ایران گردی

جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زیبای کشورمان محسوب می شود که جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است. آبشارهای مختلفی مانند آبشار آتشگاه، پل های تاریخی، دشت های زیبا با لاله های واژگون و غارهای زیبا در چهارمحال و بختیاری وجود دارند که هر کدام از آنها می تواند یکی از عوامل سفر شما به شهرکرد، بروجن و دیگر شهرهای چهارمحال و بختیاری باشند. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم به معرفی این جاذبه ها بپردازیم.

 

پل زمان خان

پل زمان خان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری است که در نزدیکی شهر سامان در در ۲۷ کیلومتری شهر کرد واقع شده است. این پل تاریخی در زمان ساسانیان و توسط رییس ایل قشقایی روی رود معروف زاینده رود ساخته شده است و افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند. علاوه بر اهمیت تاریخی پل، مناظری که می‌توانید از روی پل تماشا کنید هم بسیار جذاب و تماشایی است. این محل حالا به یک مکان توریستی معروف بدل شده و امکانات رفاهی مختلفی هم دارد.

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه در بخش لردگان و در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر لردگان قرار دارد. دلیل محبوبیت و شهرت این آبشار، قرار گرفتن آن در میان دره‌ای سرسبز و طول ۲ کیلومتری آن است که به آن لقب طولانی‌ترین آبشار ایران را داده است. منظره زیبای این آبشار در طول مسیر و جریان خروشان آن، هرساله تعداد زیادی از مسافران را به خود جذب می‌کند. آبشار آتشگاه در انتهای مسیر خود به دریاچه سد کارون ۳ خوزستان می‌ریزد.

برای رسیدن به این آبشار باید خود را از شهر لردگان به روستای آتشگاه برسانید. سپس بعد از پارک خودرو باید مسیر آبشار را پیاده طی کنید. این پیاده روی ممکن است بین ۲ تا ۴ ساعت طول بکشد و بستگی به سرعت شما و مقصد نهاییتان دارد. در اطراف آبشار نیز امکانات و محیط مناسب برای کمپ و چادر زدن وجود دارد.

آبشار دره عشق

اگر اسم زیبای این آبشار شما را علاقمند به دیدنش كرده است باید به شهرستان اردل در ۱۳۰ كیلومتری شهركرد بروید. در مقابل این آبشار بایستید و شكوه جاذبه های طبیعی این استان را كاملا حس كنید. در دل طبیعت بكر این ناحیه، كوهی را می بینید كه آب با سرعت از دل آن بیرون می آید و از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می ریزد. بعد از مدتی تماشای آبشار كمی هم طبیعت اطراف را با دقت بیشتری نگاه كنید و جریان رودخانه كارون و شالیزارها و باغ های اطراف را نگاه كنید. چشم اندازهای این ناحیه مطمئنا شما را بیشتر از گذشته عاشق طبیعت می كنید. می توانید در میان انارستان ها قدم بزنید و ببینید هیچ چیز مثل بودن در میان طبیعت نمی تواند روحیه تان را تازه كند.

لاله‌های واژگون کوهرنگ

لاله واژگون یکی از اشکال نادر و البته بسیار زیبای گل لاله است و دیدن آن در طبیعت حس و حال جذابی دارد. در دشت‌های کوهرنگ می‌توانید تعداد زیادی از لاله‌های واژگون را که به صورت طبیعی رشد می‌کنند ببینید و از طبیعت دیدنی آن لذت ببرید. بهترین زمان برای دیدن لاله‌های واژگون اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت است، البته کوهرنگ و دشت آن در زمان‌های دیگر هم بسیار دیدنی و جذاب است.

غار سراب

غار سراب یکی از غارهای آهکی بزرگ ایران است که در روستای امیدآباد شهرستان فارسان قرار دارد. به غار سراب از شهر فارسان حدود ۲۱ کیلومتر فاصله دارد؛ اما نکته مثبت اینجاست که این فاصله آسفالت است و جز ده دقیقه آخر مسیر که باید خود را از داخل روستا به غار برسانید، بقیه مسیر را می‌توانید با خودرو طی کنید.

غار سراب به دلیل داشتن ساختار خاص و زیبا، یکی از انتخاب‌های اصلی غارنوردان برای اکتشافات جدید است. ورودی غار در ارتفاعی بالا قرار دارد و برخلاف کوچک بودن این ورودی، ارتفاع سقف غار سراب در بخش‌های داخلی آن تا ۱۵ متر نیز می‌رسد. قندیل‌های آهکی و حوضچه‌هایی که از ریزش آب در نقاط مختلف غار ایجاد شده‌اند، آن را به یکی از خاص‌ترین غارهای آهکی ایران تبدیل کرده‌اند.

برای ورود به غار سراب و بازدید از آن، بهتر است که دانش و تجهیزات غارنوردی داشته باشید. همراه داشتن لباس ضد آب، تجهیزات ایمنی و چراغ‌های ضدآب از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای بازدید از این غار بکر و زیباست.

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد، یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان بروجن و در بخش شمال غربی شهر بروجن قرار دارد. این پارک ملی بافت کوهستانی و مرتفعی دارد. قله جیلون و تعداد زیادی تپه‌ماهور از نقاط شاخص منطقه هستند. این پارک ملی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اعم از بز کوهی و کل و پلنگ و قوچ و میش و … را در خود جای داده است و یکی از مناطق حفاظت شده ایران است.

برای رسیدن به این پارک ملی کافیست خود را به جاده بروجن-شهرکرد برسانید تا بتوانید طبیعت بکر منطقه را ببینید و از زیبایی آن لذت ببرید. تنگ صیاد به دلیل داشتن دره‌های متعدد، امکان اتراق و شب‌مانی نیز دارد ولی بهتر است تجهیزات مناسب کمپ به‌همراه داشته باشید.

پارك جنگلی پروز

طبیعت زیبای پارك جنگلی پروز ارزش این را دارد كه به ۵۰ كیلومتی لردگان بروید و مدتی را در میان طبیعت بكر بگذرانید. در این پارك، درختان سربفلك كشیده، شالیزارها و چشمه ها طبیعتی را شكل داده كه نمی توانید چشم از آن ها بردارید. اینجا آنقدر زیباست كه مطمئنا بعدها هم دلتان می خواهد دوباره به آن برگردید و یكبار دیگر غرق طبیعت دلفریب آن شوید. در این پارك قدم بزنید، نفس های عمیق بكشید و از بودن در یكی از زیباترین ستان های ایران لذت ببرید.

چشمه دیمه

اگر به دشت لاله‌های واژگون رفتید، در فاصله نزدیکی می‌توانید به یکی دیگر از جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری یعنی چشمه دیمه هم سری بزنید. این چشمه یکی از سرچشمه‌های زاینده رود است و آب بسیار گوارا و خنکی دارد که از خواص درمانی مختلفی هم بهره می‌برد و طرفداران زیادی دارد. به جز این می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف هم لذت ببرید. در این مکان هم امکانات رفاهی مختلف برای استراحت و اقامت وجود دارد.

تالاب گندمان

در میان تالاب های زیادی كه در این استان وجود دارد به تالابی بین المللی بر می خورید كه نسبت به تالاب های دیگر اهمیت بیشتری دارد: تالاب گندمان. این تالاب با وسعت ۹۸۰ هكتار در شهرستان گندمان قرار دارد و یكی از بهترین جاها برای تماشای پرندگان و طبیعت بكر است.

تالاب چغاخور

این تالاب زیبا در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر کرد و در نزدیکی شهر بلداجی واقع شده است. اگر دوست دارید یکی از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم در بهار به این منطقه سفر کنید. این تالاب بین‌المللی دارای محوطه سرسبز و زیبایی است و می‌توانید درختان و یک چمنزار بسیار دیدنی را در کنار کوه‌های بلند در اطراف آن مشاهده کنید. علاوه بر این‌ها پوشش گیاهی جانوری خاصی هم دارد و پرندگان زیادی هم به این تالاب می‌روند که البته در فصل پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شوند.

تالاب سولقان

تالاب سولقان یا تالاب سولگان، یکی از چندین تالاب بزرگ و از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است. این تالاب در شهرستان اردل (کیار) قرار دارد و یکی از ۳ تالاب معروف این منطقه است. تالاب سولقان با وسعت زیاد و عمق کم، یکی از مناطق منتخب پرندگان مهاجر است و هرساله تعداد زیادی پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

برای رسیدن به این تالاب زیبا باید از شهرکرد به سمت شلمزار و سپس به سمت ناغان حرکت کنید. در روستای علی آباد می‌توانید هر دو بخش تالاب سولقان را در میان دشتی وسیع ببینید.

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه یا بوینه در انتهای دره زرد لیمه در منطقه دیناران شهرستان اردل واقع شده است. این آبشار دارای عرض تاج ۶۵ متر و ارتفاع ۴۰ متر است كه در كنار طبیعت جنگل های بلوط زاگرس، مراتع سرسبز و آثار باستانی همچون پل خدا آفرین، ایل راه باستانی، سنگ حجاری شده ۶۰۰۰ ساله كه حدود ۷۳ پله از آن باقی مانده، آن را به یكی از زیباترین مناطق گردشگری ناشناخته ایران بدل كرده است.

آبشار شیخ علی خان

یکی از آبشارهای زیبای این استان، آبشار شیخ علی خان نام دارد که در ۱۲ کیلومتری چلگرد در شهرستان کوهرنگ واقع شده است. این آبشار زیبا با توجه به شیب زیادی که دارد حتی آب و هوای خنکی هم در اطراف خود ایجاد می‌کند و حتی افراد محلی هم دوست دارند در اطراف آن گردش کنند و از زیبایی آبشار لذت ببرند. در فصل بهار لاله‌های واژگون را هم می‌توان در اطراف این آبشار دید که جذابیت آن را بیشتر هم می‌کند.

غار یخی چما

غار یخی چما در بخش کوهرنگ، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد و نزدیک به روستای شیخ علیخان قرار دارد. این غار یخی یکی از غارهای یخی طبیعی و بزرگ ایران و بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است. زیبایی طبیعی و کم‌نظیر این غار، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است. این غار یخی حتی در تابستان نیز دارای لایه‌های یخی در سقف و دیواره آن است اما به دلیل افزایش دما، ضخامت لایه‌ها کمتر می‌شوند و خطر ریزش قطعات یخ وجود دارد. بنابراین در فصول گرم نباید وارد غار شد.

برای رسیدن به غار یخی چما باید خود را به روستای شیخ علیخان برسانید. سپس به سمت روستای سر آقا سید حرکت کنید. در میانه راه با کمک تابلوهای راهنما باید وارد مسیر فرعی به سمت غار یخی شوید و سپس ادامه مسیر را به‌صورت پیاده طی کنید. در این مسیر نیاز به گذر از رودخانه و دره دارید پس بهتر است همراه با راهنمای آشنا به مسیر و تجهیزات به این غار بروید.

قلعه صمصام السلطنه

این قلعه به دست صدر اعظم ایران در دوره مشروطه نجفقلی خان ملقب به صمصام السلطنه كه دارای ایوان و پیشخوان ستون دار سنگی است، در شلمزار ۴۰ كیلومتری شهركرد واقع گردیده است.

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر یکی از جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری است که در شهر چالشتر و در فاصله بسیار کمی از شهر کرد واقع شده است. این عمارت تاریخی در سال ۱۳۲۳ ساخته شده است و می‌توانید معماری ترکیبی اروپایی ایرانی را در آن مشاهده کنید. از ستون‌های بلند و زیبای ایوان‌های عمارت گرفته تا نقش و نگار دیوارها، این عمارت بسیار زیبا است و وسعت زیادی هم دارد. در این عمارت اکنون بخشی برای فروش صنایع دستی و بخشی به عنوان موزه مردم شناسی دارد.

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار در نزدیکی شهر شلمزار در جنوب شهرکرد قرار دارد. این دریاچه طبیعی، در اثر جوشش چشمه‌ی شلمزار در این منطقه ایجاد شده است. امروزه اما اطراف این دریاچه نیز تبدیل به یک مکان تفریحی-اقامتی شده است و هرساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران به‌ویژه در فصول گرم سال است.

برای رسیدن به این دریاچه از شهرکرد به سمت جنوب حرکت کنید و پس از رسیدن به شلمزار با استفاده از تابلوهای راهنمای خود را به منطقه تفریحی دریاچه شلمزار برسانید.

روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید یکی از روستاهای شهرستان کوهرنگ است و یک روستای بسیار خاص و تاریخی از جاهای دیدنی چهار محال بختیاری است. از اولین چیزهایی که در مورد این روستا توجه را به خود جلب می‌کند، ساخت خاص و پلکانی آن است که شما را به یاد ماسوله می‌اندازد. این روستا قدمتی تاریخی دارد و مردم آن به روش کاملا سنتی زندگی می‌کنند. طبیعت روستا هم بسیار دیدنی و زیبا است و می‌توانید انواع درختان و گیاهان مختلف را مشاهده کنید.

چشمه زنه

چشمه زنه هفشجان، در روستای هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد قرار دارد. این چشمه و گردشگاهی که در اطراف آن وجود دارد یکی از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری هستند. این چشمه و سدی که روی آن قرار دارد، بخش زیادی از آب منطقه را تامین می‌کنند.

برای رسیدن به این چشمه باید ۲ کیلومتر از شهر هفشجان فاصله بگیرید و خود را به دامنه‌های کوه جهان‌بین برسانید.

منطقه حفاظت شده هلن

منطقه هلن یکی از زیباترین مناطق طبیعی و جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری است که بسیاری به صورت خاص برای دیدن آن به این استان سفر می‌کنند. این منطقه زیبا بخش‌هایی از لردگان و اردل را در بر می‌گیرد و حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد. ین منطقه جاذبه‌های مختلفی دارد و مخصوصا بخشی که در نزدیکی سد کارون واقع شده برای بسیاری به محل کمپینگ و لذت بردن از تفریحات آبی تبدیل شده است.

رود ارمند

رود ارمند از مهم‌‌ترین رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری است و با داشتن حوضه آبریز وسیع در نهایت به سد کارون ختم می‌شود. به جز زیبایی‌های طبیعی این رود که می‌توانید آن را در نزدیکی شهر و روستاهای مختلف ببینید، یکی از جذابیت‌های آن هم تفریح آبی تور رفتینگ است که در بخش‌هایی که کمی رود خروشان‌تر است انجام می‌شود و هیجان بسیار خوبی دارد.

جمع بندی

در این مقاله با بهترین جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری آشنا شدیم. این استان مخصوصا از نظر جاذبه‌های طبیعی تعدادی از بکرترین جاذبه‌ها و دیدنی‌ترین مناظر را دارد که برای هر کسی جذاب خواهد بود. از چشمه‌های حوشان و متعدد گرفته تا آبشارها و مناطق حفاظت شده می‌توانید برای یک سفر پر از شگفتی و زیبایی روی این استان حساب کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا