‌های مختلف کوه به درد سرازیر می‌شوند و آبشارهای کوچک و زیبایی پدید می‌آورند و بر همین اساس نیز، نام این آبشار را هفت چشمه نامیده‌اند. البته این جای دیدنی تنها به آبشار آن ختم نمی‌شود، بلکه فضای سرسبز و طبیعت زیبای آن، وجود غارها در داخل کوه‌ها و دره آبشاری، جذابیت و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

از آن‌جایی که آبشار هفته چشمه در ۱۷ کیلومتری جاده کرج به چالوس واقع شده‌است، مسیر رسیدن به مقصد نیز می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد. برای رسیدن به این مقصد زیبا، شما باید از کنار رودخانه پرآب ارنگه چالوس بگذرید که این موضوع خودش می‌تواند با چالش‌های کوچک و بزرگی همراه باشد. به طوری که شما گاهی اوقات مجبور خواهید شد، از میان صخره‌های بزرگ سنگ و حتی غارها عبور کنید. در ادامه با دره‌ای مواجه خواهید شد که درختان زیادی اطراف آن را پوشش داده‌اند و آرامش مطلقی ایجاد کرده‌اند. می‌توانید برای زمان اندکی در این دره اتراق کنید. غارهای مختلف در طور مسیر، می‌تواند سوژه بسیار جالبی برای علاقه‌مندان باشند.

رسیدن به بالاترین نقطه آبشارکار هرکسی نیست و شما باید از یک مسیر صخره‌ای باریک و ظریف عبور کنید که فقط افراد ماهر و توانمند می‌توانند از این قسمت رد بشوند. عبور از مسیر‌های ابتدایی آبشار راحت هستند و نیاز به توانایی خاصی ندارند.

برای رسیدن به آبشار هفت چشمه، پیش از هرکاری ابتدا باید خودتان را به روستای ارگنه برسانید. برای این‌کار می‌توانید با وسیله نقلیه خود یا هر کس دیگری استفاده کنید و حدود ۱۷ کیلومتر در جاده کرج_چالوس رانندگی کنید. پس از این که به روستا رسدید، باید ادامه مسیر را با پای پیاده طب کنید. شما می‌توانید ماشین خود را در یکی از پارکینگ‌هدی رستوران هفت چشمه پارک کنید. اگر وارد رستوران شدید، می‌توانید با پرداخت وردی و در انتهای رستوران، مسیر پیاده‌روی خود را آغاز کنید، مسیری که گذر از آن راحت بوده چراکه شیب کمی دارد. اگر مایل به پرداخت ورودی نبودید، باید قدم در مسیر سربالایی و پر پیچ‌و‌خم آبشار بگذارید که به طی مسافت و زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

بهترین زمان سفر به آبشار هفت چشمه اواخر فروردین تا اواخر تیر ماه است. در این بازه زمانی آب آبشار زیاد است ولی اگر می‌خواهید از درون رودخانه خود را به آبشار برسانید باید زمانی را انتخاب کنید که آبشار آب کمی دارد و این وضعیت نیز در اواسط خرداد اتفاق می‌افتد.

  • آدرس آبشار هفت چشمه آدران: استان البرز، ۱۷ کیلومتری جاده کرج_چالوس، ابتدای روستای ارنگه

کاخ شمس یا کاخ مروارید|سازه‌ای لوکس متعلق به شمس پهلوی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج این اثر تاریخی است. همانطور که می‌دانید کرج در مسیر جاده ابریشم بوده و همین امر باعث شده است تا در طول تاریخ ثروتمندان در این مسیر سکونت دائم یا موقت داشته باشند. کاخ شمس که بسیاری آن را با کاخ مروارید نیز می‌شناسند در مهرشهر کرج واقع شده است. کاخی در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شده و شمس پهلوی به دلیل بیماری آسم در آن اقامت داشته است. این کاخ در لیست آثار ملی نیز قرار دارد. کاخ شمس به دلیل داشتن معماری خاص شبیه به سفره ماهی یکی از لوکس و اشرافی‌ترین آثار باقی مانده از دوره پهلوی محسوب می‌شود.

آدرس: کرج، مهر شهر، بلوار ارم، کاخ شمس

آبشار سپهسالار در جاهای دیدنی کرج

در کیلومتر ۴۵ جاده کرج چالوس، یکی دیگر از دیدنی های کرج با نام آبشار سپهسالار قرار دارد که به خاطر وجود قله هفت خوان در نزدیکی آن به آبشار هفت خوان هم شناخته می‌شود. این آبشار یکی از جاذبه‌های روستای سپهسالار است که بعد از پل خواب چالوس در منطقه آسارا قرار دارد. از روستا تا آبشار سپهسالار کرج باید حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید.

دره‌ای که این آبشار زیبا در آن قرار دارد پوشیده از چمنزارها و باغ‌های بزرگ و کوچک است که با پیشروی در مسیر صخره‌ای آن به سمت آبشار، دره هم تنگ‌تر می‌شود.

در طول مسیر برای رسیدن به طبیعت زیبای این جاذبه گردشگری بارها مجبور می‌شوید از عرض رودخانه عبور کنید و زمانی که به این آبشار ۲۰ متری می‌رسید، حوض و یا استخری در کنار آن نمی‌بینید چون که زمین زیر آبشار مسطح است و همین باعث می‌شود که آبشار در مسیر مستقیم، به حرکت خود ادامه دهد.

باغ سیب مهرشهر کرج

باغ سیب مهرشهر، یک منطقه سبز وسیع است که بیش از 70هزار درخت دارد و جزو جاهای دیدنی مهرشهر کرج محسوب می‌شود. در این باغ به‌جز درخت سیب، انواع درختان گلابی، زردآلو، هلو و گردو هم پیدا می‌شود؛ بنابراین باغ سیب کرج، گنجینه‌ای از ژنتیک گیاهی است. قدمت این باغ سیب به دوران پهلوی بازمی‌گردد و مالک آن فرح پهلوی بوده است؛ اما بعد از انقلاب اسلامی، به مالکیت بنیاد مستضعفان درآمده است. مالکیت این باغ، هم‌اکنون با اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی است. اگر برای عکاسی از جاذبه‌های کرج به این شهر می‌روید، سعی کنید در زمان به بار نشستن سیب‌های این باغ، به آن سر بزنید تا بهترین سوژه‌های عکاسی در طبیعت را تجربه کنید. درضمن این باغ مسیر دوچرخه‌سواری هم دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • ساعت بازدید از باغ سیب کرج: همه‌روزه از 8.5 صبح تا 4.5 عصر
  • قیمت بلیط باغ سیب کرج: رایگان
  • آدرس باغ سیب کرج: مهرشهر، بلوار یادگار امام، بلوار دانش

خانه موزه دکتر مصدق | یادگاری از دوران مبارزه و میهن پرستی

تاریخ معاصر ایران و وقایعی که کمتر از یکی دو قرن قبل پشت سر گذاشته شده است هم جذابیت زیادی دارد. به ویژه اگر شخصیت‌های آن در دسته مبارزان حامی مردم باشند. خانه موزه یا زندان دکتر مصدق هم از دیگر جاذبه‌های تاریخی است که در کرج می‌توانید از آن دیدن کنید. دکتر مصدق ۳ سال به صورت تحت الحفظ زندانی و پس از آن به قلعه احمد آباد واقع در روستای نظر آباد البرز منتقل شد. اگر خواستید جاهای دیدنی کرج را لیست کنید، از دیدن این بنا غافل نشوید.

آدرس: کرج، شهرستان نظرآباد، دهستان احمدآباد

آبشار کندر

تا اینجا در مورد آبشارهایی صحبت کردیم که برای رسیدن به هر کدامشان باید زحمت پیاده‌روی حداقل یک ساعته را به خودتان بدهید. اما اگر به هر دلیلی این امکان برایتان وجود ندارد و می‌خواهید خیلی زود و راحت به آبشار برسید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید، در میان جاهای دیدنی کرج، آبشار کندر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

برای رسیدن به این آبشار زیبا کافی است از شهر کرج وارد جاده چالوس شوید، پس از طی حدود ۸ کیلومتر به روستایی به نام پورکان می‌رسید. کمی پس از این روستا، به جاده‌ای فرعی برمی‌خورید که اگر در حدود سه‌ونیم کیلومتر در آن پیش بروید، آبشار کندر را می‌بینید و با پیاده‌روی کوتاهی به آن می‌رسید.

سد کرج

بااینکه سد کرج از جاهای گردشگری اطراف کرج محسوب می‌شود؛ اما امکان ندارد در مطلبی که از مکان های گردشگری کرج نوشته شده است، نام آن را نیاوریم. سد کرج که سد امیرکبیر هم نام دارد، یکی از مشهورترین جاذبه‌های کرج است که امکان ندارد اهالی گردش، آنجا نرفته باشند.

این سد در سال 1342 روی رودخانه کرج افتتاح شد و حالا نزدیک 60 سال است که وظیفه ذخیره و آب‌رسانی بخش بزرگی از شهر را بر عهده دارد. از فعالیت‌های پیشنهادی در سد کرج می‌توان به خوش‌گذرانی در طبیعت و کوه‌نوردی اشاره کرد؛ اما شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا شنا و قایق‌سواری را ننوشته‌ایم. چند سالی می‌شود که به‌علت وقوع حوادث گوناگون، تفریحات آبی در این منطقه ممنوع شده و به‌جای آن می‌توانید از طبیعت، جنگل و آبشارهای اطراف سد لذت ببرید. در ضمن، اطراف این سد هم روستاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • ساعت بازدید از سد کرج: 24 ساعته
  • قیمت بلیط سد کرج: رایگان
  • آدرس سد کرج: کیلومتر ۲۵ جاده کرج‌چالوس، دریاچه سد امیرکبیر کرج

پیست اسکی دیزین

شاید فکر کنید که پیست اسکی دیزین فقط مناسب هوای زمستانی است و صرفا در وجود برف و یخ ‌می‌توان به آن‌جا رفت و اسکی‌ سواری کرد. این در حالی است که ساکنان شهر‌های بزرگی نظیر تهران و کرج‌ می‌توانند در هر فصلی از سال، برای دور شدن از آلودگی و هوای کثیف شهر، به دهکده کوچک دیزین بیایند. در واقع این پیست اسکی در همه فصول سال برای بازدیدکنندگان تفریحاتی دارد  و موجبات سرگرمی و لذت آن‌ها را فراهم می‌کند.

بهتر است بدانید که پیست اسکی دیزین اولین و مهم‌ترین پیست اسکی خاورمیانه است که در فصل‌های تابستان و زمستان پذیرای ورزشکاران داخلی و خارجی جهت انجام مسابقات مختلف است. از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه می‌توان به تله‌کابین، تله‌سیژ، اتله‌اسکی، پست چمن، اسنو پارک، زمین تنیس، مدرسه اسکی، کلبه‌های زیبا، هتل و رستوران‌های مختلف اشاره کرد.

جالب است بدانید که شما حتی اگر هیچ آشنایی با اسکی و نحوه انجام آن نداشته باشید، می‌توانید با ثبت نام در مدرسه اسکی این مجموعه، آموزش‌های لازم را برای اسکی‌سواری ببینید. از طرفی پیست‌های اسکی دیزین به پیست مبتدی، پیست و پیست، پیست چمن، پیست اسنو پارک و پیست یو تقسیم بندی می‌شود. اگر مبتدی هستید، می‌توانید در قسمت پیست مبتدی که شیب کمتری دارد، هم آموزش ببینید و هم از اسکی کردن لذت ببرید. قسمت پیست و پیست دیزین، شیب زیادی دارد و برای اسکی‌سواران حرفه‌ای طراحی گردیده است. در پیست یو هم معمولا اسنوبوردسواران و اسکی‌سواران حرفه‌ای به فعالیت می‌پردازند.

البته مجموعه دیزین برای کسانی که در تابستان هوس اسکی به سرشان می‌زند نیز ترتیبی فراهم داده است‌. پیست چمن برای اسکی‌سواری در فصل تابستان طراحی شده است و مسابقات اسکی روی چمن، تیراندازی با کمان، کایت سواری و دوچرخه‌سواری کوهستانی روی آن انجام می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، پیست دیزین برای افرادی که قصد اقامت شبانه‌روزی در این منطقه را دارند، امکانات زیادی فراهم کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل‌های جهانگردی دیزین و هتل گاجره اشاره کرد. البته مجموعه کلبه‌های شله نیز می‌توانند با داشتن امکانات بالا، مکان مناسبی برای اقامت باشند.

اواخر پاییز تا اواسط بهار می‌تواند زمان مناسبی برای سفر و انجام تفریح در این مجموعه باشد. ناگفته نماند که اکثر خدمات ارائه شده د این مجموعه به پرداخت هزینه زیادی نیازمند هستند.

  • آدرس پیست اسکی دیزین: استان البرز، جاده کرج_چالوس، جاده دیزین

کاخ سلیمانیه | چشم روشنی سی و چهارمین فرزند فتحعلی شاه

این کاخ باشکوه که در دوران قاجار ساخته شده است، با معماری چشم‌نواز و باغ‌های سرسبز، یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم کرج است. این کاخ پیشکش فتحعلی شاه به مناسبت تولد سی و چهارمین فرزندش سلیمان میرزا بوده و به عنوان کاخ ییلاقی استفاده می‌شده است. در ساخت کاخ سلیمانیه به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی کرج معماری قاجاری را می‌توانید به وضوح تماشا کنید. برای بازدید از این کاخ کافی است در شهر کرج به حدفاصل بلوار شهید چمران و امامزاده حسن مراجعه کنید. بازدید از کاخ سلیمانیه رایگان است.

آدرس: کرج، منطقه مصباح، بلوار امامزاده حسن، خیابان شهید کیانپور، کاخ سلیمانیه

جاده چالوس، شگفت‌انگیزترین جاده ایران

شاید در ایران کمتر کسی باشد که تا کنون از شهرت و زیبایی‌های شگفت‌انگیز جاده چالوس چیزی نشنیده باشد. جاده ۵۹ که با نام جاده چالوس شناخته می‌شود، یکی از آن جاهای دیدنی کرج است که اکثر آدم‌ها ندیده عاشقش می‌شوند!

جاده چالوس از کرج شروع می‌شود و در نهایت به شهر چالوس در کرانه‌های دریای خزر وصل می‌شود. این جاده زیبا در دوران رضاشاه و در سال ۱۳۱۲ ساخته شد که در میان آن تونل‌ها و پل‌های طولانی زیادی وجود دارد.

این جاده رویایی در همه فصل‌ها زیباست و رنگ‌های متنوعی از خود به نمایش می‌گذارد که هر کدام شگفتی خاص خود را دارد.

از دیگر جاذبه‌های جاده چالوس خوشمزه‌های این مسیر است. آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی بعضی از خوراکی هایی هستند که توسط رستوران‌ها و دستفروش‌ها، مخصوصا در نزدیکی تونل کندوان، فروخته می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم این جاده یکی از بی‌نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور است. همین موضوع باعث ترافیک‌های سنگین این جاده در ایام تعطیل می‌شود و از آن‌جایی که طراحی این جاده در گذشته انجام شده، برای سرعت‌های بالا مناسب نیست و از جاده‌های پر حادثه ایران است.

برج تهمینه 

یکی از جاهای دیدنی کرج که در جاده چالوس قرار دارد، برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه است که در نزدیکی جاده قرار دارد و شما در ۶۰ کیلومتری جاده چالوس می‌توانید، به راحتی از آن دیدن کنید. این برج به شکل یک هشت ضلعی ساخته شده است که در جلوی آن، ایوانی با معماری ساده قرار گرفته است. از جمله تزئینات این بنا می‌توان به تزئینات محراب مانند، تزئینات گوشواره، قطاربندی و کاربندی ایوان اشاره کرد. بر اساس گفته‌های کارشناسان این برج از گچ، سنگ و نوعی ملاط ساروج ساخته شده است.

  • آدرس برج تهمینه: استان البرز، کرج، ۶۰ کیلومتری جاده کرج_چالوس، آسارا، روستای میدانک

کاروانسرای شاه عباسی | پناهگاهی در مسیر جاده ابریشم

این کاروانسرای تاریخی که در جاده قزوین واقع شده، یادگاری از دوران صفوی است و با معماری سنتی و فضای دل‌انگیز، مکانی مناسب برای بازدید گردشگران به شمار می‌آید. از آنجا که کرج در مسیر جاده ابریشم بوده وجود این بنا برای استراحت کاروان‌ها بسیار مهم بوده است. در دوران قاجار نیز از این مکان به عنوان مدرسه استفاده می‌شد.

آدرس: کرج، بلوار قدس، میدان قدس، کاروانسرای شاه عباسی

خانه احمد شاملو

تا اینجا در مورد جاذبه های گردشگری کرج صحبت کردیم که در این میان جای جاذبه‌های فرهنگی و ادبی خالی مانده بود؛ که با خانه شاعر معاصر ایران احمد شاملو تکمیل می‌شود.

احمد شاملو، یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر ایران و از چهره‌های برجسته و تاثیرگذار ادبیات فارسی است. او شخصیتی رفیع و متفکر بود که تعهد او به مفاهیم والای انسانی، در تمام عمرش مثال‌زدنی است.

اگر اهل شعر و ادبیات هستید و یا برای عشق و انسانیت و مفاهیم والا ارزش قائلید، سری به فردیس کرج بزنید تا با زندگی و تفکرات این شاعر معاصر ایرانی آشنا شوید. این مکان به موزه‌ای تبدیل شده که وسایل و اشیای به جا مانده از شاملو را نگهداری می‌کند.

پارک ایران کوچک

با سر زدن به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرج، می‌توانید به کل ایران سفر کنید. نام این جاذبه، پارک ایران کوچک کرج است. در این پارک، 12 سکونتگاه از اقوام مختلف ایرانی و نمادهای مهم شهرهای ایران دیده می‌شود. از آثار این پارک می‌توانیم به شبیه‌سازی روستای کندوان، روستای ابیانه کاشان، آب‌انبار یزد، ارگ بم و سرای سعدالسلطنه اشاره کنیم. به‌دلیل آنکه مساحت پارک ایران کوچک حدود هفت هکتار است، یک پیاده‌روی ناب را می‌توانید در آن تجربه کنید.

  • ساعت کاری پارک ایران کوچک: 7.5 صبح تا 11.5 شب
  • قیمت بلیط پارک ایران کوچک: 7 هزار تومان
  • آدرس پارک ایران کوچک: جهانشهر کرج، بلوار جمهوری، نرسیده به بلوار ماهان

سخن پایانی

اگر اهل کرج هستید و یا گاه‌گاهی گذرتان به این شهر زیبا می‌افتد، می‌توانید در فرصتی مناسب و در اوقات بیکاری خود، یکی از جاذبه‌ های دیدنی از جمله آبشارها و یا بام کرج و البته یکی از خانه‌ های تاریخی آن را مقصد خود قرار دهید و ساعاتی زیبا برای خود رقم بزنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا