ایران گردی

جاهای دیدنی چابکسر ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

چابکسر کجاست؟ چابکسر یکی از شهرهای مرزی مابین گیلان و مازندران محسوب می شود که از توابع شهرستان رودسر است. جاهای دیدنی چابکسر اکثرا شامل جاذبه های طبیعی مانند چشمه ها، آبشارها و جنگل های زیبا و سرسبز می شود. اگر برای سفر به شمال کشور نمی دانید کدام شهر را انتخاب کنید چابکسر می تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با جاذبه های گردشگری چابکسر در تابستان و دیگر فصول سال آشنا شوید.

 

چشمه دمکش 

از زیبایی‌های بی‌نظیر اطراف چابکسر، چشمه دمکش در دل طبیعتی سبز و بکر است. آب این چشمه، خواصی دارد که آن را در لیست چشمه‌های محبوب و شناخته‌شده قرار می‌دهد. آب این چشمه رازآلود در زمان‌های نامشخص و به‌صورت غیر قابل پیش‌بینی، قطع می‌شود و گاهی باز هم از دل زمین می‌جوشد. آب چشمه طوری قطع می‌شود که گویی این چشمه، سال‌ها پیش خشک شده است! حتی گفته می‌شود شیخ بهایی هم در تلاش برای دانستن دلیل این اتفاق بود.

در هر زمانی که برای بازدید از این چشمه زیبا بروید، می‌توانید از چشم‌انداز بسیار زیبای آن استفاده کنید. این چشمه که از معروف‌ترین مکان های دیدنی چابکسر و جزو ۱۲ چشمه بدون املاح خاورمیانه محسوب می‌شود، به‌ دلیل طبیعت زیبا و خواص آب آن، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در سفر به چابکسر، حتما خود را برای گردش در محل این چشمه آماده کنید. می‌توانید هم در طبیعت به گشت‌وگذار بپردازید و زمانی را خوش بگذرانید و هم اگر بخت با شما یار و آب چشمه جاری بود، از آن بنوشید.

  • آدرس: غرب شهر چابکسر و در فاصله تقریبا ۸ کیلومتری از آن، دهستان اوشیان، روستای فکجور

قلعه بندبن چابکسر

در یکی از روستاهای اطراف چابکسر، شاهد پیوند میان تاریخ و طبیعت خواهید بود. بازدید از قلعه تاریخی بندبن هم از آن گزینه‌های عالی برای اضافه کردن به لیست جاهای دیدنی چابکسر و اطراف آن به شمار می رود. در واقع، روستای بندن، این قلعه تاریخی را از صدها سال پیش تابه‌حال در خود جای داده است.

چند صد سال پیش، روستاییان تصمیم می‌گیرند این قلعه را برای در‌ امان‌ ماندن از دست دزدان دریایی بسازند. آن‌ها قطعا در ساخت این قلعه، نهایت مهارت را برای حفظ امنیت خود به کار گرفته‌اند که هنوز هم پس‌ از گذشت این همه سال، قسمت‌هایی از آن باقی مانده است. این قلعه تاریخی، تنها دیدنی این روستای کهن نخواهد بود. درست همانند سایر مناطق شمالی کشور، این روستا هم نما‌یانگر بخشی از طبیعت مثال‌زدنی و چشم‌نواز است.

آدرس: حرکت از شهرستان رودسر در مسیر جاده چابکسر _ کلاچای به طرف روستای بندبن قاسم‌آباد

روستای لیمه‌سرا چابکسر

روستای لیمه‌سرا در کنار روستای سرولات قرار گرفته است. این روستای زیبا و کوچک که حدودا ۳۹ خانوار دارد، یکی از زیباترین روستاهای اطراف چابکسر است. لیمه‌سرا هم مانند روستای سرولات، منظره‌ای تماشایی رو به دره‌های پرشیب و باریک و باغ‌های پرتقال دارد.

روستای لیمه سرا با داشتن رستوران‌های سنتی، برای عاشقان غذاهای سنتی گیلانی، بهشت کوچکی به حساب می‌آید. اگر از طرفداران غذاهای سنتی و لذیذ گیلانی هستید، حتما از این روستای زیبا و کوچک دیدن کنید و حداقل یکی دو وعده غذایی را مهمان رستوران‌های این روستا یا سرولات باشید؛ مخصوصا رستوران معروف خاورخانم که در این منطقه شهرت زیادی دارد.

روستای لیمه‌سرا در کنار روستای سرولات قرار دارد که بالاتر مسیر دسترسی به آن را توضیح داده‌ایم.

منطقه جنگسرا 

این منطقه یکی از زیباترین مناظر طبیعت را در مقابل چشم‌های شما به نمایش می‌گذارد. در میان جاهای دیدنی چابکسر و اطراف آن و در نزدیکی روستای جنگسرا، این منطقه مانند یاقوتی سبز می‌درخشد. علاوه‌ بر خود منطقه، مسیر دسترسی به آن هم به‌اندازه خودش زیبا و چشم‌نواز است. محصولات این منطقه شامل چای، کرم ابریشم و مرکبات می‌شود و طبق توصیف‌هایی که کردیم، گردشگران زیادی آن را به‌عنوان مقصدی برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، جنوب شهر چابکسر

پلاژ گل سرخ

پلاژ گل سرخ، یک مجتمع تفریحی-اقامتی ساحلی است که امکانات خوبی دراختیار مسافران قرار می‌دهد. شنا در ساحل گل سرخ، مجاز است و غریق‌نجات‌ها مراقب شناگران‌اند. دوش، سرویس بهداشتی، فروشگاه، سوییت‌ برای اقامت، سکوهایی برای چادر زدن، سفره‌خانه سنتی و پارکینگ در این پلاژ دردسترس است. در فصل‌های پرمسافر، ساحل گل سرخ، تفریحات آبی مهیجی مثل پاراسل، جت‌اسکی و… را هم ارائه می‌کند.

آدرس: جاده رامسر-سیاهکلرود

روستای قاسم‌آباد

اگر به فرهنگ و سنت‌های اقوام ایرانی علاقه‌مند هستید، روستای قاسم‌آباد یکی از آن جاهایی است که نباید دیدنش را از دست بدهید. یکی از مهدهای فرهنگ اصیل و زیبای گیلان، روستای قاسم‌آباد است.

پوشش سنتی مردم این روستا و آیین‌های سنتی آنها، این روستا را میان تمام روستاهای شمالی ممتاز و متمایز کرده است. لباس مردم قاسم‌آباد هم در یکی از جشنواره‌های بین‌المللی مد و لباس، به عنوان برترین پوشش انتخاب شد. همان لباس معروف گیلانی که با دامن‌های رنگی و جلیقه‌ و پیراهن کوتاه می‌شناسیم. سفر به روستای قاسم‌آباد و تماشای فرهنگ بی‌نظیر مردم آن را به شما توصیه می‌کنیم.

از سمت رودسر به چابکسر حرکت کنید. در کیلومتر ۲۵ جاده رودسر به چابکسر و در دهستان اوشیان، روستای قاسم‌آباد را پیدا خواهید کرد.

چشمه آب معدنی سجیران

چشمه آب معدنی سجیران، از دیگر چشمه‌ های چابکسر و اطراف آن محسوب می‌شود. آب چشمه سجیران خواص درمانی دارد و برای بیماری‌های داخلی و پوستی مفید است. افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند یا از بیماری‌های پوستی مانند قارچ انگشت‌ها رنج می‌برند، در کنار بهره‌مندی از لذت گشت‌وگذار در طبیعتی زیبا، می‌توانند از آب این چشمه برای درمان استفاده کنند. فقط به یاد داشته باشید که زمان مناسب برای بازدید و استفاده از آب این چشمه، فصل‌های تابستان و بهار است؛ چراکه در فصل‌های پاییز و زمستان، هوای سرد، مانعی برای شما خواهد بود.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، رحیم‌آباد، روستای سجیران

روستاهای چابکسر

بخش چابکسر، 64 روستا دارد، یکی از دیگری، تماشایی‌تر! بنابراین وقتی از جاهای دیدنی چابکسر حرف می‌زنیم، بیشتر منظورمان این روستاهاست که در اطراف چابکسر واقع شده‌اند و هرکدام‌شان یک تابلوی نقاشی خیره‎‌کننده است.

  • روستای سرولات
  • روستای لیمه‌سرا
  • روستای بندبن
  • روستای قاسم‌آباد
  • روستای اوشیان
  • روستای جواهردشت
  • روستای جنگسرا

چشمه آب شور لاکان

در دل جنگل‌هایی وسیع و خوش‌آب‌ورنگ، چشمه‌ای وجود دارد که توصیه می‌کنیم در سفر خود به شهر چابکسر، حتما به سراغ آن بروید. این چشمه به‌ دلیل وجود نمک و گوگرد در آب آن و رسوب‌های آهکی دیواره‌هایش، همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، آبی شور دارد. آب این چشمه هم دارای خواص درمانی است و برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار موثر واقع خواهد شد.

اگر در فصل تابستان به بازدید از این چشمه بروید، به احتمال بالا، افرادی را که در حال استفاده از آب این چشمه برای پوست خود هستند، خواهید دید. این چشمه هم مانند چشمه‌های دیگری که نام بردیم، در کنار خواص درمانی از چشم‌انداز زیبایی برخوردار است. در بازدید از مکان‌های دیدنی چابکسر حتما از چشمه آب شور لاکان هم دیدن کنید.

آدرس: جنوب رشت، جاده رشت _ لاکان، جنگل لاکان، روبه‌روی روستای آقاپیر دانا

روستای سرولات

سرولات، روستایی‌ کوهستانی‌ست مشرف به دریای خزر که به‌حق، عنوانِ معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه چابکسر را از آن خودش کرده‌است. این روستا که در همسایگی دو رود «آچیرو» و «کوروئه» واقع شده‌است، در فصل میوه‌دهی باغات پرتقال، عطری مدهوش‌کننده دارد.

در سرولات، حتما خودتان را به یک وعده غذای محلی جاافتاده و لذیذ مهمان کنید. سه رستوران «خاورخانم»، «دربند لطفی» و «خاله‌مرضیه»، خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی را سرو می‌کنند. رستوران خاورخانم با منظره جنگلی و چاشنی‌های کم‌نظیرش، گوی رقابت را از آن دو رستوران دیگر ربوده‌ و همیشه شلوغ است. در برگشت از سرولات، می‌توانید یک بغل سوغات خوشمزه با خودتان بیاورید؛ رب انار، رب آلوچه، نان سنتی، آلوچه جنگلی، ترشی محلی، کلوچه و… .

آدرس: ۲۲ کیلومتری رامسر و ۳ کیلومتری چابکسر

روستای اوشیان چابکسر

اوشیان شرقی‌ترین روستای گیلان و نزدیک‌ترین روستای گیلانی به استان مازندران است. این روستا در سه کیلومتری چابکسر قرار دارد و دقیقا نقطه مرزی استان‌های گیلان و مازندران به حساب می‌آید.

این روستای زیبا و سرسبز به شش منطقه تقسیم می‌شود. این مناطق جیر اوشیان در شمال، هراتبر در جنوب جیر اوشیان، لپاسر در ضلع غربی هراتبر، آستانه دارور در ضلع شرقی لپاسر، کرات محله در جنوب هراتبر، فکجور در جنوب کرات محله و در حاشیه کوه هستند.

ساحل زیبای اوشیان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا به حساب می‌آید.

کافیست از چابکسر به سمت رامسر حرکت کنید. سه کیلومتر بعد از چابکسر به روستای اوشیان خواهید رسید.

کلام آخر

چابکسر یکی از شهرهای شمالی کشور است که می توانید برای سفرهای آخر هفته ای خود برای آن برنامه ریزی کنید. اگر به دنبال یک سفر مهیج به شمال کشور در مقصدی نزدیک به تهران و کرج هستید، چابکسر می تواند مقصد ایده آل شما باشد. در این مطلب به معرفی جاذبه های گردشگری چابکسر پرداخته ایم تا با آشنایی بیشتر نسبت به این شهر سفر خاطره انگیزی داشته باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا