جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی پاریس ۲۰۲۴ + عکس، آدرس و زمان بازدید

پاریس به عنوان پایتخت کشور فرانسه یکی از زیباترین شهرهای اروپایی به شمار می رود. جاهای دیدنی پاریس مانند برج ایفل، خیابان شانزلیزه، کاخ گارنیه، موزه لوور و… همگی از برترین جاذبه های گردشگری اروپایی محسوب می شوند. سفر به پاریس و قدم زدن در خیابان های این شهر می تواند رویایی باشد. بازدید از بزرگترین موزه های خارجی مانند موزه لوور که تابلوهای معروف دنیا مانند شام آخر در آن قرار گرفته است هم می تواند یکی از برنامه های شما در سفر به پاریس باشد. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم به معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری پاریس بپردازیم.

 

برج ایفل؛ قد بلند پاریسی

کمتر کسی است که برج ایفل پاریس را نشناسد، در واقع خیلی‌ها از پاریس فقط برج ایفلش را می‌شناسند. این برج سمبل پاریس و از افتخارات فرانسوی‌ها و پربازدیدترین جاذبه گردشگری پاریس است.

برج ایفل را «گوستاو ایفل» در سال ۱۸۸۹ به مناسبت صد سالگی انقلاب فرانسه طراحی کرد. البته حدود ۴۱ سال طول کشید تا این برج ۳۲۴ متری ساخته شود. این برج بیش از ۱۸ هزار بخش فولادی قوی دارد که وزن آن را به بیش از ۱۰ هزار تن می‌رساند. گفتنی است در ساخت این برج بیش از ۲ و نیم میلیون پیچ و مهره استفاده شده و در ساخت آن جایی جوشکاری صورت نگرفته است.

بازدیدکنندگان می‌توانند با آسانسور یا از پله‌ها خود را به بالای برج برسانند. البته تعداد پله‌های برج بسیار زیاد است. مثلا برای رسیدن به طبقه اول باید از ۳۶۰ پله و طبقه دوم از ۳۴۴ پله بالا بروید.

وجود امکانات سرگرم‌کننده و اسباب‌بازی‌های مخصوص کودکان در اطراف برج باعث تفریح بیشتر بازدیدکنندگان می‌شود. علاوه بر این یکی از معروف ترین رستوران های پاریس، یعنی رستوران ژول ورن هم در همان اطراف، محل مناسبی برای غذا خوردن است.

اگر شب به بازدید برج ایفل بروید، می‌توانید از نورپردازی‌ها و البته بازی با نور شبانه روی برج لذت ببرید.

کاخ گارنیه پاریس (Palais Garnier)

این کاخ در قرن نوزدهم و به دستور ناپلئون سوم ساخته شد. اگر دوست دارید عظمت و زیبایی طراحی داخلی بناهای فرانسوی را ببینید، این کاخ نمونه خوبی برای درک این هنر است. پلکان و ستون‌های مرمرین، طلاکاری‌ها، نقاشی‌های روی سقف‌ها، مجسمه‌ها و تمامی جزئیاتی که در این کاخ می‌بینید، شما را مات و مبهوت می‌کنند. چارلز گارنیه معمار این کاخ یا همان خانه اپرا بوده و ساختن اینجا حدود 13 سال طول می‌کشد.

کاخ گارنیه، بیشتر برای برگزاری مراسم اپرا و باله است؛ اما خود عمارت به‌تنهایی و بدون در نظر گرفتن این مراسم، یکی از جاهای دیدنی پاریس به حساب می‌آید. موزه و کتابخانه اپرا با آرشیوی حدوداً 300 ساله، یک نمایشگاه دائمی از نقاشی‌های ساختمان کاخ، منظره‌ها و طرح‌هایی از لباس‌ها است. یک فروشگاه با کتاب‌ها و سوغاتی‌هایی که همگی به‌نوعی مربوط به اپرا می‌شوند، قسمت دیگر این کاخ را تشکیل می‌دهد. درضمن، اگر برای نهار یا شام هم خواستید به رستوران بروید، باید بگوییم که کاخ گارنیه رستوران هم دارد. برای رفتن به این کاخ باید توجه داشته باشید که امکان بازدید از گارنیه همه‌روزه وجود دارد، منتها در برخی از روزهای اجرا، ممکن است زمان بازدید تغییر کند.

  • قیمت ورودی کاخ گارنیه پاریس: شروع از 15 یورو
  • ساعت کاری کاخ گارنیه پاریس: 10 صبح تا 5 عصر
  • آدرس کاخ گارنیه پاریس: خیابان کپوسین، خیابان ابر

موزه لوور (Louvre Museum) یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که در فهرست بهترین مکان های دیدنی پاریس قرار می‌گیرد. این موزه در سال 1973 افتتاح شد و در آن زمان، محل سکونت پادشاهان فرانسه بود؛ اما اکنون بیش از 30هزار اثر هنری در آن نگهداری می‌شود. مشهورترین نقاشی این موزه، لبخند ژکوند، اثر لئوناردو داوینچی است که بین سال‌های 1503 تا 1505 خلق شد.

همه مجسمه‌ها و نقاشی‌های موجود در موزه لوور را نمی‌توانید در یک بازدید، ببینید. در سفر به پاریس،‌ حتماً چندین روز برای تماشای آثار هنری ارزشمند لوور زمان بگذارید. این موزه همه‌روزه به غیر از سه‌شنبه‌ها از ساعت 09:00 تا 18:00 باز است.

کلیسای نوتردام

معروفترین کلیسایی که در شهر پاریس وجود دارد “کلیسای جامع نوتردام” نامیده می‌شود که یکی از مظاهر ملی فرانسه به حساب می‌آید. این کلیسا با سک معماری گوتیکی که دارد در قلب پاریس رخ نمایی می‌کند. سازندگان این مکان مذهبی، پادشاه سنت لوئیس و اسقف Maurice de Sully بودند که در سال 1163 تصمیم گرفتند کلیسایی با سبک گوتیک را احداث نمایند؛ هم اکنون این کلیسا زیباترین اثر معماری گوتیک می‌باشد که تحسین همگان را برانگیخته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عملیات ساخت این بنا تا سال 1345 به طول انجامید و در سال 1862 به عنوان میراٍ فرهنگی ثبت شد.

طول این بنا 128 متر، عرض آن 48 متر و ارتفاع آن 69 متر می‌باشد. سالانه حدود 13 میلیون توریست از کلیسای نوتردام بازدید می‌کنند. ارتفاع هر یک از برج‌های کلیسای نوتردام در حدود 70 متر و ارتفاع مناره آن حدود 90 متر می‌باشد. تعداد پنجره‌هایی که در این بنا تعبیه شده 113 عدد است. نمای خارجی و داخلی این اثر مزین به تعداد بسیار زیادی مجسمه چوبی و سنگی بوده که ابعاد آن‌ها متفاوت است.

لازم به ذکر است که بگوییم این کلیسای زیبا در 15 آوریل 2019 در رخداد آتش سوزی مناره خود را به طور کامل از دست داد و سقف آن نیز به طور جدی آسیب دید.

آدرس: پاریس/ خیابان پل جین پائول دوم/ پلاک 6

وب سایت: www.notredamedeparis.fr

هزینه بازدید: 10 یورو

ساعات بازدید: 8 الی 19

کلیسای سکره کور؛ چشم در چشم ایفل

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پاریس و البته محله مون مارت، کلیسای سکره کور است. دلایل متعددی وجود دارد که علاقمند به تماشای این کلیسای زیبا باشیم. اول اینکه این کلیسا قدمت چندانی ندارد؛ در واقع سکره کور در سال ۱۹۱۴ به بهره‌برداری رسیده است. همین عمر کوتاه باعث معماری و نقاشی‌های مدرن در کلیسا شده است. زمانی که وارد برخی از کلیساهای اروپایی می‌شویم، بعضی از نقاشی‌ها ناراحت‌کننده و غمناک هستند. در حالی که کلیسای سکره کور نقاشی‌های شادتر و دلپذیرتری دارد. گویا نقاشان صد سال قبل به اندازه پیشنیان خود به تصاویر غمبار علاقه نداشته‌اند.

ویژگی دیگری که باعث می‌شود این کلیسا را دوست داشته باشیم، معماری زیبای نمای بیرونی است. ساختمان سفید و بزرگ کلیسا که از دور خود را نشان می‌دهد، حسابی جلب توجه می‌کند. و دیگر اینکه وقتی روی پله‌های این کلیسا می‌ایستید، تمام پاریس زیر پای شماست. سکره کور دومین مکان بلند پاریس بعد از برج ایفل است. به همین دلیل با ایستادن روی پله‌های آن، گویا روبه‌روی ایفل (البته با چندین کیلومتر فاصله) ایستاده‌اید.

در روزهای تعطیل اطراف کلیسا شلوغ است. جوانان و سایر اقشار روی پله‌های دور هم جمع می‌شوند. بعضی‌ها هم سازهایشان را می‌آورند و مشغول نواختن می‌شوند. خلاصه که جمع‌شان، جمع است.

کاخ ورسای پاریس (Chateau de Versailles)

طرفداران تاریخ و معماری، حتماً باید کاخ ورسای را ببینند. این کاخ که در ابتدا محلی برای شکار و استراحت شکارچیان بوده، طی سال‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند و به مرور زمان، محلی برای سکونت خاندان‌های سلطنتی می‌شود. همین امر، دلیل محکمی برای این است که بگوییم، درحال‌حاضر، کاخ ورسای به احتمال قوی مجلل‌ترین کاخ در فرانسه است. همچنین باید بگوییم که در بعضی منابع، تعداد اتاق‌های ورسای به 2300 عدد می‌رسد و اینجا یکی بزرگ‌ترین کاخ‌ها در جهان است.

تالار آینه، باغ‌های زیبا و متعدد، اتاق‌های گوناگون و در مجموع هنری که برای تزیینات اینجا به‌کار گرفته‌اند و نمی‌توانیم روی آن‌ها قیمتی بگذاریم، چند ساعتی شما را به لمس یک زندگی سلطنتی فرامی‌خوانند. یک زندگی اشرافی در کاخی مجلل که پایه و اساس بیشتر تزییناتش از قرن 17 گذاشته شده است.

اگر می‌خواهید از این مجموعه بازدید کنید، باید در نظر بگیرید که پیش از ورود، از نظر امنیتی وسایلتان را بازرسی می‌کنند. برای انجام این کار معمولاً زمان زیادی صرف می‌شود که گاهی بین 2 تا 4 ساعت معطلی دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید زمان کمتری از شما گرفته شود، می‌توانید با تورهایی که همراه راهنما هستند وارد مجموعه شوید. پیش از انجام این کار، به بودجه‌تان هم توجه کنید، چراکه تورها هزینه بیشتری دارند. نکته دیگر این است که کاخ ورسای با وجود وسعت زیادی که دارد، در زمان‌های پیک بسیار شلوغ می‌شود. پس هنگام برنامه‌ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی‌اش، به این نکته توجه کنید. معمولاً بین ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر، کاخ شلوغ است؛ اما به‌طور کلی حجم گردشگران از اواسط پاییز تا اوایل بهار به‌نسبت کمتر می‌شود. قیمت بلیط، برای بازدید کاخ و باغ است و در حالت‌های دیگر، قیمت‌ها متفاوت است و ساعت بازدید از بخش‌های مختلف هم با یکدیگر فرق دارد.

  • قیمت ورودی کاخ ورسای پاریس: شروع از 18 یورو
  • ساعت کاری کاخ ورسای پاریس: 9 صبح تا 6:30 عصر
  • آدرس کاخ ورسای پاریس: خیابان نپوو، منطقه ورسای

مرکز ژرژ پمپیدوPlace Georges Pompidou  یک بنای سه طبقه‌ای با مساحت 15هزار متر مربع است. برای طراحی و ساخت این بنا از سبک معماری‌های تک استفاده شده و ترکیب ساختمان‌های آن، تضاد عجیبی را به وجود آورده است؛ چراکه بخشی از بنا با تکنولوژی مدرن ساخته شده است و بخشی دیگر، بافت تاریخی دارد. مرکز ژرژ پمپدو پاریس بخش‌های مختلفی همچون موزه هنرهای مدرن،‌ کتابخانه و مرکز طراحی صنعتی دارد. کتابخانه این مجموعه بسیار مشهور است؛ چراکه وسعت بالایی دارد و کتب اغلب ناشران معروف در آن موجود است. با خرید تور پاریس حتماً به مرکز پمپدو سر بزنید و عجایب آن را از نزدیک ببینید.

باغ لوکزامبورگ پاریس

یکی از زیباترین باغ‌هایی که جلوه‌ای تماشایی به شهر پاریس بخشیده، باغ لوکزامبورگ می‌باشد. این باغ زیبا در ابتدا در سده 17 همزمان با ساخت کاخ‌لوکزامبورگ ایجاد شد ولی می‌توان ادعا کرد ظاهر دلربایی که هم‌اکنون مشاهده می‌شود مربوط به طراحی‌هایی است که در سده 19 توسط معمار برجسته ” J.F. Chalgrin” انجام شده است.

این باغ فضای سبز دل‌انگیزی دارد که قدم زدن در آن بسیار لذت‌بخش است البته باید بگوییم که وجود آب نماهایی در محوطه، تاثیر شایانی در ایجاد فضایی شاداب داشته است. باغ لوکزامبورگ دارای جذابیت‌هایی برای کودکان است (پونی سواری، چرخ و فلک، سرسره بازی و نمایش عروسکی) که بسیاری از آن‌ها ساعات خاطره انگیز کودکی خود را در آن سپری کرده‌اند. زمین تنیس، کنسرت فضای‌باز و فضای شطرنج از تفریحاتی است که بزرگان را در این مکان سرگرم می‌کند.

آدرس: پاریس/ محله لاتین

شماره تلفن: 0033140136200

معبد پانتئون پاریس؛ جمع چهره‌ها جمع است

معبد پانتئون پاریس در بخش تاریخی منطقه لاتین واقع شده است. این کلیسای قدیمی که متعلق به یکی از فرقه‌های پاریس است، از زمان انقلاب فرانسه به محل خاکسپاری برخی چهره‌های بزرگ جمهوری اختصاص پیدا کرده است. از جمله این چهره‌های می‌توان به «ویکتور هوگو»، «ماری کوری» و «الکساندر دوما» اشاره کرد.

پانتئون در زمان لویی پانزدهم و توسط معمار معروف آن زمان «ژاک ژرمن سوفلو» ساخته شده است. سوفلو در ساخت این بنا از معماری یونان و روم باستان الهام گرفته است. نام کلیسا نیز از روی نام پانتئون شهر رم (معبدی معروف در این شهر) انتخاب شده است.

قصر رویال پاریس (Domaine national du Palais-royal)

این بنا متعلق به قرن هفدهم و دوره سلطنت لویی سیزدهم است و در ابتدا برای یکی از وزرای فرانسوی بوده که با وصیتش، کاخ را به خانواده سلطنتی می‌دهد. همین امر، محل زندگی لویی 14 در کودکی را مشخص می‌کند. قصر رویال پاریس که با عنوان پله رویال پاریس هم آن را می‌شناسند، مانند یک ویترین برای نشان دادن معماری کلاسیک فرانسوی است. دورتادور قصر رویال حدود 60 غرفه وجود دارد که توسط راهروهای ستون‌دار به یکدیگر متصل شده‌اند. با دیدن این قصر و محیط اطرافش، فکر می‌کنید که انگار یک روستا داخل شهر وجود دارد.

درون قصر رویال، کافه‌ها و رستوران‌هایی وجود دارد که یکی از این رستوران‌ها ستاره استاندارد کیفی میشلن را دارد و با توجه به این موضوع می‌توانید برخی از بهترین غذاهای فرانسه را در آنجا امتحان کنید. قسمتی دیگر از غذاخوری کاخ، مربوط به سال 1784 یعنی کمتر از 250 سال پیش می‌شود. در قصر رویال پاریس، 2 تا سالن تئاتر هم هست که یکی از آن‌ها مربوط به سال 1783 است. این قصر، محل خوبی برای گذراندن اوقات فراغت در میان ساکنان پاریس هم است.

  • قیمت ورودی قصر رویال پاریس: ورودی قصر رایگان
  • ساعت کاری قصر رویال پاریس: 8 صبح تا 8:30 شب
  • آدرس قصر رویال پاریس: خیابان هونور

یکی دیگر از مناطق دیدنی در پاریس،‌ موزه اورسایMusée d’Orsay  است. این موزه بین سال‌های 1848 تا 1914 ساخته و در سال 2011 بازسازی شد. موزه اورسای یا اورسی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موزه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی در دنیا به شمار می‌رود و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

مجموعه بزرگی از آثار امپرسیونیسم در اورسای به نمایش درآمده‌اند. آثار افراد مشهوری همچون کلود مونه و ادگار دگاس را نیز می‌توانید در این موزه ببینید. موزه اورسای فرانسه همه‌روزه از ساعت 09:30 تا 18:00 به روی عموم باز است و با خرید تور اروپا می‌توانید از آن بازدید کنید.

میدان کنکورد پاریس

میدان کنکورد دومین میدان بزرگ کشور فرانسه و بزرگترین میدان پاریس می‌باشد که وسعتی در حدود 85 هزار مترمربع دارد؛ همچنین در خیابان زیبای ریوولی واقع شده است. در قلب این میدان، قدیمی‌ترین یادبود فرانسه که یک ستون سنگی می‌باشد، قرار گرفته است. در دوسوی میدان هم دو فواره شبیه به آب‌نماهای شهر رم وجود دارد که جلوه زیبایی به آن بخشیده‌اند. این میدان هشت ضلعی پیوند دهنده خیابان شانزلیزه و باغ تویلری می‌باشد. این میدان یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های شهر پاریس است و دلیل آن هم وجود ساختمان‌های مهمی چون: سفارت ایالات متحده، ساختمان وزارت دریاداری فرانسه و هتل کریلیون در اطراف آن می‌باشد.

همچنین یکی از زیباترین میدان‌هایی که در پاریس قرار دارد، میدان کنکورد است که در زمان انقلاب فرانسه به شهرت و معروفیت رسید. در گذشته این میدان با نام «لویی پانزدهم» معروف بود، برخی افراد از این میدان به عنوان محل اعدام آنتوان لاووازیه، لویی شانزدهم و همسرش (ماری آنتوانت) یاد می‌کنند. از دیگر دلایلی که باعث شد این میدان به شهرت دست پیدا کند، هدیه محمدعلی پاشا والی مصر به فرانسوی‌ها بود که این هدیه ابلیسک بلندی است؛ قدمتی که این هدیه مصری دارد به رامسس دوم باز می‌گردد که زمان یکی از فرعون‌های مصری بود.

آدرس: پاریس/ انتهای خیابان شانزلیزه

هزینه بازدید: رایگان

کلیسای سنت شاپل پاریس؛ گنجینه‌ای تاریخی و ارزشمند

یکی دیگر از کلیساهای مهم و شناخته‌شده پاریس، کلیسای سنت شاپل است. این کلیسا که در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده از شاهکارهای معماری گوتیک به شمار می‌آید. ساختمان عظیم، سنگ‌کاری‌ها و حکاکی‌های هنرمندانه و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، زیبایی و شکوه ویژه‌ای به این کلیسا داده است.

اما به غیر از معماری، کلیسای سنت شاپل، یک ویژگی مهم دیگر هم دارد. در این کلیسا، آثار تاریخی بسیار ارزشمندی وجود دارد. اگرچه ساختمان کلیسا بسیار باابهت است و هزینه زیادی برای ساختش صرف شده، اما گفته می‌شود ارزش اشیا تاریخی این کلیسا چند برابر هزینه ساخت آن بوده است. تاج خار مسیح از جمله این آثار مهم و فاخر است.

با توجه به ویژگی‌های معماری سنت شاپل، این کلیسا برای انجام رویدادهای موسیقی بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

طاق پیروزی پاریس (Arc de Triomphe)

یکی دیگر از دیدنی های پاریس، طاق پیروزی است. ناپلئون اول دستور ساخت این طاق را می‌دهد و در سال 1806 شروع به ساختن آن می‌کنند. طاق پیروزی که یادبودی از پیروزی‌های ارتش بزرگ ناپلئون بوده، حدود 30 سال بعد تکمیل می‌شود؛ اما ناپلئون قبل از کامل شدن ساخت طاق، از دنیا می‌رود. طاق پیروزی محل اتصال 12 خیابان است که یکی از این خیابان‌ها شانزه‌لیزه است، برای همین در ساعات مختلفی از روز در اینجا ترافیک می‌بینید. برای اینکه بازدید لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید و با ترافیک کمتری مواجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم که سفرتان را جوری برنامه‌ریزی کنید که اولین یک‌شنبه ماه در پاریس باشید. در این روز، خیابانی مثل شانزه‌لیزه، اجازه عبور به اتومبیل‌ها را نمی‌دهد که سبب کمتر شدن ترافیک و لذت‌بخش‌تر بودن گردش شما می‌شود.

در قسمت‌های داخلی بنا، نام فرمانده‌های جنگ و برخی از نبردها آورده شده است. آرامگاهی در قسمت پایه طاق وجود دارد که به آرامگاه سرباز ناشناخته شهرت پیدا کرده و یک شعله هم در کنار آن قرار گرفته که عصرها آن را دوباره شعله‌ور می‌کنند. این آرامگاه و شعله همیشه روشن، نمادی از سربازان گمنامی هستند که برای کشورشان در جنگ جهانی کشته شده‌اند. از جنگ و حکاکی‌های مربوط به آن که بگذریم، باید بگوییم که شما می‌توانید با طی کردن 284 پله به بالای طاق برسید و نمایی 360 درجه از شهر پاریس را ببینید. برای افراد ناتوان و کودکان هم آسانسور وجود دارد.

  • قیمت بلیط طاق پیروزی پاریس: بزرگ‌سالان 13 یورو؛ جوانان زیر 18 سال رایگان
  • ساعت کاری طاق پیروزی پاریس: 10 صبح تا 10:15 شب؛ دوشنبه‌ها از 2 ظهر تا 10:15 شب و سه‌شنبه از 11 صبح تا 10:15 شب
  • آدرس طاق پیروزی پاریس: میدان شارلز دوگل

بلوار شانزلیزه

قریب به یقین همه افراد نام خیابان شانزه لیزه پاریس را شنیده‌اند. خیابان شانزه لیزه یکی از لوکس‌ترین و طولانی‌ترین خیابان در پاریس به شمار می‌رود. هنگامی که در حال رانندگی یا پیاده‌رودی در این خیابان هستید، متوجه درختان بی‌شماری می‌شوید که در اطراف این خیابان وجود دارند و سرسبزی خاصی به محیط دادند. علاوه بر سرسبزی، فروشگاه‌های در این خیابان وجود دارد که هرکدام از برندهای معروف به حساب می‌آیند. اگر در پاریس به دنبال خرید کردن هستید و برند اولویت بالاتری نسبت به قیمت دارد؛ خیابان شانزه لیزه بهترین گزینه است. این خیابان محل اسکان اعیان نشینان است. خیابان شانزلیزه که مابین میدان‌های کنکورد و شارل دوگل قرار گرفته، طولی 1.9 کیلومتری و عرضی 70 متری دارد.

آدرس: پاریس/ خیابان شانزلیزه

هزینه بازدید: رایگان

موزه انولید پاریس؛ جایی که ناپلئون بالاخره آرام گرفت

موزه انولید (Les Invalides)، موزه جنگ فرانسه است. این موزه به دستور لویی چهاردهم در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است. در این موزه یادگارهای متفاوت و رنگارنگی از جنگ‌های مختلف فرانسه جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شوند.

نمای بیرونی موزه انولید بسیار زیبا و مجلل است. در بالای این ساختمان یک گنبد بزرگ و باشکوه ساخته شده است. درست در زیر این گنبد، ناپلئون بناپارت به خاک سپرده شده است. البته در اطراف آرامگاه او، تعدادی از دوستان و نزدیکان وی نیز دفن شده‌اند.

اما چرا به این موزه «انولید» گفته می‌شود؟ در زبان فرانسه انولید (Invalide) به معنای معلول و ناتوان است. و از آنجایی که بخشی از این موزه به بزرگداشت معلولان و آسیب‌دیدگان جنگ اختصاص یافته، به این نام مشهور شده است.

هر روز می‌توانید به تماشای این موزه بروید به غیر از دوشنبه‌های اول هر ماه. ضمنا بلیط ورود به این موزه، برای افراد زیر ۱۸ سال رایگان است.

مولن روژ پاریس (Moulin Rouge)

مولن روژ یکی از مکان های دیدنی پاریس است که از سال 1889 (کمتر از 150 سال پیش) بخشی از زندگی شبانه مردم پاریس شد و هنوز هم جذابیتش را حفظ کرده است. این محل برای دکورش، برنامه‌ها و سرگرمی‌هایی که دارد شهرت پیدا کرده و عوامل دیگری هم در معروف بودن و معروف ماندنش تأثیرگذار بوده‌اند. در سال 2001 فیلمی با همین عنوان ساخته شد که بازیگرانی مثل نیکول کیدمن در آن بازی کردند و همین فیلم، شهرت مولن روژ را بیشتر هم کرد.

در اینجا می‌توانید نمایش‌های مختلفی ببینید، شاهد حرکات نمایشی و آکروباتیک برای رقص فرانسوی کن‌کن باشید، موسیقی گوش کنید و شبی متفاوت را سپری کنید. مولن روژ در محله مونمارتر است و برای پیدا کردنش کافی است آسیاب بادی قرمز رنگ آن را جست‌وجو کنید.

  • قیمت بلیط مولن روژ پاریس: شروع از 88 یورور
  • ساعت کاری مولن روژ پاریس: متناسب با زمان برنامه
  • آدرس مولن روژ پاریس: خیابان کلیشی

وجود مسجد در شهر پاریس کمی عجیب است؛ اما حقیقت دارد. این مسجد طی سال‌های 1922 تا 1926 در محله لاتین پاریس ساخته شد و معماری آن تلفیقی از معماری بناهای اسپانیایی و آفریقایی است؛ همچنین طراحان این بنا برای ساخت مسجد بزرگ پاریس از مساجد مشهوری همچون الحمرا الهام گرفته‌اند. اگرچه زیبایی مسجد بزرگ پاریس به پای مساجد ایرانی نمی‌رسد؛ اما بازدید از آن خالی از لطف نیست.

موزه هنرهای زیبا پاریس؛ هم کاخ، هم موزه و هم باغ

موزه هنرهای زیبا از دیگر مکانهای دیدنی پاریس است. ساختمان این موزه که کاخی کوچک و یادگاری از معماری قرن نوزده است، در خیابان شانزه لیزه واقع شده است. آثار موزه هنرهای زیبا، چشم‌انداز وسیعی از هنرهای زیبا را به نمایش می‌گذارد. در این موزه در مجموع ۱۳۰۰ اثر هنری در رشته‌های مجسمه‌سازی، نقاشی، اشیا هنری وغیره یافت می‌شود.

در موزه هنرهای زیبا، مجموعه‌های عتیقه و قرون وسطایی در کنار آثار رنسانس فرانسوی و ایتالیایی و همچنین نقاشی‌های فنلاندی و هلندی در معرض دید عموم قرار گرفته است. باغ ساختمان موزه هم بسیار زیبا و سرسبز است و بر جذابیت‌های این فضا می‌افزاید.

پل الکساندر سوم پاریس (Pont Alexandre III)

یکی از نقاط حساس در شهر پاریس، پل الکساندر سوم است. به تعبیری می‌توانیم پل الکساندر سوم را واقع در یکی از استراتژیک‌ترین نقاط شهر بدانیم که بسیاری از جاهای دیدنی پاریس در اطراف آن قرار دارند. این پل که در سال 1900 ساخته شده است، از یک‌سو به موزه پتی پله (Petit Palais) و خیابان شانزه‌لیزه می‌رسد و از سوی دیگر به کاخ انولید (Esplanade des Invalides) راه دارد. دو موزه و خیابانی که نام بردیم، نزدیک‌ترین جاهای دیدنی پاریس به این پل بودند و در اصل، تعداد دیدنی های پاریس در اطراف پل بسیار بیشتر هستند.

فارغ از جاذبه های گردشگری پاریس که در اطراف پل هستند و تعدادی از آن‌ها را نام بردیم، خود پل الکساندر به‌تنهایی به‌عنوان یک جاذبه شناخته می‌شود. مجسمه‌های مختلفی که روی پل قرار دارند، آن را مانند یک موزه فضای باز تبدیل کرده‌اند. نمای برج ایفل و رود سن هم از جذابیت‌های دیگر این پل هستند.

  • قیمت ورودی پل الکساندر پاریس: رایگان
  • ساعت کاری پل الکساندر پاریس: 24 ساعته
  • آدرس پل الکساندر پاریس: بین خیابان‌های دُرسِی و لارن

قبرستان پرلاشز

شاید کمی عجیب باشد که بدانید در شهر پاریس یک گورستان، مکانی گردشگری به حساب می‌آید. پرلاشز یک قبرستان قدیمی و بسیار بزرگ است که آرامگاه افراد معروفی چون: ساموئل هانمن، ژان فرانسوا لیوتار، کلود شابرول، ژان دو لا فونتن، صادق هدایت و غیره در آن به خاک سپرده شده‌اند. البته زمانی که این گورستان در سال 1804 راه‌اندازی شد، اولین بار یک کودک (دختر) 5 ساله در آن به خاک سپرده شد.

وسعت کلی این گورستان پربازدید در حدود 43 هکتار است. بر اساس برخی از منابع، در این قبرستان حدود 300 هزار نفر دفن شده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این گورستان طراحی‌هایی است که هنرمندان معروف در آن انجام داده‌اند. آرامگاه اسکار وایلد (نویسنده معروف) یکی از شاخصترین مواردی است که طراحی خاصی دارد و می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

آدرس: نواحی شرقی پاریس/ فاصله 3 کیلومتری از مرکز شهر/ خیابان 16 قوپو

ساعات بازدید: 8 الی 18

هزینه بازدید: رایگان

پَله رویال پاریس؛ کاخی برای عالیجناب سرخ‌پوش

پله رویال (Palais-Royal) نمونه درخشانی از معماری سلطنتی است. پله رویال در زمان حکومت لویی سیزدهم و برای اقامت کاردینال ریشیلیو ساخته شد (کاردینال ریشیلیو معروف به عالیجناب سرخ‌پوش، صدراعظم لویی سیزدهم بوده است). این کاخ، ۶۰ سالن با ابعاد مختلف دارد. علاوه بر این، کاخ یک باغ بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هم دارد. این کاخ به قدری زیبا و فضای آن دلنشین است که با حضور در آن احساس می‌کنید وارد یک روستای کوچک و باصفا شده‌اید.

پله رویال دو سالن تئاتر هم دارد. علاوه بر این در محوطه کاخ چند کافه و دو رستوران نیز برای پذیرایی از مهمانان درنظر گرفته شده است. با این اوصاف پله رویال یکی از بهترین جاهای دیدنی پاریس است.

موزه رودن پاریس (Musee National Rodin)

این موزه چند بخش مختلف دارد و به‌عنوان یکی از رمانتیک‌ترین موزه‌های شهر شناخته می‌شود. آگوست رودن، یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مجسمه‌سازهای فرانسوی، ابتدا در سال 1908 (کمتر از 120 سال پیش) چند اتاق از این عمارت را کرایه می‌کند تا از آن‌ها برای آتلیه‌اش استفاده کند. به مرور زمان، چند هنرمند دیگر هم این کار را انجام می‌دهند تا اینکه مالکیت کل عمارت برای آگوست رودن می‌شود. او تا آخر عمرش در این عمارت قرن 18 زندگی می‌کند و در سال 1916 تمامی آثارش را به دولت فرانسه واگذار می‌کند.

در موزه رودن که بنایی مربوط به قرن 18 دارد، می‌توانید آثار مشهوری مانند مجسمه اندیشه‌گر یا مرد متفکر، دروازه جهنم، بوسه و خیلی از آثار دیگر رودن را ببینید. از نقاشی‌های مفهومی تا مجسمه‌های کوچک و بزرگ در این موزه به‌نمایش درآمده‌اند. در محوطه موزه، یک باغ وجود دارد که سرسبزی آن شما را مجذوب خودش می‌کند. همچنین از اواسط فروردین تا اوایل تیر می‌توانید زیبایی غنچه‌ها و گل‌های این باغ را هم مشاهده کنید. در موزه رودن پاریس یک کافه رستوران و چند گالری هم وجود دارد که لذت بازدید موزه را برای شما چندبرابر می‌کند.

در این موزه، افراد زیر 18 سال نیازی به تهیه بلیط ندارند. همچنین افراد ناتوان شده در جنگ، اعضای ایکوم و ایکوموس، خبرنگاران و هنرمندان حرفه‌ای (نقاش، مجسمه‌ساز و کسانی که حکاکی می‌کنند) هم می‌توانند با ارائه مدرک، بدون تهیه بلیط وارد موزه شوند. اولین یک‌شنبه از ماه‌های اکتبر تا مارس هم رایگان است.

  • قیمت بلیط موزه رودن پاریس: شروع از 14 یورو
  • ساعت کاری موزه رودن پاریس: از 10 صبح تا 6:30 عصر؛ دوشنبه‌ها تعطیل
  • آدرس موزه رودن پاریس: بین خیابان‌های دُرسِی و لارن

اغلب کاخ‌های پاریس، شهرت جهانی دارند و کاخ الیزه Élysée Palace نیز‌ محل اقامت رئیس‌جمهور فرانسه و از مشهورترین کاخ‌های فرانسه به شمار می‌رود. این کاخ در سال 1718 برای اقامت کنت دورو ساخته شد و پس از مرگ کنت، یکی از معشوقه‌های لویی پانزدهم، این مکان را خریداری کرد.

کاخ الیزه در دوره ناپلئون به عنوان کاخ ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما پس از آن چندین‌بار تغییر کاربری دارد تا اینکه در دوره والری ژیسکار، مجدداً کاخ ریاست‌جمهوری شد.

میدان وندوم پاریس

میدان وندوم با نمای جالبی که دارد در دوره لویی چهاردهم به واسطه یکی از معماران معروف پاریس ساخته شده است. این میدان را در ابتدا Louis le Grand می‌نامیدند که در گذر زمان نام آن به وندوم تغییر یافت. در مرکز این میدان یک ستون برنزی با ارتفاع 44 متر وجود دارد که کلن دلا گراند آرمی نامیده می‌شود. خوب است بدانید این میدان یکی از مناطق لوکس و ثروتمندنشین پاریس می‌باشد.

این میدان با هدف قرارگیری ساختمان‌های مهم شهر در یک مکان ساخته شد ولی به دلیل مشکلات مالی پیش آمده، ناچار به فروش زمین‌های اطراف میدان شدند. هم اکنون دورِ این میدان را ساختمان‌هایی یکپارچه و هم شکل احاطه کرده‌اند که قدمت آن‌ها به سال‌های 1686 الی 1701 باز می‌گردد.

آدرس: پاریس/ پاریس 75001

تلفن: 33868254355

قلعه کونسیرژوری؛ نشانه‌ای از دست قدرتمند سرنوشت

قلعه کونسیرژوری از دیگر دیدنیهای شهر پاریس است. ساخت این قلعه از قرن دهم میلادی شروع و تا قرن چهاردهم تکمیل شد. قلعه در ابتدا کاخی سلطنتی بود که در ادامه به زندان تغییر کاربری پیدا کرد. این قلعه یکی از بهترین قلعه‌های دوران قرون وسطی بوده است.

علاوه بر این قلعه کونسیرژوی از ساختمان‌های مهم در دوران انقلاب فرانسه به شمار می‌آمد. زندانیانی که قرار بود اعدام شوند، پیش از اجرای حکم روزهایشان را در این زندان سپری می‌کردند. علاوه بر این دادگاه‌های انقلاب هم در همین ساختمان برپا می‌شد. گفته می‌شود در این دادگاه حکم اعدام بیش از ۲۶۰۰ زندانی صادر شده است. گویا «ماری آنتوانت» (همسر لویی شانزدهم) نیز پیش از مرگ در همین زندان روزگاری را سپری کرده است. اما عجیب‌تر از همه سرنوشت رئیس این دادگاه است؛ «ماکسیمیلیان روبسپیر» که ریاست این دادگاه را برعهده داشت، خودش نیز بعدها به اعدام محکوم شد و دوران پیش از مرگ را در کونسیرژوری سپری کرد.

دیگر دیدنی این قلعه، ساعت کونسیرژوری است. این ساعت که در سال ۱۳۷۰ میلادی ساخته شده، قدیمی‌ترین ساعت پاریس است. طلاکاری‌های این ساعت جلوه بی‌نظیری به آن داده است.

بنیاد لویی ویتون پاریس (Fondation Louis Vuitton)

وقتی نام این موزه را می‌شنویم، ناخودآگاه به یاد فشن و لباس‌های مُد روز می‌افتیم. پاریس یکی از اصلی‌ترین مقاصد برای به‌روز بودن است و این بنیاد در درست‌ترین جای ممکن احداث شده است. موزه بنیاد لویی ویتون توسط معمار برجسته فرانک گری طراحی شده است. معماری که طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو در اسپانیا و سالن کنسرت والت دیزنی در لس‌آنجلس را برعهده داشته است. بنابراین برای خیلی از گردشگران، دیدن طراحی بنیاد لویی ویتون به‌تنهایی از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. ساختمانی که به‌طور جسورانه‌ای طراحی شده و در میان ساختمان‌ها و بافت قدیمی شهر جای گرفته است و مانند یک کوه یخ یا یک کشتی بزرگ است. در ساخت این بنا از 3600 پنل شیشه‌ای استفاده شده و فولاد استفاده شده در آن بیشتر از تعداد فولاد به‌کار رفته در ایفل است.

در بنیاد لویی ویتون که از مکان های دیدنی پاریس است، تعداد 11 گالری قرار دارد و کلکسیون‌های دائمی آن روی هنر قرن 20 و 21 متمرکز هستند. برگزاری نمایشگاه‌های موقتی، رویدادهای فرهنگی و اجرای موسیقی، برخی از برنامه‌های اجرایی در این موزه را تشکیل می‌دهند. تعداد 3 تراس هم روی سقف این موزه هست که نمایی زیبا از بعضی قسمت‌های شهر پاریس را می‌توانید از روی آن مشاهده کنید. اگر انرژی‌تان تمام شد، می‌توانید در رستورانی که داخل بنیاد قرار گرفته، استفاده کنید و دلی از عزا درآورید. باغی هم که در کنار این بنیاد است، استفاده از تفریحات پاریس را برای شما ممکن می‌کند که قایق‌سواری، پیک‌نیک و فعالیت‌های دیگر از جمله این تفریحات‌اند.

اگر زیر 26 سال سن دارید، هزینه بلیط برای شما با ارائه مدرک 10 یورو می‌شود. اگر هنرمند حرفه‌ای هستید یا زیر 18 سال سن دارید، باز هم می‌توانید با ارائه مدرک، فقط 5 یورو برای تهیه بلیط هزینه کنید. افراد زیر 3 سال، خبرنگاران، اعضای ایکوم و ایکوموس و کسانی که ناتوان هستند، می‌توانند رایگان از این موزه بازدید کنند.

  • قیمت بلیط موزه بنیاد لویی ویتون پاریس: شروع از 16 یورو
  • ساعت کاری موزه بنیاد لویی ویتون پاریس: شنبه و یک‌شنبه از 10 صبح تا 8 شب؛ دوشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه از 11 صبح تا 8 شب؛ جمعه از 11 صبح تا 9 شب و سه‌شنبه‌ها تعطیل
  • آدرس موزه بنیاد لویی ویتون پاریس: خیابان ماهاتما گاندی

باغ تویلری The Tuileries، معروف‌ترین باغ فرانسه است که در سال 1889 به دستور ملکه کاترین، همسر هنری دوم، در شرق پاریس ساخته شد. این باغ به سبک باغ‌های ایتالیایی دوران رنسانس ساخته شده است و فواره‌ها و پوشش‌های گیاهی زیبایی دارد. باغ تویلری‌ بین موزه لوور و میدان کنکورد قرار دارد و در حال حاضر جشن‌های متعددی از جمله جادوی کریسمس در آن برگزار می‌شود. تعدادی رستوران و جاذبه تفریحی نیز برای رفاه حال گردشگران در باغ تویلری ساخته شده است. این باغ هم اکنون،‌ از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در فرانسه و پاریس به شمار می‌رود.

ساختمان لزنولید

این ساختمان بیمارستانی برای درمان افراد ناتوان و از کار افتاده بوده که در اثر جنگ آسیب دیده‌اند یا اعضای بدنشان را از دست داده‌اند. لزنولید که در کلیسای Saint-Louis-des-Invalides قرار گرفته، بین سال‌های 1671 الی 1676 طراحی شده است. هم اکنون از این مکان به عنوان موزه بهره‌برداری می‌شود. آرامگاه ناپلئون و موزه توپخانه نیز از مکان‌هایی است که می‌توانید بازدید نمایید.

آدرس: پاریس/ لزنولید

هزینه بازدید: 11 یورو

ساعات بازدید: 10 الی 18

خانه ویکتور هوگو

ویکتور هوگو در سال 1832 یک آپارتمان در طبقه دوم هتل د رحان گویمن را به مدت 16 سال اجاره کرد. بعد از فوتِ این هنرمند، در سال 1903 یکی از دوستانش پیشنهاد داد تا این مکان تبدیل به موزه‌ای از آثار و لوازم او شود. این موزه زندگی ویکتور هوگو را در دوران قبل از تبعبد، حین تبعید و بعد از تبعید نشان می‌دهد و بخش‌های گوناگونی دارد که گردشگران ترو پاریس می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

آدرس: پاریس/ میدان ووژ/ پلاک 6

سخن آخر

حالا دیگر اگر به فرانسه سفر کنید، یک لیست از جاهای دیدنی پاریس همراه قیمت، آدرس، ساعت کاری و شرح مختصری از خود جاذبه را در اختیار دارید که طبق آن می‌توانید اولویتتان را مشخص کنید. در نظر بگیرید که مکان های دیدنی پاریس بسیار فراوان‌اند و ما در این مطلب فقط بخشی از بهترین‌ها و محبوب‌ترین آن‌ها را آورده‌ایم.

به این ترتیب، هم در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و هم می‌توانید قیمت و هزینه حدودی بازدیدها و گشت‌وگذارهایتان را محاسبه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا